Ga naar inhoud


LNB-afstand berekenen tussen Astra 3 en Thor


waterpas
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Ik heb hier (57.2 N 15.8 O) een Triax-schotel staan (95 cm hoog 85 cm breed). Ik kijk naar, resp. Astra 3,  Astra 1 en met een tweede schotel, naar de Thor. Omdat de tweede schotel problemen geeft, ben ik bezig om met behulp van een Triax-rail uit te zoeken, of het mogelijk is  om alle drie de satellieten met één schotel te ontvangen. Het lijkt erop dat de satelliet afstand tussen de Astra 3, en de Thor te groot is voor de rail, maar omdat schotel én rail van dezelfde fabrikant komen kan ik mij dat niet voorstellen. Met de rekenmethode van Sprietje kom ik voor de afstand tussen de Astra 3 lnb en de Thor lnb uit op 327 mm, dat is op het randje, de rail is 340 mm.  Om bij de rekenmeester, (Sprietje) te blijven, wat en zo ja, doe ik fout?

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


De afstand tussen de Astra 23,5 en de Thor is 303mm in de boog van de rail gemeten. De rail is met 340mm dus lang genoeg. Toch denk ik dat een hoek tussen de 2 satellieten van 26,19 graden veel te groot is voor een normale offset schotel. Je gaat erg veel signaal verliezen omdat de lnb's zo ver uit het midden staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je antwoord Sprietje, de tweede schotel op dezelfde locatie aan dezelfde paal. Schotels boven elkaar dan maar, of anders de rotor weer van zolder halen.

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, waterpas zei:

anders de rotor weer van zolder halen.

Draaibaar , dan heb je maar schotel nodig :)

Of 1 draaibare & de andere vast , ook een deftige oplossing !! :)

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, cookie monster zei:

Draaibaar , dan heb je maar schotel nodig :)

Of 1 draaibare & de andere vast , ook een deftige oplossing !! :)

Dat kan allebei, maar als ik moet veranderen i.v.m. uitval van de Thor, kies ik denk ik toch voor de rotor. Voor een strategische plek heb ik hier (dicht bij huis) niet veel plaats, bomen gooien roet in het eten. Het zijn de mijne niet anders hadden ze al lang klaar gelegen voor de open haard!! Nog even voor Sprietje, de Astra´s staan dicht bij het midden, met de afstelling voor de Astra 3 als referentie. Enkel de lnb voor de Thor komt ver uit het midden. Gaat dat veel verlies opleveren, de footprint van de Thor is toch hoofdzakelijk voor Scandinavië? 

aangepast door waterpas
aanvulling
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet niet denken, Triax heeft de rail zo lang gemaakt dus moet het ook kunnen om de lnb's zo ver uit elkaar te zetten.  De rail is gemaakt voor alle Triax schotels dus ook voor de Triax 110. Dan moet je voor een geringere ontvangsthoek meer afstand hebben op de rail. Ik zou er niet aan beginnen om de Thor en de Astra 23,5 op een Triax 88 te ontvangen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, nog eens bedankt, kies ik definitief voor een andere oplossing.

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, waterpas zei:

Gaat dat veel verlies opleveren, de footprint van de Thor is toch hoofdzakelijk voor Scandinavië?

Zoals Sprietje al zei , niet aan beginnen !!

 

13 uren geleden, waterpas zei:

Oke, nog eens bedankt, kies ik definitief voor een andere oplossing.

Obstakels kunnen inderdaad roet gooien ivm satellietontvangst

Oplossing 1: Draaibaar

Oplossing 2: 1 vaste & 1 draaibare

Oplossing 3: 2 vaste schotels

Oplossing 4: een T90 zou ook kunnen :)

 

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben even ofline geweest en lees nu pas de aanvullende adviezen. Ik overweeg een rotor te zetten op een andere lokatie in de tuin, plek zat, maar ik moet een strategische plek uit kiezen. Allemaal bedankt hé, waterpas

  • Like 1
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Ik open deze tread nog eens, ben nu van plan om de parabool op een rotor te zetten. Maar nu heb ik een vraag: op de wangen van de rotor, als ik ze zo mag noemen staan 2 verschillende schalen, resp. latitude en elevatie. Kan ik zonder probleem de best leesbare schaal gebruiken, en wat is de relatie tussen de schalen? Als ik de latitude  schaal aanhoud, is de elevatie dan ook in orde voor het afstellen? Ik kan vanwege oxidatie niet goed zien of de noorderbreedte, 57 graden overeen komt met het merkteken van de elevatie, in mijn geval ongeveer 24 graden.  

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie Sprietje. Het is een Diseq H-H Motor en ik denk dat jouw lijst overeenkomt met de aanwijzing op de schalen. 2 Nokjes zien eruit als  merktekens maar er staan bij nader inzien nog twee strepen op, en die komen overeen met jouw lijst 56-34.

Nog eens bedankt.

aangepast door waterpas
de oplossing is van Sprietje
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...