Ga naar inhoud


bijzonder schotelgebruik


Sprietje

Aanbevolen berichten


Ik heb nog steeds zo'n oud model CanalDigital schotel liggen, met gaatjes dus.

Handzaam dingetje. Heb hem bewaard voor alternatieve doelen, maar daarvoor moeten die gaatjes eerst dicht.

Eigenlijk dacht ik: daar kan je een heel goede richtmicrofoon of schijnwerper mee maken als je lamp/microfoon in focus zet.

Mooi voor vogelaars, afluisteracties of stroperszoeklicht...

Wellicht kan je met een speakertje ook iemand op grote afstand heel persoonlijk iets toefluisteren.

 

625908475_s-l6401.jpg.1ebad5f2cbfb9edda6e117c3556b6e2b.jpg

 

P.S.: Nu ik die gaatjes zie... hij is natuurlijk zeer geschikt als zeef! Heb ik wel eens nodig gehad, had ik er maar eerder aan gedacht.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

P.S.(2)

@Sprietje Heb dit schotelmodel altijd in NL gebruikt, het was mijn eerste set. Heb er nog zo'n oranje kaart voor.

Heb zojuit de LNB even van zolder gehaald. De monding is volmaakt rond 59mm, het type is Skyware SX1019/S. Lijkt me niet ovaal.

De set komt van de lokale NL satboer en functioneerde naar behoren.

Kan het zijn dat (dealer voor) CanalDigital Skyware sets verkocht?

 

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie hier de Philips SX 1019 in vergelijking met een Philips SX 1019S. De "S" staat voor "SKY".
De eerste heeft een ronde feedhorn, de tweede een ovale / elliptische feedhorn.
Tja dat verschil van die feedhorn kun je alleen maar zien als je de beschermkap er af haalt.
Zover ik weet heeft Canal Digitaal nooit ovale schotels en ovale lnb's geleverd. Misschien dat anderen dat weten.

 

philipsSX_LNBs t.b.v ovale Sky-dish groot.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik zo naar die 2 foto's kijk van die paraboolverlichting hier boven, lijkt het er op dat dit een leslokaal bij Triax is. 7 Triax-schotels voorzien van spotlampen in een leslokaal met een schoolbord en een tv-scherm.

 

En wat dacht je van deze:

Verbod om schotels aan de gevel te bevestigen......

Het speelt zich af in Polen in 2015. De beheerder van het gerenoveerde gebouw op de foto verbood uit bezorgdheid, dat er niets meer aan de gevel bevestigd mocht worden dat de gevel zou kunnen beschadigen.
De bewoners vonden een manier om de regels te omzeilen. 🤣 😂 🤣

 

 

1454543539_verbodomschotelsaandemuurtebevestigen1.jpg.fae585566ed568cffda02c69f9f21b43.jpg

 

2040306981_verbodomschotelsaandemuurtebevestigen2.jpg.c008ba00a7ef7caddf64cb1be5a40fe5.jpg

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Sprietje zei:

253633851_paraboolverlichting1.jpg.32fa68cdefe87ac0db7b45426ec9107f.jpg

Paraboolverlichting

 

 

Bijzonder ontwerp, dit, als je de offsethoek in ogenschouw neemt.

Door de offsethoek wordt de lichtstraal zo'n beetje naar de tegenoverliggende spiegel  gekaatst, en vandaar weer gebundeld naar het brandpunt, waar een andere lamp zit.

Ik neem dus maar aan, dat ze die offsethoek toch een beetje lager gericht hebben. Zodat de lamp vooral voor muurverlichting dient.

 

Als de verlichting vooral naar beneden moet (tafel-verlichting bijvoorbeeld), zou het misschien beter zijn geweest de schotels upside-down (op z'n kop) te monteren?

 

Groet,

A33

 

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, a33 zei:

Bijzonder ontwerp, dit, als je de offsethoek in ogenschouw neemt.

Door de offsethoek wordt de lichtstraal zo'n beetje naar de tegenoverliggende spiegel  gekaatst, en vandaar weer gebundeld naar het brandpunt, waar een andere lamp zit.

Ik neem dus maar aan, dat ze die offsethoek toch een beetje lager gericht hebben. Zodat de lamp vooral voor muurverlichting dient.

 

Als de verlichting vooral naar beneden moet (tafel-verlichting bijvoorbeeld), zou het misschien beter zijn geweest de schotels upside-down (op z'n kop) te monteren?

 

Groet,

A33

 

 

Je zoekt het allemaal veel te ver. Je beredenering gaat op voor magnetische golven. Hier gaat het om lichtgolven die op een diffuus oppervlak schijnen. De schotels zijn waarschijnlijk in een matte lichte kleur gespoten en dan wordt het licht in alle richtingen weerkaatst, dus zeker niet gebundeld. Dan heb je een spiegelend oppervlak nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...