Ga naar inhoud


Advies gevraagd voor een 4 satellieten installatie


autsim

Aanbevolen berichten

Oh, dan zoek ik waarschijnlijk met de verkeerde termen. Ter verduidelijking, ik heb het nu over 'wideband' LNB's met een (kop)-'diameter' van 60mm, niet de diameter van de buis. Bepaalde termen waar ik naar zou moeten zoeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dank voor het duidelijke antwoord Sprietje. Ik zie dat er idd meerdere posts het daarover hebben. Sommige hebben wel een andere schotel. Dan heb ik nu nog wel enkele vragen die ik al eens eerder gesteld maar nog geen antwoord op heb gevonden of gekregen.

 

1)  De unicable multiswitch(es) hebben ook een legacy aansluiting. Als je 2 wideband LNB's aansluit zal de legacy aansluiten denk ik als een gewone DiSEqC switch werken, toch? Kun je dan daarachter ook nog een andere DiSEqC switch zetten zodat de andere 2 schotels van de tweede multiswitch (en andere losse LNB's) ook gecombineerd kunnen worden?

 

2)  Wat zijn de instellingen voor mij hier in westerbork om de LNB's op Astra 1, 2, 3 en Hotbird 13 (en misschien Thor 0,8w) te richten? Hierbij zijn er waarschijnlijk 2 problemen, namelijk [1] Thor 0,8w 'drukt' Astra 2 vrij ver van het midden en is een 5e satelliet dus past niet op een 2e multiswitch (zou een derde worden maar een combiner kan maar twee en [2] de kopdiameter hindert misschien ideale uitrichting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft niemand ervaring met wat ik vraag? 😲

 

Voor 1) kan ik best inkomen dat je dan met committed en uncommitted te maken kan krijgen. Maar ik hoop toch dat iemand op dit forum de legacy poort op een dergelijke multiswitch.

 

Voor 2) Nog steeds de vraag of het problemen veroorzaakt voor de wideband LNB's dat ze waarschijnlijk niet ideaal zullen staan (er is vast een reden dat ze niet kleiner gaan dan 60mm koppen). Ik wil ook zelf wel de plaatsing berekenen, maar tot nu toe zie ik Sprietje die berekeningen maken en geen link naar een tool of formules om dat zelf te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste autsim

 

Om de afstanden van de lnb's uit te rekenen, is geen rekentool beschikbaar.
Ik gebruik een hoop ervaringskennis en vergelijkingsgegevens van schotels samen met de nodige berekeningen.

 

Er is geen reden om voor een wideband-lnb een grote kop te nemen. Het is meer een kwestie van waarvoor wideband-lnb eigenlijk bedoeld zijn, namelijk sat-installaties voor veel gebruikers en dan wordt er niet geknutseld van veel lnb's op 1 schotel. Dan neemt men voor elke satelliet een aparte schotel en dan is de kopdiameter niet interessant.
Ik ken maar 1 wideband-lnb met smalle kop en dat is de Kathrein UAS 582. Die kost €160,- per stuk en kan alleen op een Kathrein-schotel gemonteerd worden. En zoals je misschien weet, Kathrein is failliet.

 

wide band lnb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...