Ga naar inhoud


Problemen met .pdf (leesvolgorde)


Zunigkyk

Aanbevolen berichten

Ik gebruik windows 10 met firefox en gebruik adobe reader XI (dat is dus de oude versie, ipv DC).

 

Tot vandaag kon ik een .pdf aanklikken en kiezen of ik die wou opslaan (standaard in Downloads, of alternatief in bv Documenten) of alleen openen. Dat openen gebeurt dan in de Tijdelijke map. Ook gezipte bestanden kon ik zo toch makkelijk even lezen.

 

Maar sinds vandaag komt er steeds een extra vraag over "leesvolgorde" die ik moet beantwoorden.

Het gevolg is dat ik gezipte bestanden niet meer automatisch kan openen. Ben nu weer gedwongen om te downloaden naar documenten en dan uitpakken.

Met als gevolg dat ik allerlei spullen in de download en documenten mappen krijg die ik helemaal niet wil bewaren.

 

Het is mij niet duidelijk of Windows10, Firefox of Adobe Reader de oorzaak zijn van deze verandering.

 

Ik wil niet steeds last hebben van die vraag over "leesvolgorde",  kan ik die ergens standaard beantwoorden?

Of zit er ergens in Windows10 een instelling?

 

P.S.(1):

Kennelijk is er iets in te stellen https://help.adobe.com/nl_NL/acrobat/using/WS58a04a822e3e50102bd615109794195ff-7d24.w.html

Ik moet het nog bestuderen; vraag me wel af hoe die instelling dan gewijzigd kon zijn.

Er blijkt inderdaad in Adobe Reader bij Voorkeuren een setting voor Leesvolgorde (onder 'Lezen'). "Leesvolgorde afleiden uit het Document" staat er.

Vreemd dat ik die vraag nu steeds moet beantwoorden, hoewel Reader dus weet hoe ik het wil hebben.

P.S.(2):

Ik zie nu dat er een vinkje in de pop-up staat: "Altijd instellingen van de leesvoorkeuren gebruiken (dit venster niet meer weergeven)"

Ik zal dat vinkje maar eens aan zetten.

 

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Het vinkje is gezet. De Leesvolgorde-vraag komt niet meer terug.

 

Maar:

Het lukt me nog steeds niet om in Temp uit te pakken en te lezen. Ik moet de suggestie volgen om in Downloads uit te pakken. En moet nu dus die rommel weer handmatig verwijderen.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n bruin vermoeden dat een update voor DC in mijn Reader XI is terechtgekomen.

Ik zie nu namelijk .pdf miniaturen in Verkenner, en dat 'kent' mijn Reader XI eigenlijk helemaal niet.

 

Bij 'update' zegt hij dat reader XI niet meer wordt ondersteund. Prima. Maar ze hoeven het ook niet te vernielen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan jij een verklaring geven? (Waarom dacht je dat dit ik hier post?)

Het is een feit dat downloads (gezipte .pdf's) hier ineens vreemd reageren.

Feit is ook dat Reader XI niet meer ondersteund wordt, en dat Windows10 en Firefox nogal vaak eens veranderen.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Zunigkyk:

Waarom dacht je dat dit ik hier post?

 

Ik probeer jouw ietwat warrige verhaal te begrijpen. 

 

Ik heb nooit gezipte pdf bestanden. Ik gebruik al jaren geen Adobe meer. Daarnaast, als ik iets download kies ik voor openen waarna een zip gewoon in bestandsbeheer geopend wordt. Ik hoef dus helemaal niets op te slaan en handmatig uit te pakken. 

 

Verder heb ik ook nooit last van Windows / Firefox updates. 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Psychosammie

Ik heb dus wel gezipte bestanden (b.v. van forum mcselec.com), en daar blijkt dan een .pdf in te zitten.

Application notes van microchip kreeg ik altijd zoals jij in tijdelijke map (ik koos dan openen met verkenner) en anders (als ik koos voor 'opslaan' ) komen die standaard in de download map.

En ik gebruiik Adobe Reader XI heel veel en heel graag om handleidingen te lezen, er in te zoeken of af te drukken. Ik ken geen serieus alternatief.

 

Inmiddels heb ik voor eventjes pdf's openen met Edge ingesteld en een paar keer geherstart.

Nu weer standaard openen met Adobe Reader XI.

 

Op dit moment lijkt alles bijna weer te werken zoals ik gewend was.

Maar er is een verschil: als ik nu een pdf ergens op het www aanklik opent die zonder meer in de tijdelijke map; wil ik hem opslaan dan moet ik dat via 'bestand opslaan' van Reader XI doen.

Voorheen werd me die keuze aangeboden dmv een pop-up die kwam vanuit Firefox. Die noemde 'downloaden'' opslaan in tijdelijke map, en 'opslaan' ging naar de Windows Download. Firefox noemde het verwarrend/verkeerd maar het werkte wel goed :)

 

Er is dus wel degelijk iets veranderd. Maar het kernprobleem lijkt nu te zijn opgelost.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Zunigkyk:

Ik ken geen serieus alternatief.

 

https://www.sumatrapdfreader.org/free-pdf-reader.html

 

Gratis en voor niets. Razend snel en leest ook andere formaten. 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus het werkt netjes en snel maar welke kant op en wat raak je kwijt als je dit gebruikt.

In Amerika geven ze aan dat de chinese telefoons (huawei) en de russiche software niet gebruikt moeten (mogen) worden en bij bedrijven heeft dat gevolgen.

Je mag het niet binnen bepaalde bedrijven gebruiken.

 

android-phone-send-data-china.png.80984ad414cfea1c385da82875d4451c.pngrussoft.jpg

 

Russian software and Chinese phones spying.
aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...