Ga naar inhoud


Chips onder vloer aanbrengen?


Anoniem

Aanbevolen berichten

Ik zit even met een vraagje, overal gezocht, maar nergens een goed antwoord op te vinden.

 

Maar hier op het forum zitten enorm veel knappe koppen, dus dat moet voor jullie een makkie zijn ;)

 

Even de situatie: een jaar geleden hebben we de laminaatvloer van de benedenverdieping eruit gehaald plus de dunne isolerende onderlaag. Vervolgens een fraaie plavuizenvloer op de betonnen vloer laten leggen. Onder de verdiepingsvloer zit een tempex isolatielaag bevestigd van 25 cm dik. Mijn vraag is eigenlijk: wat gaat de temperatuur van de plavuizenvloer doen als we op de bodem van de kruipruimte een laag van 30 cm chips gaan aanbrengen? En: is hier ook aan te rekenen en zo ja: hoe?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je noemt het de verdiepingsvloer, maar ik neem aan dat je het over de beganegrondvloer hebt.

 

Als die vloer al zo goed is geïsoleerd is, waarom zou je dan deze drastische stap ondernemen?

Ik kan me niet voorstellen dat het op de temperatuur van de plavuizen een merkbaar effect zal hebben.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De chips kunnen ervoor zorgen dat de kruipruimte afgedekt wordt en dat vocht niet meer verdampt.

Maar de verdiepingsvloer erboven, die al met 25 cm tempex geïsoleerd is, zal daar niet veel van merken.

 

Waar is @Tonskidutch wanneer je hem nodig hebt?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ceesv zei:

De chips kunnen ervoor zorgen dat de kruipruimte afgedekt wordt en dat vocht niet meer verdampt.

Indertijd hadden we een vochtprobleem in huis. Bims beton bleek tot mijn verbazing poreus. Buitengewoon effectief bleek een plastic folie op de grond van de kruipruimte. Het vochtprobleem was meteen over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben wij ook een betonnen broodjesvloer van rc 1.5 en deze week komt er een bedrijf een Icynene laag van 15 cm.onder de vloer aanbrengen, die de rc waarde met 4 verhoogt. De kosten worden meer dan betaald uit rijkssubsidie op triple glas i.c.m. kunststof kozijnen. De vloer zelf isoleren is het meest effectief, chips doen een stuk minder.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, mereltje zei:
2 uren geleden, ceesv zei:

De chips kunnen ervoor zorgen dat de kruipruimte afgedekt wordt en dat vocht niet meer verdampt.

 

Dan zou ik voor schelpen gaan

 

Als ik een vochtprobleem in de kruipruimte had zou ik liever de ventilatie daar op orde brengen.

 

Maar kiekiek heeft het helemaal niet over een vochtprobleem gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De schelpen of chips worden gebruikt als bodem afsluiter, waardoor er geen vocht meer kan verdampen in de kruipruimte en die dan, mits geventileerd kan drogen.

 

De grondwater stand verlagen kan grote schade aan de fundering aanrichten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, johnno zei:

Als ik een vochtprobleem in de kruipruimte had zou ik liever de ventilatie daar op orde brengen.

 

Maar kiekiek heeft het helemaal niet over een vochtprobleem gehad.

 

De ventilatie is verder ook in orde. Het is wel enigszins vochtig, maar we hebben geen last van grondwater of plassen.

 

Ik heb het wel eens eerder gedaan in een vorige woning met plavuizen. Daar was de laag tempex onder de vloer maar 10-12cm en daar merkten we het gelijk dat de plavuizen minder koud werden. Wat ook opviel: de kruipruimte was gelijk kurkdroog!

 

Schelpen zijn wat duurder en kunnen wegzakken in het zand, waardoor de werking steeds minder wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een betonnen vloer hebt dan is ventilatie niet echt

noodzakelijk er kunnen immers geen houten delen gaan rotten.

En stenen funderingen zijn goed bestand tegen vocht, daarbij

menig fundering staat sowieso al met zijn voeten in het vocht.

Daarentegen is spouwisolatie wél erg belangrijk met de nodige

stootvoegen.

Maar ik begeef mij nu teveel op het vlak van onze grote T.

 

Schelpen worden op het zand gelegd en hebben in de basis

isoleren niet als doel, wel optrekkend vocht tegenhouden.

 

Chips, zoals ik het op de foto ziet bestaat uit polystyreen

(piepschuim) en hebben een relatief hoge isolatiewaarde

maar ook de stilstaande lucht ertussen isoleren zeer goed.

 

Zolang lucht niet kan circuleren door middel van convectie

is lucht een zéér goede isolator. Daarom zijn spouwen

ook met de loop der jaren veel kleiner geworden.

(voortschrijdend fysisch inzicht)

 

Een betonvloer met 25 mm polystyreen onder er tegenaan

daar valt niet meer zoveel voordeel te behalen.

Het was wel veel beter geweest om isolatie (zeg 50mm)

tussen de  vloerverwarming en de vloer teleggen.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...