Ga naar inhoud


'beginnersvraag' installeren draaibare schotel


zanco48

Aanbevolen berichten

Ik ben al enige jaren bezig met de satelliethobby met een grote interesse in feedhunting. In het verleden heb ik schotels laten installeren maar aangezien momenteel de meeste bedrijven ofwel niet reageren ofwel geen tijd hebben probeer ik het nu zelf samen met een broer voor elkaar te krijgen.

 

We komen een heel eind maar lopen tegen een vraagteken aan.... de gebruikte motor is een PremiumX Sat Motor DiSEqC Motor Antenne Motor 1.3 PXM-SLED en de schotel een Nedis 110 cm offset schotel. De schotel heeft geen handleiding dus ik kan niet terugvinden hoe ik de schotel zou moeten instellen (heeft een X en een Y schaal aan weerszijden).

 

De rotor heeft wel een tabel en die komt bij 52 noord met een schotelhoek van 27.5 graad (en nog een elevatiehoek van 38 en inclinatiehoek van 7.5 als ik het goed zeg). Nou is de schotel een offset schotel met een offset van 26 graden. Is het nou zo dat ik dan de schotel moet instellen op 27.5 (volgens de tabel van de rotor) of moet ik hem dan op 1.5 graad instellen. Momenteel heb ik hem globaal op 27.5 staan (aan de X kant) en staat hij aan de Y kant op ongeveer 52 alleen lijkt de schotel erg naar boven te kijken. 

 

Aangezien de schotel nu nog boven het balkon hangt kunnen we nog redelijk goed erbij komen om hem af te stellen, wanneer de boel goed gezet wordt is dat lastiger. 

 

Hopelijk is er iemand die ons een stukje in de goede richting kan helpen.

 

Groet,

 

Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 52,0 noord is de elevatie van de zuidelijke satelliet 30,5 graden. Als de schotel een offset heeft van 26°, dan moet de schotel dus 4,5° achterover staan. Dit kun je meten met een digitale waterpas die je tegen de voorzijde van de schotel legt op een lange lat of profiel. Je kunt er ook de smartphone voor gebruiken met waterpasfunctie maar de vraag is of die zuiver aangeeft.
Als je weet hoe hoog de schotel precies is (maat D), kun je het ook uitrekenen en een gewone waterpas gebruiken.

 

schotel achterover staan.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel @Sprietje

 

Wanneer ik dit dan goed begrijp kan ik dus inderdaad de schotelhoek uit de tabel gebruiken (27,5 bij 52 graden) en daar 26 van afhalen. Of is dat een foute redenatie.

 

Sowieso ga ik even zoeken naar waterpas app voor iPhone om te kijken of ik de hoek kan meten. Ik ben in elk geval blij met je uitleg, hij toont aan dat we goed zaten met ons gevoel dat de schotel teveel omhoog kijkt nu.

 

Morgenvroeg (dan is het nog niet warm op het balkon) gaan we ermee verder en ik zal hier melden hoe we vorderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een foute beredenatie. Je komt dan toch ook niet op 4,5 graden uit maar op 1,5 graad.

 

Bedenk wel dat deze afstelling er alleen maar voor is om de satelliet te vinden voor wat de elevatie betreft. Je zul de elevatie van de schotel altijd op maximale ontvangst moeten instellen.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, duidelijk. 

 

Dus feitelijk is de tabel bij de motor niet relevant, maar is mijn positie in combinatie met de Zuidelijke satelliet van belang. En ik probeer het ook een beetje te begrijpen dus net even op dishpointer gekeken en vind daar inderdaad de waardes die jij noemt.

 

image.png.fd1b8925285fbe5e7ef10a924d3c3e16.png

Dus we gaan morgen proberen of we deze hoek correct ingesteld kunnen krijgen en dan de boel in de goede richting draaien. Wordt vervolgd en dank voor de kritische reactie, daar leer ik alleen maar van :) 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die tabel heb je feitelijk niet nodig maar als je de offset van een schotel niet weet dan wel. Maar je kunt het natuurlijk ook anders doen. Je monteert de schotel eerst op de mast zonder rotor en zoekt de Sirius 4 op en meet dan hoeveel de schotel achterover staat. Diezelfde stand stel je ook in als je de schotel op de rotor gemonteerd hebt.

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat ik niet te lastig ben maar ik zit nog even met een vraag. Wanneer ik een instructie die ik heb gevonden voor het uitrichten van een rotor volg dan moet ik eerst de installatie op het exacte zuiden draaien, vervolgens de rotor naar 4,8 laten draaien en dan de installatie nog waar nodig verdraaien om het signaal te maximaliseren.

 

Betekent dat dan (en ik geef toe dat dit een lekenvraag is) dat de 0 positie van  de rotor bij mij feitelijk 4,34 oost is (mijn lengtegraad)? Want dan ga ik het een beetje begrijpen :) . Want dan gaat hij inderdaad een logische boog maken. 

 

Alvast bedankt.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Sprietje zei:

Ja dat klopt precies. Op het exacte zuiden van je locatie moet de rotor in een stand staan dat de schotel de hoogste elevatie heeft, de nulstand op de schaalverdeling.

 

 

Dankjewel voor je support. Morgen gaan we ermee aan de slag en ik zal nog laten weten hoe we gevorderd zijn :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu toe ben je goed mee.

Het is zo, dat je eerst de coördinaten van je woonplaats moet ingeven in je ontvanger. Dan geef je de opdracht met de ontvanger, ga naar 4.8 (sirius) als je daarop wil afregelen, -de motor gaat even draaien, bij u zal dat verwaarloosbaar zijn. Daarmee wordt wel het nulpunt van de motor bepaald ten opzichte van uw locatie. Dan is het gewoon een kwestie van de schotel elevatie perfect te krijgen, samen met de richting, m.a.w. zoekend naar maximaal signaal van die satelliet.

Het is echt niet moeilijk, als je weet waarmee je bezig bent.

 

Let op; Het is niet voor meteen, een draaibare schotel vereist een montagebuis die langs alle kanten loodrecht dient te staan, onthoud dat voor uw definitieve opstelling.

  • Like 1

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor alle reacties tot nog toe. In eerste instantie lukte het niet om signaal te krijgen maar m.b.v. een eenvoudige satfinder de installatie aan de mast gedraaid en de schotel een stuk laten zakken en vervolgens signaal. De schotel blijkt op 13 oost te staan en met 73/63 een redelijk signaal.

 

Nou is mijn uitdaging dat ik een USB ontvanger aan de pc heb op de begane grond terwijl de schotel aan het balkon van mijn bovenbuurman hangt. Dat maakt het aansturen en optimaliseren langs die weg minder praktisch.

 

Nou heb ik een WS6916 satfinder en die wil best mijn motor bedienen maar ik dacht dat ik daarmee ook de schotel naar een voorgeprogrammeerde positie kon laten draaien zodat ik vanuit die situatie daadwerkelijk aan het optimaliseren kan beginnen. Is er iemand die weet of en zo ja op welke manier dat kan of welke satfinder hiervoor wel geschikt is? Of hoe ik anders de schotel kan vertellen dat hij naar voorgeprogrammeerde positie 8 moet gaan? 

 

Alvast weer bedankt, en excuses als ik veel vraag.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar heb je moeite om de 4,8 oost (Sirius) met een kompas te vinden. Doe het dan met de zon. Morgen om 13:46uur staat de zon precies in de richting van de 4,8 oost vanaf je locatie.
Span een touwtje of schilderstape van precies de bovenzijde van de schotel tot midden over de lnb. Zorg dat de bouten van de rotor op de mast genoeg los staan dat je de rotor kunt verdraaien. Precies op genoemd tijdstip moet de schaduw van het touwtje of het plakband midden over de lnb-arm van de schotel lopen. Zet de rotor nu goed vast. Je zult de draairichting waarschijnlijk niet meer bij hoeven te stellen, alleen de elevatie van de schotel zelf nog een beetje om de satelliet te ontvangen.

 

schotel met de zon uitrichten.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een kleine update: vanmorgen toen het nog niet al te warm was kans gezien de motor en schotel redelijk te richten en al op een aantal satellieten vrij goede signalen. Dus besloten om vanmiddag wat te testen (want in de blakende zon op het balkon is niet de beste optie voor mij) om een indruk te krijgen of er nog probleemsatellieten zijn.

 

Alleen op een gegeven moment geen signaal meer, terwijl bekabeling en dergelijke goed vastzitten. Wel bleek een rood ledje op de motor te branden wat volgens de instructie 'überstrom Limit erreicht' inhoudt. Een hardware reset leverde niks op en de motor staan flink oost en wil nog wel oost maar niet terug naar west. Leverancier gebeld die zoiets nog nooit gehoord heeft en probleem gaat doorgeven aan fabrikant. 

 

Dus vanavond wanneer het afgekoeld is of morgenochtend nog proberen, hopelijk reageert hij dan in elk geval weer...en mocht iemand een tip hebben houd ik me aanbevolen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...