Ga naar inhoud


geïsoleerde aardklemmen gezocht


Con

Aanbevolen berichten

Je hebt aardklemmen waarin je de hoofdaarde vastzet en

daaronder de aftakkende aardedraden kunt schroeven

zonder door te hoeven lussen.

 

Is er ook zoiets maar dan geïsoleerd?

 

Dus niet iets als Phoenixs contactblokken (vind ik te gammel

en dan heb je luscontacten nodig).

 

Ik heb een fase, een nul en een aarde die ik moet verdelen

in 5 kleine afnemers in een grote kabeldoos. (verlichting)

 

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ken de Phoenix klemblokken die op Hutschienen passen. Die heb je met lus contacten of niet. Ze zijn in het geheel niet gammel. 

Schroeven hoeft tegenwoordig niet meer. 

Ik zal morgen een foto maken van wat ik denk dat je nodig hebt. 

Hoe dik is de toevoer draad?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zoiets?

 

Railskast

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Google eens op Wago 221 klemmen. Verkrijgbaar tot 5 polig, dus jammer genoeg een doorlus noodzakelijk, maar zeer geschikt voor het onderverdelen. Ik heb ze gebruikt om massieve koperdraad aan een flexibel lamparmatuur snoer te verbinden .... Verkrijgbaar in de kleinere aantallen bij de verschillende doe-het-zelf zaken.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ik ken de Phoenix klemblokken die op Hutschienen passen. Die heb je met lus contacten of niet. Ze zijn in het geheel niet gammel. 

Schroeven hoeft tegenwoordig niet meer. 

Ik zal morgen een foto maken van wat ik denk dat je nodig hebt. 

Hoe dik is de toevoer draad?

3 x 2,5mm2, de afgaande 3 x 1,5mm2 en 3 x 2,5mm2.

2 uren geleden, ceesv zei:

Zoiets?

 

Railskast

 

Inderdaad maar dit vind ik buitenproportie qua eurotjes.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Big fellow zei:

Google eens op Wago 221 klemmen. Verkrijgbaar tot 5 polig, dus jammer genoeg een doorlus noodzakelijk, maar zeer geschikt voor het onderverdelen. Ik heb ze gebruikt om massieve koperdraad aan een flexibel lamparmatuur snoer te verbinden .... Verkrijgbaar in de kleinere aantallen bij de verschillende doe-het-zelf zaken.

 

Dit is inderdaad een optie, gewoon een "lasdop"

Maar het zou wel fijn zijn om deze vast te zetten.

Ik zal een tekeningetje maken van wat ik voor ogen

heb/had.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier de opzet.

En het zou prettig zijn als je de 3 verdelers vast kunt zetten.

image.png.f0368d2e84173b878e13d1ca7d624529.png

image.png.187df7c01dc73f5c6d5f499847a4dd5c.png

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een stuk DIN rail erin met wat klemmen erop? Dan de door verbinders gebruiken die bij de klemmen horen. De aarde klemmen worden door de rail zelf doorverbonden.

Hoeft niet veel te kosten...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, sat-ellite zei:

misschien heb je iets aan nulklemmen, deze bestaan ook in "geïsoleerd". bv van LeGrand

 

Deze zijn voor Hager kasten. Ze zijn er ook in het blauw maar niet in het zwart. Omdat de verdeling van de fase over automaten en verder via het huisnet gaat.

Dus minder geschikt.

Wil je het in een kast onderbrengen is dat voor 5x verdeling een beetje overkill.

 

Moet het met alle geweld in een kast dan zou ik kasten van Rittal nemen. Kijk bij Rittal Kleingehäuse. Daar zet je dan een Hutschiene in en klikt de Phoenix verdelers erop. Dan kun je iedere afgaande lijn ook nog met een automaat afzekeren want die kun je zo op de Hutschiene klikken.

 

Maar, je kunt het ook veel goedkoper doen en de verdeling in een normale doos (Aufputz/Unterputz) doen. Met kleine Lüsterklemmen. Dat zijn moderne "kroonsteentjes" en die zijn er ook voor 5-6- of nog meer kabels van bijvoorbeeld 1,5 ² mm.

Dan kijk je bij Wago Lüster-Dosen-Klemmen. Bijvoorbeeld hier.

Deze klemmen zijn klein....en passen met gemak in een verdeeldoos.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Big fellow zei:

Misschien een stuk DIN rail erin met wat klemmen erop? Dan de door verbinders gebruiken die bij de klemmen horen. De aarde klemmen worden door de rail zelf doorverbonden.

Hoeft niet veel te kosten...

 

Precies...zo bedoelde ik het ook. Ik wist niet hoe zo`n rails heette. Hutschiene = DIN rail. Die zaag je op maat.

In Duitsland algemeen bekend onder "Hutschiene" vanwege de vorm van een hoed.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik voor de bekabeling altijd litze nemen. Dat is veel makkelijker in dozen onder te brengen en in de industrie standaard.

En gebruik je voor het einde van de kabel, kabeleindhulzen. En nooit de litze uiteinden twisten. Dat is een veelgemaakte fout.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het in Spanje in woningsbouw standaard is, verbaasd me.

In o.a. Duitsland is het niet expliciet verboden om Litze te gebruiken. Echter je zult het in Baumarkten niet vinden. Vanwege het gevaar dat "möchte-gern Elektriker", dus hobby electriciens er niet mee om kunnen gaan.

Het gevaar bestaat dat ze het Litze verkeerd af isoleren en er dus enkele draadjes verloren gaan (Querschnittreduzierung). Verder het gevaar van twisten, wat niet mag en het niet gebruiken van eindhulzen. En er zijn zelfs van die harken die het Litze gaan vertinnen wat helemaal een doodzonde is.

Met een enkel stuk koperdraad van bijvoorbeeld 1,5 mm² kun je dit soort fouten niet maken.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...