Ga naar inhoud


VHS C banden en Sony Hi 8 banden overzetten naar pc


Aanbevolen berichten

Even een update van mijn kant.

Heb inmiddels een Easy CAPture USB2.0 Audio Video Grabber  besteld.

Laat jullie weten wat het resultaat is. Kan dit nu alleen maar gebruiken voor de Hi8 banden want dat zul je net zien de camera om de VHS-C banden af te spelen heeft de geest gegeven. Moet dus eerst wat VHS-C betreft op zoek naar een ander afspeelapparaat

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik ken dat, ik heb net mijn Sony HDV camera laten repareren.

De S-VHS werkt nog steeds.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

VHS omvormer heb ik ook nog wel liggen maar heb geen video recorder meer.

Maar even zoeken op ***.

 

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Sorry voor de late reactie.

Heb inmiddels een videorecorder voor de vhs C banden

Voor de Sony Hi8 banden moet ik nog een passende kabel hebben om deze vanaf de camera over te kunnen zetten.

Ben er nu ook niet echt mee bezig maar komt wel weer

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is natuurlijk nogal wat onderling kwaliteitsverschil tussen VHS-toestellen... ikzelf hou me hobbymatig bezig met het digitaliseren van tv-opnames en heb nogal wat kringloopzekerheden in handen gehad. 🙂 Ik onderschrijf de vaak gehoorde opinie dat je maar beter bij JVC of Panasonic blijft, en van die twee heeft Pana voor mij de voorkeur. Grofweg: JVC meer gefilterd, dus minder ruis, kleurflikkering... maar ook minder scherp. Pana het omgekeerde dus, en dan heb je uiteraard nog verschillen tussen de modellen. Ik heb bepaald niet alle Pana's in huis, maar van degene die ik heb vind ik de 850 de beste. Op internet kan je lijstjes en oeverloze discussies vinden over wat nu de beste recorders zijn. 🙂

 

Ik weet niet hoe goed het USB-capturetoestelletje het gaat doen, je hoort vaak spreken over diverse vormen van onstabiel beeld ('trekken',...) en lipsyncproblemen als je aan zoiets een amateurvideodragersignaal rechtstreeks aanbiedt. In principe hoort er een TBC tussen. Dat heb ik zelf niet, ik lus in plaats daarvan een DVD-recorder door. De meeste schijnen iets TBC-achtigs te doen, genoeg in ieder geval om er een signaal van te maken dat stabiel genoeg is om niet meer te zwabberen als je het digitaliseert. De DVD-recorder die ik toepas is de Panasonic DMR-ES10, heeft een zekere (ook twijfelachtige) reputatie onder digitalisatiehobbyisten omdat hij tevens het beeld enigszins filtert (wat vergelijkbaar met de filterende werking van de JVC-VHS-recorders). Het twijfelachtige van de reputatie zit hem er in dat het toestel dus niet honderd procent transparent het signaal doorgeeft. Persoonlijk vind ik het een verbetering, maar dat is subjectief. 

 

Het eigenlijke digitaliseren doe ik met een Canopus ADVC 110. Die zetten het signaal om naar DV. Ze worden niet meer nieuw gemaakt maar de tweedehandsmarkt biedt raad. Ik heb de mijne tweedehands 125 euro betaald, dat is vrij goedkoop. Gaat via Firewire, dus zoals hierboven gezegd moet je even een insteekkaartje in de PC steken. Het captureprogramma dat ik erbij gebruik heet WinDV. Dat ziet er heel erg 1995 uit en is het waarschijnlijk ook, maar het werkt stabiel en slaat het DV-signaal gewoon keurig op en meer hoeft het ook niet te doen. Mag het wat mij betreft ook niet doen, al te veel opties werkt fouten alleen maar in de hand. 🙂

 

Niets van het bovenstaande voldoet aan de allerhoogste normen... een Pana 850 is een van de beste toestellen, maar wat de beste is, is andermaal subjectief en natuurlijk ook afhankelijk van diverse factoren. DMR-ES10, ik vind het een verbetering maar er zijn opmerkingen bij te maken en een echte TBC wordt geacht beter te zijn. Canopus 110, aardige consumentenkwaliteit maar met 12 GB/uur wel gecomprimeerd, beter is beschikbaar.

 

Dat alles gezegd zijnde, wat uit bovenstaande komt veegt wel de vloer aan met het overgrote deel van gedigitaliseerde video die je op Youtube tegenkomt, en het blijft enigszins betaalbaar.

 

Vanzelfsprekend blijven de vuistregels ten allen tijde gelden... OSD uitschakelen, kiezen voor stabiele stereo of (bij voorkeur manueel bijgeregelde) mono, unieke opnames niet verder comprimeren, nakijken of de bitrate hoog genoeg staat (ook weer afhankelijk van de codec, maar voor amateurvideo zou ik de 4 gb/uur bij mpg2 die je uit een DVD-recorder haalt als het absolute minimum zien), ervoor zorgen dat de software keurig volledig SD doet, en natuurlijk de framerate in de gaten houden, want de computer en alles wat er enigszins mee te maken heeft lijkt geen fan te zijn van interlacing. Alleen al daarom zou ik het eindresultaat ook op een tv-scherm beoordelen. GSM ver uit de buurt, sommige recorders pikken het prrrrrt... prrrrrt...-geluid op als een oproep of tekstbericht aanstaande is, weliswaar enkel bij mono. Menu induiken ook, sommige standaardinstellingen zijn oeverloos droevig (zoals JVC met standaard B.E.S.T. aan... nee, doe maar uit, en scherpte-instelling voor de meeste toepassingen op 'Edit').

 

Ik heb inmiddels nog maar drieduizend banden liggen, als iemand eens een interessante partij met een aanzienlijk aantal niet commercieel verkrijgbare tv-opnames heeft liggen dan houd ik me aanbevolen. 🙂

aangepast door Koen B
Er stond een komma fout en dat willen we niet!

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Tonskidutch zei:

ie Canopus 110 heeft een firewire aansluiting heb je daar een speciale PCI kaart voor of is het voor een Apple?

 

Daar zijn kaarten voor.

 

Vroeger had ik ook zo een kaart in mijn pc gestopt.

Misschien heb ik ze nog wel liggen.

 

Maar Firewire is wel digitaal en wordt niet gebruikt bij het analoge VHS signaal.µ

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 26-6-2020 om 06:26, Koen B zei:

..... Het captureprogramma dat ik erbij gebruik heet WinDV. Dat ziet er heel erg 1995 uit en is het waarschijnlijk ook, maar het werkt stabiel en slaat het DV-signaal gewoon keurig op en meer hoeft het ook niet te doen. Mag het wat mij betreft ook niet doen, al te veel opties werkt fouten alleen maar in de hand. 🙂

 

. 🙂

 

Dank voor de tip. Ik heb hier nog een JVC S-VHS type HR-DVS1. Het is een duo deck, dwz gecombineerd met een DV recorder. Hij bevat ook een firewire aansluiting.

In de 'dub' stand (VHS>DV) geeft de firewire poort het signaal van de VHS keurig door aan WINDV en kan ik digitaliseren met een verbazend hoge kwaliteit.

Sorry maar ik deel je bevinding niet met de keuze voor Panasonic. 1 bak ruis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-8-2020 om 18:32, Old Satterhand zei:

 

Dank voor de tip. Ik heb hier nog een JVC S-VHS type HR-DVS1. Het is een duo deck, dwz gecombineerd met een DV recorder. Hij bevat ook een firewire aansluiting.

In de 'dub' stand (VHS>DV) geeft de firewire poort het signaal van de VHS keurig door aan WINDV en kan ik digitaliseren met een verbazend hoge kwaliteit.

Sorry maar ik deel je bevinding niet met de keuze voor Panasonic. 1 bak ruis.

 

Ha, goed dat iemand wat heeft gehad aan de tip. 🙂 JVC of Pana is heel persoonlijk denk ik, en ook wel afhankelijk van de opname. Kort samengevat biedt JVC een meer gefilterd beeld, ziet er inderdaad rustiger uit maar je verliest wat scherpte t.o.v. Panasonic, waar je voor de extra scherpte inderdaad ruis op de koop toe moet nemen, indien je opnames bij de hand hebt van een minder sterk ontvangstsignaal.

Hoedanook is JVC sowieso beter dan zo goed als alle andere merken, dus het blijven in ieder geval wel keurige recorders. 🙂

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik ben al tijden aan het klungelen om mijn videocamera opnames, met van die cassettebandjes, over te zetten naar mijn pc. Eerst heb ik pogingen gedaan om dit via de hdmi-in aansluiting van mijn hd2400 te doen, in eerste instantie leek dit heel goed te gaan. Videocamera gestart, de hd2400 op de hdmi-in stand gezet, ik kreeg beeld en geluid op mijn tv scherm dus ik dacht, kat in het bakkie. Na wat verschillende opnames gemaakt te hebben kwam ik er achter dat bij het afspelen van de opnames ik wel beeld maar geen geluid had. Wat ik ook deed, stekkertjes nakijken, kabeltjes vervangen, enz, maar geen resultaat, geen geluid. Op het open pli forum werd mij verteld dat de opnames analoog zijn en de hd2400 digitaal en dat er dan geen geluid werd opgenomen. Ik ben in beginsel best wel handig maar als het te technisch wordt dan wordt het al gauw te moeilijk voor mij. 

Ik ben nu aan het prutsen met een harddiskrecorder, gevonden in de kringloopwinkel, helaas zonder afstandsbediening, dus met zo'n universele afstandsbediening krijg ik wel wat maar veel functies lukt niet. 

Daarom was ik heel blij dat ik dit topic vond, via een ander topic door tonskidutch er op gewezen, maar die blijdschap was van korte duur. Heel veel uitleg door vele personen, maar wat ik al eerder vertelde dat het niet te technisch moet zijn want dan snap ik het niet meer, maar helaas voor mij is de ene uitleg nog technisch ingewikkelder dan de andere. 

Ik kan veel, autoradiotjes inbouwen en aansluiten, in het oude tijdperk tv's aansluiten, zenders zoeken, videorecorders installeren, maar in het huidige computertijdperk met alle technische benamingen enzo gaat het mis. Dus hierboven genoemde ideeën zullen heel functioneel zijn maar niet voor mij. 

Is er iemand die een uitleg en/of idee heeft zonder technische woorden waar ik iets mee kan? Mijn dank zou groot zijn. Mvg. 

aangepast door Youto
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...