Ga naar inhoud


draaibaar (actuator + vboxII) + vast (19,2E en 23,5E) switches + instellingen E2


wolverine

Aanbevolen berichten

aangezien ik een wijziging heb aangebracht aan mijn huidige installatie zit ik met problemen om deze werkend te krijgen.

 

ik ben nu in het bezit van een draaibare schotel met actuator en vbox 2 en een vaste schotel met 2 koppen gericht op astra 19,2 en astra 23,5.

 

De situatie is als volgt :

 

Quad LNB met 4 kabels naar 4 diseqc commited 4-1 switchen van de draaibare schotel.

Quad LNB met 4 kabels naar 4 diseqc commited 4-1 switchen van de vaste schotel gericht op astra 23,5

Quad LNB met 4 kabels naar 4 diseqc commited 4-1 switchen van de vaste schotel gericht op astra 19,2.

  •  Uitgang van 1 switch gaat naar een wandcontactdoos van niko
  •  van wandcontactdoos naar de v-box2 (op de connector waarop staat : naar lnb).
  • Van vbox2 (connector waarop staat : naar ontvanger) naar tuner 1 van de vu+ duo.
  • de andere uitgangen van de 4-1 switchen gaan allemaal ook naar een wandcontactdoos en dan naar een tuner van een sat ontvanger (behalve uitgang 4 deze is nog niet aangesloten)

De draaibare schotel en vaste schotel staan goed uitgericht want een rechtstreekse aansluiting van de lnb naar vbox2 en dan naar ontvanger werkt perfect en doet de schotel bij veranderen van kanaal ook draaien en ook het schakelen van kanalen op de draaibare schotel naar de vaste schotel gaat zonder problemen. (dit allemaal door de tuner configuratie op de vuduo naar geavanceerd te zetten)

Nu is mijn probleem eens ik de commited diseqc switch er tussen zet de schotel niet meer draait met de setup die ik hierboven heb aangehaald.(ik heb wel beeld op de laatst gekozen schotelpositie)

 

In onderstaande topic had Sprietje een mooie tekening gemaakt voor werken met een gewone rotor :

https://www.sat4all.com/forums/topic/348872-2-schotels-1-ontvanger/

 

zijn er leden die hier ervaring mee hebben met een uncommitted switch voor gebruik met een actuator (in een pdf die ze bij de transponder online gezet hebben zou het moeten lukken)

 

Zoals ik het zie zou ik dan volgende opzet hebben door het feit dat mijn kabels door een muur getrokken zijn en nog een kabel bijtrekken zal hier echt niet lukken.

 

* Uitgang 1 quad lnb draaibare schotel --> uitgang 1 uncomitted switch

* Uitgang commited switch vaste schotel op uitgang 2 uncommitted switch

* Uitgang uncommited switch naar wandcontactdoos è naar aansluiting vbox2(aansluiting naar lnb)

* Aansluiting vbox2 (aansluiting naar ontvanger) naar tuner 1 vu+duo

 

Instellingen op de vu+ duo die ik bvb voor nilesat zou instellen op de duo :

 

post-46482-0-93601200-1443816026.jpg

post-46482-0-54583300-1443816038.jpg

 

De posities op de vbox zijn ingesteld en die werken dus als ik de lnb rechtstreeks met de vbox connecteer.

 

kan er iemand een beetje licht in de duisternis brengen?

aangepast door wolverine

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites


Schakeltechnisch heb je maar 3 LNB's, dus dat betekent dat de 4 schakelmogelijkheden van diseqc 1.0 genoeg zijn en dat je dus niet een uncommitted switch (diseqc 1.1) nodig hebt.

 

In de opstelling met de switch ertussen, had je toen de motor-LNB op de eerste poort van de diseqc switch?

Dan zet de switch zodra hij spanning krijgt de eerste poort open, en geeft dan dus spanning en stuur-signaal door richting motor-LNB.

Pas daarna reageert de switch op het schakelcommando om eventueel naar een andere poort door te schakelen.

Dat zou ik dus in jouw geval eerst proberen, als je dat zo nog niet had.

 

Verder weet ik niet wat zo'n Vbox precies doet; en of het stuursignaal van zo'n vbox al of niet de switch passeert (of dat een vbox ook achter een switch geplaatst kan worden)?

Wellicht moet de sequence repeat ook op 1 of zo (schot voor de boeg?)?

 

 

Nu eerst volleybal finale kijken :) .

 

Groet,

A33

 

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu is mijn probleem eens ik de commited diseqc switch er tussen zet de schotel niet meer draait met de setup die ik hierboven heb aangehaald.(ik heb wel beeld op de laatst gekozen schotelpositie)

 

Ik heb nog eens gegoogled en je post nagelezen.

Als ik het goed begrijp verwerkt dus je vbox geen motorcommandoos meer, als je na de vbox er een diseqc switch tussen plaatst. Dat is inderdaad wel iets eigenaardigs.

Het lijkt erop dat het diseqc-stuursignaal je vbox niet bereikt, of dat je vbox het diseqc-stuursignaal niet meer kan verwerken om de een of andere reden.

Schakelt je diseqc switch in die situatie nog wel, of ook niet? En bereikt de 22kHz je LNB's, dat wil zeggen kan je schakelen naar een frekwentie op de hoge band (>11.700)?

 

Bij google zie ik trouwens dat een vbox meestal achter een switch geplaatst wordt, in plaats van ervoor. Maar als er een LNB-through uitgang op zit, zou dat in principe ook gewoon moeten kunnen lijkt me.

 

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@A33 alvast bedankt voor het meedenken.

 

heb eergisteren eens de lnb rechtstreeks aangesloten op 1 van de tuners op de vuduo zonder een switch tussen.

 

dan lukt het ook niet om de actuator naar een volgende positie te laten gaan zonder de vbox manueel naar de volgende positie te laten gaan.

 

ik ga nog eens goed mijn instellingen overlopen rekening houdend met hetgeen je hier al gepost hebt.

 

blijkbaar had mijn maxdigital met maar 1 tuner minder problemen om hiermee om te gaan.

 

ik zoek het nog eens verder uit.

aangepast door wolverine

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjaak bedankt voor de input.

 

even een update :

 

ik heb dus ipv mijn vuduo met 2 tuners eens mijn maxdigital aangesloten (waar openpli op staat), de lnb uitgang is verbonden met de commited switch poort A en die is dan verbonden met de uitgang van de vbox (to lnb) en de uitgang van de vbox is verbonden met de tuner van de maxdigital.

 

lnb van Astra 23,5 is aangesloten op de switch op poort B.

 

Nu heb ik bij mijn instellingen voor de tuner volgende staan voor bvb Astra 4,8E :

 

post-46482-0-94787100-1444065568.jpg

 

Voor bvb Nilesat 7W heb ik volgende voor de instellingen staan :

 

post-46482-0-63055200-1444065658.jpg

 

Dus dit zijn voor een paar zaken verschillende instellingen.

 

Het rare is dat zelfs met deze verschillende instellingen van de verschillende sat posities ik bij deze setup zonder problemen kan switchen van de ene sat positie naar de andere zonder dat ik ook maar aan de afstandsbediening van de vbox moet komen.

 

Op de duo staat vti en op de maxdigital staat openpli.

 

Is het nu omwille van de dubbele tuner in de duo?

 

het werkt alleszins in de setup die ik nu heb (met de maxdigital) dus het moet ergens aan de instellingen zitten van de duo.

 

nu weet ik dat het alvast moet kunnen enkel met een commited switch (zoals A33 ook al een vermoeden had)

 

 

ik zoek verder en laat nog iets weten.

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook DiSEqC 1.1/Uncommitted switches met nog meer aansluitingen.

Ik heb twee sat-tuners en als volgt aangesloten:
Tuner A naar V-BOX A en die weer naar een DiSEqC 1.1 8/1 switch, op die switch zitten:
1: Single LNB op de draaibare schotel

2: niet gebruikt

3: duo-LNB Astra 19.2/23.5°E

4-8: niet in gebruik.

 

Tuner A naar V-BOX B en die weer naar een DiSEqC 1.1 8/1 switch, op die switch zitten:

1: Single C-band LNB op draaibare schotel

2: Single Ku-band LNB op draaibare schotel

3: duo-LNB Astra 19.2/23.5°E

4: single LNB Astra 2 28.2°E

5: single LNB Hotbird 13°E

 

De duo-LNB heeft een ingebouwde DiSEqC 1.0 2/1 switch dus heb ik achter de DiSEqC 1.1 switchen op ingang 3 nog een DiSEqC 1.0 switch.

 

De instellingen op OpenPLi zijn:

post-40400-0-19309600-1444080749_thumb.jpg

Tuner A, DiSEqC 1.1 switch ingang 1 = C-band op 1e draaibare schotel

post-40400-0-51090700-1444080749.jpg

Tuner A, DiSEqC 1.1 switch ingang 2 = Ku-band op 1e draaibare schotel

post-40400-0-73099100-1444080749.jpg

Tuner A, DiSEqC 1.1 switch ingang 3 = duo LNB op vaste schotel (19.2E)

post-40400-0-39182200-1444080750_thumb.jpg

Tuner A, DiSEqC 1.1 switch ingang 3 = duo LNB op vaste schotel (23.5E)

post-40400-0-92505000-1444080749.jpg

Tuner A, DiSEqC 1.1 switch ingang 3 = single LNB op vaste schotel (28.2E)

post-40400-0-11710800-1444080750.jpg

Tuner A, DiSEqC 1.1 switch ingang 3 = single LNB op vaste schotel (13E)

 

 

post-40400-0-00893700-1444081409.jpg

Tuner B, DiSEqC 1.1 switch ingang 1 = Ku-band op 2e draaibare schotel

post-40400-0-23740100-1444081409.jpg

Tuner B, DiSEqC 1.1 switch ingang 3 = duo LNB op vaste schotel (19.2E)

post-40400-0-48675600-1444081409.jpg

Tuner B, DiSEqC 1.1 switch ingang 3 = duo LNB op vaste schotel (23.5E)

 

In jouw geval zal de tweede (en verder) aansluiting op de LNB van de draaibare schotel als volgt ingesteld moeten worden?

post-40400-0-74021000-1444081408.jpg

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjaak(k): Wolverine gebruikte inderdaad twee keer de term uitgang, maar jouw pleidooi wekt verwarring. Volgens jouw redenering gaat uiteindelijk de antenne-uitgang van de receiver (waar het signaal binnenkomt) naar de ingang van de LNB (waar het signaal uit komt)?

 

Bij switches verwarde ik vroeger ook altijd de benamingen ingang en uitgang. Gebruikelijk is het om in de hele keten het satellietsignaal te volgen is mijn ezelsbruggetje: De uitgangen van een LNB komen op de ingangen van een switch, die e'e'n uitgang heeft die naar de receiver loopt. Dat het voor de besturing van de LNB's handiger is om vanuit de ontvanger te denken, ben ik met je eens; maar de termen van ingang en uitgang volgen het satellietsignaal.

Zo deed Wolverine het dus ook, op de ene keer na dan.

 

@Wolverine:

De tip van Sjaak(k) voor de LNBnummering lijkt me cruciaal in jouw geval.

 

Voor de verdere menu-instellingen:

increased voltage: zou ik (vooralsnog) NEE doen

tone mode: niet relevant wat je invult. Als je universal LNB gekozen hebt, wordt deze keuze door de ontvanger gedaan.

fast diseqc: tijdens installatie zou ik NEE kiezen. Als alles probleemloos schakelt, kan je later JA kiezen en kijken of het schakelen probleemloos blijft.

 

Groet,

A33

 

Edit: O ik zie dat Alex inmiddels ook uitgebreid gereageerd heeft over de instellingen. Nou moet-ie zeker lukken!

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sjaak :

 

de opstelling die werkt is :

 

tuner maxdigital ==> vbox aansluiting (to receiver) ==> vbox aansluiting (to lnb) ==> commited switch uitgang ==> poort A commited switch naar lnb draaibare schotel

 

==> hierbij wordt de actuator automatisch aangestuurd vanuit de maxdigital om van sat positie te wijzigen en de astra 23,5 positie schakelt ook zonder problemen

 

==> dus hier werkt het perfect met de instellingen in openpli die ik gedaan heb

 

dan heb ik dus de maxdigital afgekoppeld en heb een opstelling gemaakt voor vuduo met 2 tuners en vti

 

dit werkt momenteel nog niet

 

tuner A ==> vbox aansluiting (to receiver) ==> vbox aansluiting (to lnb) ==> commited switch uitgang ==> poort A commited switch naar aansluiting 1 quad lnb  draaibare schotel // poort B commited switch naar aansluiting 1 quad LNB vaste schotel Astra 23,5A

 

tuner B ==> commited switch uitgang ==> poort A commited switch ==> naar aansluiting 2 quad lnb  draaibare schotel// poort B commited switch naar lnb uitgang vaste schotel Astra 23,5A // poort B commited switch naar aansluiting 2 quad LNB vaste schotel Astra 23,5A

 

 

ik heb denk ik de juiste instellingen staan maar moet op 1 of andere manier de ontvanger wijsmaken dat hij tuner A als primaire tuner moet nemen en tuner B als secundaire tuner (maar eens er begint op te nemen zou dit eerst door tuner B moeten gebeuren)

 

dit moet ik nog eens verder bekijken maar momenteel is de tv bezet door vrouw en kind :-)

 

toch alvast allemaal bedankt voor de input en hulp, heb weer veel bijgeleerd

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sjaak :

 

het werkte dus wel op de maxdigital maar nog niet op de vuduo met zijn 2 tuners :

 

nu kan ik wel melden dat ik het wel werkend gekregen heb.

 

dit door in vti de instelling preferred tuner op tuner A te zetten.

 

enige wat ik nog niet gevonden heb in vti is hoe ik kan zeggen dat tuner B de hoofdtuner is voor op te nemen maar die vraag stel ik daar wel eens op hun forum.

 

voor de volledigheid en ook kan er misschien nog iets aan verbeterd worden de instellingen voor de tuners die ik nu in gebruik heb :

 

Tuner A : bij alle sat posities die ik wou hebben voor de draaibare schotel staat alles nu op LNB1 :

 

post-46482-0-67804900-1444126317.jpg

post-46482-0-76568900-1444126334.jpg

 

voor astra 23,5E heb ik volgende ingesteld :

 

post-46482-0-83670300-1444126438.jpg

 

voor Tuner B heb ik het volgende ingesteld :

 

post-46482-0-63327300-1444126595.jpg

 

dit voor alle posities van de draaibare schotel

 

voor de astra 23,5 heb ik zelfde instellingen als op tuner A

 

PS. 19,2E (LNB op de vaste schotel)die ga ik seffens op poort C aansluiten van de commited switch maar normaal zou het principe hetzelfde moeten zijn

 

alvast bedankt aan iedereen

 

 

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de draaibare op tuner B zet en de vaste op tuner B wil dit zeggen dat ik moet inleveren tijdens een opname van Bvb een programma op nilesat. Als we dan op een andere tp naar iets willen kijken zal dat alleen maar Lukken Indien In Zelfde kwadrant.

 

Met de opstelling die ik nu heb kan ik dit wel nog zonder probleem.

 

Ivm de instellingen kijk ik vanavond nog eens na wat ik kan wijzigen.

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus tuner B draaibaar maar zonder switch tussen ? En tuner A vast met disecq switch?

aangepast door wolverine

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Het verbaast mij ook zeer dat Alex zijn switchen achter de vbox zet ik zou dat niet zo doen,, maar goed als het zo werkt bij hem is het goed, ik hou zelf meer van ''logischer'' schakelen. ;)

 

Is in eerste instantie ontstaan om dat dat praktischer was: De LNB's zitten allemaal buiten, komen dus bij de schotels samen op de switch en dan met één kabel naar binnen waar de V-Box staat.

 

 

 

enige wat ik nog niet gevonden heb in vti is hoe ik kan zeggen dat tuner B de hoofdtuner is voor op te nemen maar die vraag stel ik daar wel eens op hun forum.

 

 

In OpenPLi is dat apart in te stellen:

Menu > Instellingen > Diverse instellingen > Voorkeurstuner voor opnames

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt, op tuner B sluit je de vbox aan op ''to receiver'', de lnb van je draaibare installatie sluit je aan op ''to lnb'' van de vbox.

Op tuner A  komt je diseqc switch en de uitgangen verbind je weer met de desbetreffende lnb's voor de verschillende satellieten, als je het zo aansluit gaat het werken. :) Wel nog per tuner de goede instelling maken natuurlijk, voor A stel je die in op diseqc A,B,C,D, de draaibare stel je in op diseqc 1.2 (usals uit).

Sorry maar kan ook met switch ertussen, kijk maar naar mijn instellingen.

Ik heb op die manier Astra 1 en Astra 3 op twee tuners beschikbaar naast dat ik op die tuners ook een draaibare schotel heb zitten.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit nu ook zo werkend en indien hé de draaibare apart aansluit op en tuner kan ik op de kanalen van mijn vaste aansluiting bij opname niet meer vrij kanalen bekijken (dan is het als ware een single tuner voor astra 23,5) of ik moet mijn draaibare ook toelaten om naar die pos te gaan.

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier ben ik het weer niet mee eens door de switchen achter de vbox te zetten dat is vragen om problemen met instellingen, vandaar ook dat het nu niet werkt. :crazy:

Het grote nadeel is zoals je het nu hebt ingesteld dat als je vbox eens dienst weigert (dat komt hier nog wel eens voor) je geen ontvangst meer hebt op je vaste installatie. :(

Maakt niet uit of de V-box wel of niet werkt , zelfs als je de netstekker uit trekt gaat het sinaal er gewoon doorheen .

De F-in en F-uit zijn rechtstreeks met elkaar verbonden , ook in de Moteck SG2100 diseqc motoren is dat zo .

De coaxen in/uit kun je zonder meer verwisselen , maakt niets uit .

post-30993-0-07918600-1444153241_thumb.jpg

post-30993-0-90596200-1444153391.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...