Ga naar inhoud


Energielabel woning


wanderer

Aanbevolen berichten

  • Moderator

“De Wet WOZ schrijft voor dat in de waardebepaling rekening gehouden moet worden met alle kenmerken die invloed hebben op de marktwaarde van het object.

 

Dus ja, ook de mate van isolatie telt mee in de waarde.

 

Er zijn gemeenten zie aangeven dat als u energiezuinige maatregelen heeft genomen, zoals zonnepanelen (maar ook isolatie, warmtepompen en cv-ketels) uw woning een hoger cijfer en daardoor een hogere waarde krijgt, waardoor ze genoodzaakt zijn deze waarde mee te nemen in de WOZ-bepaling. Echter zijn er ook gemeente die deze gegevens aan het energielabel van de woning koppelen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

Er is dus een amendement ingediend om die dure energie adviseur buiten de deur te kunnen zetten bij de verkoop van een woning.

Natuurlijk vinden de energie adviseurs dit niet leuk vandaar dat de FedEC (de branchevertegenwoordiger) probeert de Kamerleden op andere gedachten te brengen.

Omdat volgens hun de digitale aanvraag rammelt van alle kanten en gewoon een waardeloos stuk papier is.

 

Even een quote uit het installatietotaal.

 

Quote

De Tweede Kamer moet het amendement dat voorstelt om de aanvraag voor het energielabel digitaal te doen, niet aannemen. Gebeurt dit toch dan kost dit de belastingbetaler veel geld terwijl de woningbezitter een waardeloos stuk papier ontvangt. De FedEC, de branchevertegenwoordiging van de energieprestatieadviseurs, roept Kamerleden op het amendement niet aan te nemen. Woningkopers en -huurders hebben het recht te weten wat ze kopen of huren. Daarnaast helpt een betrouwbaar energielabel bij de verduurzaming van woningen.

Op 3 december zal de Kamer stemmen over amendement 37 van Kamerleden Koerhuis en Terpstra. De indieners willen daarmee bereiken dat woningbezitters de aanvraag van een energielabel toch weer digitaal kunnen doen, zonder tussenkomst van een “dure energie-expert”. De FedEC heeft echter de indruk dat de initiatiefnemers voor het amendement onvoldoende geïnformeerd zijn. In eerste aanleg, in amendement 36, verwezen ze zelfs naar een verkeerde Europese richtlijn. Er is in elk geval volop reden om te twijfelen aan een correcte onderbouwing. De FedEC trekt zich dit overigens zelf ook aan, omdat ook zij de initiatiefnemers blijkbaar beter hadden moeten informeren.

[

[

[

[

Elf zwaarwegende argumenten

In totaal heeft de FedEC elf dringende en zwaarwegende redenen om amendement 37 niet aan te nemen. Naast de argumenten beschreven in dit bericht, staan alle argumenten opgesomd in een brief die de FedEC aan de Kamerleden heeft gestuurd. Deze brief is te vinden op de website van FedEC: www.fedec.nl/brief-kamerleden.

volledig bericht uit installatie totaal

 

Wat ik er uit lees is dus dat het nog helemaal niet zeker is dat je straks een dure energieadviseur nodig hebt want er wordt gesteld dat een prijsstijging van vaak meer dan 2000% toch wel absurd is.

Wordt het amendement aangenomen dan kun je ook na 1 jan 2021 gewoon  weer een digitaal energielabel aanvragen  en ben je niet van plan je woning binnen 10 jaar te verkopen dan is het energielabel al helemaal onzin.

Het amendement is trouwens inmiddels wat aangepast en de stemming was niet op 3 dec jl. maar wordt 8 dec as. gehouden.

Voor wie wil weten wat er precies in het amendement staat hier een linkje

amendement 37

  • Bedankt 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zo kan die wel weer........

https://www.installatietotaal.nl/news/item/roep-om-digitaal-energielabel-is-geldverspilling-en-schiet-doel-voorbij/

 

Maar of het gelijkwaardig is met de regelgeving uit de EU { inktpot } is nog maar de vraag. Die geven de komende jaren Miljarden uit om het oude Gebouwen bestand te verduurzamen. Dat zal niet zo maar kunnen met een labeltje voor 10€.

In Duitsland is een energieadviseur al langer plicht ( KfW + ENeV 2016) bij nieuwbouw en zodra je oude woningen gaat verduurzamen en de subsidies wilt opstrijken moet er een aantoonbaar rapport opgesteld worden met detailberekeningen. Die verduurzaming op isolatie gebied worden er zelfs steekproefgewijs gecontroleerd.

 

Dus het is leuk dat bericht maar of het gehaald wordt de 8e december en slim is mbt die Miljardensteun uit Brussel is dan de vraag (onze eigen bijdrage moet je er wel bij verdisconteren) .

 

een energieadviseur ~= Bauphysiker

aangepast door Tonskidutch
term

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een energielabel heeft toch ook niets te maken met het verduurzamen?

Het is alleen een sticker die op een woning wordt geplakt om aan te geven hoe het energieverbruik op dat moment is.

 

Wellicht dat het een stimulans is om wel te gaan verduurzamen, maar als iemand een woning koopt en gaat verbouwen zou die dan niet zelf ook meteen naar het energieverbruik kijken?

Ik denk/weet wel zeker dat de koop van een woning op dit moment totaal niet afhangt van het energielabel wat er op geplakt is en ook niet zal veranderen als er een label opgeplakt wordt door een dure energie adviseur.

Men koopt een woning omdat deze te koop is, men het een leuke woning vindt, het een leuke buurt is, de kinderen er veilig op kunnen groeien enz. maar denk dat er maar weinig makelaars zijn die ooit meegemaakt hebben dat de koop niet doorgaat omdat het energieverbruik volgens het label te hoog is.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, gerrit B zei:

Een energielabel heeft toch ook niets te maken met het verduurzamen?

Het is alleen een sticker die op een woning wordt geplakt om aan te geven hoe het energieverbruik op dat moment is.

Daar heb je gelijk in als we er op dit moment van uitgaan, dat je nog niet gedwongen wordt minder energie te gebruiken behalve de energie kosten zelve.

Maar dat gaat komen.

 

ennie hoe, anyhow

Wil je centen besparen zoals Wanderer schrijft moet je nu je labeltje halen.

Of die motie van koerhuis en terpstra het redden is nog te onduidelijk.

 

 

p.s. makelaars vertellen je alleen hoe mooi het leven is opdat je nergens anders aan hoeft te denken

Onderzoeksplicht koper!

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie hier een hoop onzin voorbij komen.

 

Bij het isoleren van je huis neemt de waarde wel toe (maar niet met een ton) maar dat is de verkoopwaarde. En dat is heel iets anders dan de WOZ waarde.

De WOZ waarde wordt tegenwoordig automatisch bepaald op basis van een aantal kenmerken als grond- en woonoppervlak, wel/geen garage en de waarde van vergelijkbare huizen.

 

Dus niet op jouw energielabel en niet op het feit dat je een gouden badkuip hebt.

 

Ter illustratie:  Vorig jaar werd mijn WOZ ineens een ton minder terwijl huizen in de buurt allemaal 40-60 duizend in waarde stegen. Ik heb daarop 2 makelaars gebeld die me beiden feliciteerden. Duidelijk een fout in het algoritme. De verkoopwaarde wordt door de makelaar / taxateur bepaald. De waarde van het huis is in feite dat wat de gek ervoor geeft. Wel wordt de WOZ waarde onmiddellijk aangepast aan de verkoopprijs.

 

Wel heel toevallig dit topic, ben ook net bezig een certificaat aan te vragen.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja of die motie het redt dat weten we overmorgen al.

 

Persoonlijk denk ik dat het energielabel gewoon compleet onzin is.

Hoe kun je beter zien wat het verbruik is dan door simpel te vragen of je de energienota van de afgelopen jaren mag zien?

Dus bij de verkoop gewoon inzage in de laatste 5 jaar energieverbruik en je weet precies waar je aan toe bent, dus verplicht de energiebedrijven simpel om het verbruik van de afgelopen jaren bij te moeten houden (wat ze toch al doen) en op wens daar een kopie van toe te sturen en klaar.

Maar dan nog is het maar de vraag hoe iemand leeft en wat hij doet in zijn/haar woning.

Stook je de woning naar 22 graden met de ramen open of is 19 graden al te warm en zit alles potdicht of ga je in de wintermaanden overwinteren in Spanje.

Ik zie in het geheel alleen maar als een manier om het zelf isoleren te ontmoedigen en om isolatiebedrijven, onder het mom van het milieu, de bal toe te spelen.

 

Kijk ik naar mezelf dan ligt ons gasverbruik na alle maatregelen ondertussen lager dan van een tussenwoning terwijl wij een ruime vrijstaande woning hebben met naastgelegen kantoor.

Kijk ik echter naar het stroomverbruik dan ligt die wel 4 x zo hoog dan gemiddeld (en er wordt niets elektrisch verwarmd) maar er staan wel 24/7 een aantal computers, camera's, beveiliging, koffie machine enz. te draaien.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Psychosammie zei:

Wel wordt de WOZ waarde onmiddellijk aangepast aan de verkoopprijs.

dus je makelaars vertelden eigenlijk POEP

dat is en blijft m'n stelling; je hebt niets aan ze.

 

22 minuten geleden, gerrit B zei:

maar er staan wel 24/7 een aantal computers, camera's, beveiliging, koffie machine enz. te draaien.

ja dan neem maar weer eens een koffiefilter en een thermoskan :grin:

 

Installateurs die gek zijn van elektrische snufjes kunnen nu eenmaal niet bezuinigen :P

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Tonskidutch zei:

dus je makelaars vertelden eigenlijk POEP

 

Ik denk dat je het niet begrijpt. Stel dat de WOZ waarde 500.000 is maar ik koop dat huis voor 600.000. Dan wordt op dat moment de WOZ ook op 600.000 gezet. Of net iets eronder zodat je geen bezwaar kunt maken. Heeft dus niets met makelaars te maken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Psychosammie zei:

Ik heb daarop 2 makelaars gebeld die me beiden feliciteerden.

 

neen ik reageer niet op wat er direct na de verkoop gebeurd maar op die felicitaties van beide heren.

Dat heeft een koper dus aan dat advies, ze gaan gelijk meer WOZ betalen.

 

Doe je aan en verkoop zelf.

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, gerrit B zei:

 

Er is dus een amendement ingediend om die dure energie adviseur buiten de deur te kunnen zetten bij de verkoop van een woning.

Natuurlijk vinden de energie adviseurs dit niet leuk vandaar dat de FedEC (de branchevertegenwoordiger) probeert de Kamerleden op andere gedachten te brengen.

Omdat volgens hun de digitale aanvraag rammelt van alle kanten en gewoon een waardeloos stuk papier is.

 

Even een quote uit het installatietotaal.

 

volledig bericht uit installatie totaal

 

Wat ik er uit lees is dus dat het nog helemaal niet zeker is dat je straks een dure energieadviseur nodig hebt want er wordt gesteld dat een prijsstijging van vaak meer dan 2000% toch wel absurd is.

Wordt het amendement aangenomen dan kun je ook na 1 jan 2021 gewoon  weer een digitaal energielabel aanvragen  en ben je niet van plan je woning binnen 10 jaar te verkopen dan is het energielabel al helemaal onzin.

Het amendement is trouwens inmiddels wat aangepast en de stemming was niet op 3 dec jl. maar wordt 8 dec as. gehouden.

Voor wie wil weten wat er precies in het amendement staat hier een linkje

amendement 37

 

 

Ik zal het simpel houden waarom het label kant noch wal raakt.

Ik heb ooit een formulier ingevuld en dat werd voor zoete koek

(wel toepasselijk nu) geslikt zonder enige controle.

Het is één grote farce.

 

Daarnaast is het volgens mij alleen verplicht (LET OP, niet gestoeld)

bij verkoop van een huis.

 

Het is de zoveelste wet dat de bewindslieden kunnen zeggen,

"zo, dat is weer geregeld". Het snijdt geen enkel hout.

aangepast door Con
nog >> noch

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, gerrit B zei:

Een energielabel heeft toch ook niets te maken met het verduurzamen?

Het is alleen een sticker die op een woning wordt geplakt om aan te geven hoe het energieverbruik op dat moment is.

 

Wellicht dat het een stimulans is om wel te gaan verduurzamen, maar als iemand een woning koopt en gaat verbouwen zou die dan niet zelf ook meteen naar het energieverbruik kijken?

Ik denk/weet wel zeker dat de koop van een woning op dit moment totaal niet afhangt van het energielabel wat er op geplakt is en ook niet zal veranderen als er een label opgeplakt wordt door een dure energie adviseur.

Men koopt een woning omdat deze te koop is, men het een leuke woning vindt, het een leuke buurt is, de kinderen er veilig op kunnen groeien enz. maar denk dat er maar weinig makelaars zijn die ooit meegemaakt hebben dat de koop niet doorgaat omdat het energieverbruik volgens het label te hoog is.

 

Mee eens, je kijkt als koper of het huis op de juiste plaats staat

en of de indeling jouw past. Energie, ach... het zal...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Psychosammie zei:

De WOZ waarde wordt tegenwoordig automatisch bepaald op basis van een aantal kenmerken als grond- en woonoppervlak, wel/geen garage en de waarde van vergelijkbare huizen.

 

Dus niet op jouw energielabel en niet op het feit dat je een gouden badkuip hebt.

 

Wat je schrijft is woest. Dat van die badkuip snap ik.

Van het energielabel, daar ben ik nog niet zo zeker van.

Ik ga geen bewijzen vragen hoor.

 

Ik weet wel als gemeente ergens een handvat hebben

zullen ze daar zeker gebruik van maken, hoe krom ook.

 

Daarnaast is de bepaling van de WOZ waarde een complete

wassen neus, ze vergelijken maar wat. Maar de ambtenaren

volgen gewoon de adviezen die ze aangereikt krijgen. Immers

hebben ze daar zelf geen enkel benul van.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het amendement is trouwens vandaag aangenomen, dus (voor zover ik het er uit kan halen) is het per 1 jan verplicht een energieadviseur inschakelen van de baan en ligt er nu een datum van 1 juli 2021 waarbij nog steeds digitaal een label aangevraagd kan worden waarbij evt. een energieadviseur op afstand kan ondersteunen en niet meer ter plekke zaken moet gaan bekijken.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...