Ga naar inhoud

Ik zoek een NAS waar ik LMS op kan draaien.

waterpas
 Delen
Volgers 0

Aanbevolen berichten

Ik wil niet inbreken in het topic "Qnap 320" dus maar een nieuwe gestart. Ik heb een piCorePlayer waar een gepimpte Logitech Media Server op draait. M´n huidige NAS krijgt kuren (1Bay en 10 jaar oud) en daarom wil ik een nieuwe aanschaffen. QNAP ondersteunt het origineel voor mijn SqueezeBox niet meer, echter is er een complete vervanger, maar die draait op Nassen met o.a., de volgende spec´s;
Use a LogitechMediaServer, on Qnap Nas-Systems with QTS 4.0 or higher and 86/i*86/X86_64/arm5te/armhf/aarch64/arm_64 architecture ! 
Hier ga ik de mist in, ik kan met die spec´s niet herkennen welke Qnap nodig is. Het mag wat kosten maar wanneer een "eenvoudige" voldoet geef ik daar de voorkeur aan, muziek, foto´s, en soms wordt er een TV-programma opgenomen, dat is al wat ik er mee doe.
Iemand met een lantaarn om wat licht te laten schijnen? 

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

Link naar bericht
Delen op andere sites

• V.I.P.

een virtual machine is noodzaak om die linux app erop te krijgen op elke INTEL gebaseerde QNAP NAS

in de app store bestaat er geen LMS, dus moet er Ubuntu op

Oxygene

Jean Michel Jarre Piano Cover

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt Tonski, ik heb inmiddels een qpkg bestand gevonden, dat maakt het nog een stuk eenvoudiger. Die Intel Chip, die kon ik dus niet uit de spec´s distilleren, bedankt nog eens!

https://www.qnapclub.eu/nl/qpkg/545 

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen
  • Wie is er online   0 leden

Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

• Gerelateerde inhoud

• Door Kabeltje87
      Ik heb een Synology NAS en een Fritxbox WLAN 7360.
      Nu heb ik een poort geforward naar de NAS, om 2 gebruikers (elk met een vast IP adres) toe te laten in te loggen.  De inlog is volgens SSH.

Als gevolg wordt er nu per dag ongeveer duizend keer geprobeerd in te loggen op de NAS vanuit alle mogelijke IP-adrssen.  Tot nu tot geen enkele poging gelukt.
      Hoe kan ik die poort forwarding in de Fritzbox zo instellen dat deze alleen maar gebeurd indien vanaf de 2 bekende IP-adressen geconnecteerd wordt?

Ik heb reeds overal gezocht maar niets gevonden voor de FritzBox.  Ik zie het ook niet in de configuratie van de port-forwarding.

Dank bij voorbaat.
    • Door jansen69
      Doordat ik tegen de beperkingen van de Xtrend9500 aanliep qua opname's en een 4k tv heb gekocht was het ook tijd voor een nieuwe tuner.

Nu had ik graag wat begeleiding/hulp gehad bij de installatie.

Apparaten:
      Hoofdtuner VU+DUO4k
      Slaapkamertuner: ET9500
      Fallback box: ET4000

Doel:
      VU+Duo4k laten opnemen op mijn nas (doe ik nu met de et9500)
      ET9500 naar de slaapkamer verplaatsen en deze zelfstandig laten draaien evenals de opname's op de nas kunnen laten doen
      ET4000 naar kinderslaapkamer en de via netwerkverbinden en fallback mogelijkheden benutten, daar ik daar geen kabel heb.

Dus ik wil de opname's van 2 tuners in een centrale map hebben zodat ik deze vanaf alle boxen kan inzien en tevens wil ik de et4000 gebruiken met fallback.

De foto's:

2 x FBC tuner gemonteerd en aangesloten met 3 coaxkabels die ik in de huiskamer heb liggen
      Openpli geïnstalleerd via usb

ET9500 naar de slaapkamer overgeheveld en hier verder niets aan veranderd.

PROBLEEM 1:
      ik krijg de opname locatie op de VU+ niet ingesteld, via de netwerkbrowser ziet hij mijn nas wel en ook de benodigde map. Maar als ik deze instel dan krijg ik hem niet te zien bij de opname locatie's en als ik weer in de browser kijk dan staat hij ook op "niet actief" onderstaand wat foto's ter verduidelijking.

zoals je ziet kan ik de juiste map selecteren

na selectie krijg ik onderstaande keuze

mijn vraag is nu hoe ik deze verder moet invullen ? op mijn Xtrend9500 vraagt hij geen hostnaam, heb zelf een aparte inlog + naam op mijn nas gemaakt voor de vu+

Onderstaand een foto voor de keuze van mijn opname locatie

Normaal gesproken kan ik de map media selecteren, dan de map net, en dan kan ik qnaphuiskamer selecteren. Maar nu krijg ik deze keuze niet.

Graag wat advies waar het fout kan gaan, daarna kunnen we de verkapte tutorial richten op de fallback instellingen voor de et4000.

• Door Michel
      Belofte maakt schuld, dus hierbij een basisuitleg voor een zelfbouw NAS op basis van Ubuntu.

Een zelfbouw NAS mist de 'finesse' van een webinterface voor luie mensen, maar is eigenlijk op alle vlakken verder beter, sneller en flexibeler en zeker niet duurder (uitgaande van een middelklasse 4-disk NAS van de bekende merken als QNAP en Synology ).

De hardware samenstellen is niet zo moeilijk. Linux (in dit geval Ubuntu server 16.04) draait eigenlijk overal wel prima op. Let op dat je een Intel CPU kiest, minimaal de snelste Intel Celeron, maar ik adviseer eerder een zuinige Intel I5, zoals in onderstaand voorbeeld. Verder heb je eigenlijk alleen maar zo veel mogelijk SATA aansluitingen en inbouwruimte in de kast nodig.  Let op dat als je met ZFS aan de slag gaat 8GB het minimum is, maar meer geheugen, kan geen kwaad

In dit voorbeeld ga ik uit van de volgende hardware, waarbij ik het OS (Ubuntu 16.04) installeer op een relatief kleine SSD en voor de NAS storage gebruik maak van een ZFS pool op 4 2TB HDD's. Uiteraard is een mirror met 2 disks of een nog veiligere optie met 5 2TB disks ook mogelijk, als er behoefte aan is, kan ik dat verder toelichten.

Bovenstaande hardware omvat 2 western digital red 2TB disks. Wil je er 4 zoals in mijn onderstaande uitleg, betaal je uiteraard meer, maar dat geldt ook als je er 4 in een kant en klaar NAS stopt.

Nadat je de hardware in elkaar gezet hebt (en dat stelt tegenwoordig echt helemaal niets meer voor, in elkaar prikken en klaar), download je Ubuntu server 16.04 (LTS=langdurige ondersteuning, pak dus niet 17!)

https://www.ubuntu.com/download/server/thank-you?country=NL&version=16.04.3&architecture=amd64

Hier staat hoe je met RUFUS een opstartbare USB stick maakt: https://tutorials.ubuntu.com/tutorial/tutorial-create-a-usb-stick-on-windows

Sluit de 4 2TB disk nog niet aan, de SSD wel. dan raak je als beginner niet zo snel in de war tijdens het installeren en partitioneren.

Start op met de USB disk en start de installatie: Gebruik de pijltoetsen en tab om te navigeren en 'enter' om te bevestigen.
      Zorg dat het systeem al met een netwerkkabel aangesloten is op het (thuis)netwerk/router.

In dit voorbeeld geef ik het systeem de hostname 'ubuntu-nas', maar dat kan ook een andere naam zijn, als je het maar consequent doorvoert.

Dat geldt ook voor de gebruikersnaam, die mag je wijzigen als je het maar consequent doet.

Vergeet het wachtwoord niet

Zorg dat je Samba, standaard system utilities en Open SSH server aanvinkt! Gebruik de spatiebalk om te selecteren!

Het systeem reboot

Inloggen!

Controleer het IP adres met commando:
      ifconfig  

Download Putty (ssh client): https://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/latest.html

Maak een verbinding met het systeem vanuit je windows PC of MAC (gebruik dan niet putty, maar gewoon de terminal (ssh reviews4all@ipadres)

Verbonden

Update Ubuntu met de volgende commando's. Met het sudo commando voer je taken uit met beheersrechten.
      sudo apt-get update sudo apt-get dist-upgrade

Kijk met het commando:
      df -h naar de harddisk indeling en naam(en) en maak hier een screenshot van.

Je ziet dat je SSD in dit geval sda heet.

open met editor 'nano' het netwerkconfiguratiebestand:
      sudo nano /etc/network/interfaces De netwerk interface heet in dit geval enp0s3, maar die naam kan ook anders zijn (eth0 bijvoorbeeld)

Wijzig het bovenstaande bestand vanaf de laatste regel nauwkeurig conform dit voorbeeld van dhcp naar een vast IP adres. Zorg dat je geen fouten maakt en het gebruikte IP adres vrij is! Je moet dus 1 regel wijzigen *(de regel met dhcp) en 6 regels toevoegen!)
      iface enp0s3 inet static         address 192.168.2.200     network 192.168.2.0     netmask 255.255.255.0     broadcast 192.168.2.255     gateway 192.168.2.1     dns-nameservers 192.168.2.1 8.8.8.8 192.168.2.1 is in dit voorbeeld je router en 8.8.8.8 is de secundaire DNS, in dit geval google.

Sla de wijzigingen op met CTRL-X (druk dus op control + X) en bevestig met Y om op te slaan.

Met het onderstaand commando maak je een host-entry aan zodat je de NAS vanuit de rest van je netwerk met de hostname kunt benaderen in plaats van een IP adres:
      echo -e "192.168.2.200\t ubuntu-nas.local" | sudo tee -a /etc/hosts ubuntu-nas is in dit geval de hostname en 192.168.2.200 het IP adres van de NAS dat je zojuist hebt ingesteld.

Installeer zfs (het bestandssysteem dat we voor de NAS disks gaan gebruiken)
      sudo apt install zfs zet het systeem uit met het commando:
      poweroff Haal de spanning van je PC en plaats nu de 4 extra 2TB disks en sluit ze aan op het moederbord.

Start het systeem weer op:

Log met putty in op het zojuist vast ingestelde IP adres of gewoon op basis van de ingestelde hostname (ubuntu-nas)

Kijk met onderstaand commando naar de namen van je 4 extra disks.
      sudo fdisk -l

Maak met onderstaand commando de ZFS pool aan. Let op dat de DISK namen in het commando overeenkomen met jouw situatie:
      sudo zpool create nas-pool raidz2 sdb sdc sdd sde De pool heet hier nas-pool en de disks zijn sdb t/m sde.

** Als je een pool wilt maken met 2 stuks 2TB disks, dan moet je een mirror maken: **
      Let wel op, als je naderhand wilt uitbreiden naar 4 disks, moet je sdc (de tweede disk) uit de pool verwijderen, de 2 nieuwe harddisks plaatsen, de pool wijzigen naar raidz2 en de 3 disks weer toevoegen. Dat kan prima, maar is misschien de eerste keer even lastig. 

Controleer de pool status met:
      sudo zpool status Zet de eigendomsrechten goed voor je nas pool:
      sudo chown -R reviews4all:reviews4all /nas-pool Bekijk de map en rechten:
      ls -all Test of er een bestand weggeschreven kan worden naar je nas-pool:
      echo "Hallotjes" > /nas-pool/test.txt Ga naar de nas-pool
      cd /nas-pool/ Maak de gewenste mappen aan in je NAS pool (dit worden later je shares):

mkdir data mkdir software mkdir media mkdir backups Zet je schrijfrechten goed:
      chmod -R 0770 /nas-pool Controleer:
      ls -all Bewerk de samba config (samba is de server die je mappen beschikbaar maakt onder windows e.d.)
      sudo nano /etc/samba/smb.conf  
      Voeg dit toe onderaan het bestand (na share definitions):
      [backups]  path = /nas-pool/backups/  valid users = reviews4all  guest ok = no  writable = yes  browsable = yes   [data]  path = /nas-pool/data/  valid users = reviews4all  guest ok = no  writable = yes  browsable = yes [media]  path = /nas-pool/media/  valid users = reviews4all  guest ok = no  writable = yes  browsable = yes   [software]  path = /nas-pool/software/  valid users = reviews4all  guest ok = no  writable = yes  browsable = yes  Uiteraard moet het path overeenkomen met het (andere) pad dat je eventueel gekozen hebt.
      Dit geldt ook voor de username (reviews4all) en de share namen (backups, data etc)

maak het samba wachtwoord voor de linux gebruiker (reviews4all) aan:
      sudo smbpasswd -a reviews4all (gebruik hetzelfde wachtwoord dat je ook voor Ubuntu gebruiker reviews4all hebt gebruikt)

Herstart samba:
      sudo systemctl restart smbd

Typ in de adresbalk van de Windows verkenner in:
      \\ubuntu-nas en voer de gebruikersnaam en wachtwoord in.

Als het goed is zie je nu je shares!

Je hebt nu een volwaardige nas met een zeer betrouwbare storage pool!

Uiteraard is dit maar basisfunctionaliteit. Als er behoefte aan is, leg ik graag uit hoe je met de AtOmIc Tookit ook zaken als Plex, couchpotato, Kodi, Sickrage, Headphones, transmission enz. enz. kunt installeren.

Suc6!
    • Door Tonskidutch
      je vindt er gegevens over op het Community Forum van QNAP

Het QTS is geupdate naar 4.2.2. Build 20161021 release
    • Door Tonskidutch
      Hoi allemaal,

ik heb een kleine Tutorial voor het snel inrichten en configureren van een NAS gemaakt.
      merk QNAP TS251+

andere QNAP's zijn identiek qua procedure.

afgezien van de meervoudige harde schijven als JBOD of RAID1 voor 2 schijven kies ik bewust RAID1
      andere RAID configuraties voor veelvuldige harde schijven behandel ik niet.

setupNAS.pdf
    • Door Tonskidutch
      Morruguh,

Hoe het kan begrijp ik niet maar situatie omschrijving als volgt:
      iMac hier thuis van Bureau gehaald

Bureau stata ook een QNAP

QNAP NAS thuis is nieuwe user tonskidutch tbv aanmelding aan de iMac aangemaakt die groepslid is van de administratoren en toegang heeft met read write op de drie hoofdmappen.

Met het bonjour Protokoll ingeschakeld op de QNAP NAS zie ik die mappen ook en kan met naam en paswoord verbinden

Op de SMB mount kan ik alles zien, maar totaal niet schrijven
      Op de AFP mount kan ik alles...

vanwaar dat verschil?
      dat is namelijk in het bureau met de iMac daar aan de QNAP van Bureau juist anders om
      ik begrijp het even niet...

wie kan helpen

• Door moonchild
      Er zijn 5 actuele modellen, van 130 tot 300.

Waar zit het verschil en welke is aan te bevelen? Niet meer dan 3 clients tegelijk. Wil er mischien oscam met een infinity unlimited usb op draaien. Mogelijk Kodi erop met tvheadend en usb sat tuner.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Lees alvorens je verder gaat onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.