Ga naar inhoud


Tegel voet voor 2.40 schotel (prime-focus)


MrDish

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik denk dat je met een draaibare schotel van 2,40 meter jezelf een hoop problemen op de hals haalt door die op een losse voet op een houten dak te zetten.

Bedenk dat de openingshoek van die schotel klein is en dat de minste beweging van de ondergrond, voet of mast betekent dat je geen ontvangst meer hebt.

Ook een rotor voor die schotel wordt een uitdaging.

 

Ik denk dat een staticus je plan afkeurt, wegens een te grote dakbelasting.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De onderste liggers moeten haaks op de balken liggen. Dan wordt het gewicht over alle balken gedragen en bedenk dat hoe groter de basis is, doe stabieler en hoe minder gewicht je nodig hebt om de zaak stabiel genoeg te maken. Er hoeven echt geen staanders onder de houten balken. Wel rubber matten om de zaak goed te laten dragen zoals ook op de foto te zien is van dat hele grote statief die eerder geplaatst is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het dak is maar belastbaar tot 150 Kg./meter2

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is trouwens de vraag of je op dat plat dak een schotel mag plaatsen want waar ligt de voorgevel van het huis? Vóór de voorgevel mag zonder vergunning geen schotel geplaatst worden.

De vraag is dan, is de gevel met het spitse dak de voorgevel en is de keuken een uitbouw voor de voorgevel of is de gevel van de keuken de voorgevel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
42 minuten geleden zei MrDish:

Aan ceesv en el renegade,

waarom zou het niet gaan dan ,als patje7 of 9 met een idee komt van :

Bairdmounts.com.

zij laten foto`s zien van hoe zij de schotels plaatsen.

 

Mvg

Omdat die daken duidelijk voor grotere belastingen gebouwd zijn, bijvoorbeeld doordat op de opstelplek onder het dak een draagmuur zit.

Op het dak van ons kantoorgebouw mocht ik geen mast neerzetten voor de straalverbinding, omdat er kanaalplaten als dakbedekking gebruikt zijn.

Ik ga nu met de mast door het dak tot de fundering op de begane grond.

In de mast zit slechts een 19 GHz. hoornantenne van .... maar 60 Cm.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als MrDish toch met een staander onder het dak gaat werken neem dan als staander een stalen pijp van 10 a 20 cm diameter, vastgezet op de garagevloer, lang genoeg om een meter boven het dak uit te steken. Dakdoorvoer waterdicht afwerken en de stalen pijp als basis voor schotelmontage gebruiken. Dan heb je geen dakbelasting. En minder dakopbouw. 

 

Ongeveer ceesv's aanpak.

Visiosat BISAT G3 C | 3 Alps Twin LNB (19.2E, 23.5E, 28.2E)| 2 TRIAX MFE 41 D | ->

-> RE-8500HD PVR (2*DVB-S2) (Toshiba MK5059 500GB HD builtin)

 

Rebox Firmware: RE8500HDPVRv2-11-61-DVB-S.ird + WebZeal_8500_V2.8.tar.bz

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, ik begrijp dat de schotel achter de voorgevel van het huis komt maar daarmee mag de schotel nog niet geplaatst worden zonder omgevingsvergunning want alleen schotels tot 2 meter breed mogen zonder vergunning onder bepaalde voorwaarden geplaatst worden.
Kijk, als die nu achter in de tuin komt te staan, dan zal er niet snel iemand iets van zeggen maar in jou geval wordt de schotel prominent vanaf straat zichtbaar en dan loop je toch al snel het risico dat je er problemen mee krijgt.
Zie de reglementen van VROM omtrent het plaatsen van antennes en schotels in de bijlage.

 

infoblad-schotelantennes-20-7 (8).pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké ceesv en Henk 1 en Sprietje.

ik heb 3 voorbeelden en kom er niet uit.

heb foto`s gemaakt met en tijdens de Sun-Outage.

Met Dish-Pointer werk ik.en op mijn mobiel kan ik het 1 en ander bekijken.

allemaal geven ze een ander punt aan.

nu heb ik Lyngsat en kingofsat bekeken voor de C-band,en dan (voor nu) richting West.

En als ik op de carport sta ,heb ik het meest zicht richting West.

 

 

Mvg

aangepast door MrDish
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Sprietje:

Ja Cees en als je een dakoppervlak van 2,5x2,5meter gebruikt is dat bijna 1000kg.

neen dat is niet de juiste aanname

 

je vergeet dat voor sneeuw en regenwater een gebouwafhankelijke belastingfactor (door vorm en naastliggende daken) voor de extra belasting door die sneeuw kan ontstaan in reserve moet blijven

je mag een dak niet extra belasten dan het al belast wordt, mits je aan kunt tonen dat je voldoende reserve qua buigspanning in de balklaag hebt aangebracht

 

en het laatste kun je zo dus meteen afschrijven omdat in de woningbouw op het minimum qua kosten en dus balk dimensies die volgen uit de berekeningen gebruikt wordt

als ik die balkjes zie van 60*150 zou ik er niks op zetten

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wat Tonskidutch zegt, ik zou op die balkjes niets zetten.

Wil je toch wat op het dak zetten, breng dan extra draagbalken aan onder het dak.

Je kan die dan aanpassen op de te verwachten belasting.

Een H-100 met een lengte van 3.000 mm mag met 2.800 kg belast worden en buigt dan maximaal 1 cm door.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...