Ga naar inhoud


Radioportaal Reciva stopt vanaf 31 January 2021


dorus43
Ga naar oplossing Opgelost door CaptDistraction,

Aanbevolen berichten

Na de problemen met radioportaal "Frontier Silicon" dat gelukkig verholpen is, is er nu een ander portaal dat er het bijltje bij neerlegt.
Dit zou gevolgen kunnen hebben voor de volgende internetradio's Audisse, Block, DNT, Hama, K&M,  Lenco, Nordmende, Noxon, Pinell, P TEC, Revo, Roberts, Ruark, Sangean, Scansonic, Sharp, Sonoro, Tangent, TechniSat en eventuele andere radio's.
Twee mailtje naar de support leverde mij de onder vermelde reacties op:
vraag >  What will happen then , without a paid service are all my reciva radio's worthless?
antwoord >  Hello,

 Thank you for your enquiry. As previously noted, from 31st January our
 internet radio station finding service will no longer be available.

 We are not able to offer any further support with regard to any specific
 radios.

 Regards,
> Qualcomm Reciva Stations Team

vraag 2 > What does this mean my radio will be sillent or can  I listen to pressent stations
without any updates.
Please clarify.

antwoord 2 > Preset stations would still work. These links are stored locally on your radio.

Best regards,
Qualcomm Reciva Stations Team

Op het iradioforum.net( http://iradioforum.net/forum/index.php?topic=2918.0) schreef Solo2 (administrator van dit forum)  dit

   "their reply was that while the presets would work for a time, eventually even that function won't work because the radios require a token to be renewed periodically from a Reciva server." Dit geeft weinig hoop voor mijn "dnt IPDio tune" tuner en door het faillissement van dnt kan ik ook niet meer op een upate van de fabrikant rekenen. Waarschijnlijk wordt dit een Black Friday item.
   
    

 

Reciva.jpg

Octagon 4K UHD SF8008 (OpenPli 8.3) (Oscam  )

 ( Vu+Zero)   (OpenPli 7.3) (Oscam  )
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet nog dat ik het indertijd (met FS) uiterst verwarrend vond. Je hebt te maken met de verkoper / het merk van de radio tuner. Die reageerden niet, Frontier Silicon kende ik eigenlijk niet, En vTuner stopte met de service, dus die reageerde ook niet. Achteraf bleek de rol van FS heel belangrijk te zijn. Zij hadden de chips gebouwd, hadden toegang tot de firmware, konden die aanpassen en konden boodschappen plaatsen op je radio, en kozen een nieuw portaal (Airable). Op dat nieuwe portaal kon je je voorkeuren als vanouds weer invoeren. Dat is dus allemaal na een aantal maanden weer goed gekomen.

Veel sterkte met Reciva c.s. Internet radio blijft een prachtig fenomeen met toegang tot de hele wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 1 maand later...

Geruchten gaan dat als je de stream links direct invoert op de website, en deze dan programmeert onder een snelkeuze knop, dat die in ieder geval blijven werken na de de-activatie van reciva.

 

Vast al 100 keer genoemd, maar voor de volledigheid ... hier staat een prachtige lijst met directe links

Radiozenders Streaming URL's (hendrikjansen.nl)

 

Ik heb een prachtig internet radiootje van de Aldi (volgens mij ergens in 2006 gekocht). 
Merknaam is Zolid , maar het schijnt een Freecom MusicPal te zijn.

Ik hoop dat hij met voorgeprogrammeerde links inderdaad blijft werken, anders wordt het een pijnlijk afscheid na 15 jaar trouwe dienst.

Ik verwacht geen software update waarbij automatisch een andere dienst wordt geïnstalleerd (zoals ooit yamaha afscheid nam van V-tuner_).

 

 

Overigens wel een trieste ontwikkeling (je ziet het ook bij telefoons, tablets enz).

De hardware kan nog gemakkelijk jaren mee , maar door het beëindigen van de software ondersteuning komt het apparaat toch op de vuilnishoop.

 

Ik vraag me af hoe veel mensen dit bericht niet lezen en er pas in april achter komen dat de radio ineens "stuk" is.

 

aangepast door CaptDistraction

VUO DUO openpli 28/23,5/19/13 en 65 cm rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht iemand nog met dit issue zitten ..
Hieronder een mooie uiteenzetting hoe je via een standaard stream naar je nas of webserver je reciva radio toch in de lucht kan houden.
Ik heb het uitgeprobeerd met een synology nas en inderdaad ... het werkt !

De truuk is dat je onder de functietoetsen een url zet die naar een bestandje op je nas wijst.
En dat bestandje kun je altijd naar hartelust aanpassen.


Dit is in het duits, maar ik zag ook al wat engelstalige handleidingen met eigenlijk het zelfde verhaal

 

Update zum Reciva-Radioportal - Thomas bloggedThomas blogged (thomastepe.de)

VUO DUO openpli 28/23,5/19/13 en 65 cm rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt CaptDisraction voor het mededelen van je bevindingen.
Ik heb de handleiding van thomastepe goed kunnen volgen maar het lukte me niet. Waarschijnlijk ligt het daaraan dan Synology nas slechts  een intern ip adres heeft( 192.168.x.x (en dien ik een externe url te hebben.

 

Octagon 4K UHD SF8008 (OpenPli 8.3) (Oscam  )

 ( Vu+Zero)   (OpenPli 7.3) (Oscam  )
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Beste Dorus43,

Nee hoor dat is niet nodig.
Misschien kan ik je iets verder op weg helpen.

 

WEBSERVER OP SYNOLOGY INSTALLEREN
Ik heb op mijn synology het pakket "apache2.4" en "Web Station" geïnstalleerd.
Je maakt zo een standaard simpele web server.

Deze kijkt naar de map "web" die onder de root staat. { Ik weet niet meer zeker meer of ik die naam en pad zelf heb bedacht, of dat dat automatisch ging}.

Er staat ergens een instelling waarbij je de webserver open zet voor de buitenwereld. Die mag uit, het is alleen voor eigen gebruik.

Let er dus op dat poot 80 vanaf je internet router/modem niet naar je NAS wijst !

 

PRESET.PLS maken (net notepad)

In de "web" map zet je de preset.pls bestanden.

preset1.pls

preset2.pls

enz.

 

Met deze tekst (zelf de stations invullen. let op https werkt niet!!):

[playlist]
numberofentries=1
File1=http://stream.arrowbluesbox.nl/bluesboxonline
Title=ArrowBluesBox
Length1=-1
version=2

 

TESTEN

Als het ip adres van je nas 192.168.1.100 is dan kunnen we testen :

Test1 http://192.168.1.100 in je browser moet het blauwe wereldbolletje staan met Web Station has been enabled

Test2: Hierna moet je vanaf een webbrowser het met de volgende regel het bestand op kunnen halen (of meteen afspelen) :

http://192.168.1.100/preset1.pls    (dus geen http://192.168.1.100/web/preset1.pls !!).

 

RECIVA.COM

Als je nu via een browser de preset.pls kan benaderen of afspelen (bijvoorbeeld in VLC) dan gaan we naar de reciva.com website nu het nog kan.

Maak hier onder my streams een verwijzing naar je preset.pls bestanden door de volgende regel toe te voegen aan een nieuwe stream

http://192.168.1.100/preset2.pls    (gewoon je lokale adres dus !!).

 

Als je dit hebt gedaan, dan kun je vanuit je radio deze lijst ophalen onder je streams, en deze dan onder een voorkeur toets zetten.

Als je later (na de shutdown van reciva)  een stream wilt veranderen, hoef je alleen de preset .pls op je syno aan te passen !

 

Bij mij werkt het !!

 

Ik ben zeker geen expert op de synology, en webservers zeggen me weinig.

Maar mocht het niet lukken de webserver op de syno op te zetten dan is er vast wel iemand die je verder kan helpen.
Let wel even op firewalls enz.

 

Suc6 !

 

 

 

 

 

 

 

webserver2.jpg

reciva.jpg

webserver3.jpg

aangepast door CaptDistraction
afbeelding

VUO DUO openpli 28/23,5/19/13 en 65 cm rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

CaptDistraction "men dikke mercie"  ( hartstikke bedankt), dank zij je goede uitleg is het zonder problemen gelukt.

De  web directory  heb ik "niet" moeten aanmaken.

 

groetjes dorus43

Octagon 4K UHD SF8008 (OpenPli 8.3) (Oscam  )

 ( Vu+Zero)   (OpenPli 7.3) (Oscam  )
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het werkt en leuk dat je het even laat weten.


Nu maar vol spanning afwachten tot 30 april.


Wat mij nog verbaast is dat de website nog steeds nieuwe links accepteert. 
Alsof er niks aan de hand is. Ik heb kortgeleden een radio station bij ze aangemeld (arrow bluesbox) en ik kreeg keurig een mailtje dat ze deze hebben opgenomen in hun lijst met radio stations. (en het klopt ook nog!).  Je zou verwachten dat ze rustig aan doen nu de knop over een maand om gaat ..

VUO DUO openpli 28/23,5/19/13 en 65 cm rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hi JHLTB

 

Eigenlijk wel een leuke vraag. Maar ik denk dat je wat specifieker zult moeten zijn want het aanbod is breed.

 

Wacht in ieder geval even een paar dagen tot de reciva website definitief gesloten is.
Dan kunnen ze je geen radio meer verkopen die op reciva draait.

Het beste is dus een radio met een eigen web interface waar je zelf een link kan invullen.
Dan ben je nooit meer afhankelijk van die aanbieders. 

 

Ik heb hier een oude Zolid (via reciva) als klokwekker radio. 
Belangrijkste is dan de wekker mode en slaap mode. Lekker in slaap vallen en wakker worden met je favoriete radio station(s).

DAB+ is dan geen noodzaak, eerder een aardigheidje. Vaak zijn de ontvangers van slechte kwaliteit of zit er een prut antennetje aan. 
Kijk in de winkel of het DAB ontvangst een beetje redelijk is. 
Mijn wekker radio bromt. Erg hinderlijk en soms trek ik de stekker er uit als ik niet kan slapen.
Een externe voeding zal dit probleem oplossen, die kun wat verder weg leggen.

Uiteraard zijn er types met vele mogelijkheden als streamen, spotify, USB enz enz ...

 

In de woonkamer heb ik een yamaha receiver RX-V481D met internet en DAB.

DAB werkt redelijk met een buiten antenne maar het blijft onder de verwachting.

Internet radio werkt prima, al is de webinterface zwaar onder de maat.

Internet audio kwaliteit is waanzinnig goed, zelfs bij lage stream snelheden.

Wekkers en slapen doen er dan niet toe. Dan is het meer het gebruiksgemak omdat ook het gezin een andere zender moet kunnen kiezen.

Nadeel is dat die receivers vaak zo ontzettend ingewikkeld zijn dat zelfs ik iedere keer de boeken in moet als ik iets wil aanpassen.

Houd het simpel zou mijn advies zijn. Persoonlijk houd ik wel van een netwerk aansluiting naast de wifi.

 

Voor wat betreft de wekker radio's zag dit er wel leuk uit :

Sangean Fusion 110 (RCR-11 WF)

Albrecht DR 460-C

 

Maar ik heb ze beiden nog nooit in het echt gezien. Dus beschouw dit niet als een advies maar als opzetje voor wat je zoekt.

 

 


 

aangepast door ceesv
Links naar winkels verwijderd.

VUO DUO openpli 28/23,5/19/13 en 65 cm rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...