Ga naar inhoud


Tegel voet voor 2.40 schotel (prime-focus)


MrDish

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Het is een hulpmiddel, de nauwkeurigheid is afhankelijk van hoe goed gekalibreerd de sensoren in je telefoon zijn.

Met de sun-outage calculator kan je per dag het tijdstip berekenen dat de zon in de richting van de gevraagde satelliet staat, alleen 2 keer per jaar klopt ook de hoogte boven de horizon.

Met het tijdstip weet je vrij nauwkeurig in welke richting je de satelliet moet zoeken.

https://www.satellite-calculations.com/

 

Bedenk dat de elevatie steeds lager wordt, wanneer je meer naar het oosten of westen draait, en dan objecten aan de horizon je directe zichtlijn kunnen blokkeren en daarmee de ontvangst onmogelijk maken.

 

Realiseer je ook, dat schotels voor de KA band niet altijd geschikt zijn om daarmee ook de Ku band te ontvangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hier een bijdrage van Sprietje over dit onderwerp.

 

 

Op 30-9-2015 om 14:07 zei Sprietje:

De baan van de zon loopt vandaag nog ongeveer 4,5 graden hoger dan de Clarkebeltbaan waar de geostationaire satellieten zich op bevinden.
Men kan al een aardig inzicht krijgen of obstakels satellietsignalen in de weg staan.

Bijgaand een prachtige foto van iemand uit Polen (als ik me niet vergis) die gedurende de sun outage foto's van de zon heeft gemaakt op de tijdstippen dat de zon precies telkens achter een satelliet stond. Hierdoor krijg je een fantastisch beeld op welke satellieten je allemaal vrij zicht hebt.

 

foto even aanklikken
 

post-60869-0-91623600-1443614834_thumb.jpg

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Afhankelijk van de datum staat de zon dan hoger of lager dan de satelliet, maar wel in de juiste richting.

Daarmee kan je de zicht horizon bepalen en of je satelliet posities wel of niet zult kunnen ontvangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

die app's zijn net zo secuur als de kwaliteit van de giroscoop in je telefoon toestel

dat kan dus heel erg verschillen

maar het helpt op locatie in ieder geval iets te vinden en uit te richten, fine tuning komt altijd na het eerste contact :)

 

als de 2,4 meter prime focus ook met actuator bewogen gaat worden, moet je natuurlijk de ruimte voor die beweging mogelijk maken opdat ie niet tegen je huisgevel knalt, dus het midden van die carport is niet je optimale plek voor je dish

 

 

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-3-2019 om 10:40 zei ceesv:

 

 

Realiseer je ook, dat schotels voor de KA band niet altijd geschikt zijn om daarmee ook de Ku band te ontvangen.

 

Ik lees nergens dat het over een KA band schotel gaat , wel over C band .

Overigens , een KA schotel word met meer precisie gemaakt en zal juist beter zijn voor KU .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dank je voor de aanvulling, ik was abuis.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een artikel gelezen op dit forum genaamd;

wie vertelt mij de juiste elevatie voor prime-focus schotel in Thailand ?

maar dan in nederland (achterhoek).

een paar vragen;

als je de foto bekijkt zie je een pijl bij 1 en 2 en 3 staan.

waar zijn nou 1 en 3 voor.

want ik regel het nu met  (nr 2).

of doe ik iets verkeerds

 

Mvg

foto is het voorbeeld.

post-464-1318259892,6703 schotel afstellen..gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 is de hoekmeter , met 2 stel je de elevatie in en 3 de declinatie 

dan zal ik ook nog maar wat toevoegen , ik meen dat je locatie Aalten is .

Als start is dan je elevatie (polar-as) ± 52º  en de declinatie ± 6º d.w.z. dat de schotel 6º naar voren gekantelt staat t.o.v. de polar-as

PM mr Dish1.jpg

aangepast door trust
  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 ziet eruit als een waterpas? (Edit: hoekmeter inderdaad, ik had niet genoeg ingezoomd)

2 is de elevatiehoek

3 is de offsethoek/declinatie

 

aangepast door Alex1970
Cijfers verkeerd gezien op de foto.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En dat alles zorgt ervoor dat je schotel de Clarke belt volgt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alle respect, maar als je niet weet waar die afstellingen voor zijn, zou ik me eerst maar eens verdiepen in hoe een polarmount werkt.

  • Like 1

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Realiseer je, dat een schotel van 2,4 meter een kleine openingshoek heeft en dat je deze instellingen met een heel kleine foutmarge zult moeten instellen.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei trust:

dan zal ik ook nog maar wat toevoegen , ik meen dat je locatie Aalten is .

Als start is dan je elevatie (polar-as) ± 52º  en de declinatie ± 6º d.w.z. dat de schotel 6º naar voren gekantelt staat t.o.v. de polar-as

 

Bij zo'n grote jongen zou ik gelijk modified motor angles instellen (je hebt die hoekmeter ook niet voor niets daar zitten!), om de clarke belt meteen zo goed mogelijk te volgen.

 

Voor 51.93 Noord (centrum Aalten) is dat (0-180graden fit): axis elevatie 37.44 graden (modified latitude 52.56), declinatie offset 6.84 graden. Maar op een tiende graad is nauwkeurig genoeg, denk ik.

(Totale elevatie due south (te meten aan het voorvlak van de PFschotel) is dus 30.60 graden.)

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...