Ga naar inhoud


siemens Gigaset: Laad-circuit defect. Hoe te repareren


Ploeff

Aanbevolen berichten

Aan mijn Frotz!Box 7590YM hangen enkele GigaSets DECT-telefoons. Een aantal daarvan zijn niet meer te gebruiken omdat de accu's niet in de telefoons worden opgeladen wanneer ze op de lader staan. Wanneer ik de accu's buiten de telefoon oplaad doet de telefoon het (korte tijd) goed.

Weet iemand of ik daar met m'n soldeerbout iets aan kan repareren, waar ik daartoe een handleiding kan vinden?

Ik heb er nu een aantal defecte liggen. Ik ben van het RepairCafé, ik wil ze dus repareren: "Weggooien, mooi niet", dus ik wil de mijne - en later die van onze klanten - graag repareren!

Een site, ev. YouTube, zou mij zeer helpen!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Nieuwe accu's kopen en installeren.

Je accu's zijn aan het einde van hun leven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soortgelijke situatie hier ook gehad. Advies van nieuwe accu's is zeker de moeite waard, echter dat bracht bij mij niet de oplossing. Uiteindelijke gewoon (met pijn in het hart) vervangen door nieuwe.

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
3 uren geleden, Ploeff zei:

Wanneer ik de accu's buiten de telefoon oplaad doet de telefoon het (korte tijd) goed.

Wanneer de accu's in orde zouden zijn zou de telefoon het langer goed moeten doen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een ouder type Gigaset. Op gegeven moment lijkt de accu einde levensduur, telefoon doet niets meer. Ik stop accu's in een zaklantaren (met gloeilamp). Dan branden ze nog vele uren met aanzienlijke licht opbrengst.  Als ze volkomen leeg zijn laad ik ze weer volledig op in de Gigaset. Daarna kan ik weer uren bellen. Het lijkt erop dat het meetprogramma in de Gigaset zich weer reset.Eenmaal per jaar deze procedue en mijn accu's gaan vele jaren mee. Ik heb dat niet zelf verzonnen, maar het was een tip uit internet. Voorheen kocht ik elke 2 jaar nieuwe accu's. Niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Ploeff zei:

..... Een aantal daarvan zijn niet meer te gebruiken omdat de accu's niet in de telefoons worden opgeladen wanneer ze op de lader staan. Wanneer ik de accu's buiten de telefoon oplaad doet de telefoon het (korte tijd) goed....

 

Dit is voor mij een bekend verschijnsel. Het heeft te maken met de inwendige weerstand van de accu.
Bij een nieuwe accu is die heel laag en zal een belasting een geringe spanningsval geven.
Als de inwendige weerstand te hoog wordt dan zal, bij het bellen, de spanning te laag worden en zal de telefoon denken dat de accu leeg is.

 

Er zijn 2 belangrijke oorzaken voor het verhogen van de inwendige weerstand van de accu:

  • 1. bij het te diep ontladen van de accucellen die in serie worden gebruikt. Er treedt dan het ompool effect op: de cel die het eerst leeg is wordt door de nog vitale cellen opgeladen, maar met een negatieve spanning. Dit is heel slecht voor een accu.
  • 2. Bij accu's die eigenlijk altijd op de lader staan en weinig gebruikt worden, en meestal met een geringe stroom worden geladen of ontladen (wanneer ze niet op de lader zijn aangesloten) Dit is dus het geval bij gebruik in DECT telefoons. Vaste telefoonaansluitingen worden nauwelijks meer gebruikt ivm de belkosten.

Een goede (externe) acculader heeft vaak een herstel programma. Daarbij wordt de accu eerst met een behoorlijke stroom ontladen en daarna weer opgeladen.
Bij het eerste geval is herstel vaak niet meer mogelijk. Of is slechts tijdelijk.
Bij het tweede geval, dus bij de DECT accu, is herstel vaak mogelijk en ook blijvend.

 

Zo kun je de accu's ook ontladen:

11 uren geleden, boudeman zei:

Ik heb een ouder type Gigaset. Op gegeven moment lijkt de accu einde levensduur, telefoon doet niets meer. Ik stop accu's in een zaklantaren (met gloeilamp). Dan branden ze nog vele uren met aanzienlijke licht opbrengst.  Als ze volkomen leeg zijn laad ik ze weer volledig op in de Gigaset. Daarna kan ik weer uren bellen....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het model Gigaset zal vertellen welk type accu gebruikt wordt.... Ik vermoed dat het hier gaat om lipo batterijen, en zo ja, dan kan je overwegen een nieuwe cel aan de aansluiting te solderen.

Hier een foto van het binnenwerk van een willekeurige Gigaset accu;

IMG_20201022_110448__01.thumb.jpg.026896fc63f3445d153fe9e3c391999e.jpg

Ik heb op mijn werk ongeveer 150 toestellen van  verschillende modellen in gebruik, en na verloop van tijd gaan de accu's allemaal kapot...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-10-2020 om 17:57, Ploeff zei:

..... Wanneer ik de accu's buiten de telefoon oplaad doet de telefoon het (korte tijd) goed...

 

22 uren geleden, Big fellow zei:

Het model Gigaset zal vertellen welk type accu gebruikt wordt.... Ik vermoed dat het hier gaat om lipo batterijen, en zo ja, dan kan je overwegen een nieuwe cel aan de aansluiting te solderen....

 

Voor zover ik weet kun je die lipo accu's niet 'extern' opladen.

TS gebruikt dus losse accu's, AA of AAA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze hier met lipos van verschillende groottes, AA en AAA batterijen. Allemaal Gigaset modellen....

Maar inderdaad, lipos extern opladen is wat lastiger, maar niet onmogelijk. Echter de lipo in een zaklamp doen is wat lastig.... Dus inderdaad, ik denk dat je gelijk hebt, en dat het AA of AAA batterijen zijn....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...