Ga naar inhoud


Channel Master 1.2Om


HansSurfer

Aanbevolen berichten

Fe tv met 9,2 is net op het randje, maar toch gelukt. Pas vanaf 8,9 db krijg je een lock.

Met die twin lukt het misschien ook op 31,5° om Cerifla te pakken. Gisterenmorgen had ik hem nog net met 2,5 dB.

Twee  jaar geleden was die nog veel sterker. Maarja als ze het vermogen weer halveren, dan wordt het hier ook minder.

 

Wat we nu met al dientestjes zien is dat de grote prodelin feedhorn het meeste signaal geeft, maar er zijn ook onaangepaste lnb's die dezelfde qualiteit met minder signaal geven.

@diamond. De twin heeft een andere feedhorn die waarschijnkijk beter bij jouw laminas past dan bij mijn channel master.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De octagon heeft ook zo'n schuin gedeelte in de feedhorn.

 

Volgend jaar wordt het dakleer vervangen en dan moet de schotel en tegelvoet er even af.

De polarmount is dan 24 jaar oud en vertoont enige roest. Gelukkig dat Rimants van een nieuwe originele polarmount afstand wil doen. Die gaat er dan op nadat ik ook de schotel spic en span schoon ga maken.

De gebruiksaanwijzing is voor de orginele feedstangen.

Doordat ik de lnb niet in naar het midden van de schotel richt, maar op 40% van de hoogte zal de hoek die lnb met de horizon maakt kleiner worden. Wat zou die theoretisch moeten zijn als ik met coordinaten van 52,30 NB en 6,80 OL op 7° oost mijn schotel uit ga richten?

 

post-5786-134963574443.jpg

received_1459450497578573.jpeg

received_2973060326149533.jpeg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, HansSurfer zei:

Wat zou die theoretisch moeten zijn als ik met coordinaten van 52,30 NB en 6,80 OL op 7° oost mijn schotel uit ga richten?

 

Een optel- en aftreksom van de volgende vier hoeken:

hoek van vertex tot onderkant van de schotel,

halve openingshoek van de schotel (gezien vanaf de focus) (dat is preciezer dan de 40%),

benodigde elevatie voor 6,8 of 7 oost

de offsethoek van de schotel.

 

Niet zo moeilijk uit te rekenen, met de goede inputs..

 

Waarom wil je die hoek instellen t.o.v ontvangst van 7 oost, en niet ("gewoon") ten opzichte van de schotelvoorkant; of, nog makkelijker, gewoon de plek op het schoteloppervlak bepalen waar hij op gericht moet zijn (ervan uitgaande dat je de halve openingshoek wilt, uitkomend in de 'G-spot', of eventueel ietsje hoger)?

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik nu mijn schotel heb ingesteld is eerst de bevestigingspaal zuiver verticaal te plaatsen, daarna de latitude stang op ongeveer 52,3° ingesteld. Dan de digitale hoekmeter op dat rechte vlak waar je dan iets van 37,1° kunt aflezen.

Dan de declination adjustment op 37,1 - 7,4 = 29,7° in te stellen. Hierbij uitgegaan van 22,6° offset bij een channelmaster en waarbij kijkhoek van 7°oost voor mijn locatie is 30°.

Mijn lnb op de g spot gericht 814 mm gemeten vanaf de schotel tot 5 mm vanaf de voorkant van de Inverto black ultra,

720 mm vanaf de onderkant en 1224 mm vanaf de bovenkant. Dan vraag ik mij af welke hoek de lnb dan met de horizon moet maken ter controle. Door de digitale hoekmeter tegen de lnb te houden. Voor 7 oost is de skew 0- 0,1°

 

Doe ik dan iets verkeerd of kan het nog nauwkeuriger.

20200729_202754.jpg

aangepast door HansSurfer
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, a33 zei:

Een optel- en aftreksom van de volgende vier hoeken:

hoek van vertex tot onderkant van de schotel,

halve openingshoek van de schotel (gezien vanaf de focus) (dat is preciezer dan de 40%),

benodigde elevatie voor 6,8 of 7 oost

de offsethoek van de schotel.

 

Correctie!

De offsethoek hoeft dan natuurlijk niet meer, die zit al in de vertex-hoek en de halve openingshoek verwerkt.

Sorrie!

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@HansSurfer :

BG=530 in jouw plaatje, en AG=791, dus dan weet je in ieder geval waar de G-spot is.

 

Voor de hoek:

Vertex is precies in punt B, bij deze schotel (zo precies zie je het haast nooit!), dus die hoek is nul.

halve openingshoek is 39.8 graden,

elevatie  naar het zuiden = 30.2

 

Dan wordt dat volgens mij dus 39.8 omhoog minus 30.2 omlaag dus per saldo 9.6 graden omhoog.

Maar zo'n berekening heb ik nog nooit eerder gemaakt, dus ik zou het gewoon checken met de G-spot positie (AG en BG) als ik jou was.

 

O , trouwens, de hoek van de lijn FG ten opzichte van AB staat ook in de tekening zie ik: 72.8! Daar kan je dan ook makkelijk mee rekenen.

 

 

Ik zou zo mogelijk de (gecorrigeerde) blauwe waarden nemen van de tekening, dus 1220 en 720!

Of kan dat nu juist niet, vanwege de originele mount? In dat geval moet jouw hoek ietsepietsie anders worden, aangepast aan de feitelijke waarden.

Los daarvan, ietsje hoger dan de G-spot richten is waarschijnlijk geen probleem.

 

Overigens, gebruik je de modified motor angles?

De 52.3 naar 37.1 (0.6 graden verschil) lijkt daarop te wijzen, dus dat is goed.

Declinatie zou ik gewoon met een lat verticaal tegen de schotelvoorkant instellen: 30.2 - 22.6 = 7.6 graden elevatie t.o.v. verticaal.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, a33 zei:

@HansSurfer :

BG=530 in jouw plaatje, en AG=791, dus dan weet je in ieder geval waar de G-spot is.

 

Voor de hoek:

Vertex is precies in punt B, bij deze schotel (zo precies zie je het haast nooit!), dus die hoek is nul.

halve openingshoek is 39.8 graden,

elevatie  naar het zuiden = 30.2

 

Dan wordt dat volgens mij dus 39.8 omhoog minus 30.2 omlaag dus per saldo 9.6 graden omhoog.

Maar zo'n berekening heb ik nog nooit eerder gemaakt, dus ik zou het gewoon checken met de G-spot positie (AG en BG) als ik jou was.

 

O , trouwens, de hoek van de lijn FG ten opzichte van AB staat ook in de tekening zie ik: 72.8! Daar kan je dan ook makkelijk mee rekenen.

 

 

Ik zou zo mogelijk de (gecorrigeerde) blauwe waarden nemen van de tekening, dus 1220 en 720!

Of kan dat nu juist niet, vanwege de originele mount? In dat geval moet jouw hoek ietsepietsie anders worden, aangepast aan de feitelijke waarden.

Los daarvan, ietsje hoger dan de G-spot richten is waarschijnlijk geen probleem.

 

Overigens, gebruik je de modified motor angles?

De 52.3 naar 37.1 (0.6 graden verschil) lijkt daarop te wijzen, dus dat is goed.

Declinatie zou ik gewoon met een lat verticaal tegen de schotelvoorkant instellen: 30.2 - 22.6 = 7.6 graden elevatie t.o.v. verticaal.

 

Groet,

A33

Bedankt voor jouw uitleg.

Op dit moment staat de schotel nog niet zo precies als hier wordt uitgelegd. De afstelling van de declinatie adjustment loopt niet meer zo soepel als 23 jaar geleden, de verticale bevestigingpaal is ook 0,2° uit het lood. E.e.a. heb ik nu gecorrigeerd met de hoeken ietsjes aan te passen. Nu kan ik met mijn lnb houder de kijkrichting aanpassen en daardoor staat de lnb niet op 9,6° omhoog maar op 15,1° en kijk ik iets boven de G spot maar nog wel eronder. Met deze stand weet ik de arc toch nog goed te volgen. Als ik volgend jaar de tegelvoet op het nieuwe dakleer plaats ga ik de buisaansluiting op het onderframe zo uitvoeren dat de exacte verticale afstelling nadat alles er op is aangesloten tgv van de belasting nog kan corrigeren.

 

Het plaatje van de lnb houder laat zien dat de lnb omhoog/omlaag en kijkhoek instelbaar is. Dit heeft als voordeel dat je dan nog alle kanten op kan, echter als je de lnb verwisseld moet jecde kijkhoek weer exact instellen, vandaar dat ik dan die hoek steeds weer nodig heb voor een snelle montage.

dav.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, HansSurfer zei:

echter als je de lnb verwisseld moet jecde kijkhoek weer exact instellen, vandaar dat ik dan die hoek steeds weer nodig heb voor een snelle montage.

 

Ha, dat is wel handig bedacht! :)

Dan heb je geen ander referentiepunt meer nodig, het horizontaal zit al in je hoekmeter.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag ben ik weer even wezen sleutelen met de Triax 110 en ben weer tot verrassende ontdekkingen gekomen.. ;)

 

Eerst stond ik in dubio om de het "Fibo drama"  weer eens na jaren op te tuigen, maar de warmte en nog wat andere ideen haalde mij over om eerst

mijn feedhorn`s is onder de loop te nemen wat er aan te verbeteren valt.. Ook ben ik nog met software bezig geweest om wat inzicht te krijgen ermee..

 

Voirige week had ik nog een inverto twin lnb besteld en heb deze vandaag geprobeerd op de triax, sommige transponders met lage fec waren goed met

een lage ber en veel signaal, maar de 5/6 en 7/7 transponders bleven toch steeds tsjilpen en kraken op de octagon ontvanger dankzij de hoge fec stoornis..

 

Toen een de channelmaster feed geprobeerd en die had hetzelfde signaal als de inverto twin lnb en daar ben ik mee verder gegaan om de ber bij hoge fec

goed te krijgen. Dit is aardig geliukt, er zit een hoogte verstelbare gibertini feed op die ik een par tandjes hoger heb gezet op de houder en kwam toen op

het idee om weer eens met de elevatie hoek van 26 graden heen en weer te tunen om te kijken of er verbetering in de ber was, en ja hoor, bij offsethoek

van 27,5 graden had ik de moeilijke hoge fec transponders ook beter en het viel mij ook op dat ik de channelmaster feed iets meer naar voeren moest doen

en deze dus een grotere openings hoek had..

 

Waar ik nog wel mee verder wil is dat ik de feedhorn meer omhoog wil richten om te kijken wat het resultaat is i.p.v recht tegen het midden van de schotel

de sat boer zij dat de lnb altijd na het imdden van de schotel moet turen, maaar volgens mij klopt dat niet, omdat ik dan slechter signaal krijg, maar dat kan

ook weer mischien aan de schotel liggen, geen idee en zo ja hoe ver omhoog of juist niet.. zo blijf je bezig, maar ook dat is de hobby .... ;) 

 

De Fibo is weer een apart verhaal en ik vraag me af of ik de ruimte heb om het blad te kantelen en wat er met het zwaarte punt gebeurd twee rotorkasten

hebben al eerder de geest gegeven, een beugel om de bu ipv de reflector te plaatsen had ik niet waar vandaan dan ?? dus maar geklemt tussen twee

aluminium platen, zo vast dat de lnb houder kraakte maar met 1 vingerbeweging toch te kantelen omdat hij niet vast te krijgen was declinatie of zoiets

klopte met 7 graden ook niet omdat ik met een stukje draaien de volgende sateliet al weer kwijt was.. ...

 

Afstellen was ook niet makkelijk op 5 graden en de elevatiehoek van 7 graden ? klopte ook niet, ik was steeds al mij satelieten kwijt en kreeg er grijze haren

van, toch heb ik met de bu er uiteindeelijk MBC op ontvangen met met die reflector erbij had ik net zoveel signaal als mijn triax 1m ...........

 

Paar jaar geleden na een ban heb ik toen alles weggedaan en die toeter ben ik ook kwijt voor de reflector, de schotel en de zoveelste stuurkast heb ik nog wel

en de rest is alle lnb``s etc zijn weg tijdens een opruim woede moment.. Beetje triest verhaal, maar ik heb mezelf toen gedegradeerd tot klein stab schotel die

wel werkt.. En dit een flinke tijd laten staan waar ik wel profijt van had...........

 

..

 

 

 

 

Fibo-lnb-kijkhoek.jpg

Dubble-reflector-system.jpg

PIC_2362.JPG

PIC_2360.JPG

PIC_2353.JPG

PIC_2351.JPG

PIC_2350.JPG

PIC_2336.JPG

PIC_2332.JPG

PIC_2307.JPG

Fibo-BUlnb-Mbc.jpg

aangepast door Phoenixx
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje Rimants, die 5 mm klopt met mijn afstellingen. Vanaf dat punt tot de G spot is het precies 814 mm.

Phoenixx,

Een afstelling in hoogte en de aangepaste kijkhoek geeft vaak dat een paar transponders ervan profiteren, maar niet alle. Het is een groot frequentiebereik wat we met de schotel binnenhengelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer verder gegaan met de Channelmaster feed en ik heb de gspot veranderd naar +- 7 cm onder het midden en de moeilijke transponders gaan wel beter

bij de Triax 110, en nog 5 cm van de arm afgehaald omdat deze te lang is, de in hoogte verstelbare gibertini feed kan alleen in hoogte varieren maar niet om

zijn as draaien om de hoek naar de schotel in te stellen, met een stukje karton onder voorkant van de feed staat deze iets naar beneden en kan met de hoogte

gecompenseerd worden zodat deze wel in de goede hoek naar de schotel kijkt..

 

Ook heb ik de kleine schotel upsitedown gemonteerd maar het werkt alleen optimaal als de hoek 0 graden is vanwege de offsetvorm, soms bij grote antennes

zie je wel eens dat de antenne rechtstandig draait en alleen de lnb wordt gedraaid om het signaal maximaal te krijgen, dit werkt wel bij primefocus, maar niet goed

bij de offset antenne.. 

PIC_2371.JPG

PIC_2377.JPG

aangepast door Phoenixx
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi werk Phoenixx, maar wat zou het resultaat zijn als je volgens de specs van de schotel de Feedhorn exact op het theoretische G spot richt. Heb je dan niet de minimale ber en de meeste transponders op z'n sterkst.

Toen ik vorig jaar de nieuwe feedstangen heb gemonteerd ontbrak het mij nog aan de digitale gradenmeter.

Die meter was in bestelling bij een Nederlandse site, die e.e.a (wat ik echter te laat ontdekte) uit china ging versturen.

Tot 2x was de zending niet aangekomen en na herhaalde berichten werd deze toch uiteindelijk geleverd. Totaal waren we 4 maanden verder. Al die tijd heb ik ook verschillende standen, hoeken uitgeprobeerd. Echter toen e.e.a. volgens de juiste graden was ingesteld werd de totale transponder reeks beter, terwijl voorheen er een paar transponders piekten, gingen ze nu allemaal beter.

Uit of de box denken is leuk voor verassingen, maar meer ook niet. Tijdens afstellen heb je met zoveel variabelen te maken, waardoor je wel een verkeerde  conclusie kan trekken.

aangepast door HansSurfer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...