Ga naar inhoud


Het moet niet gekker worden met overdrijven


Sprietje

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Nedis en Wittenberg zijn 2 merken, maar er zijn veel meer producenten voor dit model.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn dank. Die komt idd. goed over.

Zal er wel een voeding bij moeten nemen want hij wordt rechtstreeks op de TV aangesloten en ik vermoed dat de DVB-T2 tuner daarin geen 5 Volt afgeeft.

Maar bij goegelen op deze antenne kwam ik nog een paar tegen en ik zal ze eens uitvoerig gaan vergelijken.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een lange kabel tot de antenne hebt, dan heeft een versterker aan de antenne zin.
De grootte van de antenne, en het frekwentiebereik is belangrijk.  Je kan enkel versterken wat er van nuttig signaal binnenkomt.   Zo'n versterker vervormt meestal het aanwezige signaal.
Een simpele antenne hoeft niet meer te kosten dan 30 à 40 euro.   Je betaalt voor het roestvrij houden, en de mechanische stevigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger toen er horizontale polarisatie was voor de UHF-band, was een rasterantenne leuk om zenders uit verschillende richtingen te ontvangen. Nu tegenwoordig de UHF-band verticaal gepolariseerd is, moet de rasterantenne horizontaal staan zodat de 4 dipolen naast elkaar staan. Hierdoor is hij veel richtingsgevoeliger. Dat kan leuk zijn om maar op 1 zendstation uitgericht te zijn maar wil je juist signaal ontvangen uit meerdere richtingen, dan is een rasterantenne dus niet meer aan te bevelen.

rasterantenne verticale polarisatie.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@minplusIk heb onlangs een maximum actieve antenne kunnen testen voor dvb-T ontvangst:

image.png.324cca175937ed80e0d1ba05c68b6f67.png

Daar de onvangst niet beter was dan met mijn 25 jaar oude binnenhuis antenne, heb ik besloten om op zolder een spotgoedkope (10€) Chinese passieve antenne te plaatsen.

Nu heb ik perfecte DVB-T ontvangst.   De coax naar mijn zolder is 10 à 15m lang, en zonder versterker!
3 of 4 meter overbruggen dat is geen enkel probleem.  Daar heb je geen versterker voor nodig.

image.png.1406601f3658c8cf8edef8632ef71ccd.png

 

Dergelijke antenne of de antenne die sprietje voorstelt gaan je veel betere ontvangst opleveren, dan zo'n mini actieve antenne.

Ik zou geen Chinese rommel nemen voor buitenplaatsing.  De antenne die ik heb, plooit bij de minste storm, (holle buizen) maar is perfect voor plaatsing op zolder.
 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Skoopy zei:

Daar de onvangst niet beter was dan met mijn 25 jaar oude binnenhuis antenne, heb ik besloten om op zolder een spotgoedkope (10€) Chinese passieve antenne te plaatsen.

 

Ook ik heb mijn eenvoudige spriet op de verwarming vervangen door een (niet Chinese) yagi op zolder, en die stap is de investering dubbel en dwars waard geweest. Niet alleen heb ik een prima ontvangst van de lokale zender, maar ook van de masten in Hilversum en IJsselstein.

 

Maar niet iedereen is in dezelfde situatie, en niet iedereen kiest voor eenzelfde oplossing. Minplus kiest voor een antenne aan de buitengevel die vooral ook compact zal moeten zijn. De Kathrein voldoet aan die voorwaarden en vandaar dat ik die heb aangerdragen.

 

Overigens denk ik niet dat je deze Kathrein antenne op een lijn kunt zetten met de Maximum die jij uitgeprobeerd hebt. De BZD 40 kent indrukwekkende specificaties, en Kathrein is op antennegebied echt iets meer dan een producent van nutteloze rommel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp het niet helemaal waarom het vorig topic waar het over ontvangst kwaliteit en buiten antennes ging nu weer in de vergetelhoek ligt.

Daar werden meerdere ervaringen en ook kennis en kunde gedeeld. Die moeten nu weer allemaal opnieuw in dit nieuwe topic opgeschreven worden over exact hetzelfde.

Waarom? lees gewoon eens de oude berichten erover en gebruik de zoekfunctie.

Ik weet dat het provocerend kan overkomen maar JULLIE versnipperen de kennis en ervaring.

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij goegelen op buitenantennes dvb-t sat4all wel wat gevonden maar kan daar niet veel mee. Wel leuk om m'n vroegere enorm grote yagi weer eens te zien die na ijzel in een storm gesneuveld is.

Heb je een link naar waar de kleine buitenantennes besproken worden?

Een hark op de vliering zal hier niet gaan want ik heb geen vliering; ik kijk tegen het dak aan.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is dat ondanks de zoekfunctie de juiste draadjes toch vaak lastig te vinden zijn. Zo kan ik me herinneren dat de BZD-40 hier in een draadje voorbij kwam, en er was iemand die het ding op zolder in gebruik had. Ik heb daar wel degelijk naar gezocht, maar ik heb het niet kunnen vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...