Ga naar inhoud


Chips onder vloer aanbrengen?


Anoniem

Aanbevolen berichten

Er is geen 25mm maar al 25 cm isolatie dus naar mijn idee zal chips nagenoeg niets helpen en krijg je er alleen een puinhoop van in je kruipruimte als je er toch een keer moet zijn.

Is het vochtig in je kruipruimte dan kijken naar:

- het straatwerk buiten (loopt dat wel van het pand af)

- ventilatie

- riolering/afwatering

- grondwater

 

Hier was het na langdurige regen ook altijd nat in de kruipruimte maar na het straatwerk (tegels) te hebben vervangen door klinkers en beter op afschot te hebben gelegd was dat probleem snel weg.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, gerrit B zei:

Er is geen 25mm maar al 25 cm isolatie dus naar mijn idee zal chips nagenoeg niets helpen en krijg je er alleen een puinhoop van in je kruipruimte als je er toch een keer moet zijn.

 

Helemaal mee eens, en de isolatiewaarde hangt ook nog af het soort vloer dat is toegepast.

De veel gebruikte kanaalplaten hebben bijvoorbeeld dankzij de holle ruimten van zichzelf al een redelijke isolatiewaarde.

 

Even tussendoor, mij krijg je hier de kruipruimte absoluut niet meer in.

Zo gauw ik het kruipluik door ben moet ik me tussen twee pijpen door wurmen.

Een is een loei van een pijp van de stadsverwarming en de andere geeft ook niet mee.

De ruimte is helaas net iets te nauw voor mijn imposante borstkas.

Mijn laatste bezoek aan de kruipruimte leverde dan ook een gekneusde rib op.

Drie weken lang last van gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kiekiek, rekenen doe je tegenwoordig online

https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/?

 

Verder is elke soort isolatie te beoordelen op z'n milieu impact, dus kies bewust!

Recycled Polystyreen kan in sommige situaties beter zijn dan een verse Steenwol isolatie plaat.

 

Voor deskundig advies ga je het best naar een ZZP'er met materiaal kennis en bouw constructieve kennis. Omdat het niet enkel de vloer betreft die geïsoleerd moet worden.

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, gerrit B zei:

Er is geen 25mm maar al 25 cm isolatie dus naar mijn idee zal chips nagenoeg niets helpen en krijg je er alleen een puinhoop van in je kruipruimte als je er toch een keer moet zijn.

Is het vochtig in je kruipruimte dan kijken naar:

- het straatwerk buiten (loopt dat wel van het pand af)

- ventilatie

- riolering/afwatering

- grondwater

 

Hier was het na langdurige regen ook altijd nat in de kruipruimte maar na het straatwerk (tegels) te hebben vervangen door klinkers en beter op afschot te hebben gelegd was dat probleem snel weg.

25 cm isolatie lijk mij héél sterk!

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
50 minuten geleden, Con zei:

25 cm isolatie lijk mij héél sterk!

Broodjes vloer?

Ribcassettevloer?

broodjesvloer-eps-vulelementen-afmetinge

 

https://www.bouwonline.com/blogs/bouwadviezen-en-blogs/hoe-leg-je-een-broodjesvloer/

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Tonskidutch zei:

@kiekiek,

Voor deskundig advies ga je het best naar een ZZP'er met materiaal kennis en bouw constructieve kennis. Omdat het niet enkel de vloer betreft die geïsoleerd moet worden.

 

De woning is al label A, maar het ging even om nog een stukje kou uit de vloer te krijgen. Qua besparing op de stookkosten zal extra isolatie niet zo heel veel gaan opleveren, zeker niet in relatie tot de kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, ceesv zei:

 

Je hebt helemaal gelijk, je hebt inderdaad broodjesvloeren die helemaal

uit polystyreen bestaan en tussen omgekeerde betonnen t-balken wordt

aangebracht.

Rib-cassettevloeren daarentegen bestaat naar mijn mening uit beton en

opgevuld met polystyreen. Dan is slechts de totale dikte 25cm.

 

Hierna wordt gesproken over kanaalplaatvloeren, ook daarbij geldt

dat slechts een deel isolatie is. En zeker geen 25 cm, denk dan aan

10 cm isolatie tegen de onderkant. De betonnen nokken van deze

vloer lopen helemaal door voor de ondersteuning.

 

Maar nogmaals de broodjesvloer was ik ff vergeten, opa wordt oud...😁

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik weet dat alleen, omdat ik ooit een huis met zo een vloer heb laten bouwen.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kantoor is hier ook zo gebouwd met een R waarde van 4

Onder de betonbalken zit dan nog zo'n 10 cm piepschuim, tussen de balken iets van 27 cm, daar dan de vloer op met een betonstaal netwerk en daar weer de afwerkvloer op, dus als ik in het kruipluik meet samen zo'n 40 cm dik.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een bodemafsluiter voor energie besparing zal dan niet veel meer bijdragen.

 

Alleen tegen vocht, mocht dat je storen, zijn schelpen of chips nog relevant.

 

Naar mijn mening, maar ik heb hier niet voor gestudeerd.

 

(Tijdens mijn studie bestonden die nieuwerwetse fratsen nog niet.)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Kanaalplaatvloer is op de naden na gasdicht, dus vocht en damp (of opstijgende gassen van een chemische dump) doen er niet zo toe inzake de bodemafsluiter van de kruipruimte.

plak de isolatieplaten haaks op de kanaalplaten met halve messing en groef (geen doorgaande naden)

en

ook de opgaande constructie, beton kesp of beton strook als fundament opdat die als oplegging van je kanaalplaten niet de koudebrug is

(liefst ook buiten maar dat wordt graven en dat lef hebben de minste doe het zelvers)

 

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oom van mij heeft simpelweg (nou ja simpel?)10 cm kruipruimte uitgegraven daar drainage buizen ingegraven er een folie op gelegd en daar weer 10 cm vulzand overheen.

Voordeel is dat je daar nu prima door de kruipruimte kunt en er weer schoon uit komt.

Nadeel was wel dat toen hij riool problemen had (en men in de kruipruimte even een kijkopening maakte in de buis) het water ook nergens naar toe kon en hij dat stuk weer uit kon gegraven en voorzien van nieuw schoon zand.

  • Haha 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...