Ga naar inhoud


Het moet niet gekker worden met overdrijven


Sprietje

Aanbevolen berichten

Sinds de overgang van analoge terrestriale (aardse) tv ontvangst naar digitale terrestriale tv ontvangst, zijn binnenantennes erg populair. Eindelijk verlost van sneeuw- en geestbeelden!
Veel fabrikanten prijzen de binnenantennes aan omdat je er heel veel gratis te ontvangen (ongecodeerde) zenders mee zou kunnen ontvangen dit in tegenstelling met andere vormen van ontvangst.
En hoe verder het bereik van zo'n antenne dan is, hoe meer vrij te ontvangen zenders je kunt ontvangen.
Fabrikanten en verkopers doen hun best om hun antennes goed aan te prijzen en dat doen ze door aan te geven tot op welke afstand zenders te ontvangen zijn. Fabrikanten gaan al tot waanzinnige afstanden maar verkopers doen daar makkelijk nog een factor 4 bovenop in hun reclame.
Laten we niet te gek beginnen bij een antenne voor een bereik van 50km en kijken welke antenne we nodig hebben voor een ontvangst van veel verder gelegen zenders!

Het is ook al meerdere keren op dit forum ter sprake gekomen hoe je bijv. zenders op 40 of 60km afstand kunt ontvangen en welke antenne je daar voor nodig hebt.

 

beeld met sneeuw.gif

 

TV_ghosting_interference.jpg

 

 

bereik 50km.png

 

 

 

bereik 100km.png

bereik 200km.png

 

 

 

bereik 500km.png

 

 

 

bereik 2000mijl.png

 

 

 

bereik 5500 mijl.jpg

 

 

 

bereik 10.000 mijl.jpg

 

 

bereik 20.000 mijl.jpg

 

 

En deze laatste met een bereik van 20.000 mijl is maar liefst 32.000km, bijna de aarde rond.

aangepast door Sprietje
beelden verder uit elkaar gezet
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


😁😎

 

Waarbij ik dan wel benieuwd ben naar serieuze buitenantennes en dan niet een enorme à la Yagi, zoals ik lang gebruikt heb voor ontvangst voordat er een schotel kwam, maar een simpele kleine die goed is en je aan de muur plakt.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnenantennes zijn van huis uit gemodder en een kwakmiddel.

Een antenne moet de ruimte hebben, zo hoog mogelijk opgesteld zijn. Vrij van storingswolken uit het huishouden.

Pas dan presteert een antenne goed.

Een antenneversterker doet vaak meer kwaad dan goed en als het even kan zou ik zo´n ding niet gebruiken.

 

Die 20.000 miles komt weer eens van mijn Chinky vrienden die de boel niet begrepen hebben of verkeerd vertaald hebben met Google. 20.000 films zullen ze wel bedoeld hebben die met de diverse kanalen worden uitgezonden.

 

In Amerika zijn de huizen doorgaans van hout. Dit bevordert de indoor ontvangst. Daar komt bij dat in Amerika de TV zendmasten zeer hoog zijn en met hoge vermogens wordt uitgezonden. Hoogtes van 600 meter en meer zijn geen uitzondering. Verder zenden veel TV zenders uit in de VHF band. De reikwijdte is daardoor duidelijk hoger dan in het UHF bereik.

 

In mijn tijd bij Global TV zonden we uit o.a. vanuit de CN tower in Toronto met een hoogte van 553 mtr. op VHF kanaal 6. De ontvangst op 200 km was goed.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-11-2020 om 21:30, minplus zei:

Waarbij ik dan wel benieuwd ben naar serieuze buitenantennes

 

Ja, met dat DAB zijn we weer mooi in de jaren 60 aanbeland. Iedereen een antenne op zijn dak. Mijn schoonmoeder heeft ook een DAB radio voor in huis. Ze woont in een houten woonark dus ontvangst zou goed moeten zijn. Er zit alleen een sprietje achterop de radio. Hij scant wel verschillende zenders maar slechts een paar geven geluid. En dus staat hij weer gewoon op FM.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Psychosammie zei:

 

Ja, met dat DAB zijn we weer mooi in de jaren 60 aanbeland. Iedereen een antenne op zijn dak. Mijn schoonmoeder heeft ook een DAB radio voor in huis. Ze woont in een houten woonark dus ontvangst zou goed moeten zijn. Er zit alleen een sprietje achterop de radio. Hij scant wel verschillende zenders maar slechts een paar geven geluid. En dus staat hij weer gewoon op FM.

 

Het is niet helemaal on-topic, maar je hebt wel gelijk. De reden van die antenne op het dak is echter wel een heel andere als toen. De overheid acht zich vandaag de dag niet meer hoofdverantwoordelijk voor de verspreiding van het signaal. Het zijn nu bedrijven die bepalen welk programma vanaf welke zendmast wordt uitgezonden.

 

Zo knalt hier in Almere bijvoorbeeld het programma van Radio West (Zuid Holland) keihard naar binnen, maar wanneer ik het eigen regionale radiostation wil beluisteren moet ik de radio naar een andere hoek van het huis verplaatsen. Of zoals je zegt, terug naar FM. Een groot succes zie ik daarom DAB+ voorlopig niet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@john,

Hier in Eersel, kan ik op mijn Sangean  Traveller 760 draagbare radio (tje) aan de keukentafel de meeste (lokale)  Dab? zenders ontvangen, zelfs L1 (Limburg) en enkele WDR  kanalen van de NRW.

De Polariteit waarmee word uitgezonden is wel belangrijk. Hier wordt uitgezonden met Verticale polariteit.

In Duitsland word uitgezonden in Horizontale polariteit. Ik merk hierbij op, dat bij ontvangst van Duitse zenders c.q. kanalen ,het wel uitmaakt hoe ik mijn radio dan neerleg.

Ook merk ik op, dat het ook uitmaakt, of je je binnen of buiten beweegt; geeft een heel verschil. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Psychosammie zei:

 

Ja, met dat DAB zijn we weer mooi in de jaren 60 aanbeland. Iedereen een antenne op zijn dak. Mijn schoonmoeder heeft ook een DAB radio voor in huis. Ze woont in een houten woonark dus ontvangst zou goed moeten zijn. Er zit alleen een sprietje achterop de radio. Hij scant wel verschillende zenders maar slechts een paar geven geluid. En dus staat hij weer gewoon op FM.

Het ging dacht ik in dit topic over terrestrial TV....

 

En daar vroeg ik naar, met een binnenantenne op een moeilijke plek en dus in 1 stand een beetje ontvangst.

Dus nogmaals, wat is een goede simpele buitenantenne die je aan de muur onder de dakgoot plakt en niet een mast van 5 meter met een enorme Yagi eraan zoals ik vroeger had.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zo een antenne helpt je niet verder wanneer de afstand tot de zender te groot is of er teveel hindernissen tussen zend en ontvangst antenne zitten.

Vroeger stonden tv antennes niet voor niets op het dak.

 

Maar een kleine antenne is bijvoorbeeld een raster antenne.

Een simpele antenne welke je onder de dakgoot kan plaatsen.

Raster Buitenantenne 14 dB UHF DVB-T/T2- en UHF-signalen 470 - 790 MHz

 

Maar het is maar de vraag of je in jouw geval dan voldoende en ongestoord signaal ontvangt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afstand tot de zender is klein en hindernissen zijn er niet behalve bij de antenne binnen; dan kan ik door een raam tussen 2 muren door gluren waarbij beide muren een deel van het signaal pakken.

Weet je zo een simpele die een goed resultaat geeft onder een dak met 100% vrij uitzicht?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bijvoorbeeld een halve rasterantenne, hierboven is de dubbele afgebeeld.

Het is een Nedis antenne, maar ook andere merken hebben dit model in hun assortiment.

 

Wittenberg maakt ook compacte DVB-T antennen.

Bijvoorbeeld de Wittenberg SN 20

 

Wittenberg Antennen SN 20 Passive DVB-T/T2-Dachantenne Außenbereich  Silber

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, minplus zei:

Znx, ik ga eens kijken. Algemeen, hoe platter hoe liever want het dak zit laag en ik wil er niet elke keer tegenaan lopen.

 

Belangrijk in dat opzicht is dan wel waar de zendmast staat.

Een rasterantenne haaks op de gevel is niet meer zo heel plat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van welke? Naam, type, fabrikant? En is dit de enige goede mogelijkheid of zijn er alternatieven?

 

Helemaal gelijk johnno, maar ik heb hier dik 30 cm voor ik er tegenaan ga lopen en dat zou qua richting van de zender moeten kunnen.

 

 

 

 

 

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...