Ga naar inhoud


Energielabel woning


wanderer

Aanbevolen berichten

Je moet geen conclusies trekken over iets wat je niet weet.

Daarnaast zijn er coniferen die erg goed als windbreker functioneren en die tot wel 1m per jaar kunnen groeien, die ook nog eens zeer eenvoudig zelf te stekken zijn en die dus vrijwel niets hoeven te kosten.

 

Maar dan nog, om hoeveel woningen gaat het dan van de slordige 7,9 miljoen huizen die er in Nederland zijn waarvan de eigenaar het niet kan betalen om een beter label te verkrijgen?

Zijn er dat 1 miljoen? of 2 miljoen?

Dan nog zijn er 5,9 miljoen die wel maatregelen kunnen treffen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Aha, je woont dus in een vrijstaand huis op het platteland op de vlakte en hebt voor weinig geld zelf 5 jaar geleden een coniferenhaag geplant die een meter per jaar groeit en nu perfecte beschutting tegen de wind biedt, als ik je goed begrijp? Laat het me even weten want dat facet negeerde je.

M'n rijke buurman heeft een dergelijk aantal jaren geleden iets grotere en veel duurdere geplant. Die zijn nu iets van een meter groter.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zit aardig in de richting,

Alleen heb ik die coniferen er 2 jaar geleden weer uitgehaald om plaats te maken voor een schuur, afdak en schutting met leilinden en red robin leibomen nu er wat meer geld beschikbaar is.

1269106654_kapconiferen.jpg.7a53673b76ea3e1a4ab9c17d79060ef6.jpg

Omdat ze toch wel wat groot werden

20171202_120033_1512212773003_resized.jpg.13d7c48628454d776c23cfb2f54b3a15.jpg

kwam wel flink wat brandhout vanaf.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, gerrit B zei:

 

Daarnaast zijn er coniferen die erg goed als windbreker functioneren en die tot wel 1m per jaar kunnen groeien, die ook nog eens zeer eenvoudig zelf te stekken zijn en die dus vrijwel niets hoeven te kosten.

 

 

1 meter per jaar? Hier groeien ze iets van 20 cm per jaar, van die Thuja Brabant standaard coniferen. En ja, het zijn inderdaad goede windbrekers. Hier kan het ook flink waaien op Rottumeroog ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ziet de foto's, deze zijn zo'n 20 jaar geleden gepoot en zoals je kunt zien zijn de toppen er ook nog regelmatig uitgezaagd anders waren ze nog veel groter geworden.

Mijn 3 delige ladder is geheel uitgeschoven 8m50 en ik kwam dus tot net over de helft

Dit waren overigens blauwe coniferen (gestekt van coniferen bij mijn ouders), de snelste groeier is trouwens de Leylandii.

Mocht er iemand zijn die net als mij coniferen wil stekken dan gaat dat super simpel en goedkoop.

Gewoon een potje stekpoeder kopen en als iemand zijn coniferen snoeit even wat afval meenemen, topstekjes van zo'n 10 cm afsnijden, in de stekpoeder en dan in potgrond vermengd met metselzand steken (wel opletten dat je het stekpoeder er niet afschuift).

De meesten zullen binnen een paar weken wortels krijgen en je hebt vrijwel gratis nieuwe coniferen.

Zo had ik in totaal een slordige 30m coniferen haag.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is wel een zeer snelle groeier en ook nog eens een opvallende bloeier, maar wordt wel erg groot en houdt hij in de winter zijn bladeren ook als je ze nodig hebt tegen de koude wind?

Of liggen ze met 1 nachtvorstje, net als bij mijn Kiwi, juist onder de boom?

In dat laatste geval helpen coniferen veel beter als bescherming tegen koude wind (en nieuwsgierige buren ;))

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat ik zeer milieubewust bezig ben geweest inderdaad.

Alle takken keurig door de hakselaar gehaald en naar de groen voorziening gebracht.

Al het bruikbare hout op MP gezet zodat ook dat niet verloren is gegaan. (zelf verstoken in de CV ketel gaat zo moeilijk)

In ieder geval beter dan buiten een vuurtje stoken of ook de dikke stammen naar de groen voorziening die dan met een vrachtwagen naar een groenrecycling gaan om versnippert te worden, daarna tot houtpellets worden verwerkt, weer met een vrachtwagen ergens naar toe gebracht worden en dan alsnog verbrand worden.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gerrit B zei:

Denk dat ik zeer milieubewust bezig ben geweest inderdaad.

 

Milieubewust misschien wel. Maar veilig?

 

You tube staat vol met filmpjes van mensen die een ladder tegen een boom zetten en dan gaan zagen.....  Mijn persoonlijke ervaring: zo'n 26 jaar geleden was hier in de straat iemand die 'even' een tak van de boom wilde zagen omdat die zo over zijn inrit hing. 6 meter ladder tegen de boom, en lekker zagen. Niet lang nadat de tak van de boom was kwam meneer weer bij, liggend op zijn rug op de straat. De tak had de ladder onder hem weggeslagen. Meneer werd arbeidsongeschikt, en moest zijn huis verkopen omdat zijn inkomen onvoldoende was om de hypotheek te betalen. Nu woon ik in dat huis....

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die filmpjes ken ik en heb zelf ook een klant die, om te zorgen dat de top van de boom de juist kant opviel, even een touw spande en toen aan het zagen ging.

Gevolg was wel dat toen de top afbrak de boom terug veerde en hij met ladder en al gelanceerd werd.

Dus dit goed in het achterhoofd gehouden toen de toppen er uit gezaagd werden.

Wel moest e.e.a de juiste kant op vallen om schade aan de naastgelegen schuur te voorkomen.

Bij de 1e toppen ging dat vrij gemakkelijk door gewoon de grootste top te gebruiken als punt waar een top aan kwam te hangen als deze was afgezaagd en dan met een touw langzaam laten zakken. Maar ja uiteindelijk hou je dus nog 1 top over en dat is ook nog eens de hoogste en grootste.

Dit dus opgelost door aan deze laatste top eerst zo hoog mogelijk een touw te bevestigen daarna van beide kanten een stuk in te zagen en met 5 man aan het touw te gaan hangen zodat hij de juiste kant op viel zonder schade te kunnen veroorzaken.

Op zich was dat nog het eenvoudigste daarna kwam het moeilijkste nl. de stam uitgraven en omhalen.

Nou kan je vertellen dat zo'n boom dan flink wat wortels heeft en toen hij eenmaal 45 graden scheef stond geen kant meer op wilde.

Dus heel wat zand verzet om alle wortels op te zoeken en door te zagen.

Een tip voor een ieder die dit ook wil gaan doen, raak met je ketting/reciprozaag geen zand want dan is hij meteen stomp en zaagt hij voor geen meter meer.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tonskidutch zei:

Ben jij aan het thuiswerken geslagen soms ? 😷🤠

 

p.s. in Duitsland heb je een Führerschein voor de Kettingzaag nodig en niet onterecht.

met een handzaag is het natuurlijk veel milieu vriendelijker en ook een goede lichamelijke inspanning.

 

 

In Nederland kan je ook nauwelijks nog een kettingzaag huren ivm allerlei veiligheidsregels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag even wel thuis aan het werk, er moeten even wat flinke offertes/opdrachten de deur uit en alles in de avonduren en de volgende dag om 7 uur weer in het westen op de bouw hou je ook niet vol.

 

Ik heb trouwens een elektrische kettingzaag (trouwens wel gekocht in Duitsland) maakt veel minder lawaai, stink veel minder en een milieu vriendelijk alternatief.

Daarnaast; met dit soort dikke bomen denk je al snel "je kunt de boom in met je lichamelijke inspanningen";)

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bedenkt dat dit brandhout weer over miljarden kilometers wordt getransporteerd met aanhangers en of diesel vrachtauto's eu4 en zo, moet ik je voor die elektrische kettingzaag applaus geven.

p.s een open haard of houtoven wordt niet opgegeven in het energielabel als primaire verwarmingsinstallatie dus het label is daarom al niet correct

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...