Ga naar inhoud


Bankkaart met RFid beveiligen


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

3 jaar geleden tijdens "die Mai Woche" in Osnabruck werd er een oud klein buitenlands vrouwtje opgepakt die tijdens de diverse optreden telkens hinderlijk met grote tassen tussen de mensen doorliep.

Toen de politie tevoorschijn kwam zette ze het plots op een lopen maar die hadden haar blijkbaar al langer in de gaten gehouden.

Uiteindelijk bleek in die tassen apparatuur te zitten om automatisch geld van je rekening te halen dmv. contactloos betalen.

Dus heb je de portemonnee gewoon in je kontzak zitten dan kan men wel zeker geld afboeken zonder dat je het in de gaten hebt.

Sinds die tijd heb ik een portemonnee met RFID bescherming en daar zit inderdaad ook alleen een soort aluminium folie tussen het leer en de voering.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een typisch lul verhaal. Waarschijnlijk ergens op Facebook gevonden of "van horen zeggen". Afdeling "Conspiration Theories". 

Een oud klein vrouwtje op een markt in Osnabrück. 

Die dus de bankkaarten aan het scannen was met het doel om je bankrekening te plunderen. 

Een bankkaart heeft een bereik van hoogstens 4-5 cm. En dan zit ie in je broek of tas en dan ook vaak nog in een leren portemonnee met andere kaarten en munten. Dan is het bereik nog kleiner. Voor een telefoon is het nog minder. 

Mocht het inderdaad lukken om binnen het bereik van die bankkaart te komen dan kun je alleen scannen als je een gecertificeerde betalingsterminal in verbinding met bijvoorbeeld een bank of andere betalingsfirma hebt. Dan ben je niet meer anoniem. Iedere transactie kan terug vervolgd en terug afgewikkeld worden. 

De moeite staat niet in verhouding met de opbrengst. 

Wil je je nog beter tegen criminelen beschermen, dan inderdaad in aluminium wikkelen of nog beter,  gelijk thuis laten. 

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-12-2021 om 13:18, mebo870 zei:

Hebben wij echt nood aan contactloos betalen? Al die nieuwe tralalaatjes zijn niks anders dan een hype, ik zie regelmatig van die snullen in de winkel

 

Ik vond vroeger het internet ook maar niks. En heb altijd gezegd dat zich dat niet door zou zetten. 

En mensen, had ik gelijk of niet?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bankpasje met contactloos betalen noemen wij hier een transponder. 

De bankpas zelf zendt geen HF/RF uit. Dat doet het terminal wel. De bankpas verstoord alleen het veld (neemt energie weg) waardoor de amplitude verandert. Aan de amplitudeverandering ontneemt het terminal de gegevens van je bankkaart. De frequentie is 13.56 mHz. 

Frauderen is uitgesloten. 

Je kunt als bandiet eventueel wel de gegevens uitlezen (wat op zich al bijna niet mogelijk is) maar zonder anoniem contract met bank of creditcard company heb je er niets aan. En banken doen geen zaken met anonieme individuen. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarbij, als je een ongewenste contactloze transactie meldt bij je bank vergoeden ze die doorgaans.

Ze hebben er zelf alle belang bij dat mensen dit systeem gaan en blijven vertrouwen.

Al die producten met RFID blockers en jammers is puur op de markt omdat er nu eenmaal altijd mensen zijn en blijven die zich er beter bij voelen.

Prima opgelost toch. Ipv van beroofd worden via contactloos betalen koop je een overbodig product tegen veel te veel geld en je voelt je er ook nog goed bij :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En bij mijn bank krijg ik binnen seconden een  SMS met de melding van transactie. Dat geeft mij een nog veiliger gevoel. 

Verder heb ik mijn mobiel ook in gebruik bij supermarkten vanwege het elektronisch scannen van een barcode. Dat zijn de elektronische zegeltjes van vroeger van bij de Albert Hein. 

Ik heb helemaal geen portemonnee 👛 meer bij me.

Ook op mijn werk gaat de telefoon bij de ingangscontrôle langs de scanner. 

Ideaal. ID, werkvergunning en rijbewijs, ziekteverzekering, OV (NOL) Emirates kaart, alles in de telefoon. 

Niks geen gehannes meer met ouderwetse kaarten. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Een typisch lul verhaal. Waarschijnlijk ergens op Facebook gevonden of "van horen zeggen". Afdeling "Conspiration Theories". 

Een oud klein vrouwtje op een markt in Osnabrück.

Niets lul verhaal ik stond er zelf bij dat ze gearresteerd werd en de apparatuur uit de tassen werd gehaald.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, theparasol zei:

Daarbij, als je een ongewenste contactloze transactie meldt bij je bank vergoeden ze die doorgaans.

Leuk, maar er wel eens bij stil gestaan die die kosten uiteindelijk vergoedt?

Juist jij dus zelf als de bankkosten weer eens met zoveel de lucht in gaan.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, gerrit B zei:

Niets lul verhaal ik stond er zelf bij dat ze gearresteerd werd en de apparatuur uit de tassen werd gehaald.

 

Het is domweg niet mogelijk. 

Mocht dat mens daar werkelijk wazige dingen hebben uitgevoerd dan is het haar met zekerheid niet gelukt om je bankrekening te kraken. 

En mocht het desondanks toch gelukt zijn dan is het geld zo weer terug op je rekening. 

 

Leg je portemonnee maar eens op het terminal met de kaart erin (tussen geld, condooms en andere kaarten). 

Het terminal zal geen verbinding opbouwen. 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, gerrit B zei:

Leuk, maar er wel eens bij stil gestaan die die kosten uiteindelijk vergoedt?

Juist jij dus zelf als de bankkosten weer eens met zoveel de lucht in gaan

 

Ook hier moet ik je tegenspreken. De banken zullen de kosten verhogen vanwege het omgaan met contant geld. Het moet geteld worden, in ATM's gestopt worden en vervangen worden. 

Om het over vals geld in omloop maar niet te hebben. 

Dat is een enorme rompslomp voor een bank. 

Ik weet dat. Mijn dochter werkt bij een bank. En verteld me dat allemaal.

Juist het contante geld zorgt voor enorme kosten. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan dan wel niet mogelijk zijn maar deze mevrouw liep dus telkens zeer hinderlijk met die grote tassen (model big shopper) tussen de mensen door die naar de optredens stonden te kijken waarbij je regelmatig een duw van zo'n grote tas tegen je aan kreeg.

 

Toen ze haar arresteerden, was op nog geen 3m van ons af, kwam uit de tassen die ze doorzochten apparatuur uit (welke kon ik zo snel niet zien maar het leek verdacht veel op pin apparatuur) en aan de binnenkant van de tassen zaten duidelijk zichtbaar een soort antennes geplakt.

En het lijkt me niet dat men zo maar voor het plezier met deze spullen rondloopt door een mensen massa.

 

Daarnaast dat een terminal een kaart niet ziet wil niet zeggen dat andere apparatuur dat dan ook niet kan zien.

Wij hebben ook toegangspassen die normaal een bereik hebben tot 5 cm maar met andere antennes op de deur of in de balie verwerkt hebben we plots een leesbereik van 80 cm en hoeft men geen pas meer aan te bieden maar is het voldoende om bij de deur in de buurt te komen om deze automatisch te ontgrendelen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ook hier moet ik je tegenspreken. De banken zullen de kosten verhogen vanwege het omgaan met contant geld. H

En jij gelooft dat die banken al die criminele transacties zelf betalen?

Je gelooft zeker ook nog in Sinterklaas 🥴

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...