Ga naar inhoud


Tegel voet voor 2.40 schotel (prime-focus)


MrDish

Aanbevolen berichten


Ik zat er dus niet ver naast met mijn waarden voor 51.93 noord. Je kunt gewoon de door mij genoemde waarden gebruiken.

 

(Hier gaf ik laatst meer uitleg over de modified angles: https://www.sat4all.com/forums/topic/366312-afregelen-schotel/?do=findComment&comment=2536947

Verder is er veel meer over te vinden op bijvoorbeeld engelstalige forums; op Nederlandstalige forums niet zoveel voor zover ik weet.)

 

Over de 52 graden van trust: 52 = 90 - 38, dus 52 en 38 benoemen dezelfde hoek, alleen gemeten vanaf een andere basis (vanaf verticaal, en vanaf horizontaal).

Formeel is dan 38 de feitelijke elevatiewaarde, dat heb je goed opgemerkt. Maar als je in Nederland zegt, zet de motor op een elevatie van 51.x/52.x/53.x, dan snappen de meeste motor-schotelaars meteen wat je bedoelt. Op H2H motors worden regelmatig beide schalen gebruikt; daar moet je dus goed oppassen welke waarde je instelt, op welke schaal!

 

Groet,

A33

 

PS Hoe kom jij aan een elevatie-waarde van 38,31, voor 51.92 noord? 'Traditionele' waarde zou 38.18 zijn geweest....

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, dat is dus de hoek die in de tabel bij LAT 51 staat (al zit jij dichter bij 52 graden, dus die past beter!).

 

Het is wel een modified tabel in die manual trouwens, dat is goed (maar kennelijk niet op 0-180 fit, maar wellicht op 0-90 fit? Maar maakt dus niet heel veel uit, hooguit een of twee honderdste graden denk ik).

 

Mijn berekening was voor 51.93 graden precies. Doe er je voordeel mee. :)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de elevatie goed hebt afgesteld, is het denk ik het makkelijkst de declinatie af te stellen met de total dish elevation, aan de voorkant van de schotel:

 

11 uur geleden zei a33:

(Totale elevatie due south (te meten aan het voorvlak van de PFschotel) is dus 30.60 graden.)

 

= hoek ten opzichte van horizontaal  ( = 37.44 - 6.84 ).

Deze waarde kun je trouwens ook op dishpointer vinden, onder de motor-opties ("true south/true north").

 

Of je ook de achterkant van de schotel als ijkpunt kunt gebruiken, moet je zelf maar kijken.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-3-2019 om 18:58 zei ceesv:

Realiseer je, dat een schotel van 2,4 meter een kleine openingshoek heeft en dat je deze instellingen met een heel kleine foutmarge zult moeten instellen.

Ik heb "wat" ervaring met 2.4 en 3.6m schotels, en ik kan je vertellen dat met een 3.6m ik de verschillende Astra 1 satellieten (die allemaal op "19.2E" staan dus) kon onderscheiden. Liep toentertijd tegen het probleem aan dat ik twee verschillende satellieten moest ontvangen op hetzelfde moment, maar dat het bijna onmogelijk was...

Die 2.4m had hier wat minder last van, die kon gemakkelijker het cluster als "een" ontvangen...

  • Like 2

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 10 maanden later...

En vorig jaar zomer voor mekaar gekregen?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...