Ga naar inhoud


Energielabel woning


wanderer

Aanbevolen berichten

Iedereen heeft hier natuurlijk aan gedacht en het op orde gemaakt, toch nog maar even een hint, het woning energielabel is verplicht (alleen bij verkoop?) en kost dit jaar nog vanaf 7,50€ en is 10 jaar geldig. Echter vanaf 01-01-2021 gaat het iets van 200€ kosten (zelfde label etc) dus voor die enkeling die er nog geen heeft voor zijn woning.....haast u er zijn nog maar enkele dagen te gaan.

Ik heb er 9€ voor betaald!

aangepast door wanderer

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hier kun je je iets afvragen.

Hier kost het E-label aanpassen 70€. Je zou zeggen, doen. Want je hebt al dubbelglas, spouwmuurisolatie, vloerisolatie en zo nog wat. En straks 200€.

Stel je doet het. Het E-label gaat van G naar C.

Gevolg: de waarde van de woning gaat van 3 ton naar 3 1/2  of 4 ton.

Hoeveel meer ga je dan jaarlijks betalen aan belasting (WOZ en aanverwante)?

Weegt die 130€ extra op tegen de belastingverhoging over laten we zeggen 10 jaar als je er blijft wonen en betaal je niet liever het hogere bedrag over 15 jaar als je het huis wilt verkopen?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat label is rechtstreeks afgeleid van het bouwjaar van je woning. Dan kan het goedkoop.

Maar als je je woning hebt verbeterd met dubbelglas en isolatie dan moet je rekeningen overleggen.

Ik heb bv dakramen met dubbelglas en 15mm spouw, Maar daaronder zitten nog voorzetramen met 50mm spouw. Dat zijn dus supergeïsoleerde dakramen!. De "rijksdeskundige" snapt en waardeert dat waarschijnlijk niet want het is geen standaardoplossing uit zijn cursusboekje.

 

Of je deed het zelf, maar dan beginnen zeker zonder rekeningen de moeilijkheden.

Of je moet tegenover een rijksgecertificeerd deskundige aantonen waar het zit, maar dat gaat vaak moeilijk als de zaak afgewerkt zit.

Zelfs een deskundige kan niet door de bekleding heen kijken.

Een oude woning van een modern label (laten) voorzien kan vooral kostbaar worden vanwege de bewijslast.

Het gaat onze regering er niet echt om dat je energie bespaart, maar dat je er geld aan uit geeft zodat ze kunnen zeggen dat het goed is voor de economie.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, wanderer zei:

ik heb een aantal foto;s ge-upload en dat was het.... hoe moeilijk kan het zijn en niet geschoten is altijd mis, op dit moment volstaan foto's en kopien van nota's....

Hangt er erg van af hoe snel je tevreden bent. Als je erg je best deed om van een op leeftijd gewaardeerd E-label een B-label te maken. En je krijgt er niets of misschien nog net een D-label voor dan begint de ergernis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, wanderer zei:

Iedereen heeft hier natuurlijk aan gedacht en het op orde gemaakt, toch nog maar even een hint, het woning energielabel is verplicht (alleen bij verkoop?) en kost dit jaar nog vanaf 7,50€ en is 10 jaar geldig. Echter vanaf 01-01-2021 gaat het iets van 200€ kosten (zelfde label etc) dus voor die enkeling die er nog geen heeft voor zijn woning.....haast u er zijn nog maar enkele dagen te gaan.

Ik heb er 9€ voor betaald!

 

Om eerlijk te zijn: ik wist het, maar vergeten aan te vragen, maar nu gelijk even gedaan. Kosten 10 euro. Ik zag er ook eentje van ´slechts´ 85 euro ;)

 

In ieder geval bedankt voor het herinneren!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, wanderer zei:

70€ is veel te duur, even verder zoeken, het kan echt goedkoper, bovendien het is/wordt verplicht....

Ik dacht dat dit gemeente-bepaald was. Toen die toestand ingevoerd werd kreeg ik de mededeling dat het 70€ kostte.

De bedoeling is 2-ledig, enerzijds energie en vervuiling besparend, anderzijds extra inkomen voor de gemeente.

En m'n vraag was hoeveel?

aangepast door minplus
taalfout

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, minplus zei:

Mijn vraag blijft: hoeveel ben je daarna meer kwijt aan de diverse belastingen?

 

Goede vraag minplus en je zou het eens kunnen navragen bij de gemeente of hun waardebepaling toeneemt als je naderhand de isolatie van je woning hebt verbetert en met welk percentage de waarde zou stijgen. Als dat zo is kan je beter geen slapende honden wakker maken en pas een label aanvragen op het moment dat je de woning zou willen verkopen. Energiezuinige woningen zijn enorm gewild, dus het klinkt logisch dat die flink in waarde zijn gestegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag hem niet aan. Lijkt voor mij niet echt zinvol.

Mijn huis ( een rijtje van 5 onder één kap ) is oorspronkelijk van 1881. Toen was het één gebouw, welke gebouwd is voor de werkverschaffing. Later zijn er 5 zeer eenvoudige woningen van gebouwd, waarschijnlijk in begin 1900. In de volksmond wordt onze huizen  "Lange Jammer" genoemd.

Als ik zie hoe de gemeente de WOZ waarde bepaald, krijg ik grote vraagtekens. Mijn vergelijkt onze ( die van mij en van de andere 4 buren ) met huizen, welke totaal niet vergelijkbaar zijn.

Uiteraard is het meerdere malen verbouwd / uitgebreid en ook deels geïsoleerd.  Zolang ik er in woon en dus niet ga verkopen, zie ik de meerwaarde van zo'n certificaat niet.  Daarbij ben ik met "Minplus" eens dat zo'n certificaat ( energielabel ) waarschijnlijk gevolgen heeft voor de WOZ waarde. Dus meer belasting moeten gaan betalen. En de WOZ waarde wordt gebruikt bij meerdere belastingen.

 

Funderingslabel is in mijn geval geheel nutteloos. Bedacht zeker door ambtenaren die anders niets meer hadden te doen.  Mijn huis is al bijna 140 jaar oud. Na 140 jaar is wel bewezen dan de fundatie goed is. Maar ja, als de overheid van alles uit de grond laat halen, zal er zeker iets gebeuren met de fundatie van gebouwen in die buurt.

 

Bovendien vind ik zo'n energielabel geheel overbodig. Een beetje logisch nadenkend mens kan wel inschatten dat oudere huizen vaak meer warmte energie nodig hebben dan moderne huizen. Hetzelfde dat huizen op het platteland meer warmte energie verbruiken dan huizen in een stad. Op het platteland heb je nou eenmaal meer hinder van koude wind. En zo kun je ook wel inschatten dat een rijtjes huis minder warmte energie nodig heeft dan een vrijstaand huis.

Maar ja, misschien zijn de logisch nadenkende mensen tegenwoordig een uitstervend ras aan het worden.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

aangepast door paardengek
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een label dat je koopt van een meneer die dat "mag" opstellen en meer niet.

Maar het is wel een plicht om te overhandigen bij de verkoop aan de koper.

Ik had hem vergeten en moest hem na verkoop alsnog aanleveren zo schreef de notaris.

17,50 € in 2015

Een compleet wassen neus label.

 

Overigens het funderingslabel is inmiddels stopgezet omdat het ook zonder enkel onderzoek werd afgegeven.

 

 

p.s.

je kan bij isolatie werkzaamheden wel belasting voordeel krijgen en dan is het Label ook verplicht.

aangepast door Tonskidutch
p.s.

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, wanderer zei:

voordat weer allerlei fake berichten ontstaan, raad ik ieder aan om hier:  https://www.energielabelplein.nl/energielabel/    eens een kijkje te nemen......

 

Dat was al duidelijk, maar het beantwoord de vraag van minplus niet: gaat de WOZ waarde plus alle daaraan gekoppelde belastingen omhoog als hij opeens van label G naar label C gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...