Ga naar inhoud


Advies gevraagd voor een 4 satellieten installatie


autsim

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik wil graag een satellietschotel installeren en wil Astra 1, 2, 3 en hotbird ontvangen. Multifeed dus. Ik zal daar dus een geschikte schotel voor moeten hebben. Nou wil ik eerst beginnen met gebruik maken van de receiver in mijn tv (Samsung UE40JU700LXXN) en later een aparte receiver (mogelijk een VU+ DUO 4K). 


Nu vraag ik me af wat verstandig is te kopen. Ik zie in enkele forum threads berekend worden dat een triax 78 net te klein is voor 4 normale LNB's en gewezen wordt naar een triax 88. Ook zie ik bij een shop die schoteltjes verkoopt een 'Maximum E-85 Multifocus schotelset', de naam suggereert 85cm, maar bijgeleverd worden 3 normale en één smalle LNB kop. Hetzelfde zie ik bij hun 'Uitbreidingsset Triax TDS 78 of 88 shotelantenne'. Zelfs bij de 'Cahors visiosat big bisat schotelset' zie ik dat gebeuren. Is het zo moeilijk om bovengenoemde satellieten te ontvangen dat smalle koppen nodig zijn of zou ik dit prima met normale grote LNB's kunnen doen? 


Waarschijnlijk plaats ik de schotel zo'n 20 a 30 meter van de tv/receiver af. 

Verder is het zo dat ik de schotel niet permanent mag plaatsen en hij slechts in de zomer signaal hoeft te ontvangen. 

 

Heeft iemand advies voor me?

Link naar reactie
Delen op andere sites


12 minuten geleden, autsim zei:

Verder is het zo dat ik de schotel niet permanent mag plaatsen en hij slechts in de zomer signaal hoeft te ontvangen.

Euh ??

Wat dacht je van in uw geval een twin Multytenne ??

 

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Multytenne kan wel maar je moet hem wel heel goed uitrichten anders heb je te weinig signaal. Ik heb hem zelf ook.
Ik weet niet of je veel haast hebt maar in juli komt de Inverto Ultra PLL-lnb op de markt. Die heeft een kopdiameter van 48mm dus die kun je op een Triax 78 plaatsen of op een Maximum E85.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm,  Die Multytenne is wel onopvallend met zijn grote. Ik zie dat de LNB's er wel vast inzitten. Sprietje, je hebt het toch vaak over het precies plaatsen van LNB's voor perfecte ontvangst, is zo'n systeem die met LNB's wel gemaakt voor de nederlandse markt? De Duitse opdruk suggereerd dat de LNB's misschien optimaal zijn geplaatst voor ergens in duitsland?
 

Betreft haast, ik had eigenlijk alles al geïnstalleerd willen hebben voor afgelopen weekend, maar mijn planning stond het niet echt toe om mij er eerder in te verdiepen. Ben het hele weekend al bezig geweest me in te lezen in satelliet tv. Ik hoopte nog iets te zien van het EK. Juli is misschien lichtelijk laat om te beginnen. 😁

Maar als ik er uit ben wat voor schotel ik het beste gebruik, zou ik ook tijdelijk een oude enkele LNB kunnen installeren en richten op astra3. Ik heb namelijk nog (kennelijk 2) Alps BSNE8-601B LNB's liggen die nog van de oude installatie van mijn opa komen (ongeveer 10 jaar geleden ontmanteld, geen schotels meer van). Dus ik zou kunnen wachten op die nieuwe LNB's van Inverto. Hebben ze ook nog meer voordelen ten opzichte van andere LNB's of is het enkel de diameter van de kop?

 

Ik zie dat de Multytenne ook op marktplaats te vinden is en nog geen ééns erg duur. Moet je daar argwanend over zijn? Is er een grote kans dat er iets stuk is?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt dat de Multytenne gemaakt is voor Duitsland. Dat kun je zien aan de schuinte waarop de lnb's geplaatst zijn in de kop maar door de gehele antenne een aantal graden schuin te zetten, is die in Nederland ook prima te gebruiken. Hij wordt zelfs in Engeland gebruikt maar daar moet hij nog veel schuiner staan.
Tja, en je moet er niet zonder meer van uit gaan dat spullen die ze op marktplaats verkopen altijd in orde zijn.

Alps-lnb's zijn zeker niet slecht maar je hebt door deze smalle lnb's wel eerder last van beelduitval bij regen. Daar heeft een lnb met een feedhorn zoals de Inverto Ultra pll minder last van.

De nieuwe Ultra pll-lnb moet wel erg goed zijn want hij vervangt de wereldberoemde Inverto Black Ultra die als één van de top-lnb's wordt beschouwd. Dan kun je niet met een ondermaatse lnb aankomen.

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een 1 meter schotel en daar ontvang je deze 4 ook mee.

Je hebt dan alleen een bevestigingsbeugel nodig voor de lnb's en een diseqc switch. (of goed knutselwerk,een slangenklem)

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gekeken of ik verschillen zie tussen de LNB's die je waarschijnlijk bedoeld Sprietje.
 

Als ik de Black Ultra (quad HGLN 40mm LNB IDLB-QUDL40-ULTRA-OPP) en de Ultra (Quad High-Gain Low-Noise 40mm PLL LNB IDLT-QDL412-ULTRA-OPN) bekijk zie ik enkele verschillen:
                                                    Black Ultra      Ultra PLL
Noise figure:                             0.2dB Typ        0.6dB Typ
LO temperature drift:               +-3.0MHz        +-2.0MHz
(LO) Phase noise(@10kHz):   -90dBc/Hz      -80dBc/Hz
Conversion Gain:                      60dB min.       60~70dB
Gain Ripple (26Mhz):               +-0.75dB         1dB max
Image Rejection:                      40dB min         50dB min
In band Spurious:                     -60dBm max   -65dBm max

 

Op enkele plaatsen dus 10dB verschil. Tja, wat hiervan te zeggen. 

Misschien maak ik het me een beetje te moeilijk om dit te gaan vergelijken. Als de Black Ultra als goed wordt beschouwd zal de Ultra PLL vast goed genoeg wezen. Het is dan wel de vraag wanneer ze ook werkelijk in de winkel komen te liggen. Begin juli hebben de winkels vast nog oude voorraden die ze willen slijten voor ze nieuws gaan verkopen, of niet?

De Big Bisat suggereerd en lijkt ook wel een beetje groot te worden. Ziet die er in real life ook zo enorm uit? Hoe is die in verhouding met de maximum E-85 en Triax 78 en/of 88?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vergelijking van 1 enkele meetwaarde zegt niet alles. Het gaat om het geheel. Een auto met het meeste vermogen is ook geen garantie dat die het snelste rijdt. Daar spelen andere zaken ook een rol bij.
De afmetingen van de schotels met elkaar vergelijken doe je door gewoon de de breedte en de hoogte van de schotels te vergelijken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, dat ben ik zeker met je eens. Sommige dingen kunnen elkaar compenseren. Zolang er maar voldoende signaal is, is er veel mogelijk. Het is alleen wel vervelend dat de grootte en vorm van de schotel ook direct een negatieve indruk kan geven, te groot in beeld, niet mooi, etc.

Nou is die Multytenne wel lekker klein en dat zal waarschijnlijk wel zijn gecompenseerd door high-end performance LNB's e.d. maar het is wel een soort van gesloten systeem. Probeer een onderdeel maar te vervangen als het kapot is. Wel een nadeel.

Ik kan voor de Maximum E-85 geen tool vinden voor het berekenen van posities (de vreemde vorm maakt het niet makkelijker). Ik kan ook geen site vinden van de fabrikant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, autsim zei:

gesloten systeem. Probeer een onderdeel maar te vervangen als het kapot is.

Dat gaat perfect, alleen moet je nadien de Multytenne dichtkitten met siliconen.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de Multytenne zitten uitgeklede Alps-lnb's, dus lnb's zonder kunststof behuizing. De kap is met enige moeite open te maken.
Op de Maximum-schotel zit een schaalverdeling op de rail zodat je de afstanden tussen de lnb's in kunt stellen. Voor de rest kan ik alles voor je uitrekenen.

 

Multytenne open 1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als onderdelen prima vervangbaar zijn, wordt dit kleine schoteltje al een stuk aantrekkelijker om eens te proberen en is een tweedehands ietwat minder riskant. Ik overweeg het nu wel echt serieus. Het mogelijk ietwat zwakke signaal is nog wel een risico.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ga je de schotel precies gebruiken? Je woont in Westerbork schrijf je. Dat ligt al net buiten de footprint van de Astra 2 spotbeam voor een schotel van 60cm.
In Roosendaal val ik in het gebied waar je de spotbeam met een schotel van 45cm kan ontvangen. Ik heb dus geen ervaring hoe dat in Drenthe gaat of ga je de schotel ergens anders gebruiken?

Let ook op dat je de Multytenne in single en twin uitvoering hebt. Bij de twin uitvoering is de kop groter om daar 2 diseqc switches in kwijt te kunnen, zie bijlage.

 

footprint Astra 2F.jpg

 

Multytenne, middelste met 2 aansluitingen de andere 1.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...