Ga naar inhoud


Channel Master 1.2Om


HansSurfer

Aanbevolen berichten

Diamond waarom denk je dat er op 7 west veel meer mogelijk is.

Heeft ook alles te maken waar de schotel zich bevind.Zie bijlage.

Dan maakt het nogal een verschil tussen Antwerpen en mijn lokatie

E7WA_Ku-band_NWA_downlink.jpg

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vanmiddag ben ik bezig geweest met 4kante pijp test 4 cm op de eurostar lnb, maar van rond naar 4 kant geeft idd signaal verlies, ook met 25 mm drager..

Het beste is high gain kort op de C120 flens en dan de feedhorn het werk laten doen.. De skyware feedhorn gaf redelijk resultaat met 4 ringen, de channelmaster

feedhorn  met 5 ringen gaf een iets lagere ber bij aljazeera 10972 op 8 w en de Patriot feedhorn geeft door zijn vele ringen de het hoogste signaal en de laagste

ber en dat in combinatie met de bu die heel kort op de c120 flens is gemonteerd, de gain is het geheim omdat de aanpassing door de ringen goed is..

 

Nu de condities wat afnemen door opkomst van bewolkter weer kan ik nog steeds al jazeera ontvangen met minder signaal maar zonder blokjesbeeld, dat

betekend dat de Patriot feedhorn zijn werk goed doet, ook met afstellen zag ik dat de getalletjes ber  afnam naarmate het signaal harder werd en zo hoord het ;)

 

De eurostar lnb heb ik nu een bu feedhorn opgezet met net 3 cm ruimte, net genoeg om een 23 mm ring ertussen te krijgen endat gaf eerder al zeer goede resultaten..

 

Zelfs Al wousta HD op 11012 Mhz kan ik gewoon naar kijken op 33 % ontvangst zonder 1 blokje in het beeld  ;)) Geluid is ook goed zonder haperingen..

 

Kan je nagaan wat goede filtering doet,  later wil ik ook proberen een bu om te bouwen voor wr75 aansluiting en dan 2 lnb`s via een multiswitch aan te sluiten..

 

Het is jammer dat wr 75 wideband lnb`s zo duur zijn en dan ook nog high gain mogen wezen anders had ik er 2 besteld, dan heb je echt perfect signaal..

 

Leuk dat je ook meedoet Piepihenkie, 11559 had ik vroeger ook op de fibo 120 met bu lnb alleen bij gunstig weer, ik heb ook gezien dat mbc op 8w is, maar de 

beam ervan eindigd al ver voor Italie dus je mag van goeie huize komen om die hier te ontvangen.. Nilesat 201 11747 kan jij die ontvangen piepiehenkie ?

 

Het lijkt erop dat jij een fbc tuner, die heb ik hier ook in de vu duo hd , maar er gaat niets boven de silicon tuner die ook in de octagon en in mijn dream 920 zit

met signaal level min -80 db  ipv 65 db, mooi voor de feeds.. Ik ben benieuwd als ik de antenne om ga bouwen tot fibo of ik er dan nog meer signaal uit kan krijgen..

 

Ik denk dat jou antenne ook valt te optimaliseren, het is dat ik geen extra ruimte meer heb anders had ik een Ch master 240 aangeschaft met goede feed .. ;)

 

Bedankt voor alle reacties, wordt vervolgd.... :;) 

 

 

PIC_1775.JPG

Channelmasterfeed-bu-kortopflens.jpg

Netbinnen-8w-Patriodfeedscan.jpg

Laagste-ber-aljaz8w-Patriotfeed.jpg

chmasterfeed-aljaz-8w-lageber.jpg

triaxarm-aangepast.jpg

Eurostarlnb-test-v-h-bufeed.jpg

8w-12563-fec7-8-lage-ber.jpg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Phoenixx

Wat ik nog niet begrijp is de prodelin feedhorn KU 51 die je hebt is voor een FD verhouding van 0,6 terwijl je ze ook met een hoek van 39° hebt, wat ook de hoek van de Inverto feedhorn is.

Misschien is het vergroten van de inverto feedhorn met een paar ringen (desnoods gemaakt met een 3d printer) al een goedkopere en eenvoudige oplossing. Je hebt dan niet meer het overgangsverlies op de overgangen.

Als zo'n optie werkt zijn er vast meer liefhebbers van zo'n uitbreiding setje :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi Hans surfer,

 

Er zijn 3 type prodelin feeds , 50,51 en 39 graden. Wat ik gelezen heb is dat 39 graden f/d 0.8 is en 51 graden f/d 0.6,

50 graden f/d 0,5 mooi voor laminas schotel.

 

De Illuminatie hoek van de bu ligt hoger nl in de 75 graden, je hebt meer signaal maar de lnb kijkt iets over de schotel, de kunst is om net de goede feedhoorn te gebruiken.

Nu heb ik ook flimpjes gezien op yt waar een prodelin 51 feed in tweeen word gezaagd en deze de bu feed aanvult, werkt leuk en 1,5 s punt meer signaal, maar het is niet

de bedoeling om verschillende f/d``s op die manier te gebruiken.. Ik begin vanaf het begin met hetzelfde type feedhorn, dan zou het toch ook moeten werken ? 

 

Wat betreft het kostenplaatje is het een goed idee om een feedhorn te ontwerpen of eventueel de bu aan te vullen, om die dan op je bu te zetten / klikken als uitbreiding

om zo je signaal op te krikken, dat is wel een goed idee, en ik wil daar is mee verder gaan om dat te realiseren, te beginnen met de sogtware Parabola 2 of 6 mischien

of andere software en dan het tlf bestand ( d8 tlf) is een universeel bestand om te mailen naar een 3d print service en deze dan uit 3d te laten printen en te testen..

 

Het schijnt dat 100 % metalen feedhorns iets beter werken, maar dat verschil is tegenwoordig te verwaarlozen, alles staat of valt met een goed ontwerp.

Nu weet ik dat een goede geoptimaliseerde feedhorn uit 3 gedeeltes bestaat, de feed zelf met ringen, het aangepaste tussengedeelte om de impedantie richting

flens te geleiden en tot slot het eind gedeelte wat uitkomt bij de c120 feed, optimale afmetingen van scalar ring is +- 13 cm, dan heb je alle overspil bli elkaar

die er nog rest bij antennes tot 2,4 m. Dat heb ik her en der gelezen en bij nasa space feedhorns word dit ook toegepast voor maximale signaal overdracht..

 

Vandaag ben ik wezen knutselen (alweer ? ;) )  en heb de Triax met steunbevestigingen dichter bij de balkonrand gezet en alles weer samengesteld met nog

de prodelin feed, wat ik ook gelezen heb is meer ringen is meer aanpassing en meer selectiviteit, de Prodelin feed 15 ringen wint het qua signaal van de channel master

feed ( 5 ringen) en op plek 3 staat de skyware feed met 4 scalar ringen.

 

Gisteren ben ik later ook nog wezen zoeken op 8 en 7 w en bij onbewolkte lucht is het wel kicken dat ik met die prodeling bij 23 % fec 5/6 al blokvrij beeld heb.

 

Een goed idee Hans surfer,ik ga verder met de realisatie van de 3d feedhorn.. Wordt vervolgd.. ;) 

Eurostar+bufeed.jpg

Tunisia-7.3w.jpg

pijpje-inkorten.jpg

prodelin-to-bu.jpg

Nilesat-bewolkt-hogere-ber.jpg

nilesat-503-service-triax110.jpg

Tunsat-1-fec-56.jpg

osm-10727-7.3w-fec7-8.jpg

nilesat-623-service-triax110.jpg

Triax-dichterbalkonrand-feed.jpg

osm-7.3w-fec7-8.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie resultaten Phoenixx.

 

Dat je met FEC 5/6 met 23% al blokvrij beeld hebt komt door plaats van de lnb op de juiste positie.

Toen ik met de feedstangen aan het aanpassen was had ik ook stations met een zeer lage signaalsterkte (2 dB) zonder blokken, toen de lnb dan weer wat naar achteren werd geschoven werd die 2 dB weer 6 dB. Als op een gegeven moment MBC  11.559 5/6 met 4,5 dB binnen komt, heb ik geen continu beeld (alleen gestoord geluid). Goed beeld heb ik pas bij 5,2 dB als de ontvangstconditie toegenomen is.

Het lijkt me geweldig de IBU met extra scalarringen uit te breiden zonder zaagwerk waardoor er meer signaal te versterken is voor de lnb.

 

@diamondGisteren was RASD TV bij mij ook erg sterk 5,25 dB. Het droge weer en weinig bewolking is gunstig.

aangepast door HansSurfer
Link naar reactie
Delen op andere sites

@PhoenixxTunisna op 11.658 v 2/3 27500 kan ik met een slecht uitgerichte schotel met 2,5 dB en 15 % nog met blokjes ontvangen. Richt ik de schotel iets verder uit springt hij al naar 4,75 db (29%) blokvrij beeld. En optimaal uitgericht (op dit moment) 5,75 dB(35%) - 6 dB(36%). 

Tunisia Nat 1 zit ook op die frequentie (zelfde sterkte natuurlijk) en ook op 10.796 V 5/6 27500 met huidige sterkte van 7,25dB(44%).

Na 19:30 gaat de sterkte met dezelfde weersomstandigheden  vaak nog 0,25- 0,5 omhoog.

 

1_0_1_134C_1F4_5000_DCA0000_0_0_0_20200714185651.jpg

aangepast door HansSurfer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hans surfer en Diamond,

 

Op internet heb ik wat software gevonden uit Denemarken om feedhorns te ontwerpen, er moet een stl file uitkomen om het ontwerp te kunnen 3d printen..

Het mooie van de software is dat je van te voren proefmodellen kunt maken en softwarematig kunt checken of deze optimaal functioneerd alvorens dit

uit te printen.

 

Het is belangrijk om bij het ontwerp de optimalisatie van de scalar ringen onder de loop te nemen en dat de gain verdeelt wordt over de hele

ku bandbreedte, dus van 10.200 -12.750 Khz.. Het is ook wel leuk om atv erbij te nemen.. Waar ik ook nog over dacht is om een combifeed te maken waar

je coniche ringen van de C band feed meedoen om zo dan c / ku te krijgen. Voor ka wordt het wat lastiger en ik weet niet of daar animo voor is.. 

 

Aangezien ik ook rekening wil houden met bewolking is het belangrijk om het binnenkomend signaal zo goed mogenlijk te filteren met minimaal 20 scalar

ringen zodat je een spatzuiver signaal binnenkrijgt. Als uitbreiding is het mooi om circulair voor zowel c als ku erbij te doen..

 

Eerst maar eens simpel beginngn met de klikfeed voor op de bu om extra signaal binnen te krijgen.. Ik ben er inmiddels zeker van dat de bu feed verbeterd

kan worden en heb vandaag een paar testen gedaan met eurostar / bufeed en bu / patriotfeed al was het moeilijk te zien door fluctuaties in de bewolking en

signaal. 8w Is lastiger voor mij, het kan ook met de beams te maken hebben dat ik meer aan de rand zit en iets minder signaal heb als in het oosten van het land..

 

Als een signaal harder binnenkomt en je draait de antenne weg heb je vanzelf al een goed signaal omdat in die situatie de antennerichting de verzwakker is en

niet de afstand of de bewolking, dus krijg je een minder hard maar wel schoner signaal binnen komen bij lage gain..

 

Het is mij opgevallen dat de ber flink hoger word als de bewolking toeneemt en ik kon nu bij hoge gain veel meer fluctuaties in signalen zien die anders

te zwak waren en niet binnen kwamen.. Hetzelfde geld voor gunstig weer en bijv 70 oost bij lage horizon, zelfs vliegtuigen

die daar langs vliegen hebben dan invloed op het signaal en krijg je veel fading dus fluctuaties in het signaal (google fading) ..

 

Vandaag ben ik bezig geweest met de schotelmast en heb de constructie nog meer geoptimaliserd. De ak54mti lnb heb ik ook voorzien van een c120 flens

en ga ik binnekort testen op verschillende feedhorns.. De eurostar high gain lnb heb ik nu op de flens met de Patriot feed, die een f/d heeft van 0.6 net als de

Triax heb ik nog even nagecheckt op de patriot site, zou dus goed moeten wezen voor antennes met ~ f/d 0.6 .. 

 

Als je nog beter signaal wil dan een Patriot f/d 0.8 nemen dat zijn goede antennes. Op de site van Paul wade ben ik vandaag ook nog geweest maar die gaat

uit van perfecte antennes en feeds zonder scalar ringen die ik er graag bij wil hebben voor signaal filtering,

 

wel intressante materie om "even" door te nemen, wordt vervolgt.. ;) 

 

 

 

 

bu-extrafeed.png

Ku-horn3dprint.png

bewolkt-140720.jpg

Patriotfeed-eurostar70db.jpg

stringtest-triax110.jpg

mti-ak54-vs-bufeedhorn.jpg

Patriot-feedhorn.jpg

Fibo-dish.jpg

Cass-Ant.jpg

aangepast door Phoenixx
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De afkortingen zijn voor mensen die begrijpen dat bu inverto black ultra is omdat het wel vaker besproken is, ik zal voortaan hele woorden gebruiken voor alle duidelijkhied..

 

Vandaag ben ik wezen testen met de ak54xt2n mti lnb en heb hem dicht op de flens gemonteerd en de resultaten zijn heel erg goed ;) ..

Ook ben ik met de schotel zelf bezig geweest en heb de offsethoek getweakt op minimaal ber en maximaal signaal en kom hier uit op 24,2 graden..

De ber is weer een stukje lager en abn en adere zenders op 8 West komen nu ook storingsvrij binnen wat eerst niet goed lukte..o/ 🌶️PIC_1891.thumb.JPG.47da7db9afed55b5c1fee02216484b8b.JPG

 

Voorheen merkte ik met de Eurostar lnb waar nu nog een langer pijpje aan zit dat ik toch wat signaal verlies heb in vergelijking, dus zo kort mogenlijke

verbinding tussen lnb en flens doet twonderen met het signaal.. Van het weekend ga ik de flens nog iets korter maken op de mti lnb zodat de antennetjes

ervan weer dichterbij de flens komen, elke centimiter telt met het zwakke picovolt signaal..

 

Feedhorn software ben ik ook mee bezig.. wordt vervolgd ;)

PIC_1890.JPG

PIC_1895.JPG

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is goed nieuws. Vandaag heb ik de lnb 1 mm dichter bij de schotel geplaatst. Dat gaf ook minder ber, terwijl het signaal nagenoeg gelijk bleef. Nu kon ik voor het eerst de spcs transponder op 8 west scannen waarbij Radio Maria Italia gevonden werd. Dus wat eerst niet lukte (wel een lock, maar niet gevonden met scannen) ging nu wel goed.

Dus een zo schoon mogelijk signaal is de uitkomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, MrDish zei:

waarom afkortingen;

bu feedhorn ,of hoort dat zo ?

en er zitten er nog wel meer tussen.

waarom ?!

 

Mvg

Niet om een snauw te geven , maar bij sommigen is dat zo gewoon dat je zelf afsluit met "Mvg"

Met vriendelijke groet satkijker.

  • Like 1

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Phoenixx zei:

Ook ben ik met de schotel zelf bezig geweest en heb de offsethoek getweakt op minimaal ber en maximaal signaal en kom hier uit op 24,2 graden..

 

Door de positie van de feed ten opzichte van de schotel te veranderen?

Of door de schotelelevatie (met vaste feed-positie) ten opzichte van de beam te veranderen?

(Of wellicht door een combinatie van beide?)

Gewoon trial en error, of vanuit een specifieke gedachtegang?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-6-2020 om 19:18, HansSurfer zei:

@RickBrouwer

De Turksat 3A oostbeam met TRT AVAZ HD, komt met de IBU met 64 % (10,5 dB).

Met de MTI die beter is of gelijk tot 12.150 H kwam die altijd bijna altijd  binnen met 69% (11,25 dB)

De IBU scoort echter beter of gelijk boven 12.150 H en bijna alle Verticale transponders.

Ik heb meerdere Lnb's  voor mijn schotel geprobeerd maar in totaliteit is de IBU single de beste tot nog toe.

Signaalsterkte in % verschilt per merk. Zo geeft mijn VU+ DUO4K op dezelfde kanalen een andere waarde en allen boven 16 dB is 99%. Per frequentie en FEC heb je een andere ontvangst drempel. Zo zijn er kanalen met FEC 1/2 Die al bij 2,5 dB te zien zijn er anderen met FEC 5/6  hebben hier 5,25 dB nodig voor goed beeld. Op 46°Oost zal je wel 11.015 H 13000 3/4  die in dvbs2 en modulatie in 8PSK zenden is er minimaal 7,9 dB nodig. Die komt sporadisch door, maar meestal niet. Münster is wel wat gunstiger  voor Turksat, dan Nederland

hoi Hans! Hans erg bedankt voor je info!

 

@HansSurfer  @satmaat  Inderdaad iedere ontvanger die ontvangt of weergeeft de signaal net anders... Zoals mijn Mut@nt HD2400 gaf voor Trt Avaz HD (Turksat 3A East Beam @42 graden oost op tp11096 H 30000 5/6) maar 44% Signaal terwijl mijn tv die gaf 100% Signaal aan..

 

Met mijn Mutant ontvang ik vanuit mijn locatie de East Beam van Turksat 4A helemaal niet en met mijn tv rond of iets over 50% gemiddeld.. Wel vreemd dat er zoveel verschil is per ontvanger of per tunerchip ...

 

Hans, de zenders op de tp 11015 H 13000 3/4 is verhuist naar tp 11104 V 13000 3/4. Misschien lukt het jou nou wel deze tp van Azerspace 1 46 graden oost te ontvangen? 

 

@all , verder heb ik aan iedereen een vraag eigenlijk eerder een uitdaging voor iedereen; Lukt het jullie om de tp 11104 V 13000 3/4 te ontvangen dat zich bevind op 46 graden oost??

 

En lukt het jullie ook om 57 graden oost te ontvangen?? Ik ben heel nieuwsgierig of het jullie het gaat lukken 😉 😉

 

groetjes Rick

Link naar reactie
Delen op andere sites

A33,

De twaek heb ik toegepast op de offsethoek die normaal 26 graden is en ik heb daar wel een verklaring voor.

 

De fabrikant geeft standaard 26 graden op maar in praktijd wijken schotels toch steeds af, net als het brandpunt van de channalmaster schotel

wat toch een van de duurste schotels in het assortimernt is..

 

Als de offsethoek dan veranderd stel ik ook de arm bij om weer optimaal signaal te krijgen, dus na de offsethoek van het pijltje links op de schotel

iets lager te zetten, krijg je meer signaal door de schotelarm dan iets hoger te zetten en deze af te regelen op maximaal signaal.

 

Als dat is gebeurd kan ik mooi bekijken of de ber met getalletjes dan iets lager is en de signaal qualiteit iets hoger word.

Dit herhalende met verschillende hoeken kom ik op een optimaal maximaal signaal verhouding ber signaal punt uit,

en daar laat ik dan de schotel op staan. Bij voorkeur dus 8 west die wat moeilijker doorkwam dan Nilesat 7 West..

 

Vandaag heb ik een klein pijp snijdertje gehaald om te zorgen dat de pijpjes haaks worden afgesneden vboor een beter contact.

Intussen heb ik vanavond de Eurostar lnb alvast verkort en deze getest met een lagere ber als gevolg van het kortere pijpstukje.

Ook heb ik het idee dat het pijpje dikker moet zijn en dat de rand van de flens van 4 mm dient als impedantie aanpassing voor de ingang

van de lnb..

 

PIC_1898.JPG

PIC_1901.JPG

PIC_1903.JPG

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...