Ga naar inhoud


Channel Master 1.2Om


HansSurfer

Aanbevolen berichten

40 minutes ago, Phoenixx said:

om je channelmaster 120  antenne te verbeteren kan ik je ook aanraden om deze om te bouwen tot fibo met subreflector, hoorn en lnb en stangen op lengte

ervoor, krijg je toch meer signaal uit je antenne,

Ik ben het helemaal met je eens, het is een heel goed idee om de CM-antenne om te zetten in een ontwerp met dubbele reflector. Theoretisch (en ook praktisch) kan het de ontvangstprestaties met ongeveer 10% verbeteren, wat helemaal niet slecht is. De opstelling met dubbele reflector lijkt ook veel sexier dan de gebruikelijke antenne. Maar dat is natuurlijk vooral voor hobbyisten, omdat de eenvoudige gebruiker dat allemaal niet nodig heeft. Ik heb enige positieve ervaring met ontwerpen met dubbele reflectie, en zou iedereen op deze manier adviseren.
Link naar reactie
Delen op andere sites


@Phoenixx

12608 H op 4,8 Oost is hier met 13,8 dB te ontvangen. Ik stel de schotel op 7 oost 11304 H met 10,8 tot 11 dB.

Ik weet dat een omgebouwde gregorian meer rendement geeft en als optie voor CM 1.2 een oplossing kan zijn, echter zijn de losse schoteltjes en feedhorn slecht te krijgen, maar als ik ze tegenkom ga ik er zeker mee aan de gang.

aangepast door HansSurfer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hans Surfer..

 

Even bedankt voor het signaal rapportje, dan heb ik het signaal net iets harder zie ik net op 12608 H, Hans Surfer jij hebt schotel zonder belemmergingen

die ik heb, maar steeds minder invloed hebben bij mij omdat ik de fibo een tijdje terug naar voren heb geschoven op het balkon onder het archus oog van

buurman Sjonny.. De schotel nog verder na voren wacht ik nog even mee tot na het volgende tuinfeest van de vve...  ;) 

 

Eerst had ik als hoor nog een rood stukje van een gieter geprobeerd met reflecterende tape op een kort stukje afgezaagt bu lnb en de resultaten waren niet

slecht maar toch wel tekort signaal, en daar heb ik de subreflector niet voor niets een nieuw leven ingeblazen, dat met er wel uitkomen..

 

Ook heb ik nog even gekeken of ik de Mti quad highgain lnb even wissel met de eurostar lnb, maar of die qua hoogte ertussen kan... het " hangt" erom qua

afstand tot de puntige onder rail van de fibo. De electronica van de Mti lnb is hoogwaardiger dus ik heb liever die ertussen maar ik zal zien of het lukt..

 

Een 10 ohm 25 w weestand heb ik tussen de fibo motor aansluiting en de gbox gezet om piekstromen in de relais contacten van de fibosturing te reduceren

anders blijf ik v of gboxen boxen wisselen na veel draaien met de fibo ..

 

De onderste grote moeren in het midden houd ik even in de gaten of de schotel niet gaat "overwippen" op inwendige speling en de verste oostelijke clarcbelt..

 

De andere B&r schotel ga ik eerst upsitedown installeren op de darkmotor als test en omdat de schotel dan laag staat heb ik met de fibo meer westelijke hoek

erbij, momenteel staat de B&r schotel in de weg als ik verder draai dan 8 W dat had ik eerst ook zo uitgerekend, als ik de B&r upsitedown test en het werkt,

dan ik ook een grotere schotel kwijt..

 

Als ik daar dan ook een fibo ombouw setje bij heb kan het nog leuker worden, voor cband moet ik dan wel wat bedenken, daar bedenk ik wel wat op..    

 

Dus alles even stap voor stap en kan ik nu, net als vroeger weer meer lnb`s gaan testen op de fibo.. o/ 

 

Wordt vervolgd..🎉

 

 

 

 

 

PIC_2589.JPG

PIC_2586.JPG

PIC_2584.JPG

PIC_2565.JPG

PIC_2579.JPG

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-8-2020 om 00:34, Phoenixx zei:

Vanavond ben ik weer verder gegaan met de Fibo 120 sub refletor om die na te checken en goed vast te zetten. Ik kwam nog een foutje tegen met de 2 fibo

bouten in het draaipunt van de Fibo waar iets speling in zit, als ik de fobi naar oost draai gaat deze ongemerkt na ` 40 graden licht over hellen om de speling

met gewicht op te vullen, daardoor raakte ik het laatste gedeelte can de clarcbelt steeds kwijt en bij terugdraaien onder de 40- graden kantelde de fibo ongemerkt

ligt in zijn orginele positie zodat dir bijna niet te zien was. De grote moeren in het midden van het draaipunt van de Fibo heb ik nu flink aangedraaid zodat zijn

draaicircel nu wel evenwijdig met de clarcbelt is..

 

 

 

 

 

     

   

 

Helaas moet je bij het afstellen meermaals de bouten iets losdraaien waarbij de stand weer kan veranderen en je niet meer kunt uitgaan van de laatste afstelling .

 

Ik heb dit bij mijn tweede Fibo als volgt opgelost , de gaten in de oren van de masttop aan de binnenzijde met een speciale verzinkboor schuin gemaakt .

De gaten in de alu oren van het bovendeel aan de buitenzijde schuin gemaakt .

i.pv. 2 bouten een draadstang genomen en aan 4 moeren een schuine kant gedraaid .

Door de binnenste moeren met gepaste spanning uitéén te draaien komt de draadstang min of meer gefixeerd aan de masttop te zitten , de buitenste moeren ook met lichte spanning

aangedraaid zodat de motor elevatie nog steeds mogelijk was .

 

elevatie as.JPG

speling phoenixx.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is een goede oplossing Trust, ik zal is kijken hoe ik dat hier kan oplossen, een compromis is de bouten iets harder aandraaien of een stukje blik

ertussen waardoor de bout naar beneden gedrukt wordt en op zijn plaats blijft aan beide kanten toegepast, een voor een bout dus.. ;)

 

Ik heb trouwens nog een idee voor zowal c als ku verbetering. Wat zou er gebeuren als je met c / ku  band  de lnb revolver even voor test verwijderd

en in plaats daarvan iets naar achteren een camping schoteltje van 40 cm  neerzet zodat deze net als de fibo in het brandpunt van de eerste schotel

komt te staan waar dan de signalen in de tweede schotel binnenkomen..

 

De lnb kop van de tweede schotel die dus als subreflector wordt gebruikt voor de ontvangst.

 

Eerst zou ik deze op 1 lnb testen of het signaal beter is, zo ja dan kan je  de lnb revolver op laten werken... ;) 

 

Het brandpunt deel je net als de fibo in tween zodat de hele schotel nu wel benut wordt met alle ontvangst signalen die binnenkomen..

 

Voor C band heb je een grotere reflector nodig omdat je golflengte (~ 3 - 4ghz)  lager en dus groter is dan ku.. 

 

Een gewaagde uitspraak, maar ik durf erop te verwedden dat alle signalen mits goed geconfigureerd flink harder zullen binnenkomen dan voorheen.

 

Vooral met C band zal dit een grote aanwinst zijn, dis ga ik ook proberen op mijn tweede schotel die rechts op mijn balkon de B&r schotel gaat vervangen..

 

Ideetje _> out of de box!!  ;)

Campingschotel-40cm.jpg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

@HansSurfer  die TP komt hier met 6.6 dB binnen op de 120 Fibo

 

moet natuurlijk zijn Amos 7 oost  op 4º West

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, trust zei:

 

Helaas moet je bij het afstellen meermaals de bouten iets losdraaien waarbij de stand weer kan veranderen en je niet meer kunt uitgaan van de laatste afstelling .

 

Ik heb dit bij mijn tweede Fibo als volgt opgelost , de gaten in de oren van de masttop aan de binnenzijde met een speciale verzinkboor schuin gemaakt .

De gaten in de alu oren van het bovendeel aan de buitenzijde schuin gemaakt .

i.pv. 2 bouten een draadstang genomen en aan 4 moeren een schuine kant gedraaid .

Door de binnenste moeren met gepaste spanning uitéén te draaien komt de draadstang min of meer gefixeerd aan de masttop te zitten , de buitenste moeren ook met lichte spanning

aangedraaid zodat de motor elevatie nog steeds mogelijk was .

 

elevatie as.JPG

speling phoenixx.jpg

 

Ik krijg altijd een big smile als ik weer een fraaie oplossing van jou zie.😎

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Phoenixx  ik denk dat je de winst van een sub reflector nogal overschat en het  ombouwen naar submet lnb revolver op de 1.8m CM nogal onderschat

Zeker als je op het schuurdak moet werken , voor de revolver zou een geheel nieuw ontwerp gemaakt moeten worden .

De Fibo op het dak heeft al een revolver .

nov 2019.JPG

  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja trust 4 west. Die transponder was al eerder in Holten gespot door Henk.

Na het deels schoonmaken ben ik nog even met de afstelling van de lnb en hoek die de schotel met de horizon maakt.

Toen ik de Lnb op de gspot had uitgericht kreeg ik minder signaal dan de oude instelling van iets onder het midden.

Het kan natuurlijk met de 84 graden openingshoek van de inverto te maken hebben, dat deze iets hoger dan de gspot meer signaal ontvangt. Zo goed als mogelijk alles weer teruggezet, de puntjes op de i komen nog bij koeler weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Hans , ik moet ook nog wat spelen met de alternatieve lnb houder op de 1.2m CM maar met dit weer zit ik liever in de kano op de Waal .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat snap ik Trust, dat is heel veel werk, maar ik dacht voor proef in de tuin met de channelmaster, het was maar een idee, ik zelf ga het wel proberen

kijken of het wat oplevert, nogmaals ik ben blij met de reflector en de combinatie fibo na voren, en Mtu ak54 x2tn lnb, ontvangst is nu al vrij goed ;)

Op het schuurdak, lager is het ook veel werk, ok ik begrijp het..

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...