Ga naar inhoud


Energielabel woning


wanderer

Aanbevolen berichten

21 uren geleden, Tonskidutch zei:

jaja, ik had toch echt bij de dekra in Dresden een hartverzakking toen mijn APK keuring helemaal aan snippers werd verscheurd en ik mijn auto wilde laten overschrijven.

Voor de volledigheid: mijn auto werd gekeurd bij  de Dekra op het industrieterrein van.....Dresden! 😁

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


deze ongeveer in de achtertuin van de KFZ zulassungsbehörde (om je auto aan of af te melden)

Screenshot_10.jpg.68e1c5a3444e33d15580fc60634498f5.jpg

 

heeft me 65€ gekost om van BMW een zogenaamde Fahrzeugschein te krijgen

heeft me ongeveer 90€ gekost voor de nummerplaten

heeft me ongeveer 149€ gekost voor de aanmelding

heeft me ook nog een 256€ gekost voor de complete TÜV daar de APK -0- waarde heeft

 

maar dat is wat anders dan het groene stickertje kopen

 

 

aangepast door Tonskidutch

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een energielabel is een complete wassen neus

van het begin tot het eind. Of de EU zich daar nu

mee bemoeid of niet.

 

Een paar voorbeelden

U-waarden van constructies zijn rekenwaarden

en zegt niets over de werkelijke warmteverliezen.

Sterker nog deze worden nooit gecontroleerd

middels metingen ook niet net na de bouw.

Denk hierbij ook aan de bouwfouten van de gevels

waarbij koudebruggen kunnen ontstaan door de

spouwankers/metselspecie/loodslabben...

 

HR-glas? Wat als je koudebruggen hebt. Wat zegt

dat dan over het totale warmteverlies van het kozijn?

 

Wat zegt een HR ketel over je gasverbruik als je daar

aan een slechte installatie hangt.

 

Een WTW unit waarvan het kanalenstelsel in onbalans

is, filters die dichtzitten of de regeling werkt niet.

Maar meneer; "ik heb toch warmteterugwinning"?

 

Of vloerverwarming op een slecht geïsoleerde vloer

waarbij niet per vertrek geregeld kan worden.

 

Bouwkundige luchtlekkages zijn nauwelijks te controleren.

Denk aan afdichtingen kanaalplaten op de binnenbladen

of de kapconstructie t.o.v. de buitenbladen.

 

Allemaal (detail)facetten die niet aan de orde komen in het label.

 

Kortom, een wassen neus... maak mij de pis niet lauw.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is alleen dat een aantal personen die er zelf totaal de ballen verstand van hebben (en die zich veelal laten adviseren door personen die er juist belang bij hebben dat zoiets er komt)  daar een beslissing over gaan nemen.

En als je met minder energie toch betere/behaaglijkere warmte krijgt daar zal niemand op tegen zijn.

Probleem is waarschijnlijk alleen dat in nieuwbouw zoiets prima te regelen is maar in de bestaande bouw de investeringskosten de uiteindelijke opbrengst vrijwel altijd ruimschoots overstijgen.

En dan zijn we natuurlijk echte Nederlanders die altijd eerst kijken wat het kost en wat het oplevert en is dat niet in verhouding dan roepen we meteen dat het niet rendabel is.

 

Het zou wat anders worden als iedereen een energiebudget toegewezen krijgt.

Gewoon simpel, je mag ongeacht je woning/bedrijf maximaal zoveel energie gebruiken, ga je er overheen dat kost je energie een X bedrag per kilowatt/Megajoule en dat ligt dan bijv. 10 x zo hoog als nu.

Alleen op die manier ontstaat er een flinke stimulans de energiekosten onder dat maximum budget te krijgen.

Heb je een kleine woning dan hoef je misschien wel niets te doen, heb je een grote woning/villa of stook je met de ramen open dan moet je wellicht veel meer gaan doen.

  • Like 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, gerrit B zei:

Het zou wat anders worden als iedereen een energiebudget toegewezen krijgt.

Gewoon simpel, je mag ongeacht je woning/bedrijf maximaal zoveel energie gebruiken, ga je er overheen dat kost je energie een X bedrag per kilowatt/Megajoule en dat ligt dan bijv. 10 x zo hoog als nu.

Alleen op die manier ontstaat er een flinke stimulans de energiekosten onder dat maximum budget te krijgen.

Heb je een kleine woning dan hoef je misschien wel niets te doen, heb je een grote woning/villa of stook je met de ramen open dan moet je wellicht veel meer gaan doen.

 

Leuk bedacht, maar dat is geen eerlijk systeem.  Bewoners van huizen op het platteland worden van dit idee de dupe. Immers een huis op het platteland heeft meer warmte energie nodig, omdat de wind veel meer invloed heeft, dan in een stad. 

Een huis op de volle wind heeft sowieso behoorlijk meer warmte energie nodig dan precies hetzelfde huis, die beschut staat. Denk maar eens aan een ijskoude oosten wind met windkracht 5.  Daarbij is de stand van het huis t.o.v. de zon ook nog een belangrijke factor. En wat ook nog behoorlijk bepalend is, wanneer het huis gebouwd is. Sommige isolatie / warmte besparende maatregelen is simpelweg niet uit te voeren in een oud huis. ( of je wilt je oude huis afbreken... ).

 

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk dat bedoel ik, meteen weer uitvluchten bedenken waarom iets niet zou werken.

Je kunt voor je huisje op de hei vol in de wind ook andere oplossingen bedenken zodat deze niet vol in de wind staat.

Daarnaast heb je meestal als je buitenaf woont dan ook veeeel meer ruimte om maatregelen te gaan treffen zodat je niet boven je quotum uitkomt. (de eenvoudigste is om zelf stroom op te gaan wekken)

Daarnaast is het ook iets om over na te gaan denken voordat je zo'n huis gaat kopen.

 

Maar krijg je de keuze uit bijv. jaarlijks 10.000 euro betalen aan extra energiekosten of jaarlijks 5000 euro investeren om je woning energiezuinig te maken dan zijn er maar weinig die de volgende dag niet bij de bouwmarkt staan om maatregelen te treffen.

Nu is het 5000 investeren om 200 euro per jaar te besparen en dan is de stimulans bepaald niet echt groot te noemen en die stimulans wordt ook echt niet groter met een energielabel.

Dus wil je iets bereiken dan moet er een aanzienlijk voordeel aan hangen.

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarbij paardengek natuurlijk wel gelijk heeft.

Ik heb hier ook vele dure isolerende maatregelen toegepast in de tijd zonder subsidie en dat heeft ook wel wat geholpen, maar een huis op de vlakte blijft een huis op de vlakte.

Veertig jaar geleden kreeg ik de kamertemperatuur bij harde oostenwind en -5 C niet boven de 16 graden en dat is nu totaal geen probleem meer, maar het blijft een huis op het platteland en dus verstook je veel meer.

En als ik hier rond rij zie ik veel kleine onbeschut staande huizen van arme mensen die niet zomaar 5000 kunnen investeren om dat in de loop van 10 tot 20 jaar terug te verdienen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat terugverdienen is nu inderdaad het probleem maar dat wordt dan anders en wordt de terugverdientijd 1, 2 of 3 jaar dan liggen de prioriteiten plots heel anders.

Is het dan een keuze tussen een andere uitgave of het huis isoleren dan kan de andere uitgave meestal wel even wachten.

En natuurlijk zullen er mensen zijn die tussen wal en schip raken, maar we zijn een land van subsidies, regelingen en leningen dus daar zal ongetwijfeld een oplossing voor gevonden kunnen worden immers een paar rollen isolatiemateriaal en wat gipsplaten zijn zo duur nog niet.

 

Bedenk verder; het hele stikstof probleem opgelost, het CO2 probleem opgelost, alle werklozen die er nu bij komen kunnen in de bouw aan het werk en een ieder die in het minder stedelijke gebied wonen of en die door het stoppen van de gaswinning hun baan zijn verloren kunnen ook meteen aan het werk in de isolatie sector.

Maar woon je onbeschut dan kan een haag van een groenblijver al prima als beschutting werken en dat kost echt geen 5000 euro.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, maar een voor arme mensen betaalbare haag van een groenblijver van 500€ doet er minstens 10 en eerder 20 jaar over om echt effect te hebben.

Rollen isolatie is leuk als je een huis bouwt, maar daar gaat het bij deze mensen echt niet om. Of moeten ze het tegen hun behangetje plakken en gipsplaten er voor als ze er al subsidie voor krijgen en het dan kunnen betalen en hun kamer een stuk kleiner wordt? Vooropgesteld dat ze het zelf kunnen doen want het laten doen...

 

Woon je zelf op het platteland zodat je een beeld hebt van wat daar speelt, met je idee van mensen gigantisch te laten betalen als ze boven een bepaald gebruik uitkomen?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het probleem niet zo, mensen onnodig jarenlang laten betalen voor energie waarvan de warmte de lucht in vliegt of min of meer dwingen dat geld te gaan spenderen aan isolatie.

En ja, je raakt dan misschien 8 of 10 cm ruimte kwijt voor die voorzetwand maar als je de keuze hebt om wat ruimte kwijt te raken en jaarlijks geld overhouden of tig euro's betalen omdat je anders teveel energie verbruikt wat zou je dan kiezen?

Doe je niets dan blijven dit soort woningen ook over 50 jaar nog steeds onnodig energie verslinden.

 

Maar er zijn ook wel andere oplossingen te bedenken bijv. als een woning wordt verkocht of nieuw wordt verhuurd dan rust er ook een plicht aan de nieuwe eigenaar/verhuurder om de woning voordat men er in gaat wonen eerst energiezuiniger te maken naar bijv een B of C label.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gerrit B, jij woont dus niet op het platteland. Dat kan ik als conclusie trekken uit je betoog.

 Een haag die de wind moet tegen houden ?  Ik weet niet hoor, maar een haag is niet zomaar 6 meter hoog.  En vergeet dan de wervelingen van de wind niet achter de haag. Dus waar heb je het over ?  

 

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

37 minuten geleden, paardengek zei:

 Een haag die de wind moet tegen houden ?  Ik weet niet hoor, maar een haag is niet zomaar 6 meter hoog. 

Dus wel en zie ook hoe men op het platteland omgaat met weersomstandigheden door gebruik te maken van relatief goedkope beplanting en die hoeft echt niet 6m hoog om in de winter de ergste kou tegen te houden of te verminderen (wel in de zomer om de warmte buiten te houden) Trouwen waar hebben we het over hoe lang is het gelden dat we weken achter elkaar 10 graden vorst hadden?

Mensen hebben nu eenmaal de neiging om overal problemen in te gaan zien of te gaan zoeken maar als het mes op tafel komt dan zijn er plots allerlei inventieve oplossingen te bedenken.

 

30 minuten geleden, minplus zei:

Gerrit, die mensen zijn blij als ze weer een pot pindakaas en wat goedkope margarine voor op de boterham kunnen kopen.

 

En natuurlijk heeft niet iedereen meteen het geld op de plank liggen alleen laat men nu het geld wel de schoorsteen uit vliegen en door muren en ramen ontsnappen.

Nederland is toch een land van subsidies dus kan er nog wel 1 bij nl. voor het isoleren van je woning voor wie dat niet kan/wil betalen.

Simpel je huis isoleren of laten isoleren en met het geld wat wordt uitgespaard betaal je de kosten af.

Ik denk dat er wel slechtere investeringen worden gedaan.

 

Maar dit kun je op 2 manieren lezen:

36 minuten geleden, minplus zei:

Niet iedereen heeft zomaar 500 of 5000 euri over voor dergelijke maatregelen.

Je kunt dit lezen als; men heeft dat geld gewoon niet,  maar ook dat men er liever andere dingen voor doet.

De 1e groep kun je tegemoet komen met de genoemde subsidies, de 2e groep (en in verwacht dat die ook nog wel eens onverwacht groot kan zijn) wordt zo gedwongen een keuze te maken, geld uitgeven aan leuke dingen doen of aan je huis verbeteren.

Stel je een quotum in waarbinnen het energieverbruik moet liggen met een plafond waar het maximum ligt ongeacht hoe groot je woning ook is dan weet een ieder waar men aan toe is en dat zal veeeeeeel beter werken dan welk energielabel dan ook.

 

Maar ik had ook dit aangegeven

1 uur terug, gerrit B zei:

Maar er zijn ook wel andere oplossingen te bedenken bijv. als een woning wordt verkocht of nieuw wordt verhuurd dan rust er ook een plicht aan de nieuwe eigenaar/verhuurder om de woning voordat men er in gaat wonen eerst energiezuiniger te maken naar bijv. een B of C label.

 

Gemiddeld woont iemand 15-20 jaar in een koopwoning en in huurwoningen is dat vaak wat minder, maar dus met zo'n maatregel is over 30 jaar ook al een heel groot deel van het energie/isolatieprobleem opgelost.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om dus geen principiële discussie over isoleren op zich zelf staand aan te wakkeren maar om het bij het energie label topic te houden stel ik voor dat je nog eens over de aanschaf van een energie label nadenkt. En als het je niet zinvol lijkt moet je het vooral niet aanvragen, de boete bij verkoop van je woning is bekend.

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, gerrit B zei:

 

Dus wel en zie ook hoe men op het platteland omgaat met weersomstandigheden door gebruik te maken van relatief goedkope beplanting en die hoeft echt niet 6m hoog om in de winter de ergste kou tegen te houden of te verminderen (wel in de zomer om de warmte buiten te houden) Trouwen waar hebben we het over hoe lang is het gelden dat we weken achter elkaar 10 graden vorst hadden?

Mensen hebben nu eenmaal de neiging om overal problemen in te gaan zien of te gaan zoeken maar als het mes op tafel komt dan zijn er plots allerlei inventieve oplossingen te bedenken.

 

 

En natuurlijk heeft niet iedereen meteen het geld op de plank liggen alleen laat men nu het geld wel de schoorsteen uit vliegen en door muren en ramen ontsnappen.

Nederland is toch een land van subsidies dus kan er nog wel 1 bij nl. voor het isoleren van je woning voor wie dat niet kan/wil betalen.

Simpel je huis isoleren of laten isoleren en met het geld wat wordt uitgespaard betaal je de kosten af.

Ik denk dat er wel slechtere investeringen worden gedaan.

 

Maar dit kun je op 2 manieren lezen:

Je kunt dit lezen als; men heeft dat geld gewoon niet,  maar ook dat men er liever andere dingen voor doet.

De 1e groep kun je tegemoet komen met de genoemde subsidies, de 2e groep (en in verwacht dat die ook nog wel eens onverwacht groot kan zijn) wordt zo gedwongen een keuze te maken, geld uitgeven aan leuke dingen doen of aan je huis verbeteren.

Stel je een quotum in waarbinnen het energieverbruik moet liggen met een plafond waar het maximum ligt ongeacht hoe groot je woning ook is dan weet een ieder waar men aan toe is en dat zal veeeeeeel beter werken dan welk energielabel dan ook.

 

Maar ik had ook dit aangegeven

 

Gemiddeld woont iemand 15-20 jaar in een koopwoning en in huurwoningen is dat vaak wat minder, maar dus met zo'n maatregel is over 30 jaar ook al een heel groot deel van het energie/isolatieprobleem opgelost.

 

Gezien je reacties woon jij niet op het platteland zodat je bv weinig van (groeisnelheid en prijzen van) windweringen weet en heb je nog nooit een aantal jaren elk dubbeltje om moeten draaien.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...