Ga naar inhoud


vergelijking beeldkwaliteit Proximus-tv Tv-Vlaanderen


Skoopy

Aanbevolen berichten

Ik heb Proximus en TV Vlaanderen. Qua beeldkwaliteit zie ik weinig verschil. Op Proximus soms wel last van beelden die niet helemaal vloeiend doorkomen. Het grootste verschil zit hem in de kwaliteit van de ontvangers. Mij VU ontvanger is beduidend veel stabieler en sneller dan die Proxi decoder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Misschien dat proximus een beetje achter loopt met die 100 Mbps.

Ziggo heeft hier 298~300Mbps en daar is alles vloeiend qua beeld.

(indien je ook naar een programma kijkt op de huidige standaard prima, als je de zenders ONS kijkt uit de 70ties en 80ties is het ook alleen SD 4:3)

En ik kan me voorstellen dat jullie ook wel wat oude "nostalgische programma's ertussen hebben zoals FC de Kampioenen uit het jaar Tobak.

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt ongelooflijk wat je hier voorbij ziet komen. Kabel is overgeknipt..... Als je niet weet waar je over praat zeg dan niets.

 

Heb inmiddels zelf geen telenet meer omdat ik schotel en iptv heb. Beeld via telenet op de belangrijkste zenders was echt wel beter als via tvvlaanderen.

Proximus kan ik niets over zeggen maar zou me verbazen als dat zoveel slechter zou zijn. 

 

mvg Bart

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er komen hier inderdaad vreemde reacties voorbij.

Van satellitetv ben ik al gewoon dat op meerdere fora kabel-tv neergehaald wordt met subjectieve argumenten.

@Tonskidutch Internetsnelheiden hebben niets te maken met de beeldkwaliteit van de betreffende operatoren. Een TV-stream gaat in België nooit hoger dan 10 Mbps, en bij DVB-C heeft dit al helemaal geen invloed.

 

Bitrates zeggen natuurlijk niet alles, gezien iedere operator wel verschillende encoders zal gebruiken, maar ik wil de waarden toch eens neerzetten.

 

Om zo objectief mogelijk proberen te antwoorden:

Bij de kabel krijgen de grootste Vlaamse zenders de hoogste bitrate van alle Vlaamse tv-operatoren. Zenders als één, VTM, Play4 krijgen 9 Mbps.

Kleinere Vlaamse zenders hebben een iets lagere bitrate, maar die zijn nog altijd in 1920x1080i (en geen 780x1080, deze resolutie is onbestaand).

Ook zenders van de NPO, BBC, de Waalse, de Franse hebben de volledige 1080i-resolutie, maar met schommelende bitrates. Das Erste en ZDF hebben 720p, omdat het bronsignaal zo is.

 

Wat ik wel op een ander forum eens heb aangehaald, waar satellitetv wellicht de mosterd heeft gehaald, is dat Telenet de laatste jaren bij minder bekeken buitenlandse zenders nu en dan een semi HD-versie aanbiedt, maar dat zijn dan van vaak zenders dat andere operatoren meestal gewoon in SD aanbieden. Voorbeelden zijn o.a. France 5, CBNC Europe, Al Jazeera English, E! Entertainment en ShortsTV die een resolutie hebben van 960x1080. Dit is natuurlijk niet zo gedetailleerd als een volwaardig HD signaal, maar desondanks is het nog altijd prettiger kijken dan naar een SD-resolutie.

 

Proximus TV: Ik heb het nog nooit gehad en ik kan het zelfs niet hebben, maar volgens diverse bronnen die online te vinden zijn gebruiken zij een bitrate van 6,5 Mbps voor HD. Vroeger is HD daar nog 720p geweest, maar dat zou intussen ook al jaren 1080i zijn. SD zal rond de 3 Mbps schommelen. Op fora wordt vaak beweerd dat het HD beeld evenwaardig is als dat van Telenet, maar SD zenders bij Telenet beter kunnen zijn. Proximus TV-gebruikers die objectief kunnen vergelijken met het Telenet-signaal mogen mij altijd tegenspreken.

 

TV Vlaanderen: Gebruikt een sterk schommelende variabele bitrate voor HD. Als dit hoog genoeg kan pieken, hoeft dat niet nadelig te zijn voor de beeldkwaliteit. Volgens de website digitalbitrate.com heeft VTM vandaag bijvoorbeeld een gemiddelde bitrate van 3,2 Mbps. De zeldzame pieken hebben nog altijd een iets lagere bitrate dan dat van Telenet. RTL4 HD haalt op satelliet een gemiddelde van 4,1 Mbps, met pieken tot 9,6 Mbps.

Belangrijk detail is dat TV Vlaanderen het merendeel van het Vlaamstalig zenderaanbod nog steeds in SD aanbiedt. Zenders als Play5, 6 en 7, VTM 3, 4, GOLD, KIDS, Ketnet, Ment, Eclips TV zijn dus allemaal in SD, terwijl dit bij de concurrentie in HD is.

 

Het FTA-zenderaanbod kan superieur zijn als dat wat de kabel aanbiedt in België, maar daar heeft het gros van de binnenlandse bevolking weinig aan.

 

Wellicht voor sommigen minder interessant, maar ook het geluid is beter op de kabel.

De grote Vlaamse tv-zenders hebben 320 kbps in MPEG-audio, de NPO heeft 256 kbps, bij TV Vlaanderen is alles 160 kbps.

Bij Telenet krijgen kleinere zenders vaak AAC-audio, waarbij door de moderne/efficiëntere coderingsstandaard 128 kbps nog altijd beter klinkt dan 160 kbps in MP2. Zelfs bij AAC wordt daar soms ook 192 kbps toegepast.

Samsung UE55KS8000 - Philips 55PUS8848/12 - VU+ Duo 4K SE - Vantage HD8000S - M7 DSR8141 - M7 SAT801 - SAB Explorer CISC
Multytenne Twin - Triax 64/Triple LNB - TV Vlaanderen Basic+

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Amazor zei:

Proximus TV: Ik heb het nog nooit gehad en ik kan het zelfs niet hebben, maar volgens diverse bronnen die online te vinden zijn gebruiken zij een bitrate van 6,5 Mbps voor HD. Vroeger is HD daar nog 720p geweest, maar dat zou intussen ook al jaren 1080i zijn. SD zal rond de 3 Mbps schommelen. Op fora wordt vaak beweerd dat het HD beeld evenwaardig is als dat van Telenet, maar SD zenders bij Telenet beter kunnen zijn. Proximus TV-gebruikers die objectief kunnen vergelijken met het Telenet-signaal mogen mij altijd tegenspreken.

 

Ik heb het eerder hier al geschreven.

Ik heb Scarlet tv (= Proximus) en vind de kwaliteit toch iets minder in vergelijking met TVV.

En dan heb ik het wel over de HD zenders

 

Vorig jaar tijdens het alternatieve songfestival heb ik Eén, NPO1 en de BBC vergeleken met elkaar via satelliet.

Eén via TVV had, volgens mij, de beste kwaliteit. Beter zelfs de het superieure BBC.

Veel kan ook te maken hebben met hoe de aanbieder het signaal nog wat aanpast.

 Wat meer saturatie bv.

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er zal geen enkele broadcast technicus het in zijn hoofd halen om de chroma gain zo maar op te draaien, inregelen doe je (analoge signalen) op de colourbars.

Luminantie 100% en chroma op 75% bij een smpte colourbar.

 

Bij een digitaal aangeboden signaal valt er niet meer zoveel in te regelen.

 

In het analoge tijdperk moest je nog rekening houden met dif. gain en dif phase fouten in de keten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, jeevanhoof zei:

Wat meer kleur bv.

Het lijkt me dat de Duitsers dat wel durven te doen, zonder dat ze daarin overdrijven

 

mvg

 

Ik kan je garanderen dat ze dat niet doen. Een Broadcaster zou nooit willen dat er aan de parameters van het beeld gedraaid wordt en zou onmiddellijk strafrechtelijk klagen. Zou een mooie boel worden als bijvoorbeeld bij reklame het Vodafone rood niet meer zo rood is als Vodafone het zou willen. Of het geel van de Duitse Post niet als gewenst is. 

We moeten ons als Broadcaster penibel precies aan de beeldwaarden houden en naar algemene Plichtenheften conform zijn. 

Meer chroma (= kleur) zou ook het digitale ruisen verhogen. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof jullie wel, maar het valt toch op, zeker bij live uitzendingen dat er verschil zit tussen de verschillende aanbieders.

Nu zit de bandbreedte en de bitrate daar ook wel voor iets tussen en ook zit er verschil in beeld tussen verschillende providers, maar om terug te komen op de Duitsers zoals ZDF en ARD, die springen er toch steeds uit.

En dat is niet alleen nu.

Ook in het analoge tijdperk viel het op.

 

Ik kijk veel naar videoclips van vroeger.

De clips die in Duitsland zijn opgenomen zien er toch steeds meer gesatureerd uit.

Ook hadden zij meer last van lens flare of last van de reflecties op glimmende instrumenten in vergelijking met de VRT of NOS zenders

Of ligt dit aan de lampen die zij gebruikten in hun camera's?

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 3-5-2021 om 16:51, ceesv zei:

Tja, het verschil tussen 720P en 1080i blijft voor velen moeilijk te bevatten.

 

Ter info, de Duitse publieke zenders worden geroemd om hun beeldkwaliteit.

Zij hebben indertijd uitvoerige proeven gedaan en zenden uit in.... 720P

Maar met een constante bitrate van rond 16 mbps

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Hallo allemaal,

Ik wou nog eens terugkomen op dit onderwerp omdat ik afgelopen dinsdag de nieuwste V7 decoder van Proximus in gebruik heb genomen, die draait op android, en ik ben erg onder de indruk, de installatie verloopt vlekkeloos, gewoon aansluiten zoals men de vorige decoder had aangesloten, de beeldkwaliteit is superieur, bijna het gevoel via satelliet te kijken als ik naar een HD zender zap, het is veel echter, mooier en zuiverder tegenover mijn vorige decoder. Ik ondervind geen foutmeldingen op mijn decoder, ik denk dat deze verleden tijd geworden zijn en ik zou iedereen aanraden die klant is bij Proximus en die wil genieten van een superbeeld op alle HD zenders om zijn oude (v5) decoder te laten omruilen voor een V7, het is een dag en nacht verschil. Eens je de V7 decoder hebt wil je geen andere meer..., ik ben er zeer tevreden van.

Hopelijk komt er in 2022 of 2023 eens, TV1 UHD, canas UHD, vtm UHD, Play 4567 UHD, en noem maar op...

Timm1983

aangepast door Timm1983

Admin: Dit account is ontoegankelijk gemaakt vanwege het gebruik van een niet-bestaand email adres met talloze aflever foutmeldingen tot gevolg. Het lid reageerde niet op het verzoek dit te wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-5-2021 om 22:05, Amazor zei:

Internetsnelheiden hebben niets te maken met de beeldkwaliteit van de betreffende operatoren. Een TV-stream gaat in België nooit hoger dan 10 Mbps, en bij DVB-C heeft dit al helemaal geen invloed.

Dat klopt voor zover, maar als je op een oude switch zit in je wijkcentrale wordt het aantal aangesloten huishoudens en hun internetverbruik wel een probleem. Niet iedereen test die snelheid gedurende de ochtend, dag en avond. Dat scheelt in sommige wijken behoorlijk.

 

Maar voor wat betreft de beelkwaliteit, kan ik jullie nu vertellen dat m'n TV een veel beter beeld geeft met de CI+ en kaart dan die kabelbox van Ziggo.

Hoewel we het over een andere provider hebben "Proximus" kan dat zomaar vergelijkbaar zijn.

 

Overigens de instelling van de TV qua BEELD

Standaard

Cinema

Professioneel1

Professioneel2

doet ook nog wel het een en ander in de kijk ruimte ik zie vaker bij kennissen en vrienden de verkeerde instelling gebruikt worden.

 

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Tonskidutch zei:

ik ken die V7 settopbox niet, heb je der een merknaam aan de onderkant op staan?

Proximus V7 Decoder - Android TV Guide (androidtv-guide.com)

Samsung UE55KS8000 - Philips 55PUS8848/12 - VU+ Duo 4K SE - Vantage HD8000S - M7 DSR8141 - M7 SAT801 - SAB Explorer CISC
Multytenne Twin - Triax 64/Triple LNB - TV Vlaanderen Basic+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...