Ga naar inhoud


vergelijking beeldkwaliteit Proximus-tv Tv-Vlaanderen


Skoopy

Aanbevolen berichten

Erg interessante discussie...

 

Zelf ben ik schotelgebruiker EN Telenet klant middels CI+ modules zowel in mijn Vu+Duo2 als in mijn Loewe Bild5.65 Oled tv.

Ben ook een tijdje TVV klant geweest. Om een voorbeeldje te geven: de Nederlandse publieke omroep keken we altijd via sat. Je had 5.1 geluid én een stuk scherper beeld. 

Het nieuwjaarsconcert bvb was qua beeld en geluid altijd stukken beter te noemen op NPO1 vergeleken met VRT.

Al even geen klant meer bij TVV, maar een tijdje terug had ik even iemands kaartje van TVV hier. Ook net met nieuwjaar. Nogmaals het vergelijk gedaan. Nou, zo zie je dat tijden kunnen veranderen. Mijn concert op één (VRT) was nu via Telenet nét dat ietsje beter als via NPO1, zowel via sat als Telenet. één heeft helaas nog steeds geen DD5.1, maar mij gaf het de indruk dat hun bitrate op geluidsvlak hoger was. Je hoorde meer detail.

Exact hetzelfde als ik één vergeleek via sat met Telenet. één via sat leek dezelfde kwaliteit te bieden dan NPO1. Het lijkt wel dat NPO bij Telenet ook via satelliet binnen gehaald wordt.

De Duitse en Britse kanalen kijken we steevast via sat. FTA en het beeld is werkelijk dag en nacht beter vergeleken met Telenet. Toegegeven: die ervaring hebben we eerst gekregen met de komst van die 65" OLED. Ten tijde van een 55" LCD toestel was het iets minder merkbaar.

 

Met Proximus valt het me op dat je vanaf een v5 decoder wel een erg mooi beeldje kan hebben, maar enkel als je in de stad of de rand ervan woont. 

Ik ken twee schitterende voorbeelden van klanten met een 55" OLED van Panasonic en beiden met een v5 decoder. Eentje woont bijna in Mechelen centrum en ik kan zo direct geen verschil zien met Telenet HD, de andere woont in een deelgemeente van Zemst. Je krijgt voor geen meter een 1080i beeld (decoder geeft het wel door aan de tv, maar het echte zichtbare beeld is fameus omlaag gerenderd). Dat laatste zie ik erg vaak bij Proximus helaas. Ook die klanten klagen ervan dat er tussendoor beelduitval is. Wellicht iets met de (VDSL?) lijn?

 

Nu heb ik is één keer zo'n Android decoder gezien bij een klant. En inderdaad dat beeld is waarempel schitterend. Ik schrok er ook van.

 

Wat ik me nu afvraag is hoe Proximus zijn tv kanalen doorgeeft. Vroeger en nu. Met die Android box lijkt het wel of je zit via een app te kijken zoiets als App tv bij TVV of NLZiet in NL, maar dan iets van Proximus. Als het internet snel genoeg is, heb je sowieso goed beeld. 

Hoe deden ze het vroeger? Ik herinner me de iets oudere decoders en modems waar de Proximus modem een specifieke uitgang had voor de tv decoder. Die tijd was Proximus' (of toen nog Belgacom) hun beeld om te huilen.

  • Like 1

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Proximus past de beeldkwaliteit aan in functie van de beschikbare bandbreedte.
Als je een snelle xDSL verbinding hebt krijg je een hogere resolutie.  De TV-streamzit in een aparte VLAN, los van je internet verkeer.  Het geheel wordt beperkt door de fysieke snelheid van de xDSL verbinding.
De bandbreedte van je TV-stream wordt dynamisch beheerd, in functie van de snelheid van je xDSL verbinding.  's Nachts lopen er processen om de vectoring te optimaliseren op je xDSL.  In functie van kabelwerken,  andere paren in gebruik op de kabel, enz, zal het proces de hoogste snelheid aanbieden voor alle klanten op die kabel.
In welke mate dat dynamisch beheer van de beschikbare bandbreedte ook invloed heeft als je een 2de of 3de decoder opzet, weet ik niet.  Of bursty internetverkeer zorgt voor een lager bitrate op de tv-stream, dat weet ik niet.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Skoopy zei:

Proximus past de beeldkwaliteit aan in functie van de beschikbare bandbreedte.

Ik denk dat dat wel in een aantal fases verloopt, maw. als je binnen een bepaalde vork zit qua beschikbare bandbreedte krijg je kwaliteit A, zit je in een andere vork is het kwaliteit B, maar het zullen wel geen 100 verschillende kwaliteitsniveaus zijn.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Misschien ik ook wel in de toekomst tv zal kijken via tv Vlaanderen, wie weet, want vorige week liet mijn allerbeste provider zich van zijn beste kant zien door ons games aan te rekenen op de factuur die we niet besteld hadden. We betalen gewoon wat we zelf verbruikt hebben en als het ze niet aanstaat is tv Vlaanderen misschien een optie..., want eerlijk gezegd Tv Vlaanderen biedt toch veel meer dan digitale tv via de modem... en dan kan ik in de toekomst eens zelf gaan bepalen hoelang een opname op mijn decoder blijft staan.

Timm1983

Admin: Dit account is ontoegankelijk gemaakt vanwege het gebruik van een niet-bestaand email adres met talloze aflever foutmeldingen tot gevolg. Het lid reageerde niet op het verzoek dit te wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Timm1983 zei:

en dan kan ik in de toekomst eens zelf gaan bepalen hoelang een opname op mijn decoder blijft staan.

 

Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn.

Gebruik je een decoder van TVV dan heb je dezelfde beperkingen dan de andere providers.  En een programma opnemen terwijl je naar een ander kijkt geeft ook al problemen.

 

Heb je echter nog een echte smartcard en en enigma ontvanger, dan zit je natuurlijk nog goed.

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, jeevanhoof zei:

 

Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn.

Gebruik je een decoder van TVV dan heb je dezelfde beperkingen dan de andere providers.  En een programma opnemen terwijl je naar een ander kijkt geeft ook al problemen.

 

Heb je echter nog een echte smartcard en en enigma ontvanger, dan zit je natuurlijk nog goed.

 

Mvg

Heb je echter nog een echte smartcard en en enigma ontvanger, dan zit je natuurlijk nog goed.

 

==> Voorlopig toch nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb slechts TVV via satelliet en Ziggo kabel. Over het Belgische Proximus kan ik niets zeggen; het bestaat hier immers niet.. Ziggo heeft hier een beduidend hoge bitrate en dus prima beeld… TVV en CDS vind ik minder ‘crisp’ en dat kán zijn oorzaak vinden in de lagere bitrate, maar ook in de gebruikte encoders en onderliggende techniek…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-5-2021 om 20:32, jeevanhoof zei:

Ook hadden zij meer last van lens flare of last van de reflecties op glimmende instrumenten in vergelijking met de VRT of NOS zenders

Of ligt dit aan de lampen die zij gebruikten in hun camera's?

 

Dat kan komen door verschillende oorzaken. Soms doen ze het expres. Er wordt dan een sterrenfilter tussen objectief en opname-buis of chip geschoven. Dit gaat ten koste van de scherpte. Of als je een na-eilen ziet van rood, groen of blauw dan zijn de opname buizen slecht ingesteld of zelfs versleten. Of de beam adjustment is fout. Met de moderne chip camera´s van tegenwoordig heb je dat niet meer.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beeldkwaliteit is relatief volgens mij, De eisen verschillen van persoon tot persoon. ik zie soms tv's met een beeld dat ik achteraf zeg, vinden deze mensen dat goed? ik ben opgegroeid in de sterrenkunde en daar ondervind ik meermaals, dat sommige mensen meer zien dan anderen.  Zelfs in kleuren ontwaren, zie je grote verschillen.  Dus op beeldkwaliteit , daar kan je geen score aan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, astro iris zei:

Beeldkwaliteit is relatief volgens mij, De eisen verschillen van persoon tot persoon. ik zie soms tv's met een beeld dat ik achteraf zeg, vinden deze mensen dat goed? ik ben opgegroeid in de sterrenkunde en daar ondervind ik meermaals, dat sommige mensen meer zien dan anderen.  Zelfs in kleuren ontwaren, zie je grote verschillen.  Dus op beeldkwaliteit , daar kan je geen score aan geven.

En ook de beeldkwaliteit verschilt van tv tot tv, niet alle tv’s zijn hetzelfde van beeldkwaliteit en al die extra toeters en bellen dat er soms opzitten maken soms ook het beeld slecht, maar de klant weet niet dat je dat beter afzet omdat de verkoper gezegd heeft dat dit je beeld verbeterd, 

ook is het oog van elke mens anders in het zien van het beeld, ik heb ook al slecht beeld gezien bij iemand met een tv van de Aldi met Proximus tv er op, vond dat beeld ook niet goed, en was de lastste tv dat ze verkocht hebben in de Aldi, de recentste,

ik zou hem niet willen, heb dan al beeld gezien van een Samsung 4K tv dat Telenet verkocht 3 jaar geleden en waar een blauwe gloed in zat, en meerdere klanten dat deze tv hadden gekocht zeiden het zelfde.

dus beeldkwaliteit is soms subjectief.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna alle TV´s staan verkeerd ingesteld.

Knallende kleuren, veel te hoog kontrast en te hoge scherpte.

Ik heb het zelden of nooit goed gezien.

Verkopers in winkels lullen ook maar wat raak en hebben er geen zak verstand niet van.

  • Bedankt 2

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Bijna alle TV´s staan verkeerd ingesteld.

Knallende kleuren, veel te hoog kontrast en te hoge scherpte.

Ik heb het zelden of nooit goed gezien.

Verkopers in winkels lullen ook maar wat raak en hebben er geen zak verstand niet van.

Klopt ben ik het mee eens veel mensen hebben de kleuren veel te fel. Eigenlijk moet je een tv ook calibreren er zijn wel cd's voor te vinden op het net die je kunt downloaden. In ieder geval een of ander natuurprogramma opzetten en daar de kleuren van o.a. gras etc.  op afstemmen zoals het er in de "praktijk ook uitziet" journaal of talkshow opzetten dan ook even kijken of de gezichten natuurgetrouw zijn. Bij sommige mensen lijkt het net of iedereen onder de zonnebank heeft gelegen.☺️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...