Ga naar inhoud


Channel Master 1.2Om


HansSurfer

Aanbevolen berichten


Dat waren de oude feedhoorntjes. Ze hebben allemaal een andere openingshoek.

De MTI heeft net als de IBU ook 4 ringen. De octagon heeft er maar 3.

De korte test met alle 3 in vergelijk met mijn beste IBU die een aangepaste kap heeft hebben ze niet kunnen winnen.

De MTI en Octagon blijven beide 0,5 dB achter. De IBU is 0,25 dB zwakker.

De channel master feedhorn heeft 5 ringen en een vrij stevige donker doorzichtige beschermkap. Die zal waarschijnlijk ook nog wel een 0,25-0,5 dB verliezen. De koppeling met de flens heeft natuurlijk ook nog 0,2- 0,4 dB verlies.

 

Resume. Voor mijn schotel is de orginele feedhorn geen verbetering. Er is meer winst met een aanpassing van de folie ipv van witte kap bij een lnbf.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij wel is opgevallen is de verschillen in feedhorns.

De Channel master feedhorn heeft een openingshoek van 79,4° ( aan de buitenzijde gemeten)

De IBU is inwendig gemeten 64°, de Octagon 56° en de MTI 51°

De  CM feedhorn staat ook dichter bij de schotel dan de andere 3. De klem zat op de juiste plaats, naar voren en achteren gaf een minder signaal.

Misschien is de Prodelin 51 Ku feedhorn door dezelfde hoek te gebruiken als bij de MTI daarom voor die Lnb extra goed geschikt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels gisteren ben ik verder gegaan met de Triax 110, doordat deze een tijd lang op zijn zijkant heeft gestaan zaten er aan de schterkant een paar

deukjees in, maar ik heb het een en ander aan de achterkant bij de rand bijgebogen en de Schotel fuctioneert best wel goed nu.. De Mti lnb heb ik er

tijdelijk even afgehaald en heb de beste Black ultra lnb erop gezet om het signaal nog meer op te schroeven, nu de schotelvorm beter is dan voorheen.

 

Met tunen kwam ik erachter dat het optimim nu zodals het hoord op 26 graden ligt, en ik op 3 Oost na getuned te hebben op Alice Zender het signaal

wel beter binnen kwam als voorheen, mede omdat ik de tegelvoet van de Schotel wat na voren heb geschoven op mijn balkon.. Het signaal van Alice

op 3w ging zo`n 20 % omhoog en toen kwam ik op het idee om de schotel iets, zo``n 10 cm  te laten zakken op de pijp en de tegelvoet nog 20 naar

voren te schuiven..

 

Een schot in de roos!.. 🌶️

 

Nu kreeg ik nagenoeg alle transponders op 41 max %  op 8 W binnen wat een record is en nog niet eerder bereikt met afregelen met de Black ultra lnb

Nu weet ik zeker dat het aan de bovenkant van de schotel die wordt gehinderd door de bovenliggende balkonrand die in de direct zicht verbinding in de

weg zat en daar door het signaal voor een gedeelte blokkeerde.. Ook Nilesat heb ik met transponders vergeleken en het viel op dat de ber stukken beter

was alleen Horizontaal fec 5/6 gaat nog, maar fec 7/8 wordt nu ook lastiger en werkt pas bij 35 % zonder hikken in geluid en beeld..

 

Dat neemt natuurlijk niet weg dat de Patriot en Mti niet goed werken, integendeel, alleen  de Patriot feed heeft 51 graden openingshoek, maar ik heb wel

in de specs gelezen dat hij met een f/d van 0,5 tot 0,7 gewoon gebruikt kan worden.. Het kan ook een verkopers praatje zij wat vaak wordt verteld omdat

de meeste mensen toch niet op signaal optimum letten, maar als hier een feedhorn opkomt met een hoek van +- 80 graden met veel scalarringen heb je

nog eens 15 % meer signaal dan met  een Black Ultra alleen dus dat gaat goed werken.. 

 

Bij Nilesat heb ik gekeken maar nog geen 11.559 Mbc daar is het signaal nog te zwak voor, maar met de nieuwe Fibo opstelling moet het wel lukken..

Ook heb ik nog een idee om de f/d van de Fibo reflector wat hoger te maken zodat het signaal verder wordt weerkaatst en een hoger rendement heeft.

Dan nog wat draadspanners schter de Schotel voor de vormvastheid, en zou er een mooi spatzuiver signaal moeten uitkomen..

 

Als tijdelijke oplosing raad ik aan om het feedhorentje van de Black Ultra twin te gebruiken op de Mti lnb, dat zou de beste combinatie moeten zijn voor

signaal / minimal ber bij dx signaal ontvangst .

 

Wordt vervolgd.. ;)

 

Offsethoek.jpg

Schotelbvenkant-mist-sateliet.jpg

Offset-speling-balkonrand.jpg

8w-scan-schotelgoed.jpg

10971-46procent-tegelvoetietsnavoren.jpg

Abn-46-procent.jpg

Babylontv-40-procent.jpg

8W-Ant_meer-Balkonrand.jpg

Abs-3W.jpg

Kuben24-66procent.jpg

53oost-alamar-70-procent.jpg

8w-scan-schotelgoed.jpg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is toch mooi dat je met al die testen erachter komt dat als je de juiste waarden volgt er het meest te ontvangen is.

MBC is bij mij de laatste dagen ook wat zwakker zodat die net geen beeld geeft. Mijn ontvanger geeft aan 4,25 tot 4,5 dB, wat voor 5/6 fec toch echt min. 5,25 dB voor storingvrij beeld met een 2166D tuner moet zijn. 7/8 vergt nog meer signaal. De IBU haalt hier toch bij de meeste transponders het meeste signaal, terwijl de IBU met de CM feed door de koppeling en iets andere diameter van de inwendige buis meer verliest dan de winst van de juiste openingshoek teweeg brengt. 

Als je de gregorian er weer plaatst weet jij nu dat zover mogelijk naar voren en hem niet te hoog moet plaatsen.

Het voordeel van de grotere diameter zit toch in het minddengebied waar het ontvangst het sterkste is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk dat zijn zeer goede resultaten gefeliciteerd heel knap gedaan ik ben benieuwd wat de Fibo gaat geven bedankt voor het delen Phoenixx vandaag de bestelde lnb's ontvangen 3x ibu' single 1 bu twin 1 bu quad besteld en op het eerste zicht niets van verbetering alleen op 7.3 west getest en bij de quad heb ik maar 1 uitgang getest verwacht dezelfde resultaten bij de andere 3 ingangen 

aangepast door diamond
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ HansSurver, de feedhorentjes van de lnb twin zouden een lagere ber geven dan de feedhorentjes van de black ultra single lnb heb ik begrepen en

blijkt ook uit de test van Diamond..

 

Dat is ook de reden dat er flink wat signaal uit de inverto lnb komt en bij de agc kan ik mooi zien bij de octagon dat deze heel erg hoog staat, soms hoger dan

bij de Mti lnb, dat zou betekenen dat de Inverto lnb meer versterkt, alleen de feedhorn heeft moeite met fec 7/8, dit ligt deels aan de ontvanger maar ook vanwege

het feit dat het fec 7/8 signaal minder zuiver binnenkomt met veel uit fase resten omdat de black ultra feedhorn iets over de schotel kijkt, meer versterkt maar ook meer

onzuiverheden in het signaal erbij pakt en naar de onvtvanger mee stuurt..

 

De Prodelin 51 graden feedhorn heeft een kleinere openingshoek, maar zou volgens de specs en leesdraadjes her en der toch f/d 0,6 wat volgens mij niet klopt.

A33 vertelde dan een f/d van 0,6 een openingshoek van +- 84 graden heeft en dat is veel wijder dan de 51 graden Prodelin feedhorn.. Deze pakt in eerste instantie

dus minder signaal, maar versterkt dat signal wel vanwege zijn vele scalarringen wat ook voor een betere filtering zorgt en een zwakker signaal eerder fec / lockvrij maakt..

 

Het beste is dus een soort 'Prodelin' feedhorn maar dan met een openingshoek van 80 graden zodat de schotel net als de laser van Trust goed wordt afgetast zodat het

signaal nog veel sterker wordt..

 

De black ultra pakt veel signaal door de feedhorn met grote openings hoek maar mist ook signaal vanwege de te kleine afmetingen ..

 

Het kan nog beter dus.. ;)

 

Kijk maar eens > 

 

 

 

 

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een mooi filmpje Gerlof. Na dat filmpje zijn er nog meer mensen uit India met dit principe aan het knutselen gegaan. Zo vind je er nu meer die deze test hebben uitgevoerd. Misschien moeten we eens knutselen met een trechter op de IBU te plaatsen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Phoenixx zei:

A33 vertelde dan een f/d van 0,6 een openingshoek van +- 84 graden heeft

 

 

O, deed ik dat?

84 graden komt overeen met f/D-equivalent van 0.65

 

Kan zijn dat ik bij een bepaalde schotel met f/D van 0.6 eens uitgerekend heb dat die een openingshoek van 84 graden had.

Maar f/D en openingshoek hebben alleen bij prime focus schotels een vaste relatie.

 

Voor offsetschotels kan je voor de openingshoek ervan wel een f/D-equivalent berekenen.

Zodat als je een primefocus LNB feedhorn hebt met een bepaalde f/D-specificatie, dat je kunt kijken bij welke openingshoek van de offsetschotel die zou passen.

Zie https://www.sat4all.com/forums/topic/363415-calculator-voor-lnb-kijkhoek-en-fd-ratio-equivalent-voor-offset-schotels/

 

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok A33 bedankt voor de calculator, ik heb hem even gebruikt om te kijken hoe dat zit met de offsethoek. Natuurlijk is het correct om deze

voor primefocus schotels te gebruiken, maar voor een grove globale indicatie kan ik hier ook wel wat mee doen..

 

Wat ik nog wel vreemd vind is dat bijv een Gibertini feed een f/d heeft van 0.66 en deze volgens mij een kleinere hoek heeft als een 0.6 feed..

Volgens de calculator heeft een f/d dus een totale openingshoek van 82 graden, bij het b&r verhaaltje wordt de black ultra lnb aangeprezen omdat deze

ongeveer dezelfde openingshoek heeft, dat klopt dus wel met ~ 85 graden..

 

De feedhorn die ik heb is een Prodelin 51 graden, dus als ik het goed begrijp is de totale ontvangsthoek dus 56 graden ? dat is ~ 30 graden te weinig

voor een goede geoptimaliseerde ontvangst dus.. Ik krijg er totaal ongeveer een gelijk signaal uit als de Inverto lnb.. De f/d kom ik op 1 uit..

 

Nu heb je ook een Prodelin 39 graden feedhorn die zou als het goed is nog een kleinere ontvangsthoek hebben.. Deze kan dus geen f/d 0,8 zijn, terwijl

wordt verteld door de fabrikantt dat de Prodelin feed 51 graden 0,6 is en Prodelin 39 graden f/d 0,8 dit klopt dus niet volgens de calculator maar volgens

de fabrikant wel..dit ga ik nog eens napluizen waar ergens een foutje zit in de berekeningen..

 

Vanmiddag heb ik de Prodelin feedhoorn weer losgehaald en de kilo`s ductape verwijderd en een tubetje secondenlijm gehaald, de feed weer 1cm ingekort

alles netjes haaks (bij) geveild omdat nu het pijpsnijdertje niet meer tussen het buisje en de Mti lnb kon en netjes met vijl zo haaks mogenlijk afgewerkt

en vastgezet zodat de flens nu 8 mm goed stabiel van het Mti lnb kastje is verwijderd.. daarna heb ik het omhulsel aangepast met het klemmendoosje er

weer in  en wel weer wat tape gebruikt om vanwege inzagen en aanpassingen de lnb goed waterdicht te krijgen..

 

Daarna heb ik de Mti lnb + Prodelin feed aan elkaar netjes in de Triax antenne lnb houder geplaatst en ik had na draaien van de antenne vrijwel meteen al

signaal op 8 West en na afregelen kwam de 10971 h zelfs zeer hard binnen 41 % met een service scan van 200 zenders en fex 7/8 ook blokvrij beeld ..

perfect!! ;)

 

Alleen Nilesat 7W helaas nog geen mbc 11559 en dus ook geen Nilesat 201 11747 11785, etc  ik ben benieuwd of Trust deze met de Channelmaster

180 wel ontvangt ?  Of Diamond of HansSurver, nilesat 201 ok ? Ik ben benieuwd..

 

Toen heb ik op andere satelieten gekeken en het signaal is ongeveer 15 % omhoog gegaan met een hele snelle lock op de ontvanger.. Later wil ik ook een

paar inverto black pro  lnb`s proberen omdat deze ook een 4 kante lnb kamertjes en pijpje hebben die een betere kruis gepolariseert signaal afgeeft wat

meer signaal winst op levert, helaas is de conversiongain ervan wat minder als bij de black ultra lnb``s..

 

Als iemand nog meer high gain lnb type weet met een 4 kant kamertje en pijpje hou ik mij voor die info aanbevolen, intussen ben ik zelf ook aan het

zoeken erna..Bij de specs wordt vaak aangegevendat de lnb een betere cross polarisatie heeft 25 db max of meer ..

 

Ook heb ik vanmiddag boekesteunen gehaald voor de fibo 120 schotel die ik mischie p de jonsa polarmount wil gaan zetten, eerst ga ik de schotel

los testen of de ontvangst hoeken overeenkomen met maximaal schoteloppervlak naar het vrije zicht, het signaal zal wel harder worden ook als er maar

de breedte van de diameter van de schotel gebruikt word.. Los testen wil zeggen gewoon neerzetten in de juiste hoek met Black ultra en satmeter op Astra

4a en later op 12608 en kijken wat voor signaal er maximaal uitkomt met fine tunen..  ;) 

 

Bij elke schotel word immers het hele oppervlak gebruikt om de offset en dus signaalopbrengst te realiseren, ik kijk vanaf de schotel h/v weerskanten

richting sateliet met zoveel mogenlijk vrije ontvangstruimte, al het goed is heb ik meer signaal, erna wil ik ook de reflector optimaliseren door de f/d

groter te maken zodat de brandpuntafstand verder ervanaf komt en dan een gelijke f/d heeft met de Prodelin feedhorn..

 

Wordt vervolgd ..  ;) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Openingshoek-feedhorns.png

62-oost-scan-Prodelin.jpg

Prodelin-vastopflens.jpg

Mti-ak54xt2n-c120flens.jpg

Nilesat-scan-Prodelin.jpg

11179h-8w-41prct.jpg

8w-scan-Prodelin-Mti.jpg

boekensteunen-fibo-polarmount.jpg

8W-10971-Mti-Prodelin-feed.jpg

Kruispolarisatie-lnb.jpg

Feedhorns-bu-single-twin.jpg

Mtu-modify-lnb-to-feedhorn.jpg

aangepast door Phoenixx
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Phoenixx zei:

Wat ik nog wel vreemd vind is dat bijv een Gibertini feed een f/d heeft van 0.66 en deze volgens mij een kleinere hoek heeft als een 0.6 feed..

 

Ja, het lastige vind ik dan dus hoe die f/D van 0.66 bedoeld is: als f/D van een prime focus schotel? Dan is er een 1-op-1 relatie met de illuminatiehoek.

 

Maar als ze het bedoelen als voor een offsetschotel met een f/D van 0.66, dan zit het heel anders. Dan moet je eerst kijken wat de gebruikelijke openingshoek van een schotel met f/D=0.66 zou zijn. De feitelijke f/D-equivalent is dan dus anders.

 

Kortom: geen idee hoe sommige mensen die terminologie gebruiken. Het beste is om gewoon als maat de openingshoek en illuminatiehoek te gebruiken. Die is eenduidig.

 

Verder heb ik van feedhorns (helaas) geen verstand.

 

Groet,

A33

 

  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-7-2020 om 21:03, Phoenixx zei:

@ HansSurver, de feedhorentjes van de lnb twin zouden een lagere ber geven dan de feedhorentjes van de black ultra single lnb heb ik begrepen en

blijkt ook uit de test van Diamond..

 

Dat is ook de reden dat er flink wat signaal uit de inverto lnb komt en bij de agc kan ik mooi zien bij de octagon dat deze heel erg hoog staat, soms hoger dan

bij de Mti lnb, dat zou betekenen dat de Inverto lnb meer versterkt, alleen de feedhorn heeft moeite met fec 7/8, dit ligt deels aan de ontvanger maar ook vanwege

het feit dat het fec 7/8 signaal minder zuiver binnenkomt met veel uit fase resten omdat de black ultra feedhorn iets over de schotel kijkt, meer versterkt maar ook meer

onzuiverheden in het signaal erbij pakt en naar de onvtvanger mee stuurt..

 

De Prodelin 51 graden feedhorn heeft een kleinere openingshoek, maar zou volgens de specs en leesdraadjes her en der toch f/d 0,6 wat volgens mij niet klopt.

A33 vertelde dan een f/d van 0,6 een openingshoek van +- 84 graden heeft en dat is veel wijder dan de 51 graden Prodelin feedhorn.. Deze pakt in eerste instantie

dus minder signaal, maar versterkt dat signal wel vanwege zijn vele scalarringen wat ook voor een betere filtering zorgt en een zwakker signaal eerder fec / lockvrij maakt..

 

Het beste is dus een soort 'Prodelin' feedhorn maar dan met een openingshoek van 80 graden zodat de schotel net als de laser van Trust goed wordt afgetast zodat het

signaal nog veel sterker wordt..

 

De black ultra pakt veel signaal door de feedhorn met grote openings hoek maar mist ook signaal vanwege de te kleine afmetingen ..

 

Het kan nog beter dus.. ;)

 

Kijk maar eens > 

 

 

 

 

 

Goeiedag, wat een prutser daar in Indie. Op de grond, met de kettingzaag erop en gaan met die banaan.

De orginele feedhoorn is waarschijnlijk helemaal niet geschikt voor de schotel waar die op zit. Zo heb je dan altijd wel een verbetering van de ontvangst.

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Phoenixx

Overdag heb ik bijna nooit beeld op MBC 11.559 V op 7,3 West. S'avonds vanaf 19:30 bij onbewolkte weer krijg ik vaak allen een lock op 4,5 dB en pas vanaf 5,25 db (33%) beeld. Theoretisch  is de lock grens bij een DVBS QSPK FEC 5/6 5,5 dB, dus de octagon is daarbij een voordeel. De 11.648 V 3/4 op de Nord Africabeam is de gehele dag mat 5,25 dB hier te ontvangen en vanaf 19:30 5,75- 6,0 dB, terwijl de Mena beam overdag 0,75 - 1,0 dB zwakker is.

Ik had gehoopt met de channelmaster feedhorn die de juiste openingshoek voor mijn schotel heeft (79,4°) net dat kleine stukje verbetering zou geven, maar een  IBU feedhorn zonder onderbrekingen van een flens en/of een iets ander binnendiameter van de andere feedhorn geeft net dat beetje meer signaal, waardoor een externe feedhorn geen winst geeft bij een 1,2 m schotel. Bij een schotel van 1,5 of 1,8 m kan dat anders zijn. 

Ik zou alleen nog eens kunnen testen of de plastic beschermkap van de CM feedhorn ook 0,5 dB dempt.

De CM feedhorn heeft wel minder Ber bij dezefde signaalsterkte als de IBU. Dit kan je nauurlijk ook krijgen door de IBU dichter bij de schotel te plaatsen.

 

aangepast door HansSurfer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...