Ga naar inhoud


Met een 60 cm schotel verder dan 30° oost kijken?


dvbs

Aanbevolen berichten

Gegroet,

 

Momenteel even een 60cm Triax draaibaar staan. Naar het westen ontvang ik de Hispasat op 30°. Is er iets voorbij de 30° naar het oosten wat te ontvangen moet zijn? (vanuit Brussel)

 

(de 60 wordt nog vervangen door een grotere, maar als er iets te ontvangen is in het oosten kan ik alvast de motor volledig afregelen)

 

Alvast dank voor reacties.

aangepast door dvbs
vervollediging

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hellas Sat 39.0°E
kan met een kleine schotel ontvangen worden

 

Hellas Sat 3 Europe BSS (kan met 60 cm schotel)

 

v4v0wm.jpg

 

 

op Hellas Sat 3 Europe BSS beam

[39.0°E] 12214 V 30000 7/8 (DVB-S/QPSK)

zit bijvoorbeeld (FTA: Balkanika, FEN TV, Fen Folk TV, Folklor TV, Kanal 3, Planeta Folk)

overige frequenties kan je hier raadplegen: https://www.flysat.com/hellassat.php

 

screenshot.jpg

aangepast door satmaat
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Satmaat!  39 oost komt al goed binnen. (moet wel bijregelen, ondanks het gebruik van Usals. 45 oost Is helaas voor morgen. (dochter heeft de Dreambox aangeslagen) 

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie tip, minlus!

 

Helaas lukt dit niet. (45 en 46 oost geven geen ontvangst; althans de voorgestelde zenders)  Dat wordt dus beter afstellen..

 

Minplus en Satmaat: bedankt!

 

 

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei dvbs:

Dat wordt dus beter afstellen..

 

"Modified" motor angles gebruikt?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tabelletje voor modified motor angles bijvoorbeeld hier: https://www.satelliteguys.us/xen/threads/elevation-declination-chart.366673/

 

Met gebruik van de modified motor angles volg je de clarkebelt nagenoeg precies, en er is dan meestal geen fijnafstelling meer nodig t.o.v. de traditionele setup.

(Het enige waar nog geen rekening mee gehouden wordt, is de kleine afplatting van de aarde, en de afbuiging die (geloof ik) vlak langs de aardbol plaats vindt bij de laagstaande satellieten. Maar dat is peanuts geloof ik.)

 

Uitleg/discussies erover bijv hier: https://www.satellites.co.uk/forums/threads/traditional-vs-modified-elevation-declination-angles.122466/

en  https://www.satelliteguys.us/xen/threads/usals-notebook.166471/

 

Bij gebruik van USALS: Gebruik ook de 'modified latitude' als input in je ontvanger; dat maakt de uitkomst ook nog één tikje preciezer.

 

Hoewel deze tips voor een 60cm schotel wellicht wat overdone zijn, omdat de 'openingshoek' van de antenne veel ruimer is dan bij grotere schotels, kan het geen kwaad altijd van de modified angles uit te gaan.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het uitrichten van de motor werk je uiteindelijk proefondervindelijk. Volgens mij kom je dan toch steeds uit op de beste afstelling van de motor tot het volgen van de Clarke belt, niet? De gecorrigeerde lattitude gebruiken als input, dat kan ik begrijpen. Het zou verklaren waarom Usals in het oosten te westelijk zit en viceversa. 

 

Of zie ik het verkeerd?

aangepast door dvbs

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei dvbs:

Bij het uitrichten van de motor werk je uiteindelijk proefondervindelijk. Volgens mij kom je dan toch steeds uit op de beste afstelling van de motor tot het volgen van de Clarke belt,

 

Het idee van de modified angles is juist, dat je in één keer alle hoeken goed hebt ingesteld (met hulp van een hoek-meter), en dat het proefondervindelijke niet meer nodig is.

M.a.w.: met het proefondervindelijke uitrichten kom je als het goed is uiteindelijk op de modified angles uit.

Dus waarom zou je dan die hoeken niet meteen nemen als uitgangspunt?  :)

 

2 uur geleden zei dvbs:

De gecorrigeerde lattitude gebruiken als input, dat kan ik begrijpen. Het zou verklaren waarom Usals in het oosten te westelijk zit en viceversa.

 

Ik heb even gekeken en volgens mij stuurt traditioneel USALS je steeds iets verder van de nul-positie, dan zou moeten (volgens de modified USALS berekening, dus in het oosten zit je iets te oostelijk, en in het westen vice versa. Maar het verschil is nooit meer dan 1 USALS-tik, als ik het goed berekend heb.

 

Bij jouw beschijving denk ik eerder aan een verkeerde motorelevatie/schoteldeclinatie-combinatie.

 

Groet,

A33

 

 

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei a33:

 

Het idee van de modified angles is juist, dat je in één keer alle hoeken goed hebt ingesteld (met hulp van een hoek-meter), en dat het proefondervindelijke niet meer nodig is.

M.a.w.: met het proefondervindelijke uitrichten kom je als het goed is uiteindelijk op de modified angles uit.

Dus waarom zou je dan die hoeken niet meteen nemen als uitgangspunt?  :)

 

 

Ik heb even gekeken en volgens mij stuurt traditioneel USALS je steeds iets verder van de nul-positie, dan zou moeten (volgens de modified USALS berekening, dus in het oosten zit je iets te oostelijk, en in het westen vice versa. Maar het verschil is nooit meer dan 1 USALS-tik, als ik het goed berekend heb.

 

Bij jouw beschijving denk ik eerder aan een verkeerde motorelevatie/schoteldeclinatie-combinatie.

 

Groet,

A33

 

 

 

A33,

 

Punt 1: daar volg ik jou volledig. Met een correcte hoekmeter zou inderdaad veel tijd gewonnen kunnen worden. Helaas is voor mij de schaal en indicatiepunt bij een Amiko DM3800 niet zo duidelijk om onmiddellijk juist te zetten. Dat is dus in eerste instantie proefondervindelijk gebeurd.

 

Punt 2: dat klopt niet bij mij. Daarom volg ik ook hier jouw conclusie dat de motorelevatie niet correct is. (ondanks dat ik hiermee het beste resultaat had bij Sirius (referentiepunt) en Hispasat)

 

Nu heb ik eens mijn werkelijke breedtegraad van 50.8698 veranderd in 51.5359 wat de aangepaste zou moeten zijn. Volgende week zal ik dit eens gebruiken om hiermee de Sirius fijn af te stellen. + ik ga ervan uit dat de motorinclinatie verminderd moet worden.. maar dat zal dus proefondervindelijk moeten gebeuren.

 

Nogmaals dank voor  jouw input!

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden zei dvbs:

 Helaas is voor mij de schaal en indicatiepunt bij een Amiko DM3800 niet zo duidelijk om onmiddellijk juist te zetten.

 

Ik heb laatst bij een STAB100 de "vlakke kant", waar de (gebogen) motor-buis uitkomt, als referentievlak genomen voor de elevatiehoek van de motor-as. Vanuit de gedachte dat de motoras in principe loodrecht op dat vlak zou moeten staan.

Met een mobieltje (superdun!) met hoekmeter kon ik aardig de elevatiehoek instellen.

 

Groet,

A33

 

  • Bedankt 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de ervaring met alle draaibare systemen die ik de afgelopen tig jaar heb gehad dat je soms naar het oosten draaiend een satelliet net mist. Ga je een sat verder naar het oosten en daarna terug dan pak je hem wel. En idem omgekeerd naar het westen.

Misschien iets om te proberen. Vooral als het op de grens van het bereik zit is een mm verder of terug het verschil tussen wel of geen ontvangst en die speling hebben draaibare systemen naar mijn ervaring.

  • Bedankt 1

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...