Ga naar inhoud


Advies gevraagd voor een 4 satellieten installatie


autsim

Aanbevolen berichten

Spaun diseqc is geen verkeerd merk. Persoonlijk vind ik Spaun beetje "langzaam" schakelen tussen de ingangen en werkt soms niet lekker met sommige linux ontvangers. Terwijl de Triax diseqc iets meer demping heeft, schakelt deze probleemloos en snel. Maakt niet uit wat voor ontvanger men er op aansluit. Het werkt altijd. Voor de coax kabel, neem een goed merk bijv. Belden of Hirschmann waarvan de coax uv bestendig is. Coax kabel die 4/5G bestendig is, is uiteraard een mooie reclame blikvanger voor verkopers/kopers die voor de specs gaan. Die totaal geen benul hoe 4/5G echt werkt.

aangepast door Ventura
Link naar reactie
Delen op andere sites


13 uren geleden, autsim zei:

Aha, dus dat is het verhaal achter modelnummers. 

Tja, de 412 kost me 26,95. Maal 4 is dat 107,80. De EMP switch zou met 4x 7,95 = 31,80 euro zijn. Dat is 76  euro voor het halveren van het dB verlies.

De 411 kost (bij een andere winkel) 39,00. Dat komt op 156 euro. 48,20 euro meer voor een enkele dB extra, dat is tocht echt te veel denk ik.

Ik zou de Spaun SAR 412 WSG nooit voor €26,95 kopen.
Spaun maakt ze zelf niet meer maar laat ze in China maken. Er staat niet meer op "made in Germany" maar "made in P.R.C. Dezelfde switch wordt ook door Axing verkocht onder type "SPU 41-02". In Polen koop je die voor €9,68.
Hierover is ook al eerder op dit forum geschreven, zie:

 

 

Axing.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, als de "Axing SPU 41-02" hetzelfde is, scheelt dat veel geld. Ik denk dat een pools avontuur me net een beetje te lastig is.  Maar met 13,49 (x4 = 53,96) bij zowel een Nederlandse elektronica 'groothandel' en een Amerikaanse online winkel die tegenwoordig ook in Nederland zit is het de helft zo duur.

 

Wat betreft de coax kabel. Ik weet dat ik ergens nog een zwarte coax kabel moet hebben die lang geleden dienst heeft gedaan voor een satelliet internet systeem dus waarschijnlijk wel van hoge kwaliteit. Heb er gisteravond naar gezocht en straks ga ik er opnieuw naar zoeken. Hopelijk vind ik hem nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn coax kabel gevonden. Het blijkt een Fracarro-Portenseigne PAS4116102. Een koperkabel van 1.0 mm met een capaciteit van 52 pF/m. Verliezen: 18,6dB @800 MHz, 31,7 @2150 MHz. Return loss >20dB @862-1750 MHz. Heeft een shielding efficiency van >85dB @1000-2150 MHz.

Ik heb nog niet kunnen opmeten hoe lang de kabels zijn. Ik heb er vier van die waarschijnlijk even lang zijn.

 

Ik denk dat ik die switches van Axing dan maar bestel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een schatting gemaakt van mijn coax kabel. ongeveer 90 cm per wikkel maal 47 is ~42,3m. dat is met bundel met 2 kabels dus per kabel grofweg 20 meter. Ik heb de lengte die ik nodig heb nog niet helemaal bepaald. 

Ik kom later terug op de rest van de installatie. Ik zal moeten wachten op de post.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag al zoiets op de kabel staan. De tekst is op veel plekken behoorlijk afgesleten. Dus opmeten is dan nog het beste vrees ik.

 

Ik heb vandaag eindelijk de schotel binnengekregen (had op zijn vroegst zaterdag kunnen zijn). Helaas is de bescherming kapot en is hij ingedeukt aan één kant. Gaat dit nou direct roesten? Kan niet zeggen dat ik dit graag weer opstuur en op een andere moet wachten die mogelijk weer beschadigt aankomt. De verzendtijd van tegenwoordig duurt me eigenlijk al te lang.

_T5A3413.jpg

_T5A3414.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik weet niet of het de winkel of de postbezorger is. het product heeft dagenlang bij de bezorgende dienst gelegen die al tijden overbelast is, geen idee of ze er ruig mee om zijn gegaan, best mogelijk. De doos is ieder geval wel beschadigd maar niet specifiek op de plaats waar de beschadiging op de schotel zit. De beschadiging op de schotel zat wel aan de onderkant van de doos. De doos zelf vond ik nou ook weer niet erg sterk. De schotel zat ook niet tussen piepschuim of zo. Of de doos van de winkel is of van het merk weet ik niet. Er staat geen naam op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er niet blij mee zijn met zo'n beschadigde schotel. Een schotel die breder is dan hij hoog is zoals deze Maximum E085 kun je ook niet controleren of hij getorst of verbogen is omdat de voorzijde standaard al niet vlak is. Een normale offset schotel kun je met de voorzijde even op tafel leggen om te controleren of hij krom of getorst is. Deze moet overal precies aanliggen.

 

zijaanzicht.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...