Ga naar inhoud


Meerdere satellieten op meerdere STB's mogelijkheden vs beperkingen


pietsatelliet

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

 

Nu al een aantal weken aan het inlezen via dit forum en ik waan me inmiddels al een heuse professional 🤓. Desalniettemin loop ik nog tegen wat onzekerheden aan, waarbij ik ben uitgegaan van het eindresultaat waarnaar ik op zoek ben. Ik zou het top vinden als jullie mijn post willen keuren en afschieten waar nodig, alternatieven bieden, etc. Bij voorbaat ook excuses als ik vragen stel die eerder zijn beantwoord, ik heb al enige tijd ingelezen maar heb toch de indruk dat mijn situatie in  bepaalde mate uniek is t.o.v. wat in eerdere topics is behandeld.

 

Gewenste resultaat:

- Mogelijkheid om op 3 satellieten te kunnen richten 

- Mogelijkheid om signaal te ontvangen op 4 verschillende locaties / STB's in huis

- Mogelijkheid om op elk van de 4 STB's (onafhankelijk van elkaar) te kunnen kijken en opnemen 

-  Kabel werk van schotel naar binnen heeft weinig tot geen beperkingen (schotel kan onder dakgoot en een "onbeperkt" aantal kabels kunnen dan naar de zolder)

- Kabel werk vanuit zolder - uiteindelijk - naar 4 STB's is wat meer beperkt, vanuit zolder heb ik 2 x vrije 5/8 PVC naar de kelder en vanuit kelder gaat maar 1 x 5/8 PVC naar ieder van de 4 STB's (vanwege bochten is het mij niet gelukt hier meer dan 1 x KOKA 9TS in te krijgen, dus ook maar 1 kabel vanuit kelder naar iedere kamer)

 

Nu de vraagstukken:

 

1. Welk formaat schotel bij topografische ligging Aachen (Duitsland) voor satellieten 19.2, 23.5 en 28.2?

 

2. Wat is de meest praktische oplossing kijkende naar de kabel situatie? 

- Triple LNB Quad die van 12 kabels naar 4 Deseqc op zolder gaan en die vervolgens met 4 kabels naar kelder gaan (2 kabels per 5/8 PVC) en in kelder aansluiten op de kabel die naar de 4 STB's gaan?

- 3 x Unicable LNB alleen hoe krijg je die vervolgens van 3 kabels naar 4 ontvangers? Kan Unicable wel bij 3 satellieten?

- Andere opties?

 

3. Wat zijn de beperkingen bij het tegelijk willen kunnen kijken en opnemen?

 

4. Waarmee verbind ik de kabels in de kelder met elkaar door? Is hiervoor een mofje beschikbaar? Naam product?

 

5. Zijn er vanuit praktisch oogpunt in jullie ogen consessies die ik moet nemen? Bijvoorbeeld het kunnen opnemen dan maar beperken tot 1 STB i.p.v. ze alle 4?

 

6. Best buy tips/merken STB?

 

7. Nog andere tips?

 

Groet

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 goede coaxen passen niet in 5/8 PVC (tegenwoordig is dat Halogeenvrij hosteliet). Coax is 9mm dik (dus 18mm). 5/8 is 16mm. Dat wordt dus 3 coaxkabels in 3/4...

 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De volgende vraag is : hoe krijg ik een 3/4 buis door die  16 mm buis die bovendien 16 mm buitenmaat heeft ?  😁

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet! 5/8 buis verwijderen, 20mm (steen)boor of vlinderboor (hout). Roxtec (effe duurder, maar dat kan prachtig op de milimeter)....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

neem direct een 23 mm.Makkelijker en de rest kan je sluiten met siliconen.Ik heb hier zelfs een goede kwaliteit quad coax door 23 mm gestuurd zonder buis.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom? De switches blijven buiten. Er hoeven maar 4 kabels naar binnen. TENZIJ de TS meerdere aansluitingen per box wenst. 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mimisiku met 4 naar binnen op zolder lukt, alleen gaat het niet lukken met die 4 in de kelder te komen. 

 

Welke mogelijkheden blijven dan nog over? En je noemt meerdere aansluitingen per box, dan heb je het neem ik aan over meerdere kabels naar elke box? Ik heb maar mogelijkheid vanuit kelder 1 kabel per box. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo lees, dan heb je toch nogal een flink stuk coax nodig van de schotel naar zolder, naar de kelder en dan weer naar een kamer.
Normaal zou je dunne coax gebruiken als je twee stuks door een 5/8 leiding moet trekken maar dat gaat volgens mij veel te veel verlies opleveren. Wat ik in deze situaties doe is de buitenmantel van de coax af snijden. Dat kan alleen bij coax met een zeer goed vlechtwerk zoals de KOKA 799 of 9TS. Dan krijg je zonder problemen 2 coaxkabels door een 5/8 leiding. Voorwaarde is wel dat de leiding onvoorwaardelijk goed droog moet zijn. Aan het einde doe je weer 3 tot 5cm open gesneden buitenmantel om het vlechtwerk zodat je de F-connector er normaal op kunt bevestigen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als mijn baas me zoiets ziet doen schopt ie me wel 3 x de laan uit met de markering van zijn schoenzool op mijn achterste..... Die buitenmantel heeft wel een functie.... Je past de leidingweg aan, nooit de kabel(s)...

  • Like 1

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen enkel probleem om de buitenmantel er af te halen. Er verandert niets aan de elektrische eigenschappen. Hij mag alleen niet nat worden maar dat zal in een leiding in huis normaal niet gebeuren. En je wilt niet weten hoe makkelijk zo'n kabel met een vlechtmantel als buitenkant door de leiding gaat.

Tja, je moet toch iets. Je kunt toch geen dikkere buis in de betonmuur leggen?

Maar het is misschien helemaal niet nodig als je Unicable toepast.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraagsteller zou moeten meedelen hoelang de coaxen zouden moeten zijn,

Van schotel tot aan de ontvangers.

Als het niet te lang is zou ik ook dunnere coax nemen.

Meestal voldoet die wel, al zou ik geen koppelstukken gebruiken.

Om de buitenmantel te verwijderen moet je wel over een lange afstand de buitenmantel opensnijden, waarbij je zeker in de omvlechting gaat snijden.

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu denk ik dat er toch nog wat andere problemen gaan opduiken

Eerst en vooral de Astra 28.2 heeft een UK beam, is die daar nog wel te ontvangen.

Als er ook een abonnement word genomen voor canaldigitaal of TV Vlaanderen, dan is er niet alleen een beperking op het aantal tegelijk te openen zenders (4)

Smartcards worden niet meer geleverd, alleen hun brooddozen met inbouwde chip, Smartcards zijn nog wel tweedehands te vinden voor Linux ontvangers.

Als je het moet doen met die rommel die ze aanbieden, 4 keer betalen en of die met unicable overweg kunnen betwijfel ik.  

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje, dank voor de info dat is zeker het overwegen waard. 

 

Afstand schotel naar kelder is 15 meter, grootste afstand kelder naar kamer is 25 meter.

 

Wat me niet helemaal duidelijk is zijn 2 zaken omtrent Unicable. Ik heb onderstaande linkje een tijd terug gevonden en die spreekt hier niet over.

 

[1] Bij alle Unicable "literatuur" die ik heb gevonden zie ik telkens een aparte schotel per LNB. Is dat puur om schematisch e.e.a. te verduidelijken en kan ik bij gewenste genoemde 3 satellieten 3 x Unicable LNBs in 1 schotel installeren? En dan de Unicable Multiswitch op zolder monteren en met 1 kabel naar kelder waar vandaan gesplit gaat worden naar de kamers?

 

[2] Bij afbeeldingen in onderstaande link zie je telkens een kabel weggaan en komt er vervolgens een splitter bij kijken indien dat gewenst is. Kan ik in mijn situatie denk je dan ook een splitter op elke kabel gebruiken? 

 

En dan tot slot, wat zijn nu beperkingen m.b.t. opnemen/bekijken daar uiteindelijk alles vanuit 1 kabel vertrekt vanuit de Multiswitch?

 

https://www.linuxsat-support.com/cms/article/34-guide-to-using-unicable/

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Mimisiku zei:

Als mijn baas me zoiets ziet doen schopt ie me wel 3 x de laan uit met de markering van zijn schoenzool op mijn achterste..... Die buitenmantel heeft wel een functie.... Je past de leidingweg aan, nooit de kabel(s)...

 

Helemaal mee eens. Als ik mijn mensen dat zie doen dan hebben ze geen lange dienst bij mij. 

NOOIT de buitenmantel van de kabel halen. De hele structuur gaat dan aan de haal. 

Geen goed advies en niet doen. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...