Ga naar inhoud


Radio Caroline een stuk sterker hier op 648 khz


Beetle

Aanbevolen berichten

https://mwcircle.org/6-interference/

 

Heterodyne interference:

A heterodyne is an audible beat note or whistle that is generated in a receiver when two signals on slightly different frequencies are received simultaneously. In a perfect world where all MW stations operated exactly on their allocated channels, heterodyne interference would not be a problem. However since different channel plans are used in different parts of the world it is possible to hear heterodynes on the MW band. Occasionally, within one radio planning region it is possible to find off channel stations either because the station has failed to conform with planning guidelines or a technical problem has arisen in the transmitter.

Unwanted heterodynes are annoying but fortunately they are easily removed with an audio notch filter. DXers often purchase such an accessory since it improves reception and reduces listener fatigue.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Graag een vertaling.

Ik ben bang dat deze tekst niet juist is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Heterodyne interferentie:

Een heterodyne is een hoorbare beatnoot of fluit die in een ontvanger ontstaat wanneer twee signalen op enigszins verschillende frequenties tegelijkertijd worden ontvangen. In een perfecte wereld waarin alle MW-stations precies op de hun toegewezen kanalen werken, zou heterodyne-interferentie geen probleem zijn. Aangezien echter in verschillende delen van de wereld verschillende kanaalplannen worden gebruikt, is het mogelijk heterodynes op de MW-band te horen. Af en toe is het mogelijk om binnen één radioplanningsregio stations te vinden die buiten het kanaal vallen, hetzij omdat het station niet voldoet aan de planningsrichtlijnen, hetzij omdat er een technisch probleem in de zender is ontstaan.

Ongewenste heterodynes zijn vervelend, maar gelukkig zijn ze gemakkelijk te verwijderen met een audio notch filter. DXers schaffen vaak zo'n accessoire aan omdat het de ontvangst verbetert en de luisteraar minder vermoeit.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

 

of het ook technisch juist vertaald is kan wel eens mankeren

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heterodyne interferentie is storing ten gevolge van een mengproduct van 2 frequenties.

Daarvan is hier geen sprake.

 

De carrier van de storende frequentie bevind zich in het modulatie gebied van de gewenste zender.

Bij AM resulteert dit in een (fluit- of brom-) toon.

De toonhoogte is afhankelijk van de afstand tot de carrier van de gewenste zender.

De geluidsterkte is afhankelijk van de amplitude van de ongewenste carrier.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heterodyne betekend niets anders dan het mixen/mengen van 2 frequenties. Daardoor ontstaat een som of verschilfrequentie.
Bij superheterodyne (superhet) speelt dit zich in het subsonic bereik af, dus niet hoorbaar.
Wanneer meerdere frequenties zich in een element met een niet-lineaire karakteristiek treffen (buis of  halfgeleider) vindt menging plaats.

 

Op 5-5-2023 om 11:06, Eduard07 zei:

In de jaren 60 zond Radio London 266 uit op 1133 kHz en AFN Bremerhaven op 1134 kHz.

Gevolg was: hele dag storing van de 266 met een harde piep en vegend signaal door de in het noord oost NL  overheersende signaal van AFN.

En daar kwam na zonsondergang ook nog de heterodyne storing van Zagreb bij op de 266 zelf.

 

Vergeet niet dat Radio London een piraat was die op die frequentie niets te zoeken had. AFN Bremerhaven had het recht op deze frequentie en zat niet te wachten op Radio London.
Het was niet de AFN die stoorde maar Radio London.

 

Op 3-5-2023 om 11:17, Drs. IJzerbout zei:

Geschreven door Helmut op 31- 3 en die zover ik als weinig technisch kan beoordelen weet waar hij over praat. Verderop schrijft de zelfde man dat een wijziging heeft plaatsgevonden van 3 hertz. 


Dat verhaal van die 3 Hz is pure onzin en zal de ontvangst niets verbeteren.
Ik heb de frequentie van Caroline gemeten en die zitten netjes op: 647 999.96 Hz locked.
Zou Caroline toch willen proberen door een frequentieverandering de ontvangst te willen "verbeteren" dan zal Ofcom hier bezwaar tegen maken.
Je gaat geen frequentieverandering toepassen omdat andere zenders eventueel niet op de voorgeschreven frequentie zitten.
De frequentie afwijking van 3 Hz zit al ver naast de voorschriften.
Heterodyne brom bestaat niet. Brom is een toon van 50 Hz in Europa veroorzaakt door de netfrequentie.
Modulatiebrom bestaat wel en vindt zijn oorsprong in het feit dat het stroomnet als antenne gaat werken en de zenderfrequentie bij gelijkrichting niet weggefiltert wordt. (niet te verwarren met onvoldoende afvlakking).
Het HF signaal dat via het stroomnet binnenkomt moet weggefiltert worden dmv. kleine capaciteiten parallel aan de gelijkrichtdiodes (gelijkrichtbuis of solid state diode).

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Drs. IJzerbout zei:

Vergeet niet dat Radio London een piraat was die op die frequentie niets te zoeken had. AFN Bremerhaven had het recht op deze frequentie en zat niet te wachten op Radio London.
Het was niet de AFN die stoorde maar Radio London.

Voor mij als luisteraar was het andersom! 😎

Of AFN trouwens internationaal wel recht had op die 1143 kHz in Bremerhaven in 1966, mag je je overigens ook afvragen, want in heel Europa trok men inmiddels eigen plannen op de MG zonder internationaal overleg.) 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Drs. IJzerbout zei:

Heterodyne brom bestaat niet. Brom is een toon van 50 Hz in Europa veroorzaakt door de netfrequentie.

Zodra een zender door Tirana heen kwam na zonsondergang, ging het signaal brommen. niet thuis, maar overal. Kan er niks anders van maken.

En aangezien AFN en Radio London elkaar deels dwars zaten, was een behoorlijke piep het gevolg.

(Of AFN Bremerhaven in 1966 trouwens wel legaal op die plek zat, kan ik niet meer nagaan, maar heel Europa trok zich van internationale afspraken niks meer aan in die tijd.)

 

Toen  ik in de jaren 70 en 80 nog DX-te op de MG, kwam ik door dergelijke frequentiestoringen Amerikaanse en Canadese MG zenders op het spoor.

Zo ontdekte ik een nog steeds op 930 kHz uitzendend station vanaf st John's/NewFoundLand  (NL afgekort! 😬) op de 927 kHz van België.  

En op 918 kHz zat een zender uit oost Europa en bij condities ontstond daar ook een piep. Die bleek veroorzaakt te worden door 92 CJCH Halifax/Nova Scotia.

 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Eduard07 zei:

Zodra een zender door Tirana heen kwam na zonsondergang, ging het signaal brommen.

De 1395 kHz ontving ik loeihard in zeer goede kwaliteit. Van brom in de Deventer binnenstad op een 40 mtr. HLHB antenne was geen sprake. 

De AFN zenders in Duitsland waren legaal en in afspraak met de geallieerden. 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Eduard07 zei:

Voor mij als luisteraar was het andersom! 😎

Of AFN trouwens internationaal wel recht had op die 1143 kHz in Bremerhaven in 1966, mag je je overigens ook afvragen

 

Radio London had in ieder geval nergens recht op. Net als alle andere zeezenders. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

De 1395 kHz ontving ik loeihard in zeer goede kwaliteit. Van brom in de Deventer binnenstad op een 40 mtr. HLHB antenne was geen sprake. 

De AFN zenders in Duitsland waren legaal en in afspraak met de geallieerden. 

Ik had na zonsondergang alleen een brom als de Tirana 1395 tegelijk met BigL in de lucht was, en Groningen ligt hemelsbreed niet zo ver van Trintelhaven.

Vanwege juist die storing door Tirana in de avonduren werd de zender gedurende Tirana's zenduren UITGESCHAKELD en werd hij 's avonds om 23 uur weer INGESCHAKELD zodra Tirana uit de lucht ging. Daar heeft NL toen afspraken met Tirana over gemaakt.

Ik neem aan dat je dit feit toentertijd niet hebt gevolgd, maar daarom is het nog geen onwaarheid.

 

En wat London 266 en AFN Bremerhaven 1143 betreft: het was allemaal nog voor de Geneefse conferentie van 1971. Veel Europese zenders waren inmiddels al jaren illegaal bezig op zichzelf toegeëigende, willekeurige golflengtes en met hoge vermogens. 1967, 56 jaar geleden alweer, ging London 266 uit de lucht vanwege de Marine Offences Act. Alles is inmiddels allemaal verre geschiedenis van ruim een halve eeuw terug. Let it be.

 

 

aangepast door Eduard07
  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Eduard07 zei:

En wat London 266 en AFN Bremerhaven 1143 betreft: het was allemaal nog voor de Geneefse conferentie van 1971. Veel Europese zenders waren inmiddels al jaren illegaal bezig op zichzelf toegeëigende, willekeurige golflengtes en met hoge vermogens.

 

Ik moet hier toch weer protest aantekenen want het klopt niet wat je schrijft. Ook vóór Geneve waren er conferenties en de golflengten waren wel degelijk gecoordineerd.
Er waren geen piraten, met een enkele uitzondering van o.a. Radio Luxemburg. Die waren in rechtelijke zin trouwens ook geen piraat maar zonden uit vanuit een ander land dan waarvoor de uitzending bedoeld was. Zo had je nog veel meer zogenaamde "border stations". Zoals RMC en nog wat van die candidaten.
De eerste Geneva conferentie vond al in 1925 plaats, daarna 1927 in Washington, 1929 in Praha, Madrid 1932, Luzern 1933, Kairo 1938, Montreux 1939 en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ook de zenders van de geallieerden waren gecoordineerd en legaal. Amerika zal echt niet zonder overleg zomaar ergens een zender in bedrijf nemen zonder toestemming van de IRTU.

Lees hier meer erover: http://www.wabweb.net/radio/radio/frequenz.htm

 

In 2015 ben ik zelf naar zo´n conferentie in Genève geweest. Daar ging het onder meer om de nieuwe UHF allocotions voor GSM providers.
De Broadcasters in het Midden Oosten wilde dat voorkomen omdat we in de hoge UHF band onze draadloze microfoons en andere dingen zoals telemetrie in bedrijf hadden en we voor grote kosten zouden komen.
Er is daar een oplossing en een compromis gevonden waar we nu nog mee tevreden zijn. Zulke conferenties zijn zeer interessant.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Ik moet hier toch weer protest aantekenen want het klopt niet wat je schrijft. Ook vóór Geneve waren er conferenties en de golflengten waren wel degelijk gecoordineerd.

Dat weet ik, maar mijn punt is juist dat die afspraken verwaterden, achterhaald, en deels aan de schoen werden gelapt als het zo uitkwam. Ook qua vermogens.

Achter het IJzeren Gordijn kon men er wat van! Tot en met de conferenties zelf aan toe.

De deels illegale status van de zeezenders was derhalve de facto in 1966 dus eigenlijk relatief.

 

Dank voor je verdere, reactie, trouwens! AM heeft absoluut een levendige historie achter zich (die ik nooit had willen missen).

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet enkel meer vermogen op 648 , maar ....

Zou ook leuk zijn , een full 648 livestream vanuit de live studios 🙂

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...