Ga naar inhoud


Kwaliteits verschil Canal Digitaal App en KPN App


Donkeyman

Aanbevolen berichten

Als de CI(+) module voor satellietontvangst bij CD volgend jaar verplicht wordt ingevoerd, ga ik deze club na 16 jaar verlaten. Inmiddels heb ik al kennis gemaakt met de Canal Digitaal app, ik vind dat de beeldkwaliteit waarneembaar achterblijft bij satellietontvangst. Hoe verhoudt de iptv kwaliteit van KPN zich met die van CD?  Is die beter, slechter of vergelijkbaar?

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tonskidutch, bedankt. De KPN app is wat betreft beeldkwaliteit dus te verkiezen boven de Canal Digitaal app.

aangepast door Donkeyman

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee je moet wel de IPTV boxjes van KPN nemen en niet de KPN app want anders is de kwaliteit weer minder. 

aangepast door Codx
  • Like 2

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Donkeyman zei:

...De KPN app is wat betreft beeldkwaliteit dus te verkiezen boven de Canal Digitaal app....

 

Ja dat is inderdaad het geval. De scherpte indruk is vergelijkbaar, maar het grote verschil is de framerate of beeldherhalings frequentie.

 

Televisie wordt al sinds de 50er jaren uitgezonden met een frequentie van 50 beelden (frames) per seconde.

Dat is vooral voor sport een groot voordeel, wat mij persoonlijk betreft een vereiste.

Weliswaar wordt er een techniek gebruikt om die tot 50 halfbeelden (fields) terug te brengen, omwille van de benodigde bandbreedte, maar uiteindelijk komt dat in het toestel weer in orde. Die techniek heet interlacing, interliniëring.

 

De interlace techniek leent zich echter niet voor tablets en smartphones. De-interlacing is (was) een te zware taak voor de processor.

Voor streaming wordt daarom vrijwel altijd gebruik gemaakt van progressieve signalen, dus zonder interliniëring.

Canal digitaal kiest er voor om de 50 beelden per seconde van de zender te veranderen naar 25 beelden per seconde, met behoud van de resolutie.

Voor films is dat geen probleem, voor sport funest!

 

Ziggo (Ziggo Go app) kiest ervoor om de resolutie te verlagen naar 720p met behoudt van 50 beelden.

Ook de KPN app is 50p, maar de resolutie zou 720 kunnen zijn, ik kan het helaas niet vaststellen, het is een gesloten systeem.

 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En omdat er niet veel mensen zullen zijn die KPN en Canaldigitaal naast elkaar hebben draaien blijft het een papieren vergelijking.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Old SatterhandEen duidelijk verhaal waarvoor dank. Mijn situatie is als volgt: Ik heb twee televisies en tot nu toe heb ik het perfecte systeem van twee via het netwerk aan elkaar gekoppelde VU+ ontvangers. Als CD de CI module verplicht invoert, dan is het wat mij betreft afgelopen met de pret. In de huiskamer gebruik ik een nieuwe Oled 77" en die verdient een goed signaal. In de slaapkamer neem ik wel genoegen met de app kwaliteit, want ik heb geen zin om te betalen voor twee KPN boxen. Als ik het goed heb begrepen is de beeldkwaliteit van de KPN box vergelijkbaar met de satellietontvangst die ik nu nog heb, dus ga ik begin volgend jaar overstappen naar KPN IPTV via Budget, waarvan ik al een tijdje een voordelige en uitstekend internet abonnement heb.

aangepast door Donkeyman
  • Like 1

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ceesv zei:

En omdat er niet veel mensen zullen zijn die KPN en Canaldigitaal naast elkaar hebben draaien blijft het een papieren vergelijking.

 

Nee het is geen papieren vergelijking, maar harde realiteit uit de praktijk. Ik heb ze hier allebei draaien op de NV Shield.

Maar waarom zou je ze naast elkaar moeten hebben?

Heb je zelf de CD app wel eens kunnen gebruiken?

Als dan de lagere framerate  zelfs jou niet is opgevallen, dan denk ik inderdaad dat CD een juiste keuze heeft gemaakt!

 

Ik zie het zelf wel onmiddellijk, ook bij gewone uitzendingen.

Maar ik lees ook regelmatig klachten van mensen die het beeld niet vloeiend vinden, dus ik sta niet alleen.

 

Het is wel zo dat moderne displays de ontbrekende beelden grotendeels kunnen herstellen.

Bij rustige bewegingen van het onderwerp of de camera gaat dat prima.

Maar zodra er te veel beweging in het signaal zit, gaat dat mis.

Goed te zien bij voetbalwedstrijden, waarbij de bal bij snelle passes bijna niet te volgen is door de judder.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb de CD App als backup op mijn 65" OLED, de kwaliteit is zichtbaar minder als de satelliet ontvangst.

  • Like 2

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, ceesv zei:

als backup op mijn 65" OLED

the poor men option <> of onweder in de lucht

1 uur terug, Donkeyman zei:

In de huiskamer gebruik ik een nieuwe Oled 77" en die verdient een goed signaal.

the rich men hardware

 

:grin:

poe hee mannen wat een afmetingen, sizes matter?

 

ik had zelf KPN (zelfde als XS4ALL) via koper met een arris IPTV boxje maar heel vrolijk werd ik er niet van ofschoon het wel altijd correct functioneerde ontbrak 2018-19 ook de perfecte surround modus

Of daar nu 2021 echte DTS gehoord kan worden weet ik niet?

 

 

  • Like 1

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sinds mei 2017 zou er bij KPN interactief HD zenders ook DD beschikbaar moeten zijn via de HDMI of optisch geluid aansluiting.

Standaard staat de box op PCM audio.

 

Een familielid heeft KPN interactief, ik vind alleen die box zo traag als dikke stroop zappen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de goede AV receiver hebt voor de weergave van geluid en die heb jij @ceesv dan zie je de modus in het display van je AV receiver.

mits je de SP-Dif optische kabel of de HDMI kabel van de juiste versie ook juist hebt aangesloten.

Ik zag alleen DD/DTS als ik netflix afspeelde (tot ik eind 2019 verhuisde en op Ziggo overstapte)

 

  • Like 1

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Old Satterhand zei:

Televisie wordt al sinds de 50er jaren uitgezonden met een frequentie van 50 beelden (frames) per seconde.

Dat is vooral voor sport een groot voordeel, wat mij persoonlijk betreft een vereiste.

Weliswaar wordt er een techniek gebruikt om die tot 50 halfbeelden (fields) terug te brengen, omwille van de benodigde bandbreedte, maar uiteindelijk komt dat in het toestel weer in orde. Die techniek heet interlacing, interliniëring.

 

Leuk verhaal maar het is dus gewoon 25  of 30 frames per seconde en zeker geen 50 fps.  Je TV scherm kan er van alles van maken maar het blijft maar informatie bevatten van 25 beelden per seconde en zelfs dat haal je niet want met compressie zijn die frames eigenlijk nooit compleet. 

 

In ieder geval moet je die apps snel vergeten want die halen de stream over internet binnen met lage bitrates net als grijze IPTV..  En die KPN IPTV box komt via een apart VLAN in multicast verkeer. Daar kan men veel hogere kwaliteit en bitrates leveren mits men dat wil. 

  

aangepast door Codx
  • Like 1

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad wel een interessant onderzoek om vast te stellen wat de kwaliteitsverschillen en plussen en minnen zijn tussen de abonnementsgerelateerde apps van bijvoorbeeld KPN en Ziggo vs. de onafhankelijke van bijvoorbeeld NL Ziet, NPO Plus en Canal Digitaal.

Ik kan alleen KPN met NPO Plus vergelijken en vind ze gelijkwaardig aan elkaar. In het verleden heb ik de Canal Digitaal/TV Vlaanderen apps ook gehad en vond dat beeld zeer tegenvallen. Zijn deze apps inmiddels verbeterd?

  • Like 1

Life is bitter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf vind ik de zenders in de nlziet app scherp op mijn google tv 2020. Heb nog Nederland 1/2/3 via de kabel op de Mutant, en die is nog scherper dan Nlziel en satelliet. Nlziet is ook scherper dan satelliet. Bitrate Kabel Ziggo is 12 mb en satelliet tussen de 3,5 en 6 mb.

 

Mutant HD51 4K 2 keer, Xtrend ET4000, Openpli 7, Schotel Trax 64, 2x 1e Tripleblock lnb, Astra 1,2,3  / 2e Duoblock lnb, Astra 2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...