Ga naar inhoud


Het moet niet gekker worden met overdrijven


Sprietje

Aanbevolen berichten

Op 1-12-2020 om 23:08, Sprietje zei:

Vroeger toen er horizontale polarisatie was voor de UHF-band, was een rasterantenne leuk om zenders uit verschillende richtingen te ontvangen. Nu tegenwoordig de UHF-band verticaal gepolariseerd is, moet de rasterantenne horizontaal staan zodat de 4 dipolen naast elkaar staan. Hierdoor is hij veel richtingsgevoeliger. Dat kan leuk zijn om maar op 1 zendstation uitgericht te zijn maar wil je juist signaal ontvangen uit meerdere richtingen, dan is een rasterantenne dus niet meer aan te bevelen.

rasterantenne verticale polarisatie.jpg

Ik ben het met je eens dat een horizontaal gepolariseerde rasterantenne ideaal is voor een bredere hoek aan richtingen. Dat voordeel heb ik onlangs nog ervaren met 46 graden verschil in richting tussen de zenders. Nagenoeg heel Niedersachsen van Lingen tot Berlijn zendt uit in good old horizontale polarisatie en Lingen heeft in 2013 zelfs een nagelnieuwe zendantenne gekregen. Twee stuks van de (64) oude heb ik op zolder tot verlichting omgebouwd, dat waren "professionele rasterantennes" van Rohde  & Schwarz.

Link naar reactie
Delen op andere sites


On topic die genoemde afstanden valt allemaal onder de stilzwijgende regel dat je in reclame een beetje creatief mag omgaan met de waarheid. Als de antenne voor een specifieke klant niet doet wat ie beloofd krijgt de verkoper hem wel terug.

 

De rasterantenne presteert op zolder uitstekend op 45 kilometer van Lingen maar met condities is toch nog 400 kilometer gehaald. Een simpele actieve antenne kan dat ook als je hoog in een flat woont, dan valt de leugen al weer mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Misschien niet on topic.

Maar wat mij opvalt is dat de “ Media” ons allen probeert over te halen om over te gaan op DAB+.

Het zou allemaal zo veel beter zijn.

ik heb zelf 5 verschillende merken DAB + radio’s in gebruik.

en ik moet zeggen, als het werkt is het perfect.

Maar vaak is het ontvangst hier in de omgeving gewoon RUK!

Echt  frustrerend, mag je reclame over maken ja..

geef mij maar FM slechter ontvangst geeft extra ruis.

DAB + is gewoon stil".........

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, satcor64 zei:

DAB + is gewoon stil".........

 

Tja...dat is nou eenmaal zo. Alles of niets.

Ik vind wel dat ze het DAB zendervermogen flink op mogen schroeven want dat is allemaal maar matig.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, maar heeft dat niet te maken met het voorkomen van storingen door zenders met dezelfde frequentie?
Op de FM-band had je een beperkt aantal zenders die over het algemeen wel een flink bereik hadden. Met DAB+ zijn er veel meer zenders. Als die een net zo groot bereik zouden hebben als de bestaande FM-zenders, dan heb je al snel dat 2 zenders op dezelfde frequentie kunt ontvangen en dat geeft storing. Er moet ook rekening gehouden worden met bijzondere weerscondities dat zenders een groter bereik hebben dan normaal. Ook dan wil je niet dat de zenders elkaar storen maar dat is in uitzonderlijke condities niet uit te sluiten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In de auto werkt het doorgaans prima, het bereik is ongeveer gelijk aan de FM zenders.

Thuis is de afscherming door gebouwen en muren soms te groot, het 200 Mhz signaal wordt afgeschermd door muren en is te zwak om ontvangen te worden.

Op 100 Mhz is die afscherming minder, en is men gewend aan zwakke signalen die door ruisonderdrukking in de ontvanger nog steeds een redelijk geluid geven.

 

Je sluit je huiskamer fm ontvanger meestal aan om het centrale antenne systeem, voor DAB is er geen centraal antenne systeem.

 

Het verhogen van het zendvermogen gaat storingen veroorzaken in grensgebieden.

Interferentie met zenders op hetzelfe kanaal met hetzelfde programma wordt ondervangen doordat de zenders aan elkaar gelinkt zijn.

 

 

Hieronder de EBU richtlijnen voor het ontwerp van een DAB netwerk.

EBU TECH 3391 GUIDELINES FOR DAB NETWORK PLANNING

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Time interleaving is, however, most effective above a certain speed. In the case of DAB the time interleaving is less effective at speeds below roughly 15km/h. This means that the portable indoor reception case may be a worst case scenario

 

ach daarom rennen die meiden door het park... :D

anders ontvangen ze niks op hun mobile device

Niets Is Voor Altijd

Madou

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is niet zozeer de storing onderling op DAB. Maar een te sterk DAB signaal kan wel storing veroorzaken op Band III op de kabel. Vandaar. 

Storing in grensregionen kan verhinderd worden door goede coördinatie. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Om deze draad effe terug omhoog te brengen:

https://i-icdself-com.translate.goog/ro/antenna-svoimi-rukami/?_x_tr_sl=ro&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=en

Interessante discussie in deze draad , goedkope oplossingen voor doe-het-zelvers !!

DVB-T(2) spreekt mij niet geheel meer aan , maar de antennetechniek blijft wel leuk 🙂

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mooie verzameling van zelfbouw antennes in die link van @cookie monster.

Zelfs de sodablikjes antenne ontbreekt niet.

En ook het idee om een antenne versterker aan te sluiten op een binnen antenne staat er tussen.

Dat idee is hier, in de Maastunnel, ook gebruikt om de automobilisten in de tunnel van FM signaal te voorzien.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Mojo zei:

image.png.67f4d84e2ad590d62767db531ca04d1a.png

 

 

Wat een vieze praat 🥳👌 , ik dacht dat het over antennes ging 🤔🤣

Dan moet je die websites eens in't Engels vertalen 😉

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...