Ga naar inhoud


Nieuwe Duo 4K second edition


aeng

Aanbevolen berichten


  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Puur op de huidig bekende specs is het eigenlijk een achteruitgang t.o.v. de VU+Duo4K. Ze hadden hem beter een VU+Duo3 kunnen noemen..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, patje7of9 zei:

Geen HDMI 2.1.

Toekomst gericht is die box ook niet.

 

 

?????? Waarom zou dat nodig zijn????  De SOC bepaalt de mogelijkheden van de box en daar hoort HDMI 2.0 bij.

Het belangrijkste verschil van HDMI 2.1 t.o.v 2.0 is de hogere resolutie en framerates. Maar dat kan die SOC niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb ik toch liever H.266 support, dat is iets wat de komende jaren groot gaat worden. 

 

HDMI 2.1 is eigenlijk niet zo interessant, ik zie het niet gebeuren dat er zenders komen die UHD met 120 fps gaan uitzenden als ze nu al alles doen om te besparen op het bitrate.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Old Satterhand zei:

?????? Waarom zou dat nodig zijn????  De SOC bepaalt de mogelijkheden van de box en daar hoort HDMI 2.0 bij.

Het belangrijkste verschil van HDMI 2.1 t.o.v 2.0 is de hogere resolutie en framerates. Maar dat kan die SOC niet aan.

 

Het wijst erop dat er geen BCM7218X chip in zit, want die ondersteunt hdmi 2.1. De BCM7218X ondersteunt bijvoorbeeld ook hdcp 2.3, av1 en wifi-6 (en dus ook wpa3).

Als je er netflix mee wilt kijken, dan is de ondersteuning van av1 wel zo handig. Hier een lijstje met hardware dat av1 ondersteunt: AV1 hardware

 

Een boxje met wpa3 is niet meteen nuttig, want wordt nog niet veel  toegepast. Het is wel toekomstgericht en als je veiligere wifi wilt, dan is het wachten hierop wel zo verstandig. HDCP 2.3 zou ook zomaar de moeite waard kunnen blijken te zijn. En als je geen haast hebt, waarom zou je dan je kruit verschieten?

 

 

aangepast door Melchiorskystar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de zaken wel in perspectief blijven zien. H.266 is net in test (1 kanaal op Astra), maar nog (wellicht jaren) weg van universele inzet. Eigenlijk hetzelfde als native HD en UHD, slechts een handvol kanalen. Snellere SoC met meerdere cores is handig voor 'nevenfuncties'. Ik zoek in een STB eigenlijk zo breed mogelijk gebruik, stabiliteit en mooie beeldkwaliteit. Een display is daar per sé niet voor nodig, maar die luxe gun ik mezelf omdat ik het wel mooi vind..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-9-2020 om 21:43, Mimisiku zei:

En minder kaartsloten, 1 CI poort en alleen 2.5" drivebay.... Dus in meerdere opzichten achteruitgang in plaats vooruitgang..... De VU+Uno4Kse €279, de VU+Duo4K €479 en de mindere VU+Duo4Kse €449.. Mijn logica zou zeggen rond de €369..... Raar idee dat een box met mindere componenten en minder accessoires duurder is..... Persoonlijk zou ik er nooit instinken...

Eeuh Duo 4k SE kost...€369, met BT remote 389€

 

En heeft ook 2 CI slots (die geadverteerd worden als tegelijkertijd te gebruiken, net als bij de Duo 4k).

 

Drivebay is 2.5", maar wel tot 15mm (dus ook iets hogere 2.5" HDDs mogelijk)

En cardreaders kan je desnoods nog zelf updaten met externe reader.

 

@Melchiorskystar WPA3 en Wifi6 zijn twee zaken die los van elkaar staan. In principe zijn heel veel apparaten die WPA2 kunnen ook WPA3 compatibel (puur hardware technisch). Uiteraard moet de fabrikant het supporten...

 

En zolang Vu+ niet bezig is met zaken als Netflix en dergelijke werkend te krijgen op de ontvanger (hetzij via Enigma2 of dmv van bv. Dual Boot van een anders OS), heb je toch niet veel aan nieuwe DHCP standaarden (en tegen dat DHCP 2.3 verplicht wordt bij een of andere service zijn we waarschijnlijk 5-10 jaar verder, want je kan niet zomaar zeggen dat iedereen met een monitor/GPU die dit niet heeft plots geen Netflix e.d. meer kan kijken.)

 

En AV1 zal ook wel nog minstens 2 jaar duren, zolang dat de grote GPU merken geen hardware encoders (en decoders, maar voor de encoder heb je sowieso een decoder nodig) er voor inbouwen, zal het niet groots ingezet worden. In de komende NVidia kaarten zit het dacht ik niet, maar ben niet 100% zeker.

docendo discimus

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Clemens-vuplus zei:

 

@Melchiorskystar WPA3 en Wifi6 zijn twee zaken die los van elkaar staan. In principe zijn heel veel apparaten die WPA2 kunnen ook WPA3 compatibel (puur hardware technisch). Uiteraard moet de fabrikant het supporten...

 

En zolang Vu+ niet bezig is met zaken als Netflix en dergelijke werkend te krijgen op de ontvanger (hetzij via Enigma2 of dmv van bv. Dual Boot van een anders OS), heb je toch niet veel aan nieuwe DHCP standaarden (en tegen dat DHCP 2.3 verplicht wordt bij een of andere service zijn we waarschijnlijk 5-10 jaar verder, want je kan niet zomaar zeggen dat iedereen met een monitor/GPU die dit niet heeft plots geen Netflix e.d. meer kan kijken.)

 

En AV1 zal ook wel nog minstens 2 jaar duren, zolang dat de grote GPU merken geen hardware encoders (en decoders, maar voor de encoder heb je sowieso een decoder nodig) er voor inbouwen, zal het niet groots ingezet worden. In de komende NVidia kaarten zit het dacht ik niet, maar ben niet 100% zeker.

@Clemens-vuplus Als een apparaat wifi-6 heeft, dan moet het ook WPA3 kunnen, in deze als-dan logica. "The Wi-Fi Alliance industry consortium will certify Wi-Fi 6 products for compliance with the IEEE 802.11ax standard, and will require WPA3 security certification as a pre-requisite to ensure the latest in Wi-Fi security features. " (https://www.intel.com/content/www/us/en/products/docs/wireless/wi-fi-6-pc.html)

 

Meen ergens gelezen te hebben dat kodi 19 Netflix ondersteuning zal bieden en kodi vanaf openpli 8, maar eerlijk is eerlijk; ik kan het zo gauw niet terugvinden. Wishful thinking ;).

 

AV1 wordt al door Netflix gebruikt en komt ook naar Youtube. NVidia GeForce RTX 30 Series GPUs bieden decodeer-ondersteuning voor AV1: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/rtx-30-series-av1-decoding/ Dit staat ook in het lijstje met hardware waar ik naar verwees. Zo zal de Tiger Lake CPU ook AV1 ondersteunen.

 

Even terzijde; het is HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) ipv DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol).

 

Heb geen haast en wpa3 lijkt me verstandig.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

kodi is al lang op boxen te installeren als plugin, heb je geen openpli 8 voor nodig.  Netflix werkt ook al op kodi maar dan krijg je niet hun interface meen ik. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk heb ik niets met Kodi. Snap ook niet de obsessie in de scene dat op iedere STB  Kodi gepropt moet worden. Dat zit tegenwoordig in je smart-TV of een Android bakje. De STB is daar niet voor gemaakt. Afgezien van de nieuwste modellen met +4GB en +1500Mhz zijn die dingen veel te traag. Bovendien wordt vaak maar SD resolutie ondersteund en geen 1080 of zelfs 2160...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik bezit inmiddels een redelijk nieuw 'wagenpark' met o.a. VU+Ultimo4K, VU+Zero4K, Mutant HD60. Tijdens gewoon zappen merk je nauwelijks verschil tenzij je over FCC beschikt. De extra snelheid merk je voornamelijk in de netwerk gebaseerde functies en plugins. Uiteraard wel verschil in opstarttijd vanaf power-on..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...