Ga naar inhoud


Hoe zit het met een zelfrichtende schotel op een boot


muppet

Aanbevolen berichten

Wat ik mij nu afvraag altijd is als je een zelfrichtende schotel op een boot hebt ben je dan niet steeds je beeld even kwijt of moet je stokstijf blijven zitten.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee beste muppet, je hoeft niet stokstijf te blijven zitten.
Dat is ook het verschil tussen een automatische schotel voor een camper en een boot.
Bij een automatische schotel voor een camper, wordt de schotel uitgericht bij het aanzetten van de schotel. Hij blijft daarna in deze stand staan.
Voor een automatische schotel op een boot heb je een continue uitrichting nodig. Dat heb je trouwens ook in een touringcar die tv via de satelliet laat zien.
Het mag duidelijk zijn dat zo'n installatie die continu op de satelliet gericht blijft een stuk duurder is dan een automatische schotel die dat eenmalig doet.

Ook het mechaniek heeft natuurlijk veel meer te lijden als continu bijgestuurd moet worden. Dat moet dus gebouwd zijn op continu gebruik.
Tja van die prijzen wordt je niet vrolijk van. Veel bootbezitters hebben dan ook een automatische schotel gelijk aan die voor een camper en die kunnen ze dan ook alleen maar aan de wal gebruiken. En dan is het inderdaad uitkijken dat je je niet te veel verplaatst want dan ben je de zender kwijt waar je naar kijkt. Mensen die dat soort apparatuur hebben zijn ook niet blij met golfslag als ze stil liggen want ook dan is het beeld weg.
 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die vraag heb ik mezelf ook wel eens gesteld. Zonder enige echte kennis van zake heb ik aangenomen dat een kompas als ingebouwd referentiepunt functioneert. Maar natuurlijk kan ik ernaast zitten, het lijkt me het meest logisch. En ja, bij een forse schok of draai zul je naar ik aanneem wel wat signaalstoringen ervaren, tenzij er iets met het signaal wordt gedaan (vertraagd doorgeven) maar dan nog, wat je niet ontvangt kun je later niet compenseren (erbij verzinnen) dus die laatste overweging zal wel een verkeerde zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Automatische schotels voor op een schip, zitten bijna altijd in een koepel (dome) om de apparatuur te beschermen tegen het zoute water en de zoute wind. Het betreft altijd primefocus schotel, nooit geen offset.
 

post-60869-0-48014300-1501365130.jpg

post-60869-0-00146900-1501365137_thumb.jpg

post-60869-0-52315300-1501365157_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben aan boord een intellian 110w en dat werk echt uitstekend.

Met een slagzij van een graad of 25 blijft hij perfect in track.

En daarbij het stampen van het schip nog niet eens meegenomen.

Ook het koers wijzigen bemerk je uiteraard niet.

Er hangt wel een prijskaartje aan vast, maar dan ben je wel verzekert van ongestoord tv kijken.

 

Mvgr, HJS

VU+ Ultimo 4K ccs 1TB, VU+ Uno cable, both running on  OpenPli, Rotating Triax TDA110, Apple air capsule extreme

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff... ik heb de prijzen hiervan opgezocht en uit op circa €20.000,- als ik het goed zie. Dat is echt te duur. Maar ik zie er ook van ca 5000,-

 

Sprietje schreef verder:
"Veel bootbezitters hebben dan ook een automatische schotel gelijk aan die voor een camper en die kunnen ze dan ook alleen maar aan de wal gebruiken. En dan is het inderdaad uitkijken dat je je niet te veel verplaatst want dan ben je de zender kwijt waar je naar kijkt. Mensen die dat soort apparatuur hebben zijn ook niet blij met golfslag als ze stil liggen want ook dan is het beeld weg."

 

1) Heeft iemand een of meerdere geschikte typen hiervan die je ook op een boot zou kunnen gebruiken?

2) Welke ervaring heb je met deze type schotel?

2) Heeft iemand een idee hoe duur deze ongeveer zijn?

aangepast door putemmer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier had ik toen de onderstaande, volgens ceesv een snelkookpan, die had ik je latenzien toen je vroeg voor de schotel i.v.m. de beperkte ruimte op je boot.

Deze had 5 motoren om aan te sturen daarvan eentje er uitgehaald om een andere ontvanger te repareren.

En als je iets nieuws in die richting wilt hebben, de onderste is nieuw maar prijskaartje is ongeveer 30.000 euro.

En plaatsing is ook geen enkel probleem, eerst test op de wal en daarna komt alles goed.

post-51681-0-26410100-1501399619_thumb.jpg

post-51681-0-15938100-1501399645_thumb.jpg

post-51681-0-03438500-1501399740_thumb.png

post-51681-0-47094600-1501399779_thumb.jpg

post-51681-0-18333000-1501400586_thumb.png

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze is "maar" 60 cm en inderdaad niet op marktplaats te vinden en verder blijven gebruikte en kapotte schotels meestal bij de bedrijven staan vanwege de onderdelen.

En die onder maat 42 (bericht #10) kon ook niet op marktplaats vanwege de naam anders had dat wel een optie kunnen zijn alleen op een andere site was er meer voor te vragen.

post-51681-0-24565500-1501413137_thumb.png

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...