Ga naar inhoud


geïsoleerde aardklemmen gezocht


Con

Aanbevolen berichten

Hier een foto van 2 soorten verdeelklemmen die ik nog kon vinden. 

De linker is een Wago klem. Die gebruik ik het liefst omdat ze erg klein zijn. Die zijn er ook voor 5 of 7 draden. En passen met gemak in een doos. 

 

IMG_20201004_0755473.jpg

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


In Spanje is massieve installatiedraad niet eens te koop. Daar staan ze je met grote ogen aan te kijken als je een stuk massieve installatiedraad laat zien. Hoe lang dat al is weet ik niet. 20 jaar geleden al wel. In de aansluitdozen wordt alles met kroonstenen aan elkaar gekoppeld. Die hebben ze van klein tot supergroot in elk winkeltje dat iets van elektra verkoopt.

En laten we wel wezen, het trekt een heel stuk makkelijker door de plastic leidingen als er de nodige bochten in zitten.

Installatiedraad in Spanje.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zijn dus duidelijk groter en veel duurder.

Maar ieder zijn smaak.

Ik gebruik die kleine Wago´s graag omdat je ze nog mooi achter een schakelaar of stopcontact kwijt kan in dezelfde doos.

Dat je in Spanje geen massief koperdraad kan krijgen geloof ik dus niets van.

 

Maar ik gebruik zelf ook uitsluitend litze zoals ik al eerder aanbeveelde.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees net dat in Duitsland Litzekabel voor vaste installatie in de woningsbouw niet is toegelaten. Dit heeft o.a. te maken met de Weichmacher die in de isolatie zit en met de tijd met de zuren in de Putz kan reageren.

Wel toegelaten is het in schakelkasten in de industrie.

Litze is ook duurder dan een enkele ader in de fabrikage.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voeding is 3 x 2,5mm2 vaste kern.

De afgaande kabels (naar buiten) ook.

Maar de rest van de bedrading doe ik uiteraard met litze.

 

Ik heb liever verzamelklemmen die je vast kunt zetten,

kroonsteenachtige verdelers geeft altijd een rommeltje.

 

Ik heb in ieder geval een ruime kast genomen.

 

Ik ga nog even dieper surfen in de door jullie genoemde

voorstellen.

 

Ga nog wel een bedradingsplannetje maken, probeer altijd

alles goed voor te bereiden om een bende te voorkomen.

 

En inderdaad, daar knijp ik adereinden aan.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

op soepele draden gebruik ik gewoon end wire connectors .Die zetten de soepele draad dan om in een stevige.Voor de prijs die ik ervoor betaal in china zijn ze onmisbaar

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con  die phoenix klemmen kun je in het midden onderling verbinden , de aardklemmen verbinden zich aan de Din (omega) rail

 

Ik kan wel zo'n rail voor je samenstellen .

 

 

10Pcs-USLKG-2-5N-Din-Rail-Terminal-Blocks-Ground-Instead-of-PHOENIX-CONTACT-Universal-Connector-Screw.jpg

verbind.jpg

aangepast door trust
aanbod toegevoegd

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik dinsdag op m'n werk opzoeken , heb daar al die delen  op voorraad .

Nadeel bij bestellen is dat er vaak grotere verpakkingen genomen moet worden .

Heb ook nog tal van gebruikte oudere rails C-profiel  met klemmen liggen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, trust zei:

Con  die phoenix klemmen kun je in het midden onderling verbinden , de aardklemmen verbinden zich aan de Din (omega) rail

 

Ik kan wel zo'n rail voor je samenstellen .

 

 

10Pcs-USLKG-2-5N-Din-Rail-Terminal-Blocks-Ground-Instead-of-PHOENIX-CONTACT-Universal-Connector-Screw.jpg

verbind.jpg

Dat ziet er goed uit, ga ff surfen. Dank.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@trust Ik heb ze gevonden op een webshop, zal de naam maar niet noemen.

Daar is alles per stuk te koop, zeer vele dank, toptip!

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de Phoenix klemmen kun je litze gebruiken zonder eindhulzen. Ik heb er hier met mijn mensen hele discussies over gehad. 

Het is namelijk zo dat de klem het litze over de hele oppervlakte platdrukt. En zodoende een kleinere contact-overgangsweerstand oplevert. En daarom moet je het niet twisten. Door te twisten komen er enkele litze aders over elkaar te liggen, wat de contactweerstand verhoogd.  

Bij eindhulzen is het contactoppervlak rond en heeft daardoor een hogere overgangsweerstand. Daarom ben ik persoonlijk voorstander van geen kabeleindhulzen bij hoge stroomlast. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat er te vaak gebeurt is dat er een te kleine klem wordt gebruikt voor de stroomsterkte, en dat de schroeven niet goed worden aangezet. (Koppel veel te hoog of laag!) 

Als je dan een infrarood inspectie doet, dan kannj heel duidelijk zien welke klemmen goed zijn geïnstalleerd en welke niet....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...