Ga naar inhoud


Channel Master 1.2Om


HansSurfer

Aanbevolen berichten

14 uren geleden, Phoenixx zei:

Als de offsethoek dan veranderd stel ik ook de arm bij om weer optimaal signaal te krijgen, dus na de offsethoek van het pijltje links op de schotel

iets lager te zetten, krijg je meer signaal door de schotelarm dan iets hoger te zetten en deze af te regelen op maximaal signaal.

 

OK, dus je had een doorhangende/te laag hangende arm.

Dat had ik ook met mijn Triax 115.

 

Overigens had ik die niet 'getweakt', in de zin van vergelijken van de ontvangst bij de oude en de nieuwe LNB-positie. Ik vertrouwde op mijn berekening. ;)

Niet verkeerd om (ook met een nieuwe schotel) eerst een stringtest te doen (vlakke voorkant?), en dan te meten of de LNB wel in het berekende brandpunt staat (uitgaande van een zuiver paraboloide schotel). :)

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


16 uren geleden, Phoenixx zei:

Als de offsethoek dan veranderd stel ik ook de arm bij om weer optimaal signaal te krijgen, dus na de offsethoek van het pijltje links op de schotel

iets lager te zetten, krijg je meer signaal door de schotelarm dan iets hoger te zetten en deze af te regelen op maximaal signaal.

 

Ik zou dit graag nog even duidelijk zien wat je schrijft. Laten we het met concrete getallen noemen.

Stel de elevatie stond op 28 graden. Ga je die nu op 27 graden zetten of op 29 graden zetten waarna je de schotelarm iets hoger zet?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De elevatie van de Triax die normaal 26 graden hoort te zijn ga ik inderdaad varieren, dus vanaf 23,5 tot 28 graden en dan kijken wat signaal en ber is bij moeilijke

transponders van 8 West om te kijken of ik de ber wat lager kan krijgen en dat helpt wel in combinatie met de patriot feed..

 

 

Patriotfeed-eurostar70db.jpg

abn-11096-hogebertest.jpg.JPG

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

De b&r schotel heb ik pas opgemeten,

 

De maten zijn: 

Lengte gereflecteerd oppervlak is 90,5 cm

Breedte gereflecteerd oppervlak is 81,5 cm

Afstand lnb tot het midden van de schotel is 51,5 cm - Ter vergemakkeliking van het meten heb ik het midden genomen maar ik weet dat de lnb er iets onder staat..

De lnb is momenteel de inverto premium pro pll lnb..

 

Wat mij wel opvalt is dat de schotel capiciteit afhankelijk is van de breedte of het kleinste gedeelte van het schotel opervlak en deze is kleiner dan 88 cm

 waar deze wel voor wordt verkocht ? ;)

 

 

 

PIC_1908.JPG

PIC_1910.JPG

PIC_1911.JPG

PIC_1912.JPG

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag ben ik weer bezig geweest met het schotelpark en optimalisatie van de Eurostar en Mti ak54xt2n lnb..

 

Resultaten mogen er wezen, er is mij weer het een en ander duideliijk geworden wat betreft signaal overdracht, de eurostar lnb heb ik weer ingekort en goed

vast gemaakt op de flens, met ductape was er eest wat speling in gekomen, dit is nu verholpen met 5 % meer signaal, goed om een hoop transponders op 8 W

uit de lock te krijgen op de triax 110 die ik ook wat meer naar de balkonrand heb gezet.

 

Daarna heb ik de Ak54xt2n Mti Quad lnb ontmanteld van zijn orginele feedhorn en met mijn kringloop pijpsnijdertje he ku pijpje recht af gesneden en deze op

de ingekorte 10 mm c 120 flens voorzigtich aan bijde kanten strak omwonden met laagjes ductabe zodat het geheel nu met veel beleid behoorlijk goed vast zit..

 

De resultaten mogen er wezen, volgens mij heeft de Mti lnb aan de voorkant een klein crosspolarisatie kamertje net als bij de invacom omdat ook bij de specs daarmee minimaal 25 db staat en dat is meer dan gemiddelt 22 db voor een standaard lnb en scheelt dus weer signaal en extra filtering..

 

Na het wisselen van de Eurostar lnb met de Mti high gain ak lnb kwam de moeilijke stransponder waar abm tv op zit op 8 West wel in een keer goed binnen

en bij alle transponders had ik een betere qualiteit signaal waardoor ik sneller blokjesvrtij beeld kreeg, de Mti lnb is vrij prijzig maar toch een stukje beter dan

de Black ultra single lnb. De crosspolarisatie van de Mti lnb zit volgens de specs hiervan op minimaal 25 db, zie grafiek beneden in beeld..

 

Nu weet ik ook hoe het komt dat bij inkorten van het 7 cm pijpje naar 3 cm de cross polarisatie dus de signaal verhouding tussen de horizontale en verticale transponders beter wordt waardoor de hogere fec transponders ook minder problemen geven, alles staat of valt met signaal qualiteit..

 

De triax 110 schotel zelf heeft een f/d verhouding van 0.62 herrinder ik mij later ooit is op een site gelezen te hebben dus de openings hoek is kleiner dan

f/d  0.6 en dat zou volgens het Engelse forum + - 75 graden zijn dus ongeveer 63 graden. Daar past dus de Patriot 59 graden feedhorn goed op en neemt

geen extra ruis mee langs de Schotel..

 

Mischien dat ik ipv de Triax een Gibertini 125 aan ga schaffen, maar ik ga wel kijken naar de maten want de Triax 110 is 1 meter in de breedte dus....

is de schotel signaal capiciteit 1 Meter en geen 110 cm ..  Wordt vervolgd .. ;)

 

PIC_1929.JPG

PIC_1938.JPG

PIC_1925.JPG

PIC_1915.JPG

PIC_1947.JPG

feedhorn.crosspolarisation.jpg

aangepast door Phoenixx
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren de bestelde goederen binnengekregen had geen hoge verwachtingen en mijn gevoel was juist het maakte mijn ontvangsten alleen maar erger de mti was veruit de slechtste lnb die ik heb dit had ik niet verwacht en zeker niet voor een lnb van 40 euro dit heb ik binnengekregen SCHWAIGER SPS6810H LNB TECHNOMATE Single TM1 0.1dB LNB TWIN INVERTO BLACK ULTRA LNB OCTAGON TWIN OTLO LNB INVERTO TWIN PREMIUM PLL LNB LNB MTI Quad 0,2 dB High Line AK54-XT2N en de Laminas feedhorn de octagon lnb heb ik niet gekregen in de plaats daarvan kreeg ik de inverto premium pll en de black ultra twin lnb 1 lnb gratis dus mooi meegenomen en de twin black ultra was veruit de beste waarbij ik nog beeld kreeg op de mbc zenders en deze net niet gelijk was aan de black ultra ale lnbs zijn getest op zowel de sterke sats als de zwake en gaven niet meer signaal dan de black ultra het werd alleen maar erger scheelde soms tot wel 2.5db dus hier blijft de black ultra aan de top en op nr 2 de black ultra twin waarom de mti zo slecht presteerde weet ik niet al de lnbs op de foto's kunnen echter wel beter presteren op een kleinere schotel en Phoenixx nogmaals bedankt voor je reacties en mooi dat het bij  jou goed werkt en je steeds je ontvangsten kunt verbeteren doe zo verder! 

foto.jpg

aangepast door diamond
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het testen en het aan ons berichten. Normaal testen mensen toch voor zichzelf en hoor je er alleen wat van als je ze vraagt, en iedereen heeft zijn eigen mening.

Ik test zelf ook graag, vooral om iets te begrijpen en om iets te kunnen finetunen.

 

Zelf had ik altijd goede ontvangsten met mijn MTI, maar de octagon pll deed het ook erg goed, totdat ik de Inverto Black Ultra single kon testen, die gaf direct mena transponders op 8 west, waar de andere geteste lnb's bijna niets ontvingen.

Door Phoenixx heb ik het idee om een andere en betere feedhorn voor mijn Channel Master 1,2 m weer te gaan toepassen. Eerder heb ik met de Channel Master/Raven feedhorn voorzien van een Invacom Twin lnb gewerkt, toen echter de gewone MTI mij al meer zenders gaf, kwam die weer in de voorraaadkast.

Nu neem ik nog 1 keer de proef op de som en een gewaardeerd lid uit dit forum maakt van mijn beste (geselecteerde) lnb's een flens uitvoering. Hier zal ik dan ook verslag van doen.

 

Hans

aangepast door HansSurfer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

Vandaag heb ik even rust genomen en andere dingen gedaan die ook nodig waren..

 

Diamond, mooi dat je een collectie lnb`s hebt aangeschaft. Denk nu niet dat je aan die andere lnb`s niets hebt, daar kan je ook nog expirimenten mee doen..

 

Een tijdje geleden heb ik gelezen dat er verschil in feedhorn type is van de black ultra single ten opzichte van de black ultra twin lnb. Omdat in de feedhorn

van de black ultra twin lnb een klein trechtertje zit, wordt het ignaal beter gebundeld waardoor een lagere ber (byte error rate) in het ontvangst signaal gegenereerd..

Dit is gunstig voor de zwakke signalen waardoor sneller een beter blokvrij beeld ontstaat..

 

De Mti ak54xt2n is een zeer goede lnb, alleen de feedhorn van de lnb heeft een andere f/d dan de black ultra feedhorn, dus deze lnb kan gemodificeerd worden

tot dx ontvangst lnb, ook de krruispolarisatie van deze lnb is met minimaal 25 db volgens de specs, erg goed...

 

Het is dan de bedoeling om voorzichtig een gedeelte het buitenste gedeelte van het plastic 40 mm stuk zodanig rondom af te zagen zodat je aan de lnb kant genoeg

overhoud om deze via de lnb klem nog te kunnen bevestigen, dus +- 3 cm vanaf de kant van de lnb die goed moet blijven om de lnb later te kunnen bevestigen... 

 

Als het buitenste plastic stuk er voorzichtig af is gehaald kan het binnenpijpje voorzichtig zodanig worden afgezaagd zodat het binnen pijpje nog 1 cm uitsteekt..

Daar kan je dan in jouw geval een black ultra feedhorn opzetten die je van een slechte lnb overhoud die je toch niet meer gebruikt, bij voorkeur een twin lnb..

 

Bij de twin lnb zorg je bij afzagen dat het pijpje nog 1 cm aan de feedhorn vast zit om genoeg ruimte te hebben om de pijpjes van de feedhorn en Mti lnb aan

elkaar te kunnen bevestigen..

 

Nu weet ik dat er geen voorstanders van ductape zijn, maar als je daar een aantal keren mee geknutselt heb, dan krijg je vanzelf door ervaring betere verbindingen.

Makkelijk is het in het begin niet maar als je hierin doorzet krijg je er meer vaardigheid in.. Vanwege de openings hoek van ~ 82 graden zijn deze feedhorentjes

goed geschikt om te gebruiken bij de Laminas schotel die een lage f/d heeft van ~ 0,52

 

Door de kleinere feedhorentjes t.o.v een grotere feed mis je iets extra signaal vanwege restanten overspil signaal die hier door niet extra gebundeld kunnen

worden, met een grote aangepaste feed heb je ~ 25 % meer signaal, hier staan filmpjes van op y-tube  om te bekijken..

 

Indertijd heb ik op de Fibo 120 schotel  die wel groter is dan de Triax 110,  als test een black ultra lnb op had bevestigd met een zelfgemaakte houder em met goed

afregelen wel de Africa beam en MBC 11559 hier binnenkreeg.. ;)  

 

Het is belangrijk dat de pijpjes zo kort ogenlijk gehouden worden voor betere kruispolarisatie en blokjes vrij beeld op 5/6 en 7/8 transponders die steeds meer

gebruikt worden omdat het met meer zenders goedkoper is..

 

Hier heb ik aan de MTI lnb een adf 120 flens gemonteerd vanwege de Patriot feed die iets onder illumineerd met 59 graden voor een Lamina`s antenne maar wel

meer signaal filtert door zijn vele ringen en daardoor een beter signaal aanbied.. Vandaar dat ik op het idee kwam om zelf feedhorns te ontwerpen die wel met

vele ringen zijn aangepast op de f/d van de antenne..

 

Wordt vervolgd .. 😺

 

 

 

Mtu-modify-lnb-to-feedhorn.jpg

mti-ak54xt2n-specs.jpg

Feedhorns-bu-single-twin.jpg

Nilesat-scan-Mtiak54-lnb-patriotfeed-triax110.jpg

Mti-ak54xt2n--Patriotfeed.jpg

Mtu-modify-lnb-to-feedhorn+c120flens.jpg

mti-ak54-vs-bufeedhorn.jpg

Mbc-11559.jpg

Mbc-11559-Africa-beam-Fibodish-Bufeedhorn.jpg

eurostar-70db-bu-feedhorn.jpg

Kruispolarisatie-lnb.jpg

aangepast door Phoenixx
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, diamond zei:

Ik bedoelde de NBC zenders en niet de MBC zenders europe b beam:p ontvang jij ze wel dan en met welke schotelmaat? :P

 

Vandaar mijn vraag want dat had ik wel sensationeel gevonden.

Ik ontvang ze inderdaad maar woon in het Midden Oosten.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...