Ga naar inhoud


Valt de ontvangst van Joyne mee?


Sprietje

Aanbevolen berichten

Even een overzicht van een test met de lnb voor 9-13-19-23.

Omdat we van een installateur gehoord hadden dat hij het niet werkend kreeg .

We hebben een B&R 88 cm genomen met een kleine openingshoek waardoor 9 oost of 23 niet goed te ontvangen was.

De schotel is dus te goed voor deze oplossing. Of slecht , ligt eraan hoe je het bekijkt.

Daarna geeft een installateur thuis een test gedaan met een Triax 78cm.

Waar in Spanje de grotere openingshoek een nadeel is voor 23 tussen 19 en 26 uit te halen heeft het hier een voordeel.

De Triax 78 is hier in Nederland en Belgie goed te gebruiken in combinatie met de 4 postie twin lnb, voor Joyne en Canal Digitaal, en alle FTA op 13 en 19.

 

 

IMG_8977.PNG

aangepast door commentaar
Link naar reactie
Delen op andere sites


De quad-lnb voor de 9-13-19-23 is gemaakt voor een schotel van 70cm breed en 78cm hoog met een f/D van 0,6. Logisch dat het niet werkt op een B&R 88. Het zou ook niet werken op een Triax 88.
Wat is dat nu voor stomme opmerking om te schrijven dat die schotel te goed is voor die lnb.
Verder heb ik al eerder geschreven dat die quad-lnb prima past op de R&R 68.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje

Of Te slecht zeg ik toch, het is toch maar hoe je het bekijkt.:D

Was met een knipoog.

Toch weer het verschil met de F/D.

Die 88cm schotel voldoet perfect met een single lnb en met een duo, maar niet met die multi lnb.

Eerlijk verhaal toch?

Promoot ik een keer Triax .

Ik post dit juist om te laten zien dat ik eerlijk en open ben.

Ik kan ook niks zeggen.

aangepast door commentaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei luisteraar:

Dit is een discriminatie van de hoogste plank,  iedere consument doet illegaal steamen een zakelijke partner doet dat niet. 

Een veroordeling op voorhand 

Heb je geen gelijk in hoor.

Ik denk dat je streamen bedoelt, maar dan nog....Ik lees er wel eens over maar ik weet niet eens hoe dat zou moeten, en wat voor nut dat heeft.

(nja, ik ben ook een ouwe l#l die gewoon tv wil kijken, en af-en-toe iets wil opnemen op mijn externe harde schijf).

Ik heb maar 1 TV, die staat in de huiskamer beneden (mijn computer staat boven).

Ik ben er nog een van de oude garde: gewoon lekker op de bank hangen en gewoon TV kijken met een potje bier of een goed glas wijn.

Tsja @Luisteraar, je zal me wel ouderwets vinden, en daar heb je gelijk in; ik ben nog ouderwets (ik heb niet eens een Tablet).

 

Groetjes man,

D-box

 

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste commentaar

 

Ook uit deze reactie maak ik op dat jij maar weinig kennis hebt over multifeed ontvangst en dat is niet erg want je kunt natuurlijk ook niet overal verstand van hebben. Het heeft namelijk niet alleen met de f/D-verhouding te maken maar ook met de schoteldiameter. Het gaat uiteindelijk om de brandpuntsafstand van de schotel.

 

Als je een duo-lnb voor een schotel van 60cm op een schotel van 85cm plaatst en het werkt niet goed, dan zeg je toch ook niet dat de schotel te goed of te slecht is voor die lnb? Ze passen gewoon niet bij elkaar.

Als dit bijv. niet klopt bij een duo-lnb dan kun je een afwijking van 17mm nog wel een beetje opvangen door beide koppen en 8,5mm naast te zetten i.p.v. de ene kop 100% goed afstellen de de andere er 17mm naast, maar bij een monoblock met 4 koppen, gaat dit niet meer werken.
Omdat de koppen van de twee buitenste lnb's nog weer veel verder uit elkaar staan, ga je afwijkingen krijgen van 35-40mm en dan vallen de signalen dus op de buitenste lnb's al 17-20mm naast het midden van de feedhorn. Dan hou je niet veel signaal meer over en dat heeft er niets mee te maken of dat nu een Triax is of een ander merk schotel.

 

Met al jullie meetapparatuur is het bij losse lnb's op een rail natuurlijk zo te bepalen op welke afstand de lnb's moeten staan. Lastiger wordt het natuurlijk al als je de beste resultaten krijgt als de koppen tegen elkaar aan moeten staan want het zou wel eens kunnen zijn dat het beste resultaat verkregen wordt als ze nog dichter bij elkaar staan en dan zul je gaan moeten meten met smalle lnb's. Bij duo-lnb's en monoblocken wordt het weer lastiger want daar zitten de koppen aan elkaar.

Maar als je vragen hebt over de afstanden van de koppen voor de ontvangst van bepaalde satellieten op een bepaalde schotel, dan reken ik het ook voor jou graag even uit net zoals ik dat voor andere leden van Sat4all doe.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje bedankt voor de goede uitleg.

Zoals je al weet ben ik geen rekenaar maar een meter.

En natuurlijk weet ik het verschil  van golfpijp afstand tussen een duo blok voor 60 en 80cm.

Maar inverto geeft op 80 cm.

Dus kleiner mag wel maar groter niet.

Zoals je het uitlegt begrijp ik het ook wel, de kromming van de schotel bepaalt de afbuiging, je hebt toen de afstanden van de feedhoorns gevraagd en daar ook de berekening voor gegeven.

Maar dan komen we weer op wat we in het verleden hebben besproken.

Omdat ik de schotel niet gemaakt heb volgens de Wade berekening maar aan de hand van de beste digitale meetresultaten, is de F/D geen 0.6 waardoor de focus iets anders ligt en nu bij multilnb's in het nadeel werkt.

Meestal adviseren we voor die situaties een Big Bisat.

Dan kan je alles exact instellen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Commentaar

 

Ja Inverto geeft op voor een schotel van 80cm maar wat 80cm?
80cm hoog of 80cm breed, dat maakt een flink verschil voor wat de afstand tussen de golfpijpen moet zijn.


Iverto is niet goed bezig want de ene keer staat er op hun site dat het voor een 80cm-schotel is en dan bedoelen ze 80cm breed en de andere keer schrijven ze voor een schotel van 80cm en dan bedoelen ze 80cm hoog.

Misschien weet je nog wel dat ik geschreven heb dat ik naar Inverto gemaild heb in Luxemburg om te vragen of ze de hoogte of de breedte bedoelen. Ik kreeg als antwoord terug dat het voor hun 80cm Inverto schotel is, een schotel van 70x78cm. Ik heb toen de afstanden uitgerekend waarop de 4 koppen van de quad-lnb moesten staan en dat kwam precies overeen met de afstanden die jij me opgegeven hebt.

 

Maar dat de quad-lnb niet voor een schotel van 80cm breed werkt, kun je al nagaan als je de afstanden van de koppen bekijkt.
Jij hebt toen opgegeven dat afstand tussen de kop van de Astra 19,2 en 23,5 hart op hart 44mm is.
Zoals je weet staan de koppen bij een duo-lnb voor een schotel van 60cm 38mm van elkaar hart op hart. Voor een duo-lnb voor een schotel van 80-85cm is dat 55mm. Je ziet dan zelf ook al wel dat de afstanden van de quad-lnb helemaal niet op een schotel van 80-85cm breed past, wel op een schotel van 70cm breed. Dus hieraan kun je ook al zien dat Inverto er een zootje van maakt en het daarom onduidelijk maakt voor de gebruikers.


Misschien dat jij ze daar eens op aan kunt spreken als grote afnemer van Inverto-lnb's.
En als je ze dat toch benadert, kun je meteen vragen waarom de diameters van de koppen nooit opgeven worden in hun specificaties want dat is toch wel handig om te kunnen bepalen of ze dicht genoeg tegen elkaar gezet kunnen worden. Vraag tevens waarom de de afstanden van de koppen bij monoblocken niet aangeven in hun specificaties want daar kun je wat mee om te kijken op welke schotel zo'n monoblock te gebruiken is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei luisteraar:

De schotels worden alleen maar groter voor johne. 

70 80 cm big bisat.

 

Tja, wer lesen kann ist klar im Vorteil, schrijven de duitsers dan....

@commentaar adviseert klanten voor een multifeed opstelling een big bisat (niet onterecht), en wat maakt ene luisteraar ervan?

 

En is de y uitgevallen op je toetsenbord?

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn altijd twijfels geweest of een 45 schotel niet te klein zou zijn. 

Toen kwamen berichten 45cm werkt maar geen regen reserve. 

Toen hebben ze de fec aangepast zodat de ontvanger meer herstel mogelijkheden heeft. 

Toen starte een meettocht door Spanje om aan te tonen dat 45 cm schotel voldoende is. 

Nu lees ik dat ze met hele andere schotels testen. 

Plus de andere beperkingen lage bitrate een ci die minder doet dan dat die kan. 

Wat ben ik blij dat ik zonder nl zenders uitkom. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei luisteraar:

Wat ben ik blij dat ik zonder nl zenders uitkom. 

 

Fijn! Vanaf nu alleen nog maar blijde posts van @luisteraar !   :)

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 sept. 2017 - 12:30 PT, Evoramonte (midden Portugal N 38.792117, E-7.688112).

Geen bewolking.

 

Test ontvangstkwaliteit Astra 3B / Eurobird 9B

 

2x B&R 65 / Inverto Black Ultra opgesteld en nauwkeurig op Astra 3B en Eurobird 9B afgesteld.

Metingen: Xfinder (Unaohm thuisgelaten, evt. foutmeting is sowieso gelijk voor beide schotelantennes).

   Astra 3B                                       Eurobird 9B

Level: 95%                                           95%

Quality: 74%                                        73%

RF level: 82dBuV                                79dBuV

C/N: 12 dB                                           12 dB

BER 1E -4                                             1.4E-4

MER: 11.1dB                                       11.2db

 

Zoals je ziet zijn de verschillen voor deze locatie minimaal maar er is toch 'n duidelijk verschil.

Zowel Astra 1 als Badr 4/5/6/7 zitten voor het afstellen op Astra 3B aardig in de weg met als gevolg dat alleen de meest selectieve (?) ontvangers hier Astra 3B nog tussenuit kunnen halen.

Eurobird 9B daarentegen heeft veel last van de Hotbird maar het afstellen geeft toch wat minder problemen dan het afstellen op Astra 3B (hoekverschil is met 5gr iets groter). Voor optimale BER/MER-waarden moet moet de skew-instelling in beide gevallen worden aangepast vanwege de beïnvloeding van de nabijgelegen satellieten. In een latere beschouwing zal ik hier nog op terugkomen.

 

Evoramonte (N 38.792117, E-7.688112).
Astra 3B    EIRP: 50dBW
Az: 136gr
El: 35gr
Skew: –26gr
 
Badr 4/5/6/7    EIRP: 49/50dBW
Az: 133gr
El: 33gr
Skew: –35gr
 
Astra 1    EIRP: 51dBW
Az: 141gr
El: 37gr
Skew: –22gr
 
Eurobird 9B    EIRP: 48/50dBW
Az: 154
El: 42
Skew: -20
 
Hotbird 13gr    EIRP: 50dBW
Az: 149gr
El: 40gr
Skew: -24
 

De volgende meetlocatie (volgende week woensdag) wordt Alcacer do Sal, ca. 50km ten zuiden van Lissabon (voor beide satellieten kritische locatie). Daarna Algarve.

 
 
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...