Ga naar inhoud


Abo onmogelijk voor een Expat in Zwitserland


GerardDirks

Aanbevolen berichten

Hallo

 

In het moment ben ik vrij frustreert wegen de mediapolitik in Nederland/EU.

 

Vroeger  had ik een Card van CanalDigitaal en kon alle publieke zenders ontvangen. Ongeveer 10 jaar geleden is dit afgeschakeld en kon het nu nog alleen met een abo dat ik als Nederlander in het buitenland niet kon bestellen. (dit laatste is intussen verandert, echter toch niet mogelijk omdat ik in Zwitserland woon).

 

Ik heb mijn lokal kabelTV toen gebruikt om BVN-TV te bekijken.

 

Nu mijn probleem. Midden augustus 2019 word BVN-TV van onze Kabel gehaald. Vermoedelijk te wenig Nederlanders hier in Zwitserland en krijgen we noch meer Balkan-zenders :-(

 

Gisteren heb ik contact gehad met zowel CanalDigitaal als Joyne. Ik kan niet een Abo nemen op een van hun basis-paketen ?!? :-( Ik wil heel normaal op mijn naam een Abo afsluiten zonder illegale trucjes of stromannen.

1) CanalDigitaal sluit leveringen aan Zwitserland uit omdat het geen lid van de EU is.

2) Joyne geeft mij geen Abo omdat ik geen Nederlandse Bankrekening heb.

 

Ik voel me langzaam een tweederangs burger. Heb een Nederlands Paspoort, echter de toegang tot de nederlandse Media blijft mij verweerd. De politieke partij die dit probleem oplost krijgt mijn stem! 

VVD & D'66 hebben einige jaren geleden niet eens de moeite genomen een aanvraag van mij te beantwoorden

PvdA, bij monde van Frans Timmermans, heeft mij geantwoord via zijn secretaris Marco Giorello.

 

Echter zoals het er naar uitziet wijzigen CanalDigitaal & Joyne hun AGB's en lappen de EU-Regels aan hun laars!

 

Online Media blijkt niet beschikbaar voor de Zwitsers; https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A32017R1128

IPTV is er schijnbaar nog niet; https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:52016PC0594

Geoblockig is nog in bewerking, echter dit blijft een probleem omdat Zwitserland niet EU is; https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?qid=1464618463840&uri=COM:2016:287:FIN

 

Vreemd is hier het feit dat Zwitserland lid is van het Schengen-Verdrag (vrije personen verkeer) en het EWR. We hebben hier plichten. We betalen per jaar 1.3 Miljard €uro aan de Oost-Europese Landen, echter Rechten hebben we hier niet.

https://www.eda.admin.ch/eda/de/home/aussenpolitik/europapolitik/schweizer-beitragandieerweiterteeu.html

 

ALLES ZEER FRUSTREREERD

 

Mijn enige informatie bron is nu nog de RadioStreams von NPO

 

Gerard Dirks

 

p.s. Nee, ik heb geen familie in Nederland die voor mij een Abo kunnen afsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


6 uur geleden zei GerardDirks:

1) CanalDigitaal sluit leveringen aan Zwitserland uit omdat het geen lid van de EU is.

Is een onvolledige argumentatie

Zwitserland is inderdaad geen EU land maar wel een EU verdracht land.

Dus mag niet uitgesloten worden.

Probleem kan wel de betaling geven CH is geen EURO IBAN land en berekend grote

bankkosten bij overboeking.

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Tonskidutch:

die gaat niet een bankverbinding die hij had opzeggen, dat kan ook niet wegens je belasting aangifte etc

Je hebt geen NL bankrekening nodig om in NL belasting te mogen betalen... Dat weet ik heel zeker.

 

1 uur geleden zei luisteraar:

Probleem kan wel de betaling geven CH is geen EURO IBAN land en berekend grote

bankkosten bij overboeking.

Zwitserse bankrekeningen hebben wel een iban nummer. Waarschijnlijk hoef je dat niet te gebruiken voor binnenlandse betalingen, dat is in Zweden ook zo, we kunnen gelukkig gewoon de normale structuur blijven gebruiken, behalve als je naar het buitenland geld wil overmaken of van daaruit wil ontvangen.

 

Alternatief blijft inderdaad om het abonnement via kennissen oid te regelen...

Ik dacht dat ik vroeger eens gelezen had op deze site dat Joyne ook prepaid abonnementen had?  of is dat niet meer zo.... 

 

 

7 uur geleden zei GerardDirks:

Nu mijn probleem. Midden augustus 2019 word BVN-TV van onze Kabel gehaald. Vermoedelijk te wenig Nederlanders hier in Zwitserland en krijgen we noch meer Balkan-zenders 😞

 

Maar, ik lees dat je vroeger blijkbaar tevreden was met BVN...  Waarom dan niet gewoon, gratis naar BVN kijken via de Hotbird... Je bent bereid om een schotel te plaatsen voor CD of Joyne...   Dit kan dan toch ook gewoon?

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ GerardDirks,

 

Ik snap niet goed wat je nu wilt je geeft een hele klaagzang wat wel en niet kan, wat moet een forum als dit hiermee? Je kiest er neem ik aan zelf voor om in Zwitserland  te gaan wonen. Zwitserland is nu eenmaal geen EU land dus wat verwacht je eigenlijk? CD houdt zich aan de gestelde regels die o.a. Zwitserland zelf heeft gemaakt. niets vreemds aan. Ik kan ook geen abbo afsluiten als Nederlander bij een Zwitserse provider. Als je een abbo wilt afsluiten is dat niet echt heel ingewikkeld abbo af laten sluiten door iemand die in NL woont en een VPN nemen. Geo Blocking gaat er echt niet vanaf voor Zwitserland vanwege dezelfde reden geen EU.

aangepast door ton68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwitserland is geen EU maar wel een EU verdragsland bijna alle verordeningen van de

EU gelden ook voor Zwitserland op een paar uitzonderingen na

Zo ook GSM roaming kosten die zijn binnen de EU afgeschaft maar Zwitserland

telt een hele hoge prijs.

Binnen de EU is het betalings verkeer gratis maar maak je geld over

van of naar Zwitserland kan je vaak euro 17,50 per boeking betalen

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei luisteraar:

Binnen de EU is het betalings verkeer gratis maar maak je geld over

van of naar Zwitserland kan je vaak euro 17,50 per boeking betalen

Toch even een correctie. Via mijn Duitse bank maak ik geld in Euro naar een Zwitserse bank over zonder kosten omdat het tot de SEPA landen behoort.

Doe ik het in CHF kost het wel geld, tot 12500 euro is het 12.50 euro. Maar dat is dus makkelijk te omzeilen.

 

1 uur geleden zei Tonskidutch:

Sverige, stal dat een expat natuurlijk niet definitief in het land waar je heen gaat blijft dus waarom zou je je bankrekening opzeggen?

het heeft veel meer voordelen dan nadelen die rekening aan te houden, je ziet het wel

Blijf je voor een korte tijd weg geef ik je gelijk, al zou ik zelf toch overwegen of het niet mogelijk is de rekening op te zeggen, omdat in NL altijd kosten te betalen zijn voor bankrekeningen. Is het voor langere tijd zie ik geen voordelen, je kan dan gewoon een gratis bankrekening in Euro gebruiken.

Het feit dat Joyne blijkbaar alleen NL rekeningen accepteert is niet legaal... volgens mij is dat discriminate, tenzij het aanbod alleen binnen Nederland aangeboden wordt, maar dan nog klopt er iets niet..  ik denk dat je dat kan aanvechten als je dat echt wil... de vraag is uiteraard of het dat waard is.

Maar je bent niet verplicht een NL rekening te hebben, zelfs als je in het land woont. De enige reden waarom je de rekening zou opzeggen is omwille van de kosten die je moet betalen. Als ik in NL ben, betaal ik altijd alles met mijn Duitse pinpas of Visacard... dat werkt altijd.

 

 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

draagt het wat bij aan de oplossing?

 

voor het aanschaffen van een abonnement moet je een bankrekening in Nederland hebben en dan kun je

het basis abonnementen nemen (ongelimiteerd voor een of meerdere jaren) van CDS

of

het vakantie abonnement ( (maart tot september) ) van CDS

of je haalt een Joyne module van een Stroman

aangepast door Tonskidutch

Tangerine Maud Geffry Remix

Christophe - Alan Vega

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

1 uur geleden zei Sverige:

Het feit dat Joyne blijkbaar alleen NL rekeningen accepteert is niet legaal... volgens mij is dat discriminate, tenzij het aanbod alleen binnen Nederland aangeboden wordt, maar dan nog klopt er iets niet..  ik denk dat je dat kan aanvechten als je dat echt wil... de vraag is uiteraard of het dat waard is.

 

Je kunt van alles gaan bedenken en gaan procederen maar een bedrijf stelt toch echt zelf zijn regels op als zij geen dienst aan het buitenland leveren is dat hun goed recht. De reden erachter kan o.a. zijn dat het lastig procederen is voor een bedrijf als de klant in het buitenland woont. Nu zal dat hier niet zo belangrijk zijn want betaal je niet dan kunnen ze simpelweg het abbo stopzetten, desondanks hebben ze dan verlies. Gaat het om een product wat niet wordt betaald ligt het al lastiger vandaar dat veel bedrijven niet zonder meer diensten en/of goederen aan een particuliere klant leveren die over de Nederlandse landsgrens woont.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is maar een idee, maar die Joyne CI-Cam krijg je overal als je vooraf betaald bij de dealer

dan heeft het niks met procederen en invorderen te maken zijdens Joyne maar eerder de rechtszekerheid van die klant opdat Joyne zolang beeld blijft geven als waarvoor je rechtmatig betaald hebt

er is geen probleem als je het product reeds betaalde of dreigt Joyne failliet te gaan?

aangepast door Tonskidutch

Tangerine Maud Geffry Remix

Christophe - Alan Vega

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...