Ga naar inhoud


Advies gevraagd voor een 4 satellieten installatie


autsim

Aanbevolen berichten


Verder kijkend naar de andere opties vraag ik me nog af hoe de Maximum E-85 presteert. Is de diameter effectief ook een 85 cm? 
Ik kan ook geen website daarvan vinden. In andere threads zie ik dat er een stukje van de LNB houders af moet. Is dat in mijn geval ook nodig?
Gegevens Westerbork (from dishpointer.com)
                                                                   Elevation    Azimuth(true)    Azimuth(Magn.)    LNB Skew
28.2E Astra 2E | Astra 2F | Astra 2G    26.4            153.6                   151.1                       -8.1
23.5E Astra 3B                                        27.6            159.2                   156.7                       -4.9
19.2E Astra 1KR | 1L | 1M | 1N             28.5            164.3                   161.9                       -1.9
13E Eutelsat 9A | HotBird 13B | 13C    29.3           172.0                    169.5                      -4.8

Link naar reactie
Delen op andere sites

De versterking die de Maximum E-85 geeft zie je in bijlage 1
Ja, je zult een stukje van de lnb-houder weg moeten zagen. In bijlage 3 zie je dat de minimale satellietafstand 5 graden is als de lnb-houders in dezelfde richting zijn gemonteerd. De afstand tussen de 28,35 en Astra 23,5 is 4,75°.

De Hotbird 13 oost heeft een pré-skew van +3,5 graden, zie bijlage 4. Daarom moet de skew van de lnb op -4,8 +3,5 = -1,3 (afgerond -1°) afgesteld worden.

 

Gain Maximum E85.png

vooraanzicht rail 13-19-13-28.jpeg

Maximum E-85 lnb-klemmen stuk weghalen.png

Pré skew Eutelsat 2019.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, autsim zei:

Verder kijkend naar de andere opties vraag ik me nog af hoe de Maximum E-85 presteert. Is de diameter effectief ook een 85 cm? 
Ik kan ook geen website daarvan vinden. In andere threads zie ik dat er een stukje van de LNB houders af moet. Is dat in mijn geval ook nodig?
Gegevens Westerbork (from dishpointer.com)
                                                                   Elevation    Azimuth(true)    Azimuth(Magn.)    LNB Skew
28.2E Astra 2E | Astra 2F | Astra 2G    26.4            153.6                   151.1                       -8.1
23.5E Astra 3B                                        27.6            159.2                   156.7                       -4.9
19.2E Astra 1KR | 1L | 1M | 1N             28.5            164.3                   161.9                       -1.9
13E Eutelsat 9A | HotBird 13B | 13C    29.3           172.0                    169.5                      -4.8

 

Als je genoegen neemt met die satellieten en geen ervaring hebt met het afstellen van losse LNBs,  is deze schotel wellicht iets voor je?

Ik heb hem al 8 jaar op het dak staan met 3 smalle en een brede LNB voor de Hotbird.

Of die nog ergens te krijgen is weet ik niet. Daar kan Sprietje je wel mee helpen, met zijn omvangrijke database.

Heb je echter ervaring met het afstellen van losse LNBs (en een goede satmeter!) dan zou ik zeker de Maximum E-85 overwegen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Alps lnb's in single, twin en quad uitvoering zijn nog maar zeer beperkt leverbaar maar als je de Inverto Ultra PLL neemt, dan is die nagenoeg op dezelfde wijze te gebruiken als de Alps. Immers een lnb-klem voor een hals van 40mm is meestal 50mm buitenwerks terwijl de kop van de Ultra PLL 48mm is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps, ik zie dat ik de Azimuth (Magn.) van de Astra1 19.2 verkeerd heb overgenomen. had 161.8 moeten zijn. 

 

Ik zal die review van die Telestar eens gaan lezen. Zo te zien wel allemaal smalle koppen in die afbeelding.

Momenteel heb ik alleen van die standaard signaal metertjes. Ik ben wel bereid een goede satmeter te kopen. Ik heb in een ver verleden wel eens een extra satellietschotel voor mijn opa geïnstalleerd maar dat was redelijk een drama. Terugkijkend moet ik concluderen dat ik de elevatie waarschijnlijk verkeerd had ingesteld. 

 

Wow, zelfs 2 mm over? Kan die Inverto Ultra PLL nog interessanter worden? 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom niet een bisat? Heb zowel de E85 gehad en de bisat heb ik. De bisat vind ik een fijne schotel. Heel eenvoudig uit te richten en zeer degelijk. Veel steviger als een E85 en iets minder versterking. Dat mis je alleen in zeer, zeer extreme omstandigheden. Als je alleen voor die 4 sats gaat dan zou ik een bisat nemen. 

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de review van de Telestar gelezen, en ja, het is wel een interessante schotel gezien het gemak voor instellen. Ik Neig echter toch meer naar de Maximum E-85 voor de mogelijkheden ermee.
Ik heb de Big Bisat ook bekeken. Hij ziet er zeker stevig uit met die drie stangen. Begint wel een beetje duur te worden voor enkel de schotel 😢, hij is dubbel zo duur als de E-85 en heeft 2,5dB minder (hoewel beide Astra2 sterk genoeg zullen ontvangen).

aangepast door autsim
Nuance toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien wel een lastig iets met meerdere lnb's, maar omdat ik de schotel niet permanent mag hebben staan heb ik eens het gat van de garagezolder opgemeten. Welll.... 😰 , om zo'n ding omhoog te brengen ben je wel blij met de extra stevigheid van een Bisat, maar dat maakt het ook moeilijk om de arm met LNB's door het gat te draaien. Dan is een ovale schotel toch handiger om de boel schadevrij omhoog te brengen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap iets niet helemaal: Je wilt hem alleen in de zomer gebruiken terwijl je als locatie Westerbork geeft.

Woon je daar alleen in de zomer en wil je hem meeslepen naar je standaard adres? Of woon je daar permanent?

In beide gevallen is een bigbisat gunstig want simpel te installeren.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Ventura zei:

Ik kan uit praktijk ervaring vertellen dat er niks hoeft worden afgevijld bij de lnb houders van de E85 voor de bekende opstelling A1, 2, 3 en hotbird.  

Als je genoegen neemt dat de lnb er naast staat kan dat maar je hebt dan geen maximaal resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...