Ga naar inhoud


Radio Caroline een stuk sterker hier op 648 khz


Beetle

Aanbevolen berichten

Pure nostalgie dat Radio Caroline. In mijn Mondeo van 2015 zit een radio met middengolf ontvangst en je waant je onderweg weer even in de sixties en seventies. Jammer dat de ontvangst helemaal wegvalt onder een brug of tunnel. Ik hoorde ze zeggen dat het zendvermogen voor 100% van zonne-energie afkomstig is.

  • Like 2

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites


Geen flauw idee of er inmiddels zonnepanelen worden gebruikt door Caroline. Zou wel slim zijn.

 

Even iets aanverwants: afgelopen week zette ik even Oldies Project op op mijn internetradio, en op dat moment werd er een Fab Forty van Radio London gedraaid uit juli 1967, gepresenteerd door voormalig Caroline South DJ Tommy Vance (Inmiddels overleden). De 40 nummers waren er in stereo in gemonteerd. 

Ik las dat Vance op het allerlaatste moment nog was overgestapt van Caroline naar London/BigL, omdat hij verwachtte dat London na de beruchte 14 augustus door zou gaan via een nieuw hoofdkantoor in Frankrijk. Helaas, het liep toch anders. (BigL was voor mij de zeezender waar ik altijd mee begon te luisteren en waarmee ik eindigde.) 

Vance was zeer lang een van de kern DJ's van Caroline (South). 

  • Like 2

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank! Had ik nog niet gelezen.

Het lijkt me een hele goede investering om de zender met het hogere vermogen een beetje betaalbaar in de lucht te houden.

Uiteindelijk verdient Caroline het geld ermee terug.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet vast ook te maken hebben met de uitbreiding van het vermogen op 648.  Zo ja, dan verdient dat zich zelf terug. Ook voor veel Britten zijn het financieel moeilijke tijden, dus erg goed. Er is ook veel geld nodig voor de Ross en voor de zonnepanelen die men wenst. Hopelijk kunnen ze hun 

schip behouden. Zelfs nu is Caroline zonder schip geamputeerd omdat ze dan een groot deel van haar sharme verliest.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag wil ik hier terug komen op mijn opmerkingen die ik in de tweede helft van mei geplaats heb. Dat ging over meer ruis/storingen bij radio Caroline wat toen erger geworden zou zijn. Ik heb geen signaalsterkte meter op mijn toestel maar volgens een reactie was daar geen verandering in gekomen. Nu weet ik de oorzaak. Wat is het geval? Bij een vriend die een radio heeft die zowel op batterij als op het stroomnet werkt merkte ik dat er bij hem weinig ruis/storing te horen is op radio Caroline maar dit alleen als het toestel werkt op baterijen. Ik ben met dat toestel naar meerder plaatsen in Nederland geweest ( Goes, Roosendaal, Dordrecht en het dorpje Woensdrecht en overal was er (groot) verschil tussen het gebruik van het toestel via baterijen of het stroomnet. (Ook op andere middengolf frequenties is er veel storing als ik het toestel laat werken via het stroomnet. Maar niet overal even erg) Er is dus iets niet in de haak op het elektriciteit net. ( Toch zeker in Z.W. Nederland) Ik neem aan dat het probleem met die storing op 648 weinig of niet te merken is als je beschikt over een goed toestel en een goede buiten antenne. De meeste mensen hebben dat niet, dus voor hun de ontvangst van Caroline slechter geworden vanaf ongeveer half mei. (Niet op voeding via baterijen.) Is dit probleem er ook in België? Wat kan ik hier mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de conclusie dat het aan het  aan het elektriciteitsnet ligt maar ten dele klopt.

Natuurlijk is overal het elektriciteitsnet in meer of mindere mate vervuild met allerlei signalen, maar een een goede radio heeft een goede voeding die dat er compleet uitfiltert en een echt schone gelijkstroom levert. Ook moet de voeding in de radio dusdanig zijn geplaatst (afschermd) dat het geen stoorsignalen in de radio brengt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de hedendaagse huizen is veel "moderne" apparatuur te vinden die van alles en nog wat de lucht in slingert, en ook op het E-net wat vervolgens weer als antenne en distributie dient.

 

Dan kom ik op de ferriet antenne voor lagere frequenties, maar hoe leg ik dat uit met de juiste termen, even zoeken, A ! wikipedia helpt weer goed :

https://de.wikipedia.org/wiki/Ferritstabantenne#Anwendung

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot in oost Nederland is radio Caroline overdag te ontvangen, maar als je toestel op het stroomnet werkt dan is er veel storing op  648 te horen. Dit zelf buitens huis. Dit is op meerdere middengolf frequenties . Met een goede ontvanger minder storing te horen. En aan de kust ook weinig of geen last wat Caroline betreft. Dus (veel) meer last van storing als je via het stroomnet luistert dan via je auto radio.  Dat probleem is in mei goed hoorbaar geworden bij mij. Dit heb ik op meerde plaatsen onderzocht en het is overal zover ik kan weten. Wat kunnen we doen aan het probleem? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn bijdrage over de ferriet antenne wou ik aan geven dat dat het proberen waard is, wat voor antenne heb je nu ?

In een ver verleden ( wat is ver ? 😆 ) had ik een een draagbare radio op een gunstige plek gezet en dan het audio signaal met een draad naar een versterker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...