Ga naar inhoud


Advies gevraagd voor een 4 satellieten installatie


autsim

Aanbevolen berichten

14 hours ago, Sprietje said:

Ja, EMP-Centauri is een fatsoenlijke switch. Geeft wel iets meer verlies dan de Spaun maar die bestaat helaas niet meer. Die was ook veel duurder.

 

Voor €79,- heb je een nieuwe Maximum E85 zonder verzendkosten.

Goed dat je het zegt. Ik dacht dat 75 + 20 verzendkosten het goedkoopst was, maar heb gevonden welke winkel je bedoelde.

 

Ik kan een "Spaun SAR 412 WSG" vinden (en 411)? Heeft onder andere eigenschappen:

Frequentiebereik: 950> 2200 MHz
Trogverlies max: 2 dB
Schakelisolatie:> 26 / typ. 30 dB
DC-pass per hoofdlijn max: 500 mA
Systeem schakelen met DiSEqC-commando's: Optie, Positie

Dat is toch 4 dB beter dan de EMP. Kan alleen niet vinden welke DiSEqC versie je moet hebben. Ik heb een plaatje gevonden waar de 412  een icoontje voor DiSEqC 2.0 heeft. Houdt dat in dat je receiver 2.0 moet hebben, of zal ook een 1.0 of 1.1 ermee kunnen werken? We hebben een SAMSUNG UE40JU7000L en weet niet precies welke versies hij ondersteund maar ik dacht te herinneren geen 2.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Diseqc 1.0 en 2.0 kun je door elkaar heen gebruiken. Het verschil is dat diseqc 2.0 een terugkoppeling aan de ontvanger geeft dat het de gekozen poort geschakeld heeft, zeg maar een controle. Dat doet diseqc 1.0 niet.

Tegenwoordig hebben alle ontvangers diseqc 2.0.

Kun je nog aan een "Spaun SAR 412 WSG" komen?

 

Wat de schotel betreft:

 

kijk,dit hebben we uitgespaard.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb kortgeleden nog een Spaun sar 411 wsg gekocht als vervanger van de 411 f.

Achteraf bleek de fout niet aan de switch te liggen (na wisselen werkte de zaak nog niet, bleek een kabel losgeraakt door een kat te zijn) dus die 411 f was en is nog prima.

Ligt hier nu in de opslag maar in feite overbodig.

Gebruik ze hier voor 4 LNB's naar VU-tuners.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de site waar de E-85 79 euro was zie ik een Spaun sar 411 wsg staan. De 412 zie ik op een bekende Nederlandse site staan waar je alles kunt kopen. Ik kom het nu ook tegen bij een andere satelliet shop die op een bekende 2ehands site adverteert. Daar zie ik wel staan dat het DiSEqC 1.0 werkt, maar ik zie daar staan dat hij 3dB verlies heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spaun is altijd een topmerk geweest en had toen de SAR 411 WSG als 4/1-switch en de SAR 22 WSG als 2/1-switch. Ze hadden heel weinig verlies, 2 dB resp. 1,5 dB maximaal.
Toe Spaun al bijna failliet was, hebben ze nog een goedkopere versie op de markt gebracht, de Spaun SAR 412 WSG met een verlies van 3dB gemiddeld.

 

Verlies Spaun diseqc-switch.png

Spaun  SAR 411 F uit catalogus.png

Spaun SAR 412 WSG.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, dus dat is het verhaal achter modelnummers. 

Tja, de 412 kost me 26,95. Maal 4 is dat 107,80. De EMP switch zou met 4x 7,95 = 31,80 euro zijn. Dat is 76  euro voor het halveren van het dB verlies.

De 411 kost (bij een andere winkel) 39,00. Dat komt op 156 euro. 48,20 euro meer voor een enkele dB extra, dat is tocht echt te veel denk ik.

 

Daarbij komen we ook bij de coax kabel. Als ik zoveel uit zou geven aan een DiSEqC switch, wat voor invloed heeft/hebben de coax kabel(s) dan. Hoeveel verlies tegen welke prijs krijg je daar? Zijn er bepaalde merken en soorten die beter presteren? Is het 4G/LTE zo'n probleem dat daarmee geadverteerd wordt? Een coax kabel is toch al afgeschermd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het signaal niveau is zo hoog (je lnb heeft het net met minimaal 50dB versterkt) dat die ene dB niets uitmaakt. 

Tenzij je hele lange kabels, zeg maar 50m en langer, gaat gebruiken, zal de demping van standaard merk kabel ook geen roet in het eten gooien.

Afscherming tegen sterke 4G/5G signalen is van toepassing als je dicht bij een mast zit. 

Ik heb jaren koka kabel in gebruik gehad zonder enig probleem. Als je de waterdichte compressie (niet krimp!) connectoren gebruikt, zal je geen problemen ondervinden.

 

Mijn mening en ervaringen dus...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil tussen een goede en een goedkope diseqc-switch zit hem niet alleen is hoeveel verlies hij geeft. Ook het reageren op een schakelopdracht is belangrijk. Er zijn bepaalde merken die vaak met diverse merken ontvangers slecht overweg kunnen. Spaun en EMP hebben daar bijzonder weinig last van. Er zijn op dit forum toch flink wat mensen geweest die een ander merk diseqc-switch hebben moeten kopen omdat een bepaald merk gewoon weg niet goed schakelde.

 

Vroeger toen er nog geen magnetrons, dect-telefoons en mobile telefoons waren, was een afscherming met enkel een vlechtmantel voldoende. Tegenwoordig heb je minimaal ook nog één folieafscherming nodig en in ongunstige situaties zelfs twee. Een viervoudige afscherming waar vaak reclame mee wordt gemaakt is totaal overbodig. Let wel op dat je een middenader van koper meent en geen ijzeren middenader met een heel dun laagje kopen, de zogenaamde CCS-coax wat staat voor Copper Clad Steel. Behalve dat deze vooral buiten na een aantal jaren slecht contakt gaat maken door oxidatie, is het grootste probleem dat bij satellietontvangst de lnb's, diseqc-switches en eventueel een rotor gevoed moeten worden vanuit de ontvanger en die door de hogere elektrische weerstand van ijzer minder spanning ontvangen wat tot problemen kan leiden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Sprietje zei:

...Spaun is altijd een topmerk geweest en had toen de SAR 411 WSG als 4/1-switch en de SAR 22 WSG als 2/1-switch. Ze hadden heel weinig verlies, 2 dB resp. 1,5 dB maximaal...

 

Ik heb die Spaun SAR 411 WSG in het verleden (2018) helaas af moeten keuren.

Ze waren in 2 gevallen niet bruikbaar (geen signaal)

 

1. In combinatie met 4 quad LNBs gaf mijn Sony TV aan dat er kortsluiting was in de Satelliet aansluiting. Ergo geen ontvangst.

2.  Geen signaal op de Canal Digitaal ontvanger van een familie lid.

 

In beide gevallen opgelost door de oude switch te hergebruiken. Uit mijn hoofd Maximum Digitalis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, Sprietje said:

Spaun en EMP hebben daar bijzonder weinig last van.

En daar ging mijn antwoord dus ook over.... Die 1 - 1.5 dB die de EMP misschien meer verlies geeft....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Old Satterhand zei:

 

Ik heb die Spaun SAR 411 WSG in het verleden (2018) helaas af moeten keuren.

Ze waren in 2 gevallen niet bruikbaar (geen signaal)

 

1. In combinatie met 4 quad LNBs gaf mijn Sony TV aan dat er kortsluiting was in de Satelliet aansluiting. Ergo geen ontvangst.

2.  Geen signaal op de Canal Digitaal ontvanger van een familie lid.

 

In beide gevallen opgelost door de oude switch te hergebruiken. Uit mijn hoofd Maximum Digitalis?

Betwijfel of dat aan de Spauns lag.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Stroom begrenzing van je tv.

Dezelfde switch met een lnb die een paar mA minder verbruikt zou wel hebben gewerkt, veronderstel ik.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...