Ga naar inhoud


Radio Caroline een stuk sterker hier op 648 khz


Beetle

Aanbevolen berichten


Op 16-5-2022 om 09:17, RaCafan zei:

Zo word ik als leek op de realiteit gewezen dat het vaak ingewikkelder is dan als vooraf gedacht. Dat is ook met andere onderwerpen vaak zo.

 

 

Niet getreurd,zo leer je elke dag nog bij. Bij mij hetzelfde hoor. Laatst nog meegemaakt dat de AM ontvangst op een bepaalde plaats stukken beter was, De reden hiervoor zou kunnen zijn,  dat daar op die plaats een grote ondergrondse waterpijpleiding lag..... voer voor kenners? Op een andere plaats dan weer heel slechte ontvangst en hier was waarschijnlijk een hoogspanningslijn verantwoordelijk. Anderzijds net voorbij de hoogspanning, kwamen zwakke stations dan weer stukken sterker binnen, zo zie je maar.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, astro iris zei:

Niet getreurd, zo leer je elke dag nog bij. Bij mij hetzelfde hoor. Laatst nog meegemaakt dat de AM ontvangst op een bepaalde plaats stukken beter was, De reden hiervoor zou kunnen zijn,  dat daar op die plaats een grote ondergrondse waterpijpleiding lag..... voer voor kenners? Op een andere plaats dan weer heel slechte ontvangst en hier was waarschijnlijk een hoogspanningslijn verantwoordelijk. Anderzijds net voorbij de hoogspanning, kwamen zwakke stations dan weer stukken sterker binnen, zo zie je maar.

Toen er nog niet zoveel computer- en computerachtige storingen in huis waren, kon ik met mijn transistor de beste AM-plek in huis opzoeken. Bij een waterleiding of een geaard stopcontact en in de meterkast ging bijv. Veronica op 192 van zeer zwak met veel ruis naar redelijk sterk.

Als je dit deed met een antennedraad van  een lampenradio, zat de AM-band opeens veel voller met een hele mooie ontvangst. En dat was eigenlijk de mooiste oplossing, omdat je die ontvangst permanent kon maken. 

 

(En zo rolde ik ooit de AM-DX hobby in.)  

  • Like 2

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn vaak dingen waar niemand aan denkt, ik had enorme last van AM storing op mijn wereldontvanger in de werkkamer op zolder. Maar niet altijd.. Toen kon je de rcd nog bellen, en ja, er kwam een ambtenaar langs om te controleren. Hij vond het probleem in tien minuten, de pomp van de centrale verwarming...Computers waren er toen nog niet, althans n iet bij particulieren.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is iets waar ik eerder aan gedacht kon hebben, maar nu toch. 

De ene zender komt wat harder door als de andere ook al lijkt de ontvangst ongeveer gelijk in sterkte. Wat is het nadeel als radio Caroline haar geluid wat harder op de zender zet? Zo onder andere wat minder last van ruis lijkt mij. Dat zou dan het voordeel kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan niet zonder meer, want dan gaat het geluid vervormen. De apparatuur (en toegestane bandbreedte) bepaalt (en beperkt) de mogelijkheden. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-5-2022 om 09:40, Eduard07 zei:

Dan moet er bij jou ter plekke wat aan de hand zijn, want hier komt het signaal normaal door. Ik lees ook niks hierover op andere fora. 

Ja er is wat aan de hand in mijn omgeving. De middengolf gebruik ik alleen voor Radio Caroline maar gisteren heb ik voor de proef wat geluisterd naar andere middengolf frequenties op mijn toestel in huis. Daar blijkt uit dat het erger geworden is met de storingen op de middengolf. Een tijd geleden heb ik ook wat rond geluisterd op de middengolf met het zelfde toestel en toen was er nauwelijks storing. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Storing door een externe bron is altijd een probleem, omdat je anderen die de veroorzaker zijn en er zelf geen hinder van ondervinden, te bewegen er iets aan te doen. AM wordt door geen enkele overheidsinstantie meer serieus genomen. FM (nog) wel.

 

Heb je de storing ook buiten gemeten of alleen binnen?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-5-2022 om 09:55, RaCafan zei:

Ja er is wat aan de hand in mijn omgeving. De middengolf gebruik ik alleen voor Radio Caroline maar gisteren heb ik voor de proef wat geluisterd naar andere middengolf frequenties op mijn toestel in huis. Daar blijkt uit dat het erger geworden is met de storingen op de middengolf. Een tijd geleden heb ik ook wat rond geluisterd op de middengolf met het zelfde toestel en toen was er nauwelijks storing. 

Eens rondlopen in de buurt met je portable radio, heb dat ook nog gedaan. Bij het naderen van bijna ieder huis had je storing. Bij het beauty en wellness center hier in de buurt, hoorde je zelfs alleen nog gegrom.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Computers en computergestuurde apparatuur zijn de boosdoeners.

Het is er hier niet beter van geworden toen de buren zonnepanelen en vloerverwarming aanschaften. Ik kan wel raden waar de storing vandaan komt als die intenser is (bij lage temperaturen).

  • Like 2

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Eduard07 zei:

Computers en computergestuurde apparatuur zijn de boosdoeners.

Dan ben ik gelukkig niet de enige !!

Ik krijg zelfs een storing (ruissignaal) rond de 1346 khz (verticaal uitgezonden) !!

Ik denk afkomstig van de buren naast mij , zonder dat ze het zelf weten !!

Video bijgevoegd , veel fluitwerk met een 2de radio vlakbij de andere !!

Terug weer naar Caroline:

En 648 khz , soms minder , soms meer storingen , niet komende van Murski Val !!!!

Momenteel is Caroline alhier aanhoorbaar 🙂

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Eduard07 zei:

Storing door een externe bron is altijd een probleem, omdat je anderen die de veroorzaker zijn en er zelf geen hinder van ondervinden, te bewegen er iets aan te doen. AM wordt door geen enkele overheidsinstantie meer serieus genomen. FM (nog) wel.

 

Heb je de storing ook buiten gemeten of alleen binnen?

Heb een vaste radio, dus niet kunnen nagaan waar het ongeveer zit. Ik vind het niet zo een probleem voor mijzelf, luister wel op een andere manier. 

Wel jammer in het algemeen dat er steeds meer storing komt van apparatuur. Enkele dagen geleden zat ik bij iemand in de auto met nog een middengolf op de radio en daar bijna overal een vrijwel ongestoorde ontvangst. Waarschijnlijk ga ik dit jaar nog een internetradio kopen. Ik heb niet veel met de nostalgie van een middengolf geluid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zou kunnen werken, is een lap middel zoals een emmer onder een lekkend dak maar in vele gevallen helpt het wel.

 

https://a43.veron.nl/projecten/x-phase-qrm-killer/

Dit kan er bij maar kan ook anders :

https://a43.veron.nl/actieve-antenne-knutselproject/

 

 

aangepast door ceesv
Link naar verkoop site verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, RaCafan zei:

Waarschijnlijk ga ik dit jaar nog een internetradio kopen. Ik heb niet veel met de nostalgie van een middengolf geluid.

Dat is de beste keus die je kunt maken om Caroline (in stereo) te kunnen beluisteren. (En Caroline Flashback en Caroline Community Radio. En Manx Radio niet te vergeten.)

En verder een hoop andere zenders met jouw favoriete muziek. Wereldwijd.

Ik heb al jaren veel plezier beleefd aan mijn internetradio's en mijn favorietenlijsten.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Vanaf 12-8 tot 15-8 is er weer de jaarlijkse fundraiser (geld inzamel actie) voor de financiering van radio Caroline. Zoals bekend bij fans is radio Caroline een non-profit organisatie en voor een groot deel afhankelijk van giften en abonnementen e.d. Vooral voor het onderhoud van de Ross Revenge is veel geld nodig. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...