Ga naar inhoud


Radio Caroline een stuk sterker hier op 648 khz


Beetle

Aanbevolen berichten

Mijn eigen toestel is er een met een raamantenne en werkt alleen op het elek. net. Bij mij gaat het meer om het algemeen belang. Ik wil dat men ook via de middengolf nog behoorlijk radio kan luisteren. Ook voor radio Caroline is het jammer dat de storingen op de middengolf zijn toegenomen dit jaar. Het vermogen verhoogd naar 4 kw en nu dit. Een gelukje dat het alleen een probleem is met radio s die op het elektriciteit net werken. Bij auto radio's veel minder snel last van storingen op middengolf zenders. Dus los van het elektriciteit net minder storing op de middengolf. Het probleem is dus het elektriciteit netwerk. Is dit ook in België het geval?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
10 minuten geleden, RaCafan zei:

Het probleem is dus het elektriciteit netwerk.

Bij die ruisende ontvanger op lichtnet voeding is het een defect of ontwerpfout in die MG ontvanger.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is meer het geluid van een heftige hagelbui op een ruit dan geruis die storing die ik ervaar op delen van de middengolf en bij radio Caroline. Dit als de radio op het stroomnet aangesloten is. Er is wel verschil tussen de ene en de andere radio heb ik gemerkt. ( Deze middag uitgeprobeerd met toestel van iemand uit de buurt) Maar ook op die radio was er storing, maar wel een stuk minder dan bij mij. Vorige week uitgeprobeerd in Goes, Roosendaal en Dordrecht en overal problemen met het signaal. Totaal heb ik nu op drie toestellen gemerkt dat er een probleem is op de middengolf. Heb het geluid en beeld van toestel opgenomen maar het bestand word niet geabsepteerd, ondanks kleiner dan 10 MB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is een eigenschap van middengolf zenders, Amplitude gemoduleerde signalen ontvang je met een am ontvanger.

Heel veel elektrische apparaten kunnen impulsvormige storingen veroorzaken, welke ook door de am detector opgepikt worden.

 

Vandaar dat men overgestapt is naar de fm band, waar bij fm ontvangers dit probleem niet speelt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Getest op 3 verschillende radios !!

Ik ontvang hier op 1346 khz een verticaal gepolariseerd stil ruis signaal !!

648 AM Momenteel ....  een nogal bibberende ontvangst , dan weer even ok ,

en vervolgens weer helaas een grote gigantische puinhoop , geheel onbeluisterbaar !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, ceesv zei:

Het is een eigenschap van middengolf zenders, Amplitude gemoduleerde signalen ontvang je met een am ontvanger.

Heel veel elektrische apparaten kunnen impulsvormige storingen veroorzaken, welke ook door de am detector opgepikt worden.

Maar waarom meer last van storing als het radiotoestel aangesloten is op het stroomnet en minder als hij op baterijen werkt?  Op verschillende plaatsen uitgeprobeerd ( roosendaal, goes, dordrecht) en overal verschil tussen die twee. Hoe dichter bij de zender hoe kleiner het verschil natuurlijk. Met een goed toestel en een buitenantenne zal je vast nauwelijks verschil kunnen opmerken, maar in het oosten van het land vast weer wel ( zwak signaal van radio Caroline 648) Ook bij iemand in omgeving met zijn toestel uitgeprobeerd maar ook bij hem wat meer last van storing via het Caroline signaal al het toestel op het stroomnet is aangesloten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, astro iris zei:

Raar dat jouw antwoord mij niet verrast. ;) En op de 648 AM zit bij jou waarschijnlijk een loeiharde Spaanse zender.

Klik even op de link die Sprietje erbij geeft.😉

Verder weet ik niet, of, en zo ja, hoe sterk op zijn locatie de in de lijst vermelde 10 kW RNE zender op de AM band zit:

  List of European medium wave transmitters - Wikipedia

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, RaCafan zei:

Maar waarom meer last van storing als het radiotoestel aangesloten is op het stroomnet en minder als hij op baterijen werkt? 

 

Dat heeft de te maken met de lokale omstandigheden, als iemand in jou directe omgeving of zelfs in je eigen huis bijv. een netwerk over stroom adapter gebruikt heb je al verschrikkelijk veel storing op het stroomnet wat dient als antenne in een straal van 50-200 Mtr Maar ook andere apparaten in huis zoals computers/routers kunnen dit soort storing veroorzaken, zet maar is alle apparaten in je eigen huis uit.  Waarschijnlijk is de storing al dan stukken minder. 

 

Zoals anderen aangeven is een voeding die goed filtert een pre maar dan moet je een goede radio hebben. Anders kan zo'n ferriet kraal wellicht uitkomst bieden. 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring was altijd dat ik AM zenders op hun sterkst ontving als ik op netstroom aansloot.

Wel moest ik in dat geval soms de radio even "bijdraaien" (ivm de richting van de ferriet antenne)

Vandaar dat ik ooit een Panasonic transistor kocht met een externe, draaibare ferriet antenne.

Die radio gebruik ik nog steeds en ook nu bij de ontvangst van Caroline 648. En inderdaad draai ik nog steeds per zender die antenne bij. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Codx zei:
2 uren geleden, RaCafan zei:

Maar waarom meer last van storing als het radiotoestel aangesloten is op het stroomnet en minder als hij op baterijen werkt? 

 

Dat heeft de te maken met de lokale omstandigheden, als iemand in jou directe omgeving of zelfs in je eigen huis bijv. een netwerk over stroom adapter gebruikt heb je al verschrikkelijk veel storing op het stroomnet wat dient als antenne in een straal van 50-200 Mtr Maar ook andere apparaten in huis zoals computers/routers kunnen dit soort storing veroorzaken, zet maar is alle apparaten in je eigen huis uit.  Waarschijnlijk is de storing al dan stukken minder. 

Lokale omstandigheden (apparaten e.d. dus? ) Kan het ook zijn dat bepaalde storingsbronnen zich over het hele elektriciteit netwerk van Nederland of een deel van ons land kunnen verspreiden? Ik heb die indruk. Als ik een adres had met een achteraf schuurtje met stopcontact midden in de polder dan kon ik dat bewijzen. Eventuele regionale storingsbronnen die de middengolf storen daar word toch niet meer naar omgekeken door instanties lijkt mij. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je focust op het lichtnet, maar je toont aan door de radio op verschillende plaatsen te gebruiken dat de noemer de radio is.

 

De voeding heeft geen voldoende netfiltering, of nog erger, het is een geschakelde voeding, met een ontwerpfout.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ceesv zei:

Je focust op het lichtnet, maar je toont aan door de radio op verschillende plaatsen te gebruiken dat de noemer de radio is.

 

De voeding heeft geen voldoende netfiltering, of nog erger, het is een geschakelde voeding, met een ontwerpfout.

 

Bij mij thuis heb ik met drie verschillende toestellen getest (2 van een ander) maar er is telkens verschil tussen gebruik via het stroomnet en batterij.

Wel maakt het uit welk toestel. Bij één toestel weinig verschil. Dus je heb minstens gedeeltelijk gelijk, het heeft (ook) met de netfiltering te maken.

Maar dat verschil tussen de drie toestellen kan ook te maken hebben met het feit dat de antennes verschillen. ( Hoe beter de ontvangst hoe minder last van de storingen) Helaas geen signaal meter op de toestellen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...