Ga naar inhoud


probleem geen of slecht signaal op de schotel


jerre123

Aanbevolen berichten

13 minuten geleden zei Sprietje:

Beste jerre123

 

Zijn er misschien enkele zenders die je wel ontvangt en zo ja hoe heten die? Ontvang je die terwijl de twee buitenste koppen zijn afgeplakt met aluminiumfolie?

 

beste Sprietje, toen ik vorige week begon kreeg ik het ook niet direct inorde, toen had ik om maar iets te proberen de DIscqe A 23.5 en B 19.2 gewisseld en door te kiezen voor Astra 19.2 had ik wel zenders tv & radio van die satteliet. Maar met de instellingen zoals alles hoort lukt niet. Kan er iets mis zijn met de bekabeling die de elektricien gelegd heeft? Hoe werken die aansluitingen op zo een triple LNB bv van links, kan daar iets wisselen om te proberen of maakt dat allemaal daar niet uit. In ieder geval ik zou niet weten hoe ik nu kan zien of ik al enkele zenders kan zien omdat ik nog altijd de eerste installatie zone zit en niets meer kan doen dan laten zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De M7 DRS 8141 stelt zelf zijn diseqc in.
Bij een triple-lnb is de Astra 19,2 positie 1, Astra 23,5 positie 2 en de Astra 28,2 positie 3 en zo staat je ontvanger ook ingesteld zie ik op het plaatje dat je geplaatst hebt.
Met de coaxkabels is niets mis als je al zenders gezien hebt. Waarschijnlijk staat de schotel gewoon niet goed uitgericht.
Doe dat morgen maar eens met de zon.

De methode om de schotel met de zon uit te richten gaat als volgt:
Span schilderstape (het mag ook een touwtje zijn maar dat geeft maar een heel dun schaduwlijntje) van precies midden boven op de schotel tot midden over de lnb die in de klem staat.
Morgen om 12:54 uur staat de zon precies in de richting van de Astra 23,5 satelliet. Zorg dat voor dit tijdstip de elevatie van de schotel op 29 graden staat en dat de klem net los genoeg staat om de schotel te kunnen verdraaien. Om 12:54 uur draai je de schotel zodat de schaduw van het plakband midden over de lnb-arm loopt. Zet de schotel dan vast en verdraai deze niet meer. Als je de Astra 23,5 nog niet helemaal goed ontvangt, stel je alleen de elevatie nog wat bij. Nu heb je gegarandeerd signaal van de Astra 23,5. Nu kun je de schotel eventueel nog fijntunen maar markeer de klem eerst op de buis zodat je je referentie niet kwijt raakt.

 

schotel met de zon uitrichten.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk hier ook even 

 

tvv 3 lnb.png

tvv3 lnb buis .png

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

beste Sprietje, inderdaad de plakband zit in het midden op de schotel en lnb, ik heb het zelfs met een meter na gemeten, maar inderdaad ten opzichte van de Lnb houder was het niet helemaal recht, hoe dat kan weet ik niet.

In ieder geval kan ik jullie mededelen dat alles direct perfect werkte en dat de zenderlijst binnen vloog het beeld is heel scherp op beide Astra satellieten.

De schotel staat nu toch wel een heel andere richting uitgedraaid dan er voor, nochtans een compas en een app gebruikt, enfin de plakband methode was toch wel de beste.

Bij deze wil ik iedereen en vooral sprietje bedanken voor de hulp!!

groeten jerry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja jerre123, altijd bingo als je de schotel met de zon uit richt, ook schotels van 1 meter. Helaas schijnt in Nederland en België de zon niet altijd.
Mijn ervaring is dat je na het uitrichten m.b.v. de zon met de plakbandmethode de schotel daarna nagenoeg niet meer hoeft bij te stellen in de draairichting, hooguit de elevatie iets.
Ik heb 1 keer gehad dat ik een schotel met de zon uitrichtte en dan ik geen beeld had. Ik had er op dat moment niet aan gedacht dat we midden in de sun outage zaten en dat betekent dat de zon dan ook precies op dezelfde elevatie staat als de satelliet. Je krijgt dan een extra hoeveelheid ruis van de zon en dat betekent dat in de uiterste gebieden van de footprint zoals in Zuid-Spanje je de satelliet niet meer ontvangt.

Werkt soms beter dan een professionele satellietmeter.

In ieder geval veel plezier met je schotel met triple-lnb.

 

ik stop met dat uitrichten, ik zie het niet meer zitten.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast satellitetv

Je schotelantenne ziet er maar onstabiel uit en te kleine diameter...geen wonder dat er storingen zijn! Ik heb zelf een 90 cm schotel sedert 1994 en nog nooit beelduitval gehad. Perfecte uitrichting is natuurlijk noodzakelijk! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu op 17:57 ligt 11856 eruit... Geen Q2/Zes etc...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...