Ga naar inhoud


Channel Master 1.2Om


HansSurfer

Aanbevolen berichten

Hoi Hans Surfer,

 

Het is wel een goed idee om verder te gaan met het absolute gsot punt om daar het maximale uit de Triax 110 antenne te halen... Kijkhoek lnb draaidje van eerder heb ik gevolgd en de afstand onderkant van de Triax mag 44-46 cm zijn begrijp ik uit de lange test en ga dat eens instellen en hoop dat ik daarbij verbetering krijg

op de 7/8 transponders waar ik op 8w steeds me uittest..

 

Wat mij wel is opgevallen is dat de channelmaster iets meer signaal binnenhaald vanwege de grotere openingshoek dan de Prodelin 51 graden feed.. De

afstand t.o.v de schotel is kleiner dan de black ultra lnb en ga ik toch weer op maximaal signaal en minimale ber afregelen. De ber kan ik op de Octacon sf 8008

ontvanger alleen zien met dansende getalletjes varierend van 150.000 tot 0 , het ber balkje heeft men uit het menu gehaald, bij de dm 920 met enigma to  is de

ber helemaal uit het menu..

 

We men zich op suf rekent, is men in de praktijk niet allert op ber, ook qua signaalmeters niet en word deze systematich genegeerd wat ik erg jammer vind..

Alleen de satlook en promax heeft een mooie ber uitlezing, maar zelfs de dure horizon meter en het xasrius, sat link v8 meters en het andere spul kijkt aleen

naar quality wat eigenlijk aleen maar signaal sterkte is.. Alleen bij de sterkere transponders is de ber van minder invloed dus kan dat de reden ziijn waarom

de fabrikant zo met een belangrijk meetgegeven omgaat..

 

De triax 65 die op de rotor is bevestigd haald wel signaal binnen maar staat verkeerd om, bij een gekantelde schotel is de draairichting maar ook de

clarcbeld in spiegelbeeld, dus moet deze andersom staan. Dit is een demo voor de Fibo waar ik later toch weer mee wil verder gaan, ik weet meer dan

vroeger en geef dit keer niet op..

 

Het voordeel vande Fibo upsitedown is dat de hoogte van de antenne lager is en ik zeker meer signaal pak omdat de oppervlakte van het binnen koment

signaal maximaal is in tegenstelling tot de gewone positie, als de fibo recht opstaat ik met blokkade`s te doen heb van ballastrade en bovenliggende

balkonrand, aangezien ik onder de vastgestelde balkon hoogte opereer kan dit keer niemand wat mij maken.met kritiek... ;)

 

Een ander probleem is dat ik de hoorn die op de  fibo reflector is gericht niet meer heb en die op eby zag staan voor 300 nog wat euro, daar heb ik de antenne 

voor gekocht dus die is mij te duur.. Ik hoop dat een black ultra lnb op de reflector gericht goed presteert, anders maak ik daar een hoorn van als dat lukt en zo

niet zet ik er een inv twin lnb op om te testen, die feedhorn van de black ultra singel gaf mij met toenmalig wel zeer goede resultaten met Mbc 11559..

 

 

 

 

.

First-strike-geen-ber.jpg

Lexium-pro-satmeter-ber-getalletjes.jpg

Satlink-ber-alleen-maar-getalletjes.jpg

Xarius-easy-ultra-geen-ber-getalletjes.jpg

Xarius-easy-ultra-ber-getalletjes.jpg

Satlook-Micro-Ber.jpg

Fibo-Astra4a-richthoek.jpg

Fibo120_horn.jpg

aangepast door Phoenixx
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja phoenixx, als je de ber met de octagon sf8008 wilt zien, zou ik de glass 17 skin installeren die laat de ber zien.

Ook vind ik het makkelijk met de apps voor de telefoon zoals Enigma 2 toolbox, waar je ook de ber mee kunt aflezen.

Zelf heb ik een Edison Multi Finder  meter, die mij de Mer, Ber, C/N en signaalsterkte laad zien. Hierin heb ik de frequenties van de testtransponder zitten en kan dan snel kijken wat de afstelling op verschillende frequenties doet.

Er zit ook een blindscan functie op, wat ook makkelijk is.

 

Als je de Fibo weer opsteld heb je in elk geval meer signaal dan met de triax, en zover ik me herinner kon je er zelfs MBC op 8 west mee binnenhalen, zonder gebruik van de hulpschotel. Dus dan is die Fibo toch ook een goede 1,2 m schotel.

Je hebt op jouw locatie een voordeel dat je nog in de sidelob van 8 west zit, die verder naar het noorden en oosten alleen maar zwakker wordt. De voorkant van de CM feedhorn zit in elk geval dichter op de schotel dan de voorkant van een originele lnb.

1_0_1_179C_18_6E_DCA0000_0_0_0_20200802171912.jpg

screenshot_20200802172109.jpg

aangepast door HansSurfer
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Phoenixx zei:

.... De ber kan ik op de Octacon sf 8008 ontvanger alleen zien met dansende getalletjes varierend van 150.000 tot 0 , het ber balkje heeft men uit het menu gehaald, bij de dm 920 met enigma to  is de ber helemaal uit het menu..

 

BER = Bit Error Rate.
Bit errors ontstaan doordat bij DVB de signaal overdracht analoog is. Om de data integriteit te waarborgen worden er extra bits toegevoegd, op 2 nivo's:

 

De 'inner' error correction
ook wel FEC, Forward Error Correction genoemd. In de Viterbi (DVB-S) of LDPC (DVB-S2) processor worden de analoge signalen omgezet in digitale signalen. De hoeveelheid fouten worden uitgedrukt in metric errors oftewel BER before Viterbi / LDPC

 

Na de 'inner' error correction volgt de 'outer' error correction om de resterende fouten te corrigeren.
Dat gebeurde voorheen (DVB-S) met de bekende Reed Salomon Codes. Die zijn in DVB-S2 vervangen door de efficienter BCH codes. De overgebleven fouten worden uitgedrukt in BER after Viterbi/LDPC.

 

Bij meting aan DVB signalen zijn er dus 2 BER waardes, de BER before en de BER after.

Welke BER waardes worden weergegeven is af te zien aan het gedrag van de meter. BER before verloopt lineair en geeft een goede indicatie van de kwaliteit van de link.
BER after vertoont het clif effect: de waarde blijft zeer laag, totdat er een grens wordt bereikt en de BER hele hoge waardes geeft.

aangepast door Old Satterhand
terminologie consequent gemaakt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig werk @trust zo kan men zien dat je met de exacte stand van de lnb in de houder toch meer schoteloppervlakte belicht.

Dit zal dan zeker met de juiste lnb voor de zwakkere transponders winst moeten opleveren.

De test voor nilesat heeft Rimants toen uitgevoerd, waarbij er gemiddeld 5% meer signaalontvangst was te zien. Dat zal dan soms net voldoende zijn voor een lock.

Ik weet niet of je op deze lage stand vrij zicht hebt op 7 west, anders zou je eens kunnen kijken wat dat voor de zwakkere transponders scheelt.

Ook op 9 en 10 Oost zitten zenders die met 1,2 m net een lock halen.

Nu heb jij de LNB op het exacte punt geplaatst, terwijl ik hem nog op 720/1224 en een klein stukje boven de Gspot heb uitgericht. omdat de polarmount niet zo soepel meer is dan 23 jaar geleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, trust zei:

Hierbij is de lnb exact gericht met de touwtjes van Paul wade (1220/720 ) op punt G volgens de tekening welke Hanssurfer geplaatst heeft .

 

Mooi!

Is het makkelijk om ook te proberen iets hoger te richten dan de G-spot? Er zijn onderzoeken waar dat nog een kleine verbetering geeft.

Dat zorgt dan waarschijnlijk voor een nog iets beter compromis tussen iets meer 'dichtheid van signaal', tegenover een ietsje verslechterde spil-over. (Zal dus ook afhangen van de precieze illuminatie-hoek van de feedhorn, hoeveel last die krijgt van de vergrote spill-over.)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week ben ik bezig geweest om de Triax 110 met bevestiging af te breken en de Fibo 120 na lange tijd voor de hittegolf alvast weer op te tuigen.. Toen ik er 

achter kwam dat mijn gbox de geest gegeven had heb ik met een accu battery de fibo naar 0 graden gesluist en een waterpas op de achterkant gezet alvorens

de nieuwe oude pijp waterpas gezet hebbende en het eerste signaal 11264 op sirius astra 4a weer binnen kwam. In het begin was het signaal redelijk hard maar

voor de fibo kan dit beter, het reflector gedeelte heb ik nog even in de wacht gezet..

 

Later had ik de declinatie hoek die boven aan de achterkant met cijfers is ingesteld met sleuven op 52,5 graad en erna de schotel op 30-27,5-declhok7graden

is +- 3,5 graad achterover gezet en het signaal was al een stukje harder. Daarna heb ik de bu twin even kort voor te testen vervangen voor de chmasterfeed met

de mod ak54 mti lnb en 12608 was 91 % op de signaal meter, een record!.. Omdat het lastig te bevestigen was toch even de bu single erop gedaan met tape

en 8w kwam goed binnen na afregelen en een lage ber alleen mis ik wat overspil extra die met een grotere feed wel erbij kan tellen..

 

Ook heb ik nog mooie signaalmeters gevonden voor de octagon 8008, de skin en ook een plugin die geinstalleerd wordt in de flas met uitpakken

tar zxf bestand.gz C / en dan de box opnieuw opstarten en je kan de signaal plug instellen op een toets bijv info toets die bij indrukken de s meter zichbaar maakt.

 

De skin is ->  enigma2-plugin-skins-openatv-pd1loi-hd-night_2.0._all.ipk

Ee de signaalmeter heet  -> RaedQuickSignal-6.2.tar.gz

even googlen, uploaden ging niet, maar werkt heel mooi. oscam kan er ook op..  ;)

 

Gbox kast lag een 78l-05 cv stab ic van 5 v eruit en heb deze vervangen zodat de gbox ook weer werkt, ik zoek trouwens een tweede box mar eby duidsland

wil m niet leveren terwijl ik er ooit eerder daar eentje heb gekocht.. Maar voorlopig werkt de gbox nu weer zodat ik hem later kan aansluiten..

 

Fibo staat nu meer na de voorkant van het balkon en de bevestigingspijp sluit beter af dan de tegelvoet pijp waar onderling speling tussen de pijpen zat

en deze gecompenseerd werden door de bouten van de fibo pijp er mee aan te draaien, een k*t systeem, deze constructie die ik nu heb werkt veel beter..

 

Later ga ik hem ook met reflector met bevestigings stangen die nog op mijn balkon lagen testen en kijken of het signaal nu wel beter wordt, ik ben benieuwd,

en c band hv en lr wil ik ook  weer eens proberen aangezien ik meer ontvangst heb en een grotere draaihoek tot 80 graden, dit daagt wel uit..  ;)   

 

De gspot doet een hoop, daar ook flink mee bezig geweest ;)

 

Zal het maar wel staps gewijs doen vanwege de hitte, zelfs in het westen al is het hier 4 graden "koeler" morgen /vandaag weer werken pff ..  🤠

 

 

Eerste-signaal-fibo.jpg

Fibo-Deltastar.jpg

Fibo-opgetuigd1-doekje-deel2.jpg

Fibo-opgetuigd-deel2.jpg

gbox-werkende.jpg

stab-ic-78lo5cv.jpg

Ber-meteroct.soft.jpg

PIC_2459.JPG

Fibo-Absbeeld-3w.jpg

Fibo-Abs-3w.jpg

Fibo-butwin.jpg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi werk Phoenixx.

De hitte hier op een plat zwart dak maakt het hier even wat minder te doen.

Ik was nog van plan om uit te zoeken wat het scheelt als ik de lnb exact volgens de tekening op de G spot uitricht.

Nu is hij er iets boven uitgericht wat destijds en nu erg goed werkt. Door een IBU te gebruiken heb ik hier nu elke avond ontvangst van enkele mena transponders op 8 west, wat weer een tijdje geleden was.

Zo'n 2,5 jaar geleden waren ze hier ook met alleen de MTI te ontvangen, maar de FEC van 5/6 en 7/8 heeft meer signaal nodig, waardoor de ontvangst moeilijker wordt. De signaalplugin heb ik ook op mijn VU+ Duo 4K, waardoor je ook daarmee dB waardes hebt. Echter is de max bij VU+ 16 dB, terwijl er ook wel transponders met 20 dB te ontvangen zijn en heeft die minder signaal nodig voor een lock als de Octagon SF8008.

 

Je zou nu toch ook RASD TV op 4 west moeten kunnen ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, HansSurfer zei:

Nu is hij er iets boven uitgericht wat destijds en nu erg goed werkt.

 

:)

En van wat ik ervan begrepen heb, kan dat inderdaad een beter compromis zijn dan richten op de G-spot zelf.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar A33, dit punt waarop de lnb gericht is, was toen voor de MTI gunstig. Dit kan voor de feedhorn van de IBU misschien net iets te hoog zijn. Ook met de orginele CM feedhorn kan dat punt misschien nog wel hoger zijn, want als ik de CM orgineel had gelaten worden was de LNB op het midden gericht. Alleen had ik met die feedstangen geen stelmogelijkgeden voor de exacte focus en was de LNB zover als het kon naar voren geschoven voor maximale ontvangst. Het is ook een signaalwolk die de schotel ontvangt, die door een feedhorn wordt omgezet naar de juiste impedantie voordat het door de antennetjes ontvangen wordt.

1_0_1_1_0_0_DF2ACC6_0_0_0_20200808171128.jpg

1_0_1_1_AAAA_FFFF_DE830E3_0_0_0_20200808171651.jpg

aangepast door HansSurfer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week ben ik bezig geweest om de fibo weer op te tuigen. Enige tijd heb ik hem uitgetest met alleen de black ultra lnb, maar ik wou toch wat meer

signaal hebben op diverse kanalen dus heb ik de subreflector er weer bij gezet, alleen mis ik de c120 hoorn waar de lnb op vast komt. In plaats daarvan

heb ik de black ultra single lnb erop gezet en de hele fibo antenne opnieuw afgeregeld op Astra 4a zodat de schotelhoek klopt met de optimale schotel

hoek die nodig is als basis voor optimal signaal.

 

Vooral metj de subreflector erbij is dit veel kriticher om optimaal signaal te krijgen. Als het eemaal goed staat heb ik er wel meer profijt van, betere

crosspolarisatie en richtings gevoeligheid etc etc.. Declinatiehoek clarckbelt ga ik ook latrer checkken tijdens sateliethoppen..  ;)

 

Alleen vind ik het jammer dat ik de fibo 120 hoorn niet meer heb, op eby staat deze voor +- 300 euro, dat heb ik er niet voor over..

Maar dit is wel wel mooi om te gaan expirimenteren om optimaal signaal uit de fibo te krijgen, ik merkte nu al dat ik als proef mijn hand iets onder

de feedhorn hou aan de onderkant van de bu lnb als extra reflectie dat ik meteen iets meer signaal binnen krijg, dusik ga even een proefhorentje

maken om te kijken of dit iets verbeterd met het signaal..

 

Wat ik ook gelezen heb is dat je gebruik kan maken van de veel te lage f/d van de subrelector die ~ 0,3 is, daar een primefocus feed ala adf120

feedhoorn op kan zetten wat volgens een satboer in een engels forum draadje jaren geleden meer signaal zou opleveren, adf heb ik nog leggen,

ga ik ook proberen..

 

Het is dus volgens mij toch een combinatie van een te diepe reflector met lage f/d met hoorn/lnb die daarop aangepast is waarvan ik dan maar

hoop dat die combinatie goed werkt, als ik de refector als proef de helft minder diep maak, dus 2,5 cm in plaats van 5 cm, dan komt de f/d wel

goed uit op 0,65 waardoor de bu lnb dan beter is aangepast en ik op deze manier ook meer signaal verwacht..

 

Ook heb ik  nog geprobeerd om de fibo stangen met reflector iets boven het ballastrade hek te krijgen, maar dat wordt een hele toer, waarschijnlijk

moet dan de schotel en mount er even af om het een en ander te veranderen met draad end en positie berekeningen zodat ik weer goed vrij kan

draaien met de fibo 120..

 

Voorlopig werkt dit nu ook, maar de fibo 120 staat nog iets achter het ballestrade hekwerk , maar wel meer vooraan als eerst een paar jaar geleden..

De ber is wel beter bij de meeste signalen, ik merk daar wel iets van..     Wordt vervolgd.. ;)

 

 

 

Fibo-test-bu-lnb.jpg

PIC_2540.JPG

Declinatiehoek-Fiboschotel-Astra4a-4,8gr.jpg

Inv-Blackultra-brandp-afstand-bestaande-fibofeed.jpg

Fibo-mod-reflector- FD-verhouding.jpg

Fibo-reflector- FD-verhouding.jpg

PIC_2530.JPG

PIC_2520.JPG

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Phoenixx mocht je interesse hebben , ik heb nog wel een Fibo hoorn op de schap liggen

  • Bedankt 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto's van mijn schotel.

Als het binnenkort weer koeler wordt, ga ik de schotel eens schoon maken met onze stoomreiniger.

Na 23 jaar heeft zich er al wat vuil op genesteld. Ik verwacht  dat het vuil erop een mindere versterking dan mogelijk geeft.

Ook ga ik nog met een grotere feedhorn ( met 10 scalarringen) testen. Hiervoor is een 39 graden KU Feedhorn onderweg. 

Zoals je eerder in de schets van de G spot en openingshoek is een openingshoek van 2x39.4 graden voor het hele schotelopp optimaal. 

 

 

20200812_185622.jpg

20200812_185522.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...