Ga naar inhoud


keuze printer?


Matchless

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik ben aan het denken om een printer te kopen maar ik zie zoveel 3d printers en weet niet waar ik op moet letten.

En welke raden jullie aan met een budget van maximaal 500 euro?

 

Ik zie hier op het forum de anet a8 maar die is toch al wat ouder?

 

Ik heb hem nodig om een kastje te maken waarvan de bodem de kromming van een pet moet volgen.

 

20181205_221644.jpg

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb de CR10 en die kan dat zonder probleem. (€ 300,00)

Het probleem is echter, krijg dat maar is in 3D getekend...

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • Moderator

spannend :)

 

Ik heb net de knoop doorgehakt en een printer besteld.

Het wordt is de CR-20 3D Printer Resume Print MK-10 Extruder  V2.1 Upgrade geworden.

 

Wat vinden jullie van mijn keuze?

zijn er modificaties die ik kan doen om de printer te upgraden? Ik las dat dit aan te raden was bij de Anet printer maar is dit ook bij deze printer?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je daar wel een goede koop aan gedaan hebt.

Zelf heb ik nu een paar weken een CR20 in huis 😃 . 

 

Wel extra filament mee besteld?

Er zit wel wat bij, maar daar kom je toch niet zo heel ver mee.....

 

Modificaties en/of updates zijn er volop te vinden (de CR20 komt heel erg overeen met de Ender-3), maar zelf maken is natuurlijk ook leuk.

Welke ik een echte aanrader vind is een wieltje op de extruder. Deze bijvoorbeeld: https://www.thingiverse.com/thing:3176144 

En de haspel (van een kilo) helemaal bovenop de printer leek mij ook geen goed idee.

Daar heb ik dus een aparte spoelhouder voor gemaakt, die naast de printer kan staan.

En ik heb nog wat ideeën op de plank liggen.

Maar je merkt vanzelf wel of dingen je aanstaan, of dat je dingen wil gaan aanpassen.

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Printer is binnen en na een uurtje is hij al hard aan het werk.

 

In de doos zat een kleine rol witte PLA filament en ik ben hiermee een testprint aan het maken. Dat is een hondje die op de bijgeleverde SD kaartje staat.

Maar nu op de helft van de print zie ik dat het model loslaat. Kop staat op 200 graden en het bed op 0 graden. Had ik deze ook moeten instellen? Zo ja hoe heet moet hij dan zijn?

Op  de foto zie je de speling tussen bed en model.

En wat veroorzaakt die "puistjes"?

 

20190124_231507.jpg

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij gewone PLA zet ik de temperatuur van de glasplaat  altijd op 60gr.

Voorafgaand maak ik de glasplaat altijd schoon met  TEC7 multiclean.

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het bed bij de 1e layer op 65°C en dat mag dan bij de 3e layer naar 55°C (dit is in te stellen in Cura).

 

Ik heb zo geen idee over de oorzaak van de 'puistjes',

Maar op je foto zie ik wel wat andere 'aandachtspunten'.

Allereerst sluiten de lijnen van je brim (de extra randen om het model op de 1e layer) niet goed aan.

Maar ik zie linksboven op je foto ook dat er ruimte is tussen de lijnen van de wand.

Volgens mij een teken dat er te weinig filament wordt doorgevoerd.

Dat kan zeker ook invloed hebben op de hechting van je model aan de bodem wat het risico op loslaten verhoogd.

Zelf had ik het geluk dat de calibratie bij mijn CR20 out of de box redelijk goed was.

Maar naderhand heb ik toch maar eens wat testjes gedaan, waaruit bleek dat verschillende afstellingen toch niet optimaal stonden.

Mijn X, Y en Z sturing ging wel goed, maar bij de extruder was toch wel wat fine-tuning nodig.

En eenmaal goed afgeregeld, zijn de resultaten daarna zichtbaar beter geworden.

 

Als je gaat zoeken op het www zijn er méér dan genoeg sites te vinden waarop eea beschreven staat.

Laat je niet gek maken doordat het op deze sites in 1e instantie best wel ingewikkeld lijkt.

Eenmaal ermee aan de gang is het best logisch en begrijpelijk.

 

 

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt idd de temperatuur wel naar beneden brengen maar wees daar

voorzichtig mee, hoe kouder het bed hoe makkelijker komt het object los.

 

Normaal heb je geen brim nodig alleen bij objecten die een zeer kleine

basis hebben. Wel gebruik ik skirt die print 1 of liever 2 keer buiten je

object rond. Dan weet je zeker dat de PLA goed "doorstroomt".

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

brim? skirt? overfill?

 

is het geen idee om een faq ofzo te maken waar alle uitdrukkingen e.d instaan?

 

Ik weet iig niet wat die termen betekenen en wat ze doen (behalve brim want die staat in deze draad beschreven).

 

Ook de instellingen van bijv cura is voor mij (en dus voor vele starters) abacadabra.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-1-2019 om 14:16 zei Matchless:

brim? skirt? overfill?

 

is het geen idee om een faq ofzo te maken waar alle uitdrukkingen e.d instaan?

 

Ik weet iig niet wat die termen betekenen en wat ze doen (behalve brim want die staat in deze draad beschreven).

 

Ook de instellingen van bijv cura is voor mij (en dus voor vele starters) abacadabra.

 

Laat deze link jouw helpen;

https://www.simplify3d.com/support/articles/rafts-skirts-and-brims/

 

En hier staan veel printfouten;

https://reprap.org/wiki/Print_Troubleshooting_Pictorial_Guide

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Op 16-1-2019 om 18:37 zei Icon:

Ik denk dat je daar wel een goede koop aan gedaan hebt.

Zelf heb ik nu een paar weken een CR20 in huis 😃 . 

 

Wel extra filament mee besteld?

Er zit wel wat bij, maar daar kom je toch niet zo heel ver mee.....

 

Modificaties en/of updates zijn er volop te vinden (de CR20 komt heel erg overeen met de Ender-3), maar zelf maken is natuurlijk ook leuk.

Welke ik een echte aanrader vind is een wieltje op de extruder. Deze bijvoorbeeld: https://www.thingiverse.com/thing:3176144 

En de haspel (van een kilo) helemaal bovenop de printer leek mij ook geen goed idee.

Daar heb ik dus een aparte spoelhouder voor gemaakt, die naast de printer kan staan.

En ik heb nog wat ideeën op de plank liggen.

Maar je merkt vanzelf wel of dingen je aanstaan, of dat je dingen wil gaan aanpassen.

Ondertussen heb ik ook wat dingen " verbouwd" aan de printer.

Zo zit er nu op de 3 assen cablechains, een filament geleider, een andere extruder behuizing en ben ik net begonnen met een x as ombouw.

Op de plank staat nog een laser houder ,dempers op de stappen motoren en wil ik kijken of ik de voeding stiller kan krijgen. En de firmware wil ik nog veranderen naar Marlin.

 

20190204_023354.jpg

20190204_023418.jpg

20190204_120334.jpg

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn een aantal mooie updates (de kabelbanen heb ik zelf ook gemaakt).

Het ziet er goed uit in het zwart.

Een prima idee om de bowden-tube niet mee te laten gaan in de kabelgoot naar de hot-end.

Die heb ik ook los gelaten. Met strakke bochten, kan daar toch weerstand in ontstaan wat dan weer kan zorgen voor under-extrusion.

Ook heb ik een andere hulpstuk geprint voor de printkoeling, maar bij mij heb ik de ventilator op dezelfde plek laten zitten.

Ik zie dat die bij jou op de plek zit waar origineel de ventilator van de filament koeling zit, maar ik kan niet zien hoe je dat nu opgelost hebt?

 

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb op thingiverse deze update geprint.

Daar zie je ook precies hoe de boel in elkaar zit.

 

Maak ook eens een foto van jouw printer. Altijd leuk om andere printers te zien en vooral welke ombouw men eraan gemaakt heeft

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...